Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#169 De geschiedenis

De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. Hij krabde eens in zijn kruis. Schimmel, dacht hij. De hengel en de theedoek had hij die ochtend gevonden in een zak aan de kade. Hij lag al de hele week onder vuur, hij moest iets doen. De theedoek was dan wel niet helemaal wit, maar het zou voldoen zo. Iedereen kende immers dit symbool. Hij was uitgeput. De strijd, het onbegrip, dodelijk vermoeiend was het. Hij mijmerde over een rustig teruggetrokken leven op de Canarische eilanden. Het paard zou vanzelf wel doorlopen; de hengel had hij aan het zadel gemonteerd. Rustig stapten ze door over de vluchtstrook van de A7. Verderop zag hij een groep blozende mannen en vrouwen met vrolijke vlaggen op de weg staan. Ze zagen er niet vijandelijk uit en dit gaf hem hoop. Niet ver bij de groep vandaan hoorde hij plotseling een hoop lawaai. Er werd gerammeld en geschreeuwd. Oorlogskreten waaiden met de novemberwind zijn oren in. Een vuurpijl schoot een brandgat in de theedoek, het paard steigerde, hij viel op de grond. Vanachter de vangrail kwamen ze op hem af. Pure massieve knuppels sloegen onophoudelijk op hem in. Met het grote boek dat hij al die tijd angstvallig bij zich had gehouden probeerde hij de slagen nog af te weren. Eeuwen later scanderen brugklassers in koor: ‘2017, Sint Nicolaas bij Dokkum vermoord.’

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je strooit met aanwijzingen, maar ik had ze op het eind pas door. Toen viel alles op zijn plek. Mooi gedaan. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hints vind ik duidelijk (misschien omdat ik de Zwarte Pieten toestand buitengewoon intrigerend vind). De laatste zin had voor mij dus niet gehoeven, alhoewel hij misschien wel iets toevoegt. Naar mijn smaak een goed geschreven en originele invulling van de opdracht, waarin de actualiteit een plaats krijgt. De mening van het slachtoffer over de discussie, is mooi verwerkt. ( Ik las onlangs dat de Pieten ook niet mogen lijken op Spaanse edelmannen omdat dat weer zou verwijzen naar het slavernijverleden van Spanje. Misschien kunnen we ze het beste vervangen door smurfen. Maar ik ben bang dat de belangenvereniging voor chagrijnige tovenaars het daar niet mee eens zal zijn.)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, heel origineel en eigentijds. Ik heb gelachen. Begrijp me goed ik ben een fervente aanhanger van Sint en Piet. En gelukkig is je verhaal fictie! Kleine opmerking: Hij lag al de hele week onder vuur en hij moest iets doen. Als je 'en' weglaat en een komma plaatst, blijft de vaart in het verhaal zitten. Overigens zit die vaart er perfect in. Graag gelezen Stella.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Gijs: Pepernoten kregen bewust geen plekje in mijn verhaal. Fijn dat jij ze symbolisch toevoegt. Dank je wel voor je :thumbsup: , ik ben er blij mee.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Angus: De laatste zin zou ik inderdaad weg kunnen laten voor de lezer die het gebeuren op de voet volgt, niet iedereen doet dat. Ik probeer er zelf ook zoveel mogelijk onderuit te komen. Ik heb er zelf geen mening over en daarom laat ik mijn HP een mening vormen. Dank je wel voor het lezen en je mooie compliment.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mw.Marie: Sint & Piet, een bron van inspiratie in deze tijd. Dank je wel voor je fijne bericht, het lachen en je tip. Ik heb het meteen aangepast.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, ontzettend leuk gedaan. In tegenstelling tot jouw laatste zin denk ik dat de heerlijke Friezen van gisteren Sinterklaas gered hebben. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, ontzettend leuk gedaan. In tegenstelling tot jouw laatste zin denk ik dat de heerlijke Friezen van gisteren Sinterklaas gered hebben. :thumbsup:
't Is niet de bedoeling geloof ik, maar ik haak even aan. Net een groep Friezen gesproken. Ze waren zo trots hetgeen zich voordeed op de A7 gisteren!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, schimmel houdt je bezig, gek mens :D Heerlijk en erg goed verhaal.
't Is niet dat ik er last van heb, op de een of andere manier kom ik er niet omheen. Dank je!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De theedoek genegeerd. Knap bedacht :nod:
Echt niet met opzet hoor, de doek heeft toch wel een rolletje in het verhaal. Dank je!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, complimenten voor dit compacte,actuele verhaal. Heb genoten, Fijne zondag, Connie
Connie, dank voor de complimenten. Een fijne zondag was het. Tot over twee maanden.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, ontzettend leuk gedaan. In tegenstelling tot jouw laatste zin denk ik dat de heerlijke Friezen van gisteren Sinterklaas gered hebben. :thumbsup:
Dank je wel Mili. In mijn verhaal zijn het niet specifiek de Friezen die Sint Nicolaas met chocoladeknuppels vermoorden. Ik weet eigenlijk niet wat voor types het zijn. Nu kunnen we Friezen ook niet onder 'types' scharen, die heb je ook in allerlei maten en soorten.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, ontzettend leuk gedaan. In tegenstelling tot jouw laatste zin denk ik dat de heerlijke Friezen van gisteren Sinterklaas gered hebben. :thumbsup:
't Is niet de bedoeling geloof ik, maar ik haak even aan. Net een groep Friezen gesproken. Ze waren zo trots hetgeen zich voordeed op de A7 gisteren!
Ga lekker je gang hoor :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij schimmel in het kruis voelde ik inderdaad al nattigheid. Knap verhaal, maar eerlijkheidshalve mis ik de uitleg waarom de staf vervangen is door een hengel...

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij schimmel in het kruis voelde ik inderdaad al nattigheid. Knap verhaal, maar eerlijkheidshalve mis ik de uitleg waarom de staf vervangen is door een hengel...
Dank je Bart. De staf komt in het verhaal niet voor. Sint Nicolaas heeft van de hengel en de theedoek een vlag van overgave gemaakt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, geweldig verhaal. Schimmel in zijn kruis, dat paard op de A7, ik voelde de bui al hangen. Ontzettend fijn om te lezen!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ook hier een juichende duim! Supergrappig verhaal. Ik moest ook aan mijn eigen kinder/schooltijd denken. Het woord scanderen vind ik erg goed gekozen.