DeLaatsteT

Hallo iedereen, Op dit forum noem ik mijzelf DeLaatsteT. Op dit forum hoop ik meer te leren over het schrijfproces, en het vinden danwel contact opnemen/onderhandelen met uitgeverijen. Momenteel ben ik al een tijdje bezig aan een verhaal, dat als werktitel De Laatste T draagt. Het is momenteel zo'n 60.000 woorden lang. Het is een fictief verhaal over de beginjaren van de Rotterdamse metrosneltram, waar toen veel dodelijke ongelukken mee gebeurden. Tegelijkertijd is het een hommage aan de Nederlandse horrorfilm De Lift van Dick Maas. Het is een verhaal over emancipatie, liefde, vriendschap, moderne techniek en politiek verraad, met als achtergrond het Rotterdamse metrobedrijf halverwege de jaren '80. Interessant aan het verhaaltje is dat een van de hoofdpersonen geen mens maar een machine is. Ik heb het verhaaltje al zowel laten lezen door een lerares Nederlands van mijn oude middelbare school, die zeer enthousiast was en zei dat ik er zeker mee naar een uitgever moest gaan. Metrokenners vinden het helemaal geweldig, maar het moet een breder publiek aanspreken. Het ligt soms op de grens tussen fictie en non-fictie, en laat zich niet zo makkelijk indelen in een bepaald genre. Uiteraard heb ik hