Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » De regels

De regels

121 reacties [Laatste bericht]

Reacties

bartsnel
Laatst aanwezig: 16 uren 40 min geleden
Sinds: 5 Jun 2012

Geweldig idee Allie. Ik heb het alvast gedaan.

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Schrijfcoach Ch...
Laatst aanwezig: 2 jaren 39 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2015

Een heel goed plan om voorgaande opdrachten klikbaar te maken onderaan je nieuwe inzending. Er zijn inderdaad een aantal inzenders die er 1 verhaal van proberen te maken, als een soort extra hindernis.

Ook voor de coaches die terug willen bladeren om de schrijver wat beter te leren kennen, is het heel handig om alles op een rijtje te hebben van 1 schrijver, anders zie je al snel door de bekende bomen het bos niet meer. Bart heeft bij Allie een duidelijke uitleg geplaatst. Mogelijk kan Arnoud een dergelijke uitleg opnemen in de regels als tip?

Schrijven in de tropen. Download e-book schrijftips op: www.bigbangexpress.com

AllieCalhoun
Laatst aanwezig: 1 jaar 12 weken geleden
Sinds: 1 Dec 2013

Even een vraagje tussendoor: we zijn nu al een heel eind en ik heb de opdrachten een beetje aan elkaar gebreid. Wat ik me afvraag, is wat ik ermee kan. Want als ik nu nuttige tips krijg om te verwerken, dan kan ik de opdracht herschrijven, maar morgen is er bij wijze van spreken weer een opdracht. De doorlooptijd is heel snel (of kort) en de coaches kunnen natuurlijk niet overal op blijven reageren.

Nu mijn vraag: ik zit erover te denken om aan het eind van januari van al die stukjes één verhaal te maken. Zou dat kunnen? Mag dat? (ivm auteursrecht van de opdrachten bijv.) Of wordt dat te gemaakt? (heeft iemand daar ervaring mee al toevallig?)

Januari schrijf...
Laatst aanwezig: 2 jaren 1 week geleden
Sinds: 5 Jan 2015

Allie,

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om alle fragmenten te lezen (nu halverwege). Mijn advies is: verzamel de tips, herschrijf aan de hand van de tips je verhaal.

Of er auteursrechten rusten op de 'opdrachten': geen idee.
Op de uitwerking ligt het auteursrecht bij jou: jij hebt het geschreven.

Op het moment dat je bijvoorbeeld manuscript laat beoordelen / redigeren, dan gaat het auteursrecht ook niet over.

Inanna

Schrijven en coachen is voor mij als ademen. Gedurende mijn loopbaan (dertig jaar) hebben schrijven, coachen, lesgeven centraal gestaan, zowel als leidinggevende, docente Nederlands en Sociaal Psycholoog.

AllieCalhoun

Bedankt voor de redenatie smile Ik ga er inderdaad lekker mee aan de slag, ook een mooie oefening voor mij om van scenes een lopend geheel te maken en te schrappen. Ik schrijf normaal altijd in chronologische volgorde, niet in scenes, meer in hoofdstukken, dus dit is een leuk extra avontuur smile

Ostinato
Laatst aanwezig: 3 uren 18 min geleden
Sinds: 12 Jan 2013

Joepie!

Jottem!

Ontdekker van de Lekkerkerkerkerkerkerkerker.
Echter niet de enige.

AllieCalhoun

Waar blijft opdracht 3?

Zara Mansourova
redactie
Laatst aanwezig: 1 min 10 sec geleden
Sinds: 5 Feb 2013
AllieCalhoun schreef:

Waar blijft opdracht 3?

Beste AllieCalhoun,

Dit jaar zijn er 2 opdrachten in plaats van 3.

