Start » Proeflezen » [script voor horrorverhaal deel I] Bloemendood deel I

[script voor horrorverhaal deel I] Bloemendood deel I

Door: Fanny Vercammen
Op: 1 december 2017

Zijn de personages interessant?
Komt de sfeer duidelijk tot zijn recht?
Is het origineel?
Zijn de dialogen goed genoeg?
Zou je graag het einde lezen?

Fragment: 

Bloemendood

Synopsis

Marc is bloemenkweker. Hij krijgt hulp van de kreupele Peter. Marc is uit hebzucht met Anne getrouwd. Hij houdt niet van zijn vrouw en heeft een minnares. Hij besluit zijn vrouw uit de weg te ruimen door haar een boeket Monninkskap te schenken dat bij aanraking en bij het inademen bijzonder giftig zijn. Het lukt en het fortuin is voor Marc en Bibi op voorwaarde dat ze Peter steeds bij hen laten wonen.
Marc geeft zijn vrouw een groot boeket. Anne sterft een gruwelijke dood. De neurotoxines beïnvloeden beweging, hart en longen. Ze kan nog slecht horen en zien. Als ze stervende is ziet ze haar man lachend binnenkomen met zijn minnares (Bibi) Het laatste dat Anne ziet en hoort zijn de triomfantelijke blikken en woorden van Marc en Bibi die voor haar neus elkaar hartstochtelijk zoenen.
Ongezien is Peter getuige van wat er gebeurd en treurt bitter voor de vrouw die steeds zo goed voor hem was. Bibi haat de eeuwige aanwezigheid van Peter en laat geen kans voorbij gaan om Peter te kleineren. Marc is hier niet van op de hoogte. Zoals voorheen weidt hij zich volledig aan zijn passie met hulp van Peter. Bibi wordt zwanger. Het lukt Peter een bloem te kweken die overheerlijk ruikt,
Elke dag schenkt hij Bibi één bloem. Dan komt de dag van de bevalling. Bibi wil thuis bevallen met een vroedvrouw.

VERTOLKERS

Vader (Marc): een ruwe hebzuchtige man met slechts één passie; bloemen.
De kreupele helper (Peter): kreupel, bedeesd met een groot hart voor Anna. Is slimmer dan hij zich voordoet.
Bibi (afkorting van Brigitte): een mooie sexy vrouw zonder scrupules. Ze spoort Marc aan om zijn vrouw om te brengen.

Scéne I

Marc stapt de huiskamer binnen met een boeket schitterende bloemen.
Achter hem zie je de voetsporen vol modder.

Camera volgt de voetsporen tot de man stilstaat.
Camera laat de vuile voeten aan de voorkant zien en gaat langzaam naar boven tot het nors gelaat van Marc te zien is.
Camera zoomt in op de hand die het prachtige boeket bloemen vasthoudt en zijn arm uitstrekt. Een vrouwenhand neemt het boeket over.
De vrouw steekt haar gelaat in het boeket.
Camera inzomen op het gelaat van de vrouw die haar hoofd terug strekt. Op haar gelaat ligt een brede glimlach.
Anna: ‘Ze zijn schitterend Marc! Blijf even. Ik wil je zo graag omhelzen…’
Terug het gezicht van Marc in beeld.
Marc: 'Ik hou die omhelzing te goed als ik gewassen ben. Ik stink als een beer.
Gezicht van de vrouw in beeld.
Ze lacht geamuseerd
Marc draait zich om, gaat terug naar buiten, kijkt even om met een glimlach en werpt haar een handkus toe
Camera terug naar Anne.
Anne omhelst het boeket als een minnares en steekt terug haar gelaat in het boeket. Plots blijft ze als versteend staan. Het boeket valt uit haar handen.
Inzoomen op het boeket. Geluid van een lichaam dat tegen de vloer slaat.
Fade out.

