Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver gezocht voor een (geromantiseerd) historisch verhaal

Ik maak een Genealogisch boek over een familie vanaf de middeleeuwen tot heden. Ik verzorg de genealogie en aanverwante delen en zoek een schrijver die de historie kan vangen in een kroniek als een apart deel van het boek. Die kroniek kan een vorm krijgen van een geromantiseerd verhaal over een personage dat 6 eeuwen beslaat in één mensenleven omvat. Het zou bv ook een jongensboek kunnen worden. Maar andere ideeën of plots zijn welkom. Herman van Twillert

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je vraagt wel heel veel van een schrijver. Ik raad je aan om er zelf mee aan de slag te gaan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
twillert, bij een oproep voor een ghostwriter verwijzen we altijd even naar dit topic: https://www.schrijvenonline.org/forum/110287
Ik (...) zoek een schrijver die de historie kan vangen in een kroniek als een apart deel van het boek
Dit zal de nodige investering in tijd, kennis en vaardigheden vergen. Heb je daar een honorarium voor of anderszins een tegenprestatie? Zo ja, waar denk je aan?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die kroniek kan een vorm krijgen van een geromantiseerd verhaal over een personage dat 6 eeuwen beslaat in één mensenleven omvat. Het zou bv ook een jongensboek kunnen worden. Maar andere ideeën of plots zijn welkom.
Je zou ook kunnen proberen dichter bij de werkelijkheid te blijven, en als rode draad een thema kiezen dat zich door de eeuwen heen ontwikkelt. Denk bijvoorbeeld aan een conflict, een misdaad, of een familievete die van generatie op generatie doorwerkt of wordt doorgegeven, en van invloed is op het leven van individuen en hun families in opeenvolgende tijdperken. Voor alle duidelijkheid: voor iedere generatie, of ieder tijdperk, kies je het perspectief van iemand uit je stamboom in dat tijdperk. Het verhaal kan per hoofdpersoon in de eerste of derde persoon verteld worden, en indien noodzakelijk zou je op onderdelen ook een alwetende verteller aan het woord kunnen laten. Het mooiste zou zijn als de fictieve geschiedenissen aansluiten bij gegevens die bekend zijn over je familie. Dat vereist research, maar met enig geluk en doorzettingsvermogen moeten er kwesties te vinden zijn die je desgewenst kunt uitvergroten. Mogelijk kun je ook andersom werken en een thema kiezen dat speelt in de huidige generatie, en dat terugwerken tot de vroegste families in je stamboom. Ook alledaagse conflicten als botsende politieke voorkeuren, of kwesties over erfopvolging zou je kunnen verheffen tot de leidraad van je verhaal. Je zou onderweg zelfs van thema kunnen wisselen. Het oorzakelijke verband zou ook dan bewaard kunnen blijven, al is het maar omdat het karakter van personen, en de beslissingen die zij nemen, beïnvloed worden door de geschiedenis. Mooie voorbeelden van een dergelijke aanpak vind je onder meer in Edward Rutherfurd’s Sarum en The Forest. Beide boeken zijn hier en daar een beetje vertellerig, maar wat mij betreft zeer het lezen waard.