Groet,

Zara

AllieCalhoun

Ah kijk dat verklaart een hoop. Thanks smile

Mili
Laatst aanwezig: 13 uren 56 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

Goedemorgen Zara, er heeft zich geen schrijfcoach gemeld voor opdracht # 6 en (nog) niet voor opdracht # 7.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Zara Mansourova
redactie

Goedemorgen Mili,

De schrijfcoach voor opdracht #6 was Natasza Tardio, die ook opdracht #5 heeft aangeleverd. Zij is nog bezig met feedback geven. En de schrijfcoach (Elizabeth van den Dries) van opdracht #7 zal vandaag aan de slag gaan.

Groet,

Zara

Mili
Laatst aanwezig: 13 uren 56 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

Dank voor je antwoord, Zara.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

maddbrug
Laatst aanwezig: 18 uren 50 min geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Wil ik ook even opmerken dat voor opdracht #5 en opdracht #6 nog niet bij iedereen feedback is geleverd (bij mij niet in ieder geval), nu opdracht #7 en #8 zich al aan hebben aangekondigd.

Zara Mansourova
redactie

Beste Maddbrug,

De schrijfcoaches doen hun uiterste best om zoveel mogelijk feedback te geven op jullie verhalen. Ik weet dat Natasza Tardio wegens persoonlijke redenen niet in staat was geweest onlangs op de nieuwste verhalen feedback te geven. Ze zal het wel proberen vanmiddag daarmee aan de slag te gaan, maar ik hoop op jullie begrip te kunnen rekenen mocht het haar niet lukken.

Alvast dank!

Groet,

Zara

maddbrug

Vanzelfsprekend heb ik daar alle begrip voor, nu ik op de hoogte ben. Dank je wel voor je snelle reactie, Zara!

Zara Mansourova
redactie

Beste Maddbrug,

Hartelijk dank voor je begrip! En uiteraard, ik probeer altijd zo snel mogelijk antwoord te geven. Mocht dat niet lukken, dan kun je mij altijd mailen. Dat geldt overigens ook voor de andere SO-leden. Ik probeer dagelijks zo veel mogelijk op het forum te kijken en jullie vragen te beantwoorden, maar soms lukt dat niet.

Groet,

Zara

Zara Mansourova
redactie

Beste iedereen,

Zoals jullie weten is de Januari Schrijfmaand afgelopen. Graag zou ik willen weten wat jullie ervan vonden. Hoe hebben jullie het ervaren? Wat vonden jullie leuk en wat niet?

Ik hoor het graag. Als jullie liever willen mailen, dat kan natuurlijk ook.
Alvast dank!

Groet,

Zara

marlie
Laatst aanwezig: 2 uren 11 min geleden
Sinds: 29 Okt 2015

Goeie morgen Zara,

De eerste maal dat ik meedeed aan deze Januari maand, de soms moeilijke opdrachten vroegen wel het onderste uit de kan voor ons als schrijvers (in spe)
Leuk om te schrijven en om onze hersenen te horen kraken.

De reacties van de coaches gingen van enkele lijnen tot uitgebreide teksten. Jullie hadden je beperkt tot twee opdrachten per week om ons en de coaches tijd te gunnen, prima zo.
Wat ik wel jammer vind, en ik spreek voor anderen want ik had er geen last van, mensen die bijna een week later ingingen op een opdracht werden soms over het hoofd gezien door de coaches (vraag me geen namen, ik weet het zelfs niet meer). Probleem is dat bij elke reactie op een opdracht de niet nagekeken stukjes elke keer achteruit gingen, daardoor al op een volgend blad terechtkwamen.

(Momenteel staat er nog een #8 open die geen reactie heeft gekregen.)

Het was in elk geval de moeite waard om te schrijven, te lezen en te reageren op elkaar!

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

maddbrug

Hallo Zara,

De schrijfmaand begon erg enthousiast. De 'haiku' en 'de dodenrit variatie' waren ontzettend leuk om te doen.Toch miste ik de spirit die er in voorgaande jaren was. De beloofde feedback van de coaches was onregelmatig of zelfs niet. Op een of andere manier heeft dat zijn weerslag bij de schrijvers.
Ik hoop dat de wekelijkse opdracht terugkeert. Zodat de januari schrijvers daar door kunnen gaan.
Zoals bij alles is een duidelijke communicatie prettig voor SO leden en hoop ik de wekelijkse opdracht vandaag terug te zien.

