Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 169 - Griet en verdriet

De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. Waarom had Liza er 'ik lief je’ op geborduurd in rode grote letters? Hij zat voor schut en verbeet zich. Een andere visser had gezegd: ‘Ken je lief niet schrijven of zo of wil ze soms zeggen, ik blief je rauw?’ Waarom had Liza het achterlijke ding aan zijn hengel vastgeknoopt met oneindig veel vrouwelijke strikknoopjes? De avond ervoor had ze tegen hem gegrauwd dat hij de borden niet goed droogwreef. Zij waste sinds altijd af en hij moest afdrogen, zwijgend over de kwade klodders die zij achterliet. Liza kookte steeds viezer, vast om hem te tarten. Haring in hachee, griet in granaatappelsap. Sinds hij met pensioen was, had zij hem niet meer geveeld. Hij liep haar voor de voeten als zij wilde zuigen of koper poetsen. ‘Rot op, man,’ zei ze dan. ‘Mijn mooiste jaren heb ik aan je gegeven.’ Hij dacht aan zijn zoon en zijn dochter. Voor het leven vertieft vertrokken naar het zonovergoten Venezuela. Hoe haatte hij haar. De Liza. De door de andere visser van de hengel afgerukte theedoek kon zijn bloed niet meer stelpen. Met zijn Fishermanmes had hij diep zijn kuiten doorgereten.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, wat een heftig verhaal, met een schokkend maar begrijpelijk einde. De totale ontgoocheling! Je immer producerende vertelklier heeft weer prachtige zinnen afgescheiden, Mili. Daar geniet ik telkens weer van. Eén klein dingetje; volgens mij kan 'Zij waste sinds altijd af ...' beter zonder 'sinds'. Weer genoten!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heftig verhaal en hoe knap dat je in weinig woorden een heel leven schetst van twee mensen die elkaar in de loop van de tijd verloren zijn. 'Ik lief je' bijzondere woorden op de theedoek. De titel van de roman die ik schreef.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, klinkt een beetje vies, een afscheidende vertelklier. :D 'Zij waste sinds altijd af ...' . Het 'sinds' maakt het voor mij meer gedragen, meer geladen. Al heel erg lang in de tijd, te lang. Dat mijn zinnen jou plezieren, doet me goed. @Nancy, in weinig woorden schetsen, zoals ook schrijfcoach Elizabeth zegt, het schijnt bij mij te horen. :nod: @Schrijfcoach Elizabeth, ik weet dat het jouw titel is. Een eerdere keer toen je een schrijfopdracht deed heb ik hier ook mee gespeeld. Je was mijn muze dus. Edit: Liza, een afgeleide van jouw naam. Dank voor de reacties.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het pensioen, je geeft de pijnlijkheid onverdroten weer in een relatie. Het einde is heftig, zonder je laatste twee zinnen vind ik je verhaal sterker. Fijn weekend!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit me ook af te vragen waarom ze dat nu gedaan heeft, ik lief je op een theedoek borduren. Kende ze haar man zo goed dat ze dit voorzag? Wel fijn dat er iets te raden overblijft. Lekker naar verhaal Mili. ‘Rot op, man,’ en kwade klodders zijn hier favoriet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, weer een echte Mili-bijdrage. Je kracht zit inderdaad in de korte zinnen en de 'recht voor zijn raap' taal. Hoe krijg je de 'bijzondere gerechten verzonnen :lol: Ook ik denk dat de kracht in je verhaal zonder de laatste twee regels overeind blijft. Hoe zijn 'ik ben het zat' dan tot uiting zal komen is aan de lezer zelf om in te vullen. Weer een :thumbsup: voor jou, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, ik had eigenlijk haring in slagroom in gedachten. Voor de alliteratie ging hij de hachee in, zoals de griet in granaatappelsap. :D @mwMarie, het lijkt mij wetenswaardig dat de man er een einde aan maakte. In stijl, gezien zijn mes. Wellicht dat hij bijdroeg aan het kuitschieten van vissen, het voorjaar daarna. @Stella, ik nam de titel van het door de schrijfcoach Elizabeth gepubliceerde boek als uitgangspunt. De vrouw voorzag niets. Ze wilde hem een hak zetten. Een geborduurde leugen op het tod dat hij iedere avond moest vasthouden. Fijn dat ik genoeg naar voor je was. @Connie, nee, het moest in Mili-stijl dramatisch aflopen. Het was gedaan, de theedoek met opschrift gaf de doorslag. Dank voor je duim en allen voor het lezen en jullie reacties.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Weer zo'n gruwelijk maar prachtig verhaal van "den Mili" zouden ze hier in Antwerpen zeggen. Ik verkies het woord 'vertelmodus'. :o Nog een fijne zondagavond, Mili. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Bij jou is elke vorm van relatie een confrontatie die naar een hoogtepunt op zijn mili's gaat. Vertieft, weer iets dat ik niet ken. Met jou heb ik een woordenboek nodig :o Vraag ik me af wat hij probeert te bereiken door zijn kuiten door te snijden. Liza zou hem stilletjes laten bloeden. Een verhaal naar jouw meug!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tweede alinea geeft zo mooi weer hoe die twee aan de afwas bezig zijn. . Ik zie een aftanse woonboot voor mij met een inrichting van vroeger. Vertieft, een mooi woord. Elke keer weer verras je met je schrijfstijl, je woorden en je verhaal. Heel fijn je weer te lezen, Mili.