Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 169 - De theedoek

De avond van Jacob De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. Wat hebben we nou? Zit ik me uit te sloven om toch nog een visje te bemachtigen in dit ellendig koude weer, vliegen – vogels – vissen – heb ik dit? Met ogen zo groot als bloemkolen kijkt Jacob een nieuwe wereld in … Achter hem klinkt gelach en iemand zegt: ‘Welkom Jacob bij de Sint-Maartenslieden.’ Verrast draait hij zich om, knippert met zijn ogen en ziet kaarsjes branden in lampionnen en in uitgeholde pompoenen. ‘Loop met ons mee, wij vieren St.Maarten en brengen lichtjes naar de mensen voor de donkere dagen. Misschien krijg jij ook nog wel wat lekkers.’ Dat leek hem wel wat. ‘Krijg ik dan een visje?’ ‘Haha nee, maar misschien wel een van chocola.’ ‘Ik heb geen lichtje ik neem mijn hengel wel mee.’ Ze maakten zoveel kabaal dat de meeste deuren als vanzelf opengingen. Jacob als enige met een natte theedoek en een vishengel, kreeg veel bekijks. Een mevrouw stelde voor: ‘Zullen we ruilen, ik jouw theedoek en hengel en jij een kaars in een stallantaarn? Dan breng jij ook een lichtje. Appeltje eitje. De stoet ging verder, wat een pret met Jacob voorop. Het snoep stroomde binnen. Plotseling begon het te regenen en alle lichtjes doofden. Het werd helemaal donker. Jacob struikelde over zijn hengel en wapperende theedoek. Droomde hij? Hij dacht veel gezichten te zien die zich over hem heen bogen; in de verte klonk de sirene van een ziekenauto.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Riny, Het vissen en het St.Maarten tafereel waar Jacob in wordt meegesleurd geeft een leuk beeld. De afloop is wel zielig. Ik moet bekennen dat ik het niet helemaal begrijp. Jacob vist daadwerkelijk met een theedoek aan zijn hengel? In de laatste alinea lijkt het alsof de ruil echt plaatsvindt maar de afloop doet anders vermoeden.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Het verhaal van Jacob en de Sint-Maartenslieden is mooi beeldend. Net als Nancy pak ik het niet helemaal. Dat komt misschien ook door hoe je de eerste alinea afsluit: [ Met ogen zo groot als bloemkolen kijkt Jacob een nieuwe wereld in …] en dan de volgende begint met [ Achter hem ...] En dan ook nog de ziekenauto aan het eidn. Maar dat gezegd hebbende: de kern 'Jacob en de Sint-Maartenslieden' staat voor mij als een huis.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy en @ Marceline, Het is ook een beetje een raar verhaal. Ik ben met die eerste regel, die we als opdracht kregen, aan de haal gegaan. Het is ook raar dat hij eerst zijn hengel en theedoek ruilt en er aan het eind van het verhaal over struikelt. Dat kan natuurlijk niet. Maar het verhaal stond er en ik postte het. Het is eigenlijk een vreemd schilderij. Het is onwerkelijk. Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, ik haalde uit jouw verhaal dat Jacob verstandelijk gehandicapt zou zijn. Dat werpt dan weer een ander licht op jouw verhaal.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, inderdaad mooi verhaal, waarbij ik het beeld wat Mili oproept deel, en ook de verwarring heb van die theedoek die hij eerst weggeeft en er later over struikel. Maar desondanks; graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, ... je hebt het goed. Jacob kijkt een veranderende wereld in. :thumbsup: @ Ton, ... Ja, die Jacob hij is helemaal in de war geraakt. Ik hoop, dat het ambulancepersoneel hem uit die nachtmerrie kan halen. :nod: Dank voor jullie reacties. Het was voor mij ook een avontuur. :confused:

