Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 - Stroopprijs

Versie 3 (na nieuwe feedback) -Stroopprijs ‘Blijf je de hele dag voor je uit staren? Kom op, ik wil weten wat ik ga winnen!’ zei Valentijn met een arrogante grijns. De laatste tijd had Alexander die grijns veel te vaak gezien. Zonder waarschuwing viel Alexander aan. Het geluid van zwaarden die elkaar raakten klonk bijna magisch in de stille ochtend. Onder impact van de slag wankelde Valentijn en opnieuw viel Alexander aan. Dit keer lukte het Valentijn om een sterke slag terug te geven. Al vanaf het moment dat ze houten zwaarden in hun vuistjes omhoog konden houden, waren ze aan elkaar gewaagd geweest en ook nu was dat nog zo. Voor lange tijd klonken alleen nog de geluiden van de twee zwaardvechtende jongemannen. Aan het eind van de ochtend liepen Alexander en Valentijn terug naar huis. Het gras, dat nog nat was van de dauw, schitterende in de zon. ‘Hé Val, wat heeft je moeder dit keer voor me, denk je?’ plaagde Alexander. Valentijn wierp hem een chagrijnige blik toe en stormde vooruit. Nog net waren zijn woorden ‘stomme steen’ en ‘geluk’ hoorbaar. Alexander kon zijn lachen niet langer inhouden. Bij de deur trok Alexander gewoontegetrouw zijn beschermingskleding en sportschoenen uit, dumpte ze samen met zijn zwaard naast de spullen van zijn beste vriend en ging naar binnen. Deze keuken was zo anders dan bij hem thuis, deze familie leefde er echt. De radio stond de hele dag jaren ’80 hits te spugen en de houtkachel zorgde in de winterdagen voor dat extra beetje warmte. Maar wat de ruimte het centrale punt van dit huis maakte, was Helena. ‘Lieverd,’ zei ze met twinkelende ogen tegen Alexander, ‘er ligt wat lekkers voor je op tafel.’ Verrukt draaide Alexander zich om, griste een koek van het schaaltje en nam een hap. ‘Morwen werrr?’ vroeg hij. Met een stroopwafelgrijns luisterde hij naar de mopperende Valentijn. _____________________________________ Versie 2 -Stroopprijs 'Blijf je de hele dag voor je uit staren? Kom op, ik wil weten wat ik ga winnen!' zei Valentijn met een zelfingenomen grijns. De laatste tijd had Alexander die grijns veel te vaak gezien. Zonder waarschuwing viel Alexander aan. Het geluid van zwaarden die elkaar raken klonk bijna magisch in de stille ochtend. Onder de impact van de slag wankelde Valentijn, maar Alexander nam ogenblikkelijk een verdedigende positie aan. Al vanaf het moment dat ze houten zwaarden in hun vuistjes omhooghielden, waren ze aan elkaar gewaagd. Valentijn herstelde zich en sloeg terug. Aan het eind van de ochtend liepen Alexander en Valentijn terug naar huis. Het gras, dat nog nat was van de dauw, schitterende in de zon. 'Hé Val, wat heeft je moeder dit keer voor me, denk je?' plaagde Alexander. Valentijn wierp hem een chagrijnige blik toe en stormde vooruit. Nog net waren zijn woorden ‘stomme steen’ en ‘geluk’ hoorbaar. Alexander kon zijn lachen niet langer inhouden. Bij de deur trok Alexander gewoontegetrouw zijn beschermingskleding en sportschoenen uit, dumpte ze samen met zijn zwaard naast de spullen van zijn beste vriend en ging naar binnen. Deze keuken was zo anders dan bij hem thuis, deze familie leefde er. De radio stond de hele dag jaren ’80 hits te spugen en de houtkachel zorgde in de winterdagen voor dat extra beetje warmte. Maar wat de ruimte het centrale punt van dit huis maakte, was Helena. 'Lieverd,' zei ze met twinkelende ogen tegen Alexander, 'er ligt wat lekkers voor je op tafel.' Verrukt draaide Alexander zich om, griste een koek van het schaaltje en nam een hap. 'Morwen werrr?' vroeg hij. Met een stroopwafelgrijns luisterde hij naar de mopperende Valentijn. ________________________________________ Versie 1 -Plakkerige prijs ‘Blijf je de hele dag voor je uit staren?’ Alexander’s blik gleed naar Valentijn en zag zijn zelfingenomen grijns. De laatste tijd had hij die grijns al veel te vaak gezien. Valentijn had een lesje nodig. Zonder waarschuwing viel Alexander aan. Het zingende geluid van zwaarden die elkaar raken, klonk bijna magisch in de stille ochtend. Onder de impact van de slag wankelde Valentijn achteruit, maar Alexander nam ogenblikkelijk een verdedigende positie aan. Al vanaf het moment dat de jongens houten zwaarden in hun vuistjes omhooghielden, waren ze aan elkaar gewaagd geweest. Valentijn herstelde zich snel en met een grom schoot hij vooruit. Aan het eind van de ochtend liepen Alexander en Valentijn terug naar huis. Het gras, dat nog nat was van de dauw, schitterende in de zon. ‘Hé Val, wat heeft je moeder dit keer voor me, denk je?’ plaagde Alexander. Valentijn wierp hem een chagrijnige blik toe en stormde vooruit. Hij kon zijn lachen niet meer inhouden, toen hij uit het gemompel van Valentijn de woorden ‘stomme steen’ en ‘geluk’ opving. De jongemannen trainden altijd op het land van Valentijn’s familie dus toen hij niet meer buiten was, trok Alexander zijn beschermingskleding en sportschoenen uit en dumpte ze samen met zijn zwaard naast de spullen van zijn beste vriend. Opgewekt trok hij de deur open en stapte naar binnen. De keuken bij Valentijn was zo anders dan bij hem thuis. Alexander’s moeder kookte alleen in de ruimte, deze familie leefde er. De radio stond de hele dag aan en spuugde de ene jaren ’80 hit, na de andere uit. De houtkachel aan zijn linkerzijde zorgde in de winterdagen voor dat extra beetje warmte en iedereen was welkom voor een kop thee of koffie met wat lekkers. Maar wat de ruimte het centrale punt van dit huis maakte, was Helena. ‘Lieverd,’ zei ze tegen Alexander, ‘er ligt wat lekkers voor je op tafel.’ Haar twinkelende ogen schoten naar Valentijn toen die geïrriteerd snoof. Verrukt draaide Alexander zich om, griste een koek van het schaaltje en nam een hap. ‘Morwen werrr?’ vroeg hij met zijn stroopwafelgrijns aan Valentijn.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal, ik zie ze voor me, je schetst in een paar woorden heel raak de jongens zelf en hun achtergrond. Ik weet alleen niet waarom de laatste twee zinnen in de ik-vorm staan?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Erg leuk omdat je speelt met de tijd. De namen en het zwaardvechten zette me in de riddertijd. Grappig dat pas in de keuken de moderne tijd duidelijk wordt. Het stukje stomme steen en geluk vat ik niet. Lees ik iets over het hoofd? Erg leuk verhaal :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal, ik zie ze voor me, je schetst in een paar woorden heel raak de jongens zelf en hun achtergrond. Ik weet alleen niet waarom de laatste twee zinnen in de ik-vorm staan?
Oh shit! De ik-vorm is niet de bedoeling, ga het direct aanpassen ;). Ik schrijf vanuit de ik-vorm en dan vind ik het lastig om over te schakelen, heb wel meer moeten verbeteren maar dit dus over het hoofd gezien. Bedankt voor je compliment!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk omdat je speelt met de tijd. De namen en het zwaardvechten zette me in de riddertijd. Grappig dat pas in de keuken de moderne tijd duidelijk wordt. Het stukje stomme steen en geluk vat ik niet. Lees ik iets over het hoofd? Erg leuk verhaal :thumbsup:
Haha, mooi! Dat was ook wel een beetje mijn bedoeling ;). Het verhaal was in eerste instantie in de historie geplaatst, maar de stroopwafel is er pas sinds een 100 jaar ofzo, dus ik moest even wat erbij bedenken. Kwam erachter dat zwaardvechten tegenwoordig ook gewoon een sport is. Stomme steen en geluk pakt terug op het verlies van Valentijn. Alexander plaagt hem met wat hij krijgt van zijn moeder voor het winnen en Valentijn is chagrijnig. Hij geeft zijn verlies de schuld van de 'stomme steen' die in de weg zat tijdens het vechten en het 'geluk' van Alexander. Is dit te onduidelijk in het verhaal?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Stefanie voor mij wel maar dat zegt niks. Snapper is moe. Misschien is het voor anderen heel duidelijk. Wacht even de test van de feedback af dan kun je het nog altijd aanpassen als het nodig is.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stefanie voor mij wel maar dat zegt niks. Snapper is moe. Misschien is het voor anderen heel duidelijk. Wacht even de test van de feedback af dan kun je het nog altijd aanpassen als het nodig is.
