Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #3 uit het zicht

#3 uit het zicht

18 reacties [Laatste bericht]
ccscharl
Laatst aanwezig: 3 min 18 sec geleden
Sinds: 11 Sep 2016

#3 uit het zicht

Uit het zicht

Zuid Amerika, een droge vlakte, een brandende zon aan de blauwe hemel. Tot in de verre omtrek is het zinderen van de lucht zichtbaar. Aan de horizon zijn een paar bomen te ontdekken. De toppen vormen een contrast met de vlakte en de strakblauwe lucht. Verse bandensporen doorkruisen de uitgestrektheid. Aan het eind van deze sporen staat een oude Amerikaanse auto startklaar.

In het dorre landschap staat een eenvoudige boerenwoning. Op het dak een opvallend lange houten stok, waar provisorisch een metalen draad aan vastgeknoopt is. Die draad leidt naar een oude, bruine radio voorzien van draaiknoppen op een klein krukje voor het huis. Blijkbaar hopen de bewoners op die manier nog iets uit de bewoonde wereld op te vangen.

Voor het huis staan een jonge man en vrouw. Her en der spelen een aantal zwarte krullenbollen met gebruinde gezichtjes en donkere ogen. De kleintjes zijn slechts gekleed in een luier of broekje. De dorre vlakte is hun speelparadijs, waarbij alles wat gevonden wordt onmiddellijk transformeert in waardevol speelgoed.

De vrouw voor het huis zwaait met één hand naar de auto, terwijl zij met haar andere hand langs haar ogen wrijft. De slanke man naast haar, met cowboyhoed, gebruinde hand boven zijn ogen om het felle licht te filteren, omklemt haar liefdevol met één arm. Hun ogen zijn gericht op twee jongens, waarvan de donkerbruine ogen zichtbaar zijn door de achterruit van de auto. Direct na het instappen zijn ze op hun knieën gaan zitten, zodat ze zo lang mogelijk naar achteren konden blijven kijken.

Als de man met de sigaret naast de auto straks instapt en wegrijdt, zullen de jongens uit het zicht raken door de opstuivende stofwolken.

Een beeld uit de Braziliaanse film: 2 Filhos de Francisco: A História de Zezé di Camargo & Luciano

Reacties

Mili
Laatst aanwezig: 1 uur 7 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Connie, je stukje staat zo strak van de bijvoeglijke naamwoorden dat ik er niet goed van word. Van zwarte krullenbollen kun je hoegenaamd ook geen niet-gebruinde gezichtjes/donkere ogen verwachten.

Ik voel je schrijversinspanningen, dat wel.
Ga vooral door, ik heb ook zo veel moeten leren.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

ccscharl

@Mili, ik heb zelf het idee dat de intensiteit van een bepaald beeld (het eenvoudige huis, ver van de bewoonde wereld, een dorre vlakte) alleen goed uit de verf komt door die bijvoeglijke naamwoorden. Om die sfeer te duiden zonder bijvoeglijke naamwoorden zou ik met een langere beschrijving moeten komen, hetgeen door de beperking van het aantal woorden weer niet mogelijk Is.

Ik blijf oefenen en alle feedback in me op tenement.
Dank voor het lezen,
Groet Connie

Mili
Laatst aanwezig: 1 uur 7 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Connie, weet dat ik zelf iedere dag leer.
Ik kan je nog een ander boekwerkje aanraden: Mosterd voor de maaltijd van Leonardo Pisano.
Daarin komen de bijvoeglijke naamwoorden ook ter sprake.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Willemina
Laatst aanwezig: 2 uren 26 min geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Connie,

Ik zie, al lezend, een afbeelding, een plaatje, alsof ik naar een oude sigarettenreclame kijk, maar ik krijg geen levend(ig)e personages op mijn netvlies.
Je zou eens kunnen schrijven alsof je iets aan iemand vertelt. Wat zou je dan weglaten? En wat eventueel toevoegen? Wat gebeurt er als je zelf in de scene stapt in plaats van er over te schrijven?
Is maar een idee (van een ook nog zoekende/beginnende schrijfster) wink .

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

maddbrug
Laatst aanwezig: 2 dagen 12 uren geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Het verhaal is mooi maar wordt door verstoord door teveel extra toevoegingen, het is een slow motion verhaal terwijl het ook een mooi tafereel is. Schrappen is een uitstekende maar niet eenvoudig. Dat is oefenen, elke keer weer. Voor iedereen vermoed ik.

ccscharl

@Mili: dank je, boekje besteld smile

@Willemina: je advies neem ik ter harte. Misschien binnenkort een versie op proeflessen smile

@Maddbrug: ook jouw reactie neem ik graag ter harte.

