Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#169 Over het existentialisme

De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. Kabouter Exit registreerde het met ergernis. Beweging leidt tot niets, het is een opzichtige verplaatsing van materie om de schijn op te houden van voortgang. Dat was lang geleden zijn conclusie teneinde zijn vaste plaats aan de tuinvijver en zijn voorkeur tot gedachteloos slenteren samen te brengen in een vreedzame co-existentie. Het alternatief was klagen. Daar hield hij niet van. Men dient zijn lot te accepteren, het samen te vatten in een enkele leus en die zo nodig te scanderen, de zijne was: stilstand is de enige voortgang. Toch, en ook dat moest hij met ergernis bekennen, prikten de barstjes in zijn hand waarmee hij de hengel omklemde, als het gras achter de vijver zachtjes en eensgezind wiegde in de wind. Dan wenste hij zijn oogleden te kunnen bewegen om niet langer verplicht getuige te zijn van de loochening van zijn bestaan. Meer nog vreesde hij de winter, in het bijzonder de gekristalliseerde neerslag die zo tergend traag kon neerdwarrelen om voor de finale landing nog even een frivool zijsprongetje te maken. Tegelijk school er in het komend seizoen mogelijk een voordeel dat zijn ergernis zou kunnen doen afnemen, immers bij een voldoende daling van temperatuur zou het vocht in die zeurderige eigenwijs geblokte theedoek die daar voor zijn ogen almaar hysterisch a-ritmisch danste, bevriezen. Dan was het in eenmaal uit met dat gewapper.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb meteen mijn tuinkabouter naar binnen gebracht en hem voor de open haard gezet! :lol:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
vreemd dat ik me nu pas realiseer hoe tuinkabouters doorgaans daadwerkelijk een tamelijk filosofische uitstraling hebben heerlijk in stijl geformuleerd