Prima, dan wacht ik af ;) geef je je snapper ook even rust dan? XO

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap de stomme steen en het geluk wel. Ook voor ik de uitleg las. Een stroopwafelwarm verhaal Stefanie! (ik heb jou als potentiële stroopwafelboekwinnares en Alexander in mijn verhaaltje geschreven :o )

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stefanie, leuk dat je ook hier mee komt schrijven. Origineel om te spelen met twee tijden. Het geheel vind ook ik niet altijd even navolgbaar. dat komt, denk ik, doordat je veel details geeft. Je kan eens kijken naar de balans tussen wat de lezer moet weten en wat je toevoegt om het verhaal te kleuren. een goede oefening kan zijn om alle bijvoeglijke naamwoorden (je strooit er kwistig mee) te schrappen. en er dan maar een paar terug te plaatsen die echt essentieel zijn om het verhaal te kleuren.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap de stomme steen en het geluk wel. Ook voor ik de uitleg las. Een stroopwafelwarm verhaal Stefanie! (ik heb jou als potentiële stroopwafelboekwinnares en Alexander in mijn verhaaltje geschreven :o )
Mooi Stella! ;), ik denk dat ik 'm er ook in laat staan. Haha ik las het inderdaad ;) ik vond het een geweldig leuk verhaaltje!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stefanie, leuk dat je ook hier mee komt schrijven. Origineel om te spelen met twee tijden. Het geheel vind ook ik niet altijd even navolgbaar. dat komt, denk ik, doordat je veel details geeft. Je kan eens kijken naar de balans tussen wat de lezer moet weten en wat je toevoegt om het verhaal te kleuren. een goede oefening kan zijn om alle bijvoeglijke naamwoorden (je strooit er kwistig mee) te schrappen. en er dan maar een paar terug te plaatsen die echt essentieel zijn om het verhaal te kleuren.
Naar aanleiding van jouw feedback ga ik opnieuw naar mijn verhaaltje kijken. Misschien wil je me 'even' helpen? Ik heb ontzettend veel moeite met de bijvoeglijke naamwoorden 'zien', al weet ik wel wat het inhoud (dat is me uitgelegd). Zou je een paar kunnen noemen, misschien dat ik het dan beter begrijp. Bedankt voor je feedback! Groetjes

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stefanie, leuk dat je ook hier mee komt schrijven. Origineel om te spelen met twee tijden. Het geheel vind ook ik niet altijd even navolgbaar. dat komt, denk ik, doordat je veel details geeft. Je kan eens kijken naar de balans tussen wat de lezer moet weten en wat je toevoegt om het verhaal te kleuren. een goede oefening kan zijn om alle bijvoeglijke naamwoorden (je strooit er kwistig mee) te schrappen. en er dan maar een paar terug te plaatsen die echt essentieel zijn om het verhaal te kleuren.
Naar aanleiding van jouw feedback ga ik opnieuw naar mijn verhaaltje kijken. Misschien wil je me 'even' helpen? Ik heb ontzettend veel moeite met de bijvoeglijke naamwoorden 'zien', al weet ik wel wat het inhoud (dat is me uitgelegd). Zou je een paar kunnen noemen, misschien dat ik het dan beter begrijp. Bedankt voor je feedback! Groetjes
Hey Marceline, Ik heb het verhaaltje aangepast. Ik weet niet of ik de bijvoeglijke naamwoorden eruit heb kunnen halen, maar ik heb wel het gevoel dat het verhaaltje nu beter leesbaar is. Ik hoor graag wat jij vind. Ik heb een aantal dingen weggelaten en aangepast en uiteindelijk had ik ook zo'n 75 woorden minder dan in de eerste versie. Groetjes Stefanie

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stefanie voor mij wel maar dat zegt niks. Snapper is moe. Misschien is het voor anderen heel duidelijk. Wacht even de test van de feedback af dan kun je het nog altijd aanpassen als het nodig is.