@allen: dank jullie voor jullie feedback. Ik hoop dat ik nog veel jaren krijg om alles toe te passen wat ik hier leer. Alleen schuift het schrijven van mijn "boek" wel steeds verder op. confused

Groet Connie

Schrijfcoach Bl...
Laatst aanwezig: 36 min 54 sec geleden
Sinds: 29 Mei 2008

Dag CCscharl,

Met belangstelling je stukje gelezen en er zijn zeker schilderachtige momenten in te vinden. Ik ben het eens met het voorgaande commentaar; een beetje te veel bijvoeglijke naamwoorden. Maar het is leuk om bij jezelf te rade te gaan wat en hoe er verbeterd kan worden. Lekker doorgaan met schrijven dan komt het wel in orde. blush

Leven en laten leven.
auteur van de roman "De oude man." ISBN: 978-90-8834-099/4
auteur van "Mare", een jeugdboek - young adult - ISBN: 978-94-022-3943-0

ccscharl

@Blavatski, dan nu de uitdaging van #4. Zelfs tijdens concert gisteravond, met een venezolaanse dirigent, hield de opdracht mij bezig smile
Dank voor je positieve woorden.
Prettig weekend in je geliefd Antwerpen,
Connie

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 39 weken 2 dagen geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Dag ccscharl,
Mooi ingezoomd van weids panorama naar man en vrouw die de auto met de twee jongens nakijken. Ik ben benieuwd wie het centrale personage uit een verhaal zou kunnen worden. Is het de man, de vrouw of een van de jongens? Misschien kom ik daar in opdracht 4 achter...

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

ccscharl

Dank, schrijfcoach Maria, voor uw reactie. Fijn dat u de uitgebreide beschrijving hebt kunnen waarderen. Hoe opdracht 4 uit de verf gaat komen, dat zal blijken.
Prettig weekend,
Connie

'leeghoofd'
Laatst aanwezig: 23 uren 5 min geleden
Sinds: 14 Nov 2016

Ik krijg een mooi zinderend beeld. Zoom op vlakte, en wagen in de verte, zoom op huis, zoom op personages. Iedere keer wat dichter.
Idd, zoals gezegd, het aantal bijvoeglijke nwn.
Kijk gewoon eens hiernaar:

"Een (uitgestrekte weglaten, een vlakte geeft al beeld) droge vlakte, een brandende zon aan de helblauwe hemel. Tot in de verre omtrek is het zinderen van de lucht zichtbaar. Aan de horizon zijn sporadisch een paar bomen te ontdekken. De (groene?) toppen vormen een sterk contrast [. ..met de roodbruine vlakte en de (strak blauwe ~ eerder vermeld als helblauw) lucht. ~ kan je volledig weglaten, heeft de lezer al voor ogen] Verse bandensporen doorkruisen de uitgestrektheid. Aan het eind van deze sporen staat (met draaiende motor=denk ik startklaar), een oude Amerikaanse auto startklaar."

Verderop zeg je twee maal dat de vrouw jong is. Begin het dubbele, het gelijkaardige, het reeds eerder vermelde te zoeken dat je al kan weglaten.

Wat ik me afvraag, wie is de man? Heeft ie goed of kwaad in de zin?

Interessant om verder op in te gaan!

It's not that I'm afraid to die, I just don't want to be there when it happens. (W. Allen)

ccscharl

@'leeghoofd': Dank je wel voor de uitgebreide feedback. In # 4 worden je laatste vragen nog niet helemaal beantwoord. Misschien komt er een #5? wink

@allen, Ik heb het fragment herschreven, dankbaar gebruik makend van alle feedback. (@Mili: het boekje is gisteren binnengekomen thumbsup )

Wie weet zien we nog hoe het verder gaat smile

Prettige zondag
Connie

Indrany
Laatst aanwezig: 5 weken 20 min geleden
Sinds: 27 Feb 2012

Mooi geschetst beeld.
Ik heb ooit ergens een oefening gedaan waarbij uitgelegd werd dat je nauwelijks schrijft met bijvoeglijke woorden maar ze als bijwoorden achteraf gebruikt.

ccscharl

@Indrany, Dank voor het lezen en de positieve feedback.
Groet,
Connie

Angus
Laatst aanwezig: 1 dag 1 uur geleden
Sinds: 19 Mei 2012

Ik ben het eens met Mili vor wat betreft de bijvoeglijke naamwoorden.

Als voorbeeld:

ccscharl schreef:

Zuid Amerika, een droge vlakte, een brandende zon aan de blauwe hemel. Tot in de verre omtrek is het zinderen van de lucht zichtbaar.

vult alles in voor de lezer.

'Zuid Amerika, een vlakte. Tot in de verre omtrek is het zinderen van de lucht zichtbaar.'

biedt de lezer de mogelijkheid om er zelf te zijn, te beleven, en te ontdekken.

ccscharl

@Angus, Dank voor de feedback. Ik moet me nog veel eigen maken.
Groet, Connie

PetraO
Laatst aanwezig: 2 weken 11 uren geleden
Sinds: 29 Okt 2006

Dit stuk komt afstandelijk over en ik vraag me af hoe dat komt. Misschien omdat er niet echt een personage is, waarmee je je als lezer kunt identificeren. Ik ga eens lezen hoe je opdracht 4 hebt ingevuld.

ccscharl

@PetraO, Dank voor het lezen. Zie ook mijn reactie onder #4

Volg Schrijven Online op Twitter!

Volg Schrijven Online op Twitter!

Volg ons!

Profiteer van heel veel extra's!

Vanaf € 12,50 per jaar
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 26,50 én 3 cadeaus!

Profiteer nu!
Geef Schrijven Magazine cadeau! (Beeld: SXC)

Geef Schrijven Magazine cadeau!
(en krijg zelf ook een presentje) 

Bestel nu!