Scéne II
Marc stapt met een stralende lach het huis binnen.
Camera volgt zijn blik die tenslotte blijft rusten op de leuning van een grote sofa.
Camera; vooraanzicht van Marc die zich omdraait. Camera volgt Marc die de radio opzet.
Eerst horen we muziek van Klara, maar hij verzet de post op studio Brussel.
Muziek van ACDC ‘Thunderstruck’ weerklinkt.
Marc zet de radio luider en beweegt zich wild op het ritme van de muziek en zingt het refrein mee. Lachend verlaat hij de kamer en haalt ondertussen een GSM tevoorschijn.
Fade in leuning sofa.

Camera rust op een paar voeten met tenen die verkrampt zijn. Langzaam volgt de camera het lichaam van een paar vrouwenbenen (van Anne) naar boven en blijft rusten op handen die zwak in een zitkussen klauwen. Verder naar haar torso dat zwaar op en neer gaat. Camera gaat langzaam verder tot haar hals.
Beeld stopt bruusk en zoomt in op haar gezicht en houdt dat beeld vast.
Inzoomen op het gezicht van Anne valt samen met het refrein van ‘Thunderstruck’.
Anna haar gezicht kleurt paars door ademnood, haar mond staat constant open in een geluidloze schreeuw, de ogen van angst en pijn wijt open. Camera zwaait langzaam naar een raam waar Peter staat te gluren. Hij ziet 2 mensen de kamer binnenstappen. Een vreemde vrouw (Bibi) en Marc. Marc gaat naar de radio en zet hem uit.
De vrouw gaat naar Anne, glimlacht als ze zegt:
‘Hij bleef enkel bij jou voor het familiefortuin. Maar iets zegt me dat wij er meer gaan aan hebben. Haar glimlach wordt nog breder, ze draait zich om naar Marc en kust hem vol passie.

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 9 min 10 sec geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4604

Waar is deze synopsis voor?

Kijk nou. Mijn kwajongensstreken en spookverschijnselen zijn in Amerika beland...

Fanny Vercammen
Laatst aanwezig: 9 uren 21 min geleden
Sinds: 8 Nov 2017
Berichten: 36

Hallo Diana,

Ik vreesde dat enkel het script onvoldoende achtergrond informatie gaf.

Vriendelijke groeten,

Fanny

Wie goed doet, goed ontmoet.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 9 min 10 sec geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4604

Goed, maar ik vind het nog steeds erg onduidelijk. Je wilt dus het script ergens insturen, naar een producent? En die zal dan eerst de synopsis lezen, of...? Is er expliciet gevraagd om een synopsis, of heb je op eigen initiatief besloten dat erbij te doen?
Daarnaast vraag ik me af: zijn die eerste stukjes scène al deel van het daadwerklijke script, of horen die echt nog bij de synopsis?

Kijk nou. Mijn kwajongensstreken en spookverschijnselen zijn in Amerika beland...

Herrie Mulles
Laatst aanwezig: 4 weken 3 dagen geleden
Sinds: 23 Jul 2017
Berichten: 35

Fanny, ik ga ervan uit dat je een scenario wil schrijven voor een film. Ik zal je heel summier enkele spelregels meegeven – heb je trouwens al eens iets voor toneel geschreven?

Een scenarioschrijver hoort (in beginsel) geen camera-instructies te geven – dit is héél belangrijk. Want daar zijn andere mensen voor – daarnaast is het meer iets voor een zogeheten ‘shooting script’. Verder: camera-instructies belemmeren het lezen. En ook voor een script geldt, dat het lekker weg moet lezen, vooral als je iemand wil overtuigen je werk in productie te nemen.

Je kunt een filmmaker zeker sturen. Maar dit doe je anders. Een beetje zoals de schrijver de kop van de lezer laat kijken waar die kijken moet, door fo­ca­li­satie. Bijv. zo ...

In plaats van:

Fanny Vercammen schreef:

Camera laat de vuile voeten aan de voorkant zien en gaat langzaam naar boven tot het nors gelaat van Marc te zien is.

kun je schrijven:

De voeten van de man zijn vuil. Hij kijkt nors. BAM, klaar.

Focaliseer met ‘beelden’. Niet met camera-instructies.

Er zijn een aantal vaste conventies bij het schrijven van een script. Misschien weet je dit al? En heb je de tekst op deze wijze gepubliceerd vanwege opmaakrestricties.