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oef wat weer een prachtbijdrage! Dat ingehouden boze / passief agressieve bij de beide hoofdrolspelers, o.a. tot uiting gebracht in kwade klodders en vies eten. En dat de haat voor De Lize afgereageerd wordt op de eigen kuiten: mooi consequent volgehouden deze emotionele verwrongenheid. Sinds altijd: dit spreekt mij aan vanwege het effect op mij als lezer. Dat effect is: langer dan sinds lang en als een voortdurend aanwezige ondertoon is het er.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marijcke, wat een heerlijke reactie van 'den Blavatski'. Ik heb toch maar niet één vertelmodus? :crybaby: @Marlie, 'vertieft' paste mooi in het klankrijm van een rits v'tjes. Nu moet, zoals jij zelf zo goed weet, ieder verhaal onder andere een conflict inhouden. Van conflict naar confrontatie naar hoogtepunt is dan een mooie upgrade. :nod: Wat hij bereikt met zijn kuiten? Misschien lag er een trosje spataderen los. :D Dank voor de reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ik had me de keuken niet eens voorgesteld. Ik was eerder met de gerechten bezig. En dan verras jij me met een vertiefte woonboot. :ninja: Ik kan alleen maar hopen dat ik jou nog vaak weet te verrassen. :nod: @Pindarots, waar is je mooie plaatje toch? De keuze voor de kuiten werd waarschijnlijk ingegeven door kuitschieten, zo langs de waterkant. Ik geniet van je begrip van mijn tekst. Het is zoals je zegt, zo bedoelde ik het. Plaatje terug? :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Mili, dankjewel. En hier het drama van mn plaatje: ik verwijderde er 1 en plakte er een nieuwe in, in mn account op SOL. Dat werd denk ik afgekeurd of iemand heeft mn plaatje gestolen :ninja: want ook na 34x opnieuw proberen plakte mn nieuwe plaatje niet. Ik ga het later deze week nog es proberen dus dank voor de aanmoediging en observatie!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pindarots, de hel van het verdwenen plakplaatje. Even voorzichtig, was je nieuwe plakplaatje wellicht een scabreus plakplaatje gezien de vermoede afkeuring? :D Of een zo'n overweldigend plakplaatje dat een uitermate jaloers iemand zich niet heeft kunnen inhouden en jouw plakplaatje heeft gemoosd? Wil je dat we een speurtocht opzetten naar jouw nieuwe plakplaatje? Ik ben er zo benieuwd naar. Zullen we er een nieuwe schrijfopdracht van maken? Of massaal de beheerder aanschrijven? Zeg het maar.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
't Is wat met die mannen en vrouwen in jouw verhalen, Mili. Geen wonder toch, dat ik de laatste tijd schrijf over schattige relaties. Als tegenhangers. En natuurlijk las mijn brein eerst Fisherman's Friends waardoor ik al tranen in mijn ogen kreeg voor het tot mij doordrong dat er kuiten doorgesneden waren, althans de aderen daarin. Ja, echt weer een Mili verhaal, maar, toe, schrijf ook eens over een gelukkig stel. Ik wil nog zo graag ergens in geloven. En het is bijna Sinterklaas (en de tijd dat ik daar in geloofde ... zucht). Ik denk wel dat het goed geschreven is. Op jouw manier.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de Mili die ik ken en waar ik van houd. Hilarisch en schrijnend tegelijk, met een unieke vocabulaire. Heerlijk!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, als rechtgeaarde Friezin kan jij nu weer vol in Sinterklaas geloven. :nod: Ik meen mij te herinneren dat je enthousiast reageerde op andersoortige verhaaltjes mijnerzijds, hier op Sol. Jouw verhalen staan los van de mijne, zijn geen tegenhanger. Wel heb ik jouw Fisherman's tranen geoogst. :D @Bart, merci. Heb je mijn 'Jitzak' gelezen? Ik vermoed van eenzelfde schrijfstijl die je aanhaalt. :)

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven, Mili, de haat is mooi uitgedrukt via zijn eigen kuiten en nog wel met het Fishermanmes! Prachtig, ik heb van je stijl genoten.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Holy moly! Die zag ik niet aankomen Mili. Verrassend verhaal. In een notendop vat je hier samen hoe een relatie in stand gehouden wordt tegen beter weten in. En dat doe je geweldig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Resteert mij jou, @Schrijfgraag72 en jou, @Mechtilde, hartelijk te danken voor jullie heerlijke reacties. :nod:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MIli, eerder reageren lukte me niet, ik begon gisteren aan een poging en werd weer 'wreed' onderbroken. Ik vind je 'Liza - ik lief je' vertelling ijzersterk, je muze overduidelijk. ;) Zoveel terechte complimenten zijn jouw deel, en dan heeft nog niemand (meen ik) over een van mijn favoriete '... met oneindig veel vrouwelijke strikknoopjes' gerept. Dan is een vertrek naar het zonovergoten Venezuela (!) zo treffend gekozen. 8) Ik genoot in Tepztlán heimelijk van je kuitschieterij. (#14: 'Misschien lag er een trosje spataderen los.' :lol:)