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Ik heb het een aantal maal gelezen. Ik ben een groot liefhebber van de stijl die je normaal hanteert. Deze tekst wijkt daar nogal vanaf. Hij is meer gedragen, neigt naar het pompeuze, maar overschrijdt die grens niet. Titel, stijl, opbouw en inhoud (waaronder begrepen de consistente gedachtegang vanuit het gedwongen perspectief van de tuinkabouter) vormen één geheel. Ik weet zeker dat ik nog nooit een bijdrage weergaloos heb genoemd, maar er schiet mij geen ander woord te binnen. Soms worden zinnen pareltjes genoemd. Maar een echt mooie zin is als een slok van de beste wijn. Onderstaande liet ik talloze (Edit. Niet overdrijven :enkele) malen de papillen strelen. Dat frivool zijsprongetje gaf die lichte toets die zorgt voor een mooie balans.
Meer nog vreesde hij de winter, in het bijzonder de gekristalliseerde neerslag die zo tergend traag kon neerdwarrelen om voor de finale landing nog even een frivool zijsprongetje te maken.
Beste bijdrage die ik hier ooit las.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Die specifieke uitstraling van tuinkabouters was inderdaad mijn inspiratie. Dank je wel voor het lezen en je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ja, voor deze opdracht een ander stijlvaatje opengetrokken. Dank je wel voor je uitgebreide reactie en je bijzondere compliment!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jeetje Jan, hoe bijzonder is dit verhaal. Echt super. ‘Beweging leidt tot niets.... schijn op te houden van voortgang op te houden’ ik vertel het mijn fysiotherapeut keer op keer ( grapje). Een verhaal om in te lijsten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Machtig mooi verhaal, JanP. Machtig mooi geschreven. Ook ik was verrast en ik ben het helemaal eens met hetgeen Angus in #4 schreef. Chapeau.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het wel een leuke grap maar vooruit ik zal hem voor de tv zetten met open haard op beeld en de tv op pauze, hoewel het natuurlijk goed mogelijk is dat mijn kabouter wel van voortgang houdt of de schijn daarvan. :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, ... wat een verrassing, die stijl. Ik zou dat moeilijk kunnen volhouden. Dat jij op deze manier schreef prachtig. (Mijn tuinkaboutertje met een lantaarntje staat op de verwarmingsketel. Waarom? Ik denk dat anders zijn lichtje zal doven.)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi JanP, wauw wat een geweldige bijdrage! Eens met alle voorgaande superlatieven, waarbij ik vrees dat ik dan nog onvoldoende uitdrukking geef van mijn waardering. Ik ben zeer onder de indruk van HP's lijfspreuk; 'stilstand is de enige voortgang'. Mooi gevonden!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Dit is ... nieuw. Gaat in tegen alles wat ik van je verwacht: langere zinnen, meer gebruik van adjectieven, filosoferend en mijmerend. In het geheel gezien echter, kloppen stijl en inhoud als een bus. Prachtzinnen, onder meer deze die Angus aanhaalt. Als het mag? :o Tegelijk school er in het komend seizoen mogelijk een voordeel dat zijn ergernis zou doen kunnen afnemen, ... (behalve zo min mogelijk werkwoorden, maar 'kunnen' is niet te schrappen; het is niet omdat het 'kan', dat het zo zal gebeuren) maar klinkt 'zou kunnen doen afnemen' niet beter? (Zou kunnen lijkt me meer een geheel dan zou doen, maar 't kan ook in mijn hoofd zitten) In dezelfde zin heb ik de eigenwijze neiging om na immers een komma te plaatsen. (Maar dan een komma in de betekenis van een uitleg die volgt) De laatste zin moest ik twee maal lezen met 'in' en 'uit'. 'Dan was het uit met dat gewapper' komt wel minder filosofisch over. Je krijgt ze niet zo veel, hierbij dus :thumbsup: ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie,
Dit is ... nieuw. Gaat in tegen alles wat ik van je verwacht: langere zinnen, meer gebruik van adjectieven, filosoferend en mijmerend.
Ja, dat is zo, echter slechts zelden komen er kabouters voor in mijn verhalen en dit exemplaar heeft deze specifieke manier van formuleren. De schrijver dient zich altijd ten dienste te stellen van het personage.
maar klinkt 'zou kunnen doen afnemen' niet beter?
ja, aangepast. Ook de laatste zin, met 'in' en 'uit' is in de geest vd kabouter ;) Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het verhaal meerdere keren gelezen. Beeldend en met een filosofische diepgang geschreven. Er staan schitterende zinnen in. Een groot compliment voor jou.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Ook ik heb met veel plezier en bewondering jouw bijzondere bijdrage gelezen. Ik houd van originele invalshoeken zoals jij hier gebruikt. Verder sluit ik me aan bij alle complimenten die anderen al gaven :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik word verslaafd aan alles wat je schrijft. Bij elke tekst wordt ik onweerstaanbaar in het verhaal gezogen. Taalkundige fijnproeverij. Een vraag, omdat ik van je wil leren : 'Beweging leidt tot niets, het is ...' Waarom een komma en geen punt ? Ik lig aan je voeten. Figuurlijk, dan.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sarina,
Een vraag, omdat ik van je wil leren : 'Beweging leidt tot niets, het is ...' Waarom een komma en geen punt?
'Het is ...' slaat op de voorafgaande bewering, dat wilde ik bij elkaar houden. Daarom koos ik voor één zin met de komma als rustpunt. Een punt kan ook, kwestie van gevoel. Dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog nooit zo naar een tuinkabouter gekeken, Na jouw verhaal heb ik ineens respect voor het wezen gekregen :p nu blijken het ineens filosoofjes te zijn :nod: Met plezier gelezen. :thumbsup: ::

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, wat een origineel verhaal over een tuinkabouter. Heerlijk hoe je hem laat filosoferen en tot leven brengt. Ik kijk nu ook heel anders naar tuinkabouters. Heel graag gelezen.