Hé Snappie, ik heb de eerste zin aangepast. Is het nu ook duidelijker dat Valentijn heeft verloren? Groetjes

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De setting leek me eerst een slagveld, tot ik doorkreeg dat het om een vriendschappelijk wedstrijdje ging. Ik kan geen leeftijd kleven op de mannen. Eerst dacht ik jongvolwassenen (+- 20), maar bij de laatste zinnen denk ik aan pubers. Zwaardvechten een sport, twijfel ik aan. Schermen, dat zeker, met de nodige gezichts-bescherming. Ik ken er niets van, m.i. als Valentijn wankelt, is dat het moment voor Alexander om aan te vallen, niet om te verdedigen. ('Maar' gebruik je hier verkeerd, want het wijst op een tegenstelling) De stomme steen had ik niet mee, je geeft uitleg in #4 maar in je eerste alinea is er niets dat daarop wijst. Het grappige is idd wel die overschakeling van een weide naar een modernere tijd met de huiselijkheid. Typo: Raken >> raakten (o.v.t.) Alexanders blik Valentijns familie. Een bijv nw zegt iets meer over een zelfstandig nw. Vbn zelfingenomen, zingende, verdedigende, houten, chagrijnig, stomme .. Je verhaal geeft een fijne sfeer weer en een durende vriendschapsrelatie. Heel mooi!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De setting leek me eerst een slagveld, tot ik doorkreeg dat het om een vriendschappelijk wedstrijdje ging. Ik kan geen leeftijd kleven op de mannen. Eerst dacht ik jongvolwassenen (+- 20), maar bij de laatste zinnen denk ik aan pubers. Zwaardvechten een sport, twijfel ik aan. Schermen, dat zeker, met de nodige gezichts-bescherming. Ik ken er niets van, m.i. als Valentijn wankelt, is dat het moment voor Alexander om aan te vallen, niet om te verdedigen. ('Maar' gebruik je hier verkeerd, want het wijst op een tegenstelling) De stomme steen had ik niet mee, je geeft uitleg in #4 maar in je eerste alinea is er niets dat daarop wijst. Het grappige is idd wel die overschakeling van een weide naar een modernere tijd met de huiselijkheid. Typo: Raken >> raakten (o.v.t.) Alexanders blik Valentijns familie. Een bijv nw zegt iets meer over een zelfstandig nw. Vbn zelfingenomen, zingende, verdedigende, houten, chagrijnig, stomme .. Je verhaal geeft een fijne sfeer weer en een durende vriendschapsrelatie. Heel mooi!
Hallo Marlie, Ik ga ervan uit dat je versie 2 hebt gelezen en niet versie 1? Door de eerste zin, waarin Valentijn eigenlijk Alexander aan het plagen is (zelfingenomen grijns) zou het 'vriendschappelijke' naar voren moeten komen. Wellicht is dit niet genoeg gelukt. Qua leeftijd: de jongemannen zitten inderdaad rond het 20e levensjaar, iets eronder of boven is ook prima. Mijn ervaring met vriendschapspersonages van jongens/mannen in boeken is dat ze veel speelser zijn dan tussen vrouwen of man/vrouw. Dit heb ik dan ook meegenomen in mijn verhaal. Ze kennen elkaar al lang en lokken elkaar graag uit. Schermen wordt inderdaad als sport gezien, maar er zijn meer. Ondanks dat deze van Japanse origine zijn, weet ik dat ze ook in Nederland worden uitgeoefend. Maar het stukje 'fantasie' mag ook geactiveerd worden, waarbij het een misschien niet helemaal realistisch onderdeel van het verhaal en de moderne tijd is. (Daarnaast wordt de beschermingskleding en sportschoenen niet voor niets benoemd, als ik dit had weggelaten was de opzet van het verhaal volgens mij in de stroop gevallen). Je hebt inderdaad gelijk bij het wankelen en aanvallen. Ik ga hier opnieuw naar kijken. Ik heb al een idee hoe ik dit beter kan verwoorden. In mijn hoofd moest er een 'actie-reactie' zijn waarbij beide mannen een rol hadden. Bedankt dat je me daar op hebt gewezen! Ik had in eerste instantie voor verdediging gekozen omdat Alexander weet hoe zijn vriend is en ook weet dat deze (zonder nadenken/strategie) in zijn aanval 'springt' en dat Alexander dit ook uitlokt (ik heb vaak genoeg gelezen dat het soms goed is om een afwachtende houding aan te nemen ten opzichte van je opponent. Geen idee of dit echt waar is.). Maar ik besef dat die 'achter-de-schermen-gedachte' in het verhaal niet tot uiting komt. In de eerste