Maar weet je het nog niet. Dan bij dezen:

Je begint een scene altijd met een ‘slug’. Hierin staat, en wel in deze volgorde, of de scene binnen of buiten plaats vindt, de locatie van de scene, en of het dag of nacht is, of iets daartussen in. Een slug ziet er zo uit – EXT betekend trouwens Exterieur (eigenlijk exterior ) INT betekend interieur (interior).

Een scenario schrijf je altijd in de tegenwoordige tijd. Dus, de man zit, de vrouw staat, hij loopt naar de deur, hij opent de deur… Etc., etc.

Dialoog schrijf je zo:

Onderscheidende tekens en inleidend zinnen, die je kent van de directe rede laat je in een scenario achterwege.

De naam van een karakter schrijf je met hoofdletters – als je actie beschrijft hoeft dit niet, alleen als je het karakter voor de eerste keer opvoert.

In feite moet je een apart programma gebruiken om een scenario te schrijven – anders is het onbegonnen werk qua opmaak. Bijv. Final Draft. Maar er zijn andere oplossingen. Je kunt ook zelf een sjabloon maken in Word – maar dit kan erg moeilijk zijn als je er niet in thuis bent.

Als je serieus wil schrijven voor film, televisie of internet (en dat is ontzettend leuk en bevrijdend om te doen), dan zou ik eerst eens beginnen met het lezen van scenario’s. Helaas zijn Nederlandse scenario’s moeilijk te vinden. Aan de andere kant, ook Nederlandse scenario’s hanteren de conventies uit Hollywood – dus Amerikaanse scripts zijn eigenlijk het beste om van te leren, want ja, in Amerika, daar is het scriptschrijven zoals het tegenwoordig eigenlijk overal gedaan wordt, 'uitgevonden' .

Nog een andere opmerking. Ik lees dat je een fragment van AC/DC hebt opgenomen in je script. Weglaten. Je kunt immers niet gratis muziek laten horen waarop auteursrecht rust. Zou het je bedoeling zijn om iemand je script in productie te laten nemen dan is het opnemen in je script van auteursrechtelijk beschermd materiaal meteen een rooie vlag.

Oh, en gemiddeld staat één bladzijde script gelijk aan één minuut film.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 11 uren 4 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5410

Terzijde,

Citaat:

Muziek van ACDC

Het is AC/DC. Die / hoort er echt bij. Het is de Engelse aanduiding voor wisselstroom/gelijkstroom op elektrische apparaten. (Alternating Current/Direct Current.)

Diana Silver
Laatst aanwezig: 9 min 10 sec geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4604

Oh, wacht nou snap ik 'm ^.^ Ik dacht dat je van ons wilde weten of de synopsis goed in elkaar stak. Omdat ie als fragment geplaatst stond in plaats van als inleiding op het fragment.

Kijk nou. Mijn kwajongensstreken en spookverschijnselen zijn in Amerika beland...

Fanny Vercammen
Laatst aanwezig: 9 uren 21 min geleden
Sinds: 8 Nov 2017
Berichten: 36

Beste Herrie,

Bedankt voor al je tips, ze brengen me heel wat bij. Scenarioschrijven begin ik pas te leren. Voor toneel heb ik al grappige of ludieke stukken geschreven, maar dit is heel anders. Het is me nu duidelijk geworden. Nu weet ik wat Celtx feitelijk wil. Ik ga je raad zeker opvolgen.

Beste Janpmeijers,
Inderdaad, daar had ik geen rekening mee gehouden. bedankt voor de correctie en de gouden raad.

Hey Diana,
Sorry voor de misleiding. Dan blijft enkel de vraag: Is het de moeite om te verfilmen. Voel je het verhaal aan?
Bedankt bij voorbaat voor je interesse en medewerking.

