Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#169 Samen aan de afwas

De theedoek wappert in de gure novemberwind aan zijn vishengel. Hij probeert de rode blokjes te tellen, maar de cijfers raken door elkaar in zijn hoofd. Nog maar een keer opnieuw beginnen, dit keer zijn wijsvinger in de lucht als extra hulp. ‘Maar, meneer Goossens, toch, hier bent u. Foei u hebt ons laten schrikken door zo maar weg te lopen.’ Zijn verstijfde vingers verliezen hun grip op de provisorische hengel en de theedoek wordt opgeslokt door het groene slootwater. Mina zal boos op hem zijn als ze er achter komt dat hij haar laatste theedoek vies heeft gemaakt. Ze bezit de gave om dwars door hem heen te kijken. Net op het moment dat de verzorgende hem stevig bij de arm pakt maakt hij een bruuske beweging voorwaarts naar de plek waar hij de verdronken theedoek waant. ‘Laat me los meisje. Waar is mijn doek. Hij moet drogen aan de hengel. Op tijd voor de afwas.’ ‘Kom, nu onmiddellijk uit dat koude water, meneer Goossens, u krijgt nog een longontsteking,’ roept de verzorgende terwijl ze haar gympen lostrekt uit de modder, aan de rand van de sloot en hem met al haar kracht naar zich toetrekt. ‘Mijn theedoek, waar is mijn theedoek. Nu heb je Mina boos gemaakt, dom kind.’ De verzorgende slaat haar arm om hem heen en neemt zijn handen één voor één tussen de hare om ze warm te wrijven. ‘Kom we gaan naar binnen, meneer Goossens. Misschien heeft Mina de thee klaar.’

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nynke, heel treffend de verwarde man en zijn leefwereld getypeerd! Het was of ik er naast stond, zo levensecht. :thumbsup: Klein detail; volgens mij moet het 'meneer Van Ballegooien' zijn (hoofdletter bij 'van', tenzij de voornaam of de voorletters er direct aan voorafgaan).

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Nynke, zoals Ton al zegt, heel treffend. Ik zie het helemaal voor me. De naam Van Ballegooien vind ik persoonlijk teveel afleiden. Waarschijnlijk omdat dit meteen het beeld van het gooien van ballen oproept.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, Meneer Goossens, zie ik direct voor me. Ook de verzorgster en haar typische manier van doen. Dat Goossens haar meisje noemt, past bij hem. Minder vind ik de vertellersstem die Goossens aanduidt als 'de verwarde man' en 'de bevende oude man'. In beide gevallen volstaat 'hem' eventueel 'meneer Goossens' (geredeneerd vanuit de verzorgster) dan blijf je meer binnen het verhaal.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, Heel mooi de verwarring weergegeven, tellen en op de vingers hertellen, onverhoedse reacties, zijn Mina die boos zal worden. Mooie rol voor de theedoek. Het gebruik van meisje en dom kind treffend voor een verward iemand. Ik zou er eerlijk gezegd overheen gelezen hebben, maar Janp heeft idd een punt - de bezorgde verpleegster zal niet denken in termen van de 'verwarde' of 'bevende oude man' over een patient. Anders wordt het als ze een collega zou aanspreken over hem. Een scene bij een sloot die ik me gemakkelijk voor ogen haal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend Nyceway. Meneer Goossens en de verzorgende die hem helpt: ik zie het voor mjj. Beeldend getroffen. Goed gedaan! Als ik mag aansluiten bij bovenstaande tips: Meneer Goossens benoemen als verwarde man en bevende oude man is ook voor mij niet niet nodig. Het haalt de kracht uit deze prachtige vertelling wat weg. Je begrijpt het ook zonder die duiding wel.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, je schrijft als het geheime dagboek van Hendrik Groen. En dat bedoel ik als compliment voor alle duidelijkheid. Je geeft de tragiek van meneer Goossens goed weer. Ik heb je verhaal niet gelezen met van Ballegooien, maar Goosens leest prettiger, omdat het een neutrale naam is, naar mijn gevoel. Fijn weekend

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n lieve verzorgende die o.a. door het warmen van de handen van meneer zo goed weet aan te sluiten bij zijn belevingswereld gun je iedereen toch. Mooi klein groots verhaal.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, mooi en schrijnend geschreven dit lieve verhaal. Meneer Goossens vertedert me, ik zie hem staan tellen met zijn wijsvinger in de lucht. Je tekst leeft o.a. door beelden als '... terwijl ze haar gympen lostrekt uit de modder, ...' En ook door de wijze waarop je het warmwrijven van de handen beschrijft. Zoals Pindarots zegt, zo'n lieve verzorgende gun je iedereen, en zeker een meneer Goossens. :thumbsup: :{}