zin zegt Valentijn tegen Alexander dat hij wil weten wat hij gaat winnen. Alexander plaagt hem bij terugkeer door te vragen wat Valentijn denkt dat Alexander van zijn moeder gaat krijgen (de prijs) en Valentijn reageert chagrijnig. Hij geeft daarom de schuld aan de 'stomme steen' en het 'geluk' van Alexander. Kan aan mij liggen dat ik het verhaal in mijn hoofd heb, maar ik vond dat zelf wel een sterke aanwijzing, al weet ik dat die aanwijzing in versie 1 miste. Bedankt voor je complimenten en ik ga bezig met de typo's. Met raken twijfelde ik, nu weet ik dat het toch niet goed was ;). Aan je uitleg van bijvoeglijk naamwoord kan ik geen touw vastknopen, ik heb namelijk ook geen idee wat een zelfstandig naamwoord precies is. (Ik heb dit allemaal wel op school gehad, maar toen begreep ik het ook niet. Ik heb altijd geschreven 'op hoop van zegen' en over het algemeen ging dit goed.) Groetjes en bedankt voor je uitgebreide feedback! Ben ik erg blij mee :)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stefanie, veel reacties en aanbevelingen al gehad, ga ik niets meer over zeggen. Zie de jongens zo voor me, paar ondeugende pubers, die gek zijn op zoetigheid. Veel schrijfplezier!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Stefanie, Volgens mij heb je feilloos te pakken wat ik bedoelde. Het feit dat je tussen versie 1 en 2 opeens 75 woorden 'overhield', zegt denk ik genoeg. Mooi te zien hoe jij bezig bent je schrijven aan te scherpen. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ mw.Marie: Dank je wel! En ik heb inderdaad veel nuttige feedback gehad :), ben blij dat het verhaal de juiste uitwerking heeft. @Marceline: Ik vond dat inderdaad ook wel verwonderlijk. Met de derde versie zijn er wel weer wat woorden bij gekomen, maar daarin wel rekening gehouden (hoop ik) met de bijv.vnw. Ik probeer er nu zoveel mogelijk rekening mee te houden en merk dat de verhaaltjes wat rustiger worden, al blijf ik het wel moeilijk vinden!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stefanie, welkom, ik lees je nu voor het eerst. Je hebt een mooi tafereel neergezet van twee jongens die strijden om de stroopwafel, met een huiselijk en gezellig einde. Leuk om te zien hoe je ervoor gaat door n.a.v. feedback te herschrijven, je hebt er echt zin in, zie ik! Complimenten daarvoor! Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mij valt toch nog een kleinigheidje op. Aan het einde van de 1e alinea heb je het over 'knuistjes', 'mannen' en 'jongemannen'; het lijkt voor mij een beetje met elkaar in tegenspraak.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stefanie, welkom, ik lees je nu voor het eerst. Je hebt een mooi tafereel neergezet van twee jongens die strijden om de stroopwafel, met een huiselijk en gezellig einde. Leuk om te zien hoe je ervoor gaat door n.a.v. feedback te herschrijven, je hebt er echt zin in, zie ik! Complimenten daarvoor! Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mij valt toch nog een kleinigheidje op. Aan het einde van de 1e alinea heb je het over 'knuistjes', 'mannen' en 'jongemannen'; het lijkt voor mij een beetje met elkaar in tegenspraak.
He Ton! Bedankt voor je complimenten. Aan het eind van alinea 1 heb ik het over 'vuistjes', dit pakt terug op hun geschiedenis (waarin ze dus nog maar jongetjes zijn). Je hebt gelijk wat betreft 'mannen' en 'jongemannen'. Ik ga ernaar kijken en aanpassen. Bedankt! Groetjes

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Fijn, mooi klein verhaaltje. Goed geschreven. Maar spreekt Helena niet tegen Valentijn? Waarna Alexander een koek van het schaaltje grist en zich de winst toe-eigent?

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Fijn, mooi klein verhaaltje. Goed geschreven. Maar spreekt Helena niet tegen Valentijn? Waarna Alexander een koek van het schaaltje grist en zich de winst toe-eigent?
Dat had inderdaad goed gekund Lineke, een leuke andere kijk op het verhaal. In dit geval zijn er in het verhaaltje genoeg aanwijzingen die aangeven dat Alexander heeft gewonnen en Helena het tegen hem heeft. ;)