#7 Een heel circus

7 reacties [Laatste bericht]
Willemina
Laatst aanwezig: 17 uren 21 min geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

#7 Een heel circus

# 7

De vuilnisbakken stonden op een rij voor de kerk, tegen het stalen hek met punten die de vorm hadden van schoppen in een kaartspel.
De bakken waren voorzien van ronde deksels die je aan een hengsel kon optillen om de vuilnis erin te gooien.
Ik droomde ervan acrobaat in het circus te worden en sprong van de ene vuilnisbak op de andere.
Tijdens de landing op een van de deksels gleed ik uit, zwaaide met mijn armen, gilde, en bleef met mijn rechterarm aan een punt van het hek hangen.
De ton schoot onder mijn voeten vandaan zodat ik mij niet kon afzetten en ik miste de kracht om mij met een hand omhoog te trekken.
De koster, die vlak achter de kerk woonde, hoorde mij schreeuwen, tilde mij van het hek en bracht me naar huis.
Mijn ouders schrokken zichtbaar toen ze hoorden wat er gebeurd was maar ik droeg een rode sweater en huilde niet, waardoor ze dachten dat het meeviel. Totdat ze mijn arm uit de mouw van mijn trui trokken. Ik keek met hen mee en zag een flink gat in mijn arm, vlak boven de elleboog, zo diep dat het bot zichtbaar was.
Mijn vader werd wit om zijn neus. Mijn moeder nam mij resoluut onder de arm, zette mij achterop de fiets, voeten in de fietstassen, en reed met een rotgang naar onze huisarts. Die bekeek mijn arm, stelde mij griotten in het vooruitzicht en begon de wond schoon te maken en te hechten.

Niet lang na de gebeurtenis werd het hek voor de kerk verwijderd maar de droom om circusartiest te worden bleef nog lang overeind, ondanks het blijvend litteken.

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

Reacties

Riny
Laatst aanwezig: 1 uur 52 min geleden
Sinds: 16 Apr 2013

Willemina,

... wat een circus. Wat heb je dat leuk geschreven.
Je moeder wist van doorpakken. Je hebt daar een mooie herinnering aan.

Met plezier gelezen.

Willemina

Riny,

Bedankt voor je compliment.

Het is vrij rustig bij de autobiografische verhalen.
Ik wilde er daarom al mee ophouden maar ergens vind ik het ook nog wel leuk om te doen, dus toch maar weer in mijn geheugen zitten graven. wink

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel

Nancy Bastiaans
Laatst aanwezig: 6 uren 7 min geleden
Sinds: 21 Mrt 2017

Willy, wat een capriolen en wat ben jij een keiharde. Tot op het bot en dan niet huilen. Je hebt dit top geschreven, ik sprong en viel met je mee. Het nadeel is dat ik er echt naar van word. Kan die homevideos op tv ook nooit aan. Met andere woorden voor mij een erg sterk verhaal omdat dit hetzelfde gevoel bij me teweegbrengt. thumbsup

Willemina

Bedankt voor je leuke reactie en compliment, Nancy.

Wat de homevideo's betreft, kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb ze wel eens gezien maar op de cruciale momenten ging er altijd een schokje door mij heen, alsof ik een stroomstootje kreeg toegediend.
Vroeger vond ik dat leuk, nu hoeft dat van mij niet zo nodig meer. wink

Nancy Bastiaans
Laatst aanwezig: 6 uren 7 min geleden
Sinds: 21 Mrt 2017

Ja Willemina, precies dat, zo’n soort stroomstoot. Dacht dat het weer iets geks van mij was. Zou het met ouder worden te maken hebben? Als kind vond ik het prachtig.

Schrijfcoach Corrie
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 5 Jan 2015

Hallo Willemina,

Fijn dat je er toch voor gekozen hebt om in je geheugen te graven naar aanleiding van mijn opdracht. Mogelijk dat het aantal deelnemers gaandeweg op zal lopen, dat hoop ik in ieder geval want het is juist zo bijzonder al die verhalen.
Leuk hoe je je ervaring vanuit het perspectief als kind beschrijft. Niet met overdreven kinderlijke taal, maar heel invoelbaar. Het zal veel indruk op je gemaakt hebben.

Willemina schreef:

Niet lang na de gebeurtenis werd het hek voor de kerk verwijderd maar de droom om circusartiest te worden bleef nog lang overeind, ondanks het blijvend litteken.

De laatste zin haalt de kracht van je verhaal wat onderuit, doordat het een meer volwassen terugblik is op de gebeurtenis. Misschien helpt het als je ook deze zin meer uit het perspectief van het kind schrijft. Suggestie: Ik bleef ervan dromen om acrobaat te worden. Oefenen bij de kerk deed ik niet meer, zelfs niet nu de koster het hek met de punten had weggehaald.

Schrijfcoach Corrie

Zinexprez - voor de zin tussen de regels

Willemina

Hallo Corrie,

Bedankt voor je mooie reactie en feedback.
Ik begrijp wat je bedoelt met mijn laatste zin. Het verbaast me elke keer opnieuw dat ik zoiets zo gemakkelijk over het hoofd zie, terwijl het me meteen duidelijk is, wanneer iemand me erop wijst. Alsof je toch een soort blinde vlek hebt wat je eigen tekst betreft.
Ik ga het veranderen.

Hartelijke groet,
Willemina

Literair tijdschrift Alice, onderdeel van Schrijven Magazine

Stuur je allerbeste verhaal of gedicht in naar ons eigen literaire tijdschrift.

Meer informatie

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!
Geen schrijfwedstrijd meer missen? Volg Schrijven Magazine op Facebook!

Like Schrijven Magazine op Facebook!

Vind ik leuk!
Ook voor dichters: Schrijven Magazine

In ieder nummer van Schrijven Magazine interviewen we een dichter over het schrijfproces!

Word abonnee!