Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onderwerpen over dialogen schrijven

Ik ben momenteel ons boekje over dialogen schrijven, Mosterd voor de maaltijd, aan het uitbreiden/updaten. Graag hoor ik van jullie met welke onderwerpen jullie bij het schrijven van dialogen worstelen, welke onderwerpen jullie behandeld zouden willen zien. De boekpresentatie van de huidige versie: http://www.schrijvenonline.org/boekpresentatie/ma…

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven is altijd een worsteling voor mij. En bij dialogen van enige omvang beland ik steevast op mijn rug. Uitgeteld, met beide schouders tegen de grond. Spreektaal kneden tot leesbare zinnen, tot een samenspraak, snedig, puntig, en vol van betekenis, en het dan ook nog natuurlijk laten klinken: het is mij niet gegeven. Uit de losse pols enige punten die ik extra lastig vind: - iedere spreker een eigen stem geven - het doseren van lichaamstaal, en gebaren, houdingen, bewegingen, en gezichtsuitdrukkingen treffend, beeldend, en passend beschrijven - schakelen tussen directe rede, indirecte rede, en semi indirecte rede, zonder dat het rommelig wordt - in de indirecte rede alternatieven vinden voor: 'Hij zei dat...' - doseren van typerende halve zinnen, pauzes, stopwoordjes, dubbelzeggingen, samentrekkingen, en spiegelingen - schakelen tussen monoloog (vrije indirecte rede) en dialoog, en lange dialogen passend onderbreken met flashbacks en gebeurtenissen En natuurlijk het juist doseren van de dialooglabels kan nog steeds lastig zijn, en blijft vaak arbitrair.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Uruguru - dank je voor je lijst van mogelijke onderwerpen en de moeite die je hebt genomen de lijst op schrift te stellen. De meeste van je punten zitten al in de huidige versie, maar desondanks is het goed te weten waar we kunnen/moeten uitbreiden met bijv meer voorbeelden. Spreektaal krijgt al veel aandacht in de huidige versie. We zullen de paradox: realistisch versus to -the-point (ontdoen van gezwam) uitgebreider beschrijven. We zullen nog wat meer aandacht gaan geven aan de verschillende stemmen. Er zijn de nodige trucjes. Probleem is dat het register van de schrijver in de weg zit. Dialooglabels: streef ernaar ze niet te gebruiken, ofwel "Nee, tenzij", is ons devies. Iedere dialooglabel is de neus van de schrijver die zich in het verhaal steekt. De andere kant van de medaille is dat als de lezer niet weet wie aan het woord is, z/hij in verwarring raakt en dat is nog erger. Wat een nieuw onderwerp zal zijn en belangrijk om verschil te maken is toepassen van subtekst. Iets zeggen zonder het direct te zeggen. Tussen de regels door schrijven, is de werktitel van dit hoofdstuk. We hebben het idee om lichaamstaal op te hangen aan containers. Er zijn veel boeken - ook vrij verkrijgbare pdf's - die per lichaamsdeel zijn georganiseerd.(Stuur me maar een pb als je er wat wilt hebben). Voor schrijvers is het praktischer om per emotie de zaak bij elkaar te hebben, bijv agressie, nostalgie, e.d.