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, wat een aparte vertelling is dit. Ik vind het wat warrig en toch ook heeft het iets vrolijks. Het voelt een beetje als een schilderij van Jeroen Bosch. Is er trouwens een reden voor dat je tt en vt door elkaar gebruikt? Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Karinska, ... Jeroen Bosch. Ja daar dacht ik later ook aan: realiteit gecombineerd met fantasie. 'Lijkt' heb ik inmiddels veranderd in: leek. De beginzin staat ook in de vt. Slordigheidje mijnerzijds. Dank voor je reactie, ik ben er blij mee.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, ik krijg ook met Mili de indruk dat hij geestelijk gehandicapt is. Vertederend hoe hij meegezogen wordt in het St. Maartenverhaal. Snoep is heerlijk in deze leeftijdsfase (een jaar of 8 a 10?). Wel een zielige afloop, dat die meedeinende Jacob maar weer gauw mag opknappen! Fijn weekend.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, intrigerend verhaal vind ik. Tegen het eind wordt het onduidelijk en sluit ik aan bij voorgaande reacties. De persoon van Jacob is wat me het meest boeit en waarover ik heel graag meer zou lezen. Ik dacht ook aan een verstandelijke beperking. En wat doet Jacob dat je schrijft dikke pret met Jacob voorop. En die ogen als bloemkolen, gaat dat over onbevangenheid? Bij eerste lezing dacht ik dat Jacob aan St Maarten deelnam met een hengel met theedoek omdat hij misschien niet wist dat er een lichtje bij hoort. Misschien komt Jacob uit een ander werelddeel. En toen vond ik dat welkom van de St Maartenslieden zo prettig. Je ziet Riny, je hoofdpersonage heeft me flink te pakken. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, intrigerend verhaal vind ik. Tegen het eind wordt het onduidelijk en sluit ik aan bij voorgaande reacties. De persoon van Jacob is wat me het meest boeit en waarover ik heel graag meer zou lezen. Ik dacht ook aan een verstandelijke beperking. En wat doet Jacob dat je schrijft dikke pret met Jacob voorop. En die ogen als bloemkolen, gaat dat over onbevangenheid? Bij eerste lezing dacht ik dat Jacob aan St Maarten deelnam met een hengel met theedoek omdat hij misschien niet wist dat er een lichtje bij hoort. Misschien komt Jacob uit een ander werelddeel. En toen vond ik dat welkom van de St Maartenslieden zo prettig. Je ziet Riny, je hoofdpersonage heeft me flink te pakken. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, intrigerend verhaal vind ik. Tegen het eind wordt het onduidelijk en sluit ik aan bij voorgaande reacties. De persoon van Jacob is wat me het meest boeit en waarover ik heel graag meer zou lezen. Ik dacht ook aan een verstandelijke beperking. En wat doet Jacob dat je schrijft dikke pret met Jacob voorop. En die ogen als bloemkolen, gaat dat over onbevangenheid? Bij eerste lezing dacht ik dat Jacob aan St Maarten deelnam met een hengel met theedoek omdat hij misschien niet wist dat er een lichtje bij hoort. Misschien komt Jacob uit een ander werelddeel. En toen vond ik dat welkom van de St Maartenslieden zo prettig. Je ziet Riny, je hoofdpersonage heeft me flink te pakken. Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, ... dank voor je reactie. Ja, het is een vreemd verhaal geworden. Je kunt met Jacob alle kanten op. Je kunt denken aan een oude man die gevlucht is uit het ziekenhuis en van het ene gebeuren in het andere duikelt. Verdikkeme, mijn man is destijds uit het ziekenhuis weggelopen; hij leed o.a. aan dementie. Ik heb hem weer naar het ziekenhuis kunnen brengen. Helaas had hij kou gevat, kreeg longontsteking en stierf drie weken later. Misschien kwam dit gebeuren boven drijven n.a.v. de opdracht. Het leek wel freewriting. Ook moest ik denken, na afloop van het geschrevene, denken aan Jeroen Bosch. Wat schrijven al niet met je doet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Pindarots, ... dank voor je reactie. Je laatste zin over het hoofdpersonage trof me. Ik ben gaan nadenken en de reacties beantwoorden. Toen kwam mijn # 14 aan Mw.Marie. Ik ben er beduusd van.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Och Riny, dat je zo verrast kunt worden door je eigen herinneringen hè. Sterkte met ze verdragen en omvormen tot nog meer intrigerende verhalen. Hartelijke groeten!