Groet,
Madeleine

Tja
Laatst aanwezig: 1 week 3 dagen geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Hoe kan het dat mijn reactie er telkens twee keer komt te staan?

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Tja
Laatst aanwezig: 1 week 3 dagen geleden
Sinds: 4 Mei 2009

(Nu ook weer)

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Zara Mansourova
redactie
Tja schreef:

(Nu ook weer)

Beste Tja,

Ik zag in het weekend dat andere gedeeltes van de site ook niet helemaal goed liepen. Wellicht een storing. Als het probleem zich nog steeds voor gaat doen, laat het me dan weten, dan mail ik Dries even.

Groet,

Zara

Willemina
Laatst aanwezig: 39 min 7 sec geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Wanneer komt opdracht #8?
En komt er ook nog een #9 of wordt na #8 weer overgegaan op de weekopdracht?

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

Zara Mansourova
redactie
Willemina schreef:

Wanneer komt opdracht #8?
En komt er ook nog een #9 of wordt na #8 weer overgegaan op de weekopdracht?

Beste Willemina,

Opdracht #8 staat online. Volgende week beginnen we weer met de reguliere wekelijkse schrijfopdrachten.

Fijn weekend gewenst!

Groet,

Zara

Willemina

Ik zie dat opdracht #8 er net staat dus mijn vraag is al beantwoord smile.
De reacties hebben elkaar gekruist.

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel

Willemina

Dankjewel, Zara.
Jij ook een fijn weekend gewenst!
Groet, Willemina

maddbrug

Dank je wel Zara voor opdracht #8.

Ik vind het toch jammer dat na een zeer enthousiaste start van coach Odile (!) en Maria, de coaches vanaf opdracht #5 het hebben laten afweten. Er is weinig tot geen feedback gegeven aan de schrijvers en dat is weinig stimulerend en ook niet in overeenstemming met de aandacht die voor de schrijfmaand wordt gevraagd, "Schrijf je fit met feedback van coaches". Nogmaals, jammer.

(Zie #109)

ccscharl
Laatst aanwezig: 1 uur 32 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

Zara, als beginneling wil ik zoveel mogelijk leren. De opdrachten geven mij die kans, maar zonder een (vlotte) reactie van een coach die de opdracht gaf, voel ik mij wat ontheemd. De reacties van de meeschrijven vind ik zeer stimulerend. Daarom hoop ik #8 ook te kunnen doen. Ik sluit me daarin aan bij de reacties van maddbrug.
Overigens ben ik heel blij met alle info die ik op de website vind.

Prettig weekend,
Connie

Zara Mansourova
redactie

Beste Connie & Maddbrug,

Ik begreep van Lia dat ze griep heeft en geen mogelijkheid heeft gezien om de verhalen van commentaar te voorzien.

We proberen uiteraard schrijfcoaches te vragen die er serieus mee omgaan, maar soms door persoonlijke omstandigheden of zoals ziekte komen ze er niet aan toe.

Excuses daarvoor!

Groet,

Zara

ccscharl
Laatst aanwezig: 1 uur 32 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

@Zara, Dank je voor deze informatie. Ik heb er alle begrip voor dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor de coaches niet kunnen reageren. Is het een idee om de schrijfcoaches te vragen een berichtje te sturen als zij niet kunnen reageren?

Groet Connie

A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 26,50 én 3 cadeaus!

Profiteer nu!
Neem een abonnement op Schrijven Magazine.

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine. Profiteer van onze superaanbieding!

Korting én cadeaus!
Alice, het literaire tijdschrift van Schrijven Magazine

Voortaan in iedere editie van Schrijven Magazine!

Lees meer
Jouw verhaal laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Proza!  Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!