Het forum is inderdaad een bron van kennis en prettig om aan deel te nemen. Allen mijn welgemeende dank.
Vriendelijke groeten.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 9 min 10 sec geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4604

Hoi Fanny,

Nou, er is iets wat me inderdaad niet duidelijk zou zijn als je het me niet erbij gezegd had in de personagebeschrijving. Als ik deze scène zou lezen zonder achtergrondinformatie, dan zou ik nooit gedacht hebben dat Marc en Anne getrouwd waren. Dat komt voornamelijk door twee dingen:

a) Anne zegt hem "Blijft even", en later gaat hij weg. Dat ze hem moet uitnodigen te blijven moet toch betekenen dat hij een bezoeker is, in plaats van dat hij haar echtgenoot is.
b) Dat hij zomaar zonder excuus een bos bloemen meeneemt. Dat doet een getrouwde man niet zonder aanleiding, zou ik denken. Als je haar als zijn vrouw neer wilt zetten, zou ze verbaasd mogen reageren wanneer ze hem met de bloemen ziet. Of het moet hun trouwdag zijn of zoiets.

Iets heel anders: Marc lijkt me een ongeloofwaardig personage. Zo onaangedaan als hij is door de moord... En zelfs als je dat geloofwaardig weet te portretteren, dan nog blijft zo'n eenzijdige klootzak een vrij oninteressant personage. Veel intrigerender zou ik het vinden wanneer hij een spoor van twijfel vertoont wanneer hij de bloemen overhandigt, of wanneer een spoor van spijt begint te knagen wanneer hij Bibi opbelt. Kortom: wanneer hij in tweestrijd verkeert. Daar kun je honderden interessante dingen mee doen. Een gewetenloos personage is als een pikzwart schilderij, daar kan geen enkele verbeelding of nuance uit spreken. Pas als hij schuld of spijt of twijfel kan voelen, kan het tot de verbeelding gaan spreken.

PS: Is het nu Anne of Anna?

Kijk nou. Mijn kwajongensstreken en spookverschijnselen zijn in Amerika beland...

madam Bovary
Laatst aanwezig: 20 uren 12 min geleden
Sinds: 17 Okt 2017
Berichten: 57

@ Diane Silver : "pas als hij schuld of spijt of twijfel kan voelen, kan het tot de verbeelding spreken"

Hij kan als gewetenloos personage ook genieten van zijn gewetenloosheid. Het uitwerken ervan lijkt me een interessante invalshoek die wel tot de verbeelding kan spreken.

'leeghoofd'
Laatst aanwezig: 4 weken 14 uren geleden
Sinds: 14 Nov 2016
Berichten: 264

Niet logisch. Wortel, blad, bloem, meeste delen vd monnikskap zijn giftig.

Hij komt binnen met aarde aan zijn voeten, dus de bloemen zijn net geplukt. Zij raakt ze aan (met de handen, de meest normale houding), ruikt, krijgt symptomen. Hoe zit het met hem? Hij heeft het boeket mss 5 minuten vast. Met een masker, dikke schort met lange mouwen en twee paar handschoenen? Hij heeft, al is het een korte tijd, op geen enkel moment last vd bloemen? Allergieen?

Ik kan begrijpen dat ze nul interesse heeft voor de bloemenzaak, maar ze moet toch wantrouwig worden of is ze werkelijk zo naief?

It's not that I'm afraid to die, I just don't want to be there when it happens. (W. Allen)

Fanny Vercammen
Laatst aanwezig: 9 uren 21 min geleden
Sinds: 8 Nov 2017
Berichten: 36

@ leeghoofd
Bedankt voor de opmerking. Er zijn genoeg giftige planten, waarvan enkel het langdurig inademen ervan de foetus kan aantasten. Monnikskap was een verkeerde keuze. Ik zal mijn opzoekingen verder zetten.
@ Diana
Het moet Anne zijn. Beide figuren (Marc en Bibi zijn mensen zonder scrupules).
@ madam Bovary
Dit is inderdaad de bedoeling. Mensen gaan voor geld soms héél ver.
@ Herrie
Ik heb het tweede stuk aangepast volgens je aanwijzingen. Heb ik het beet?

Wie goed doet, goed ontmoet.

Succes met eigen beheer

 Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u...

Profiteer nu!
Schrijftips

 Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u...

Speciale aanbieding
Schrijven

 Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u...

Speciale aanbieding
Ontknoping

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u....

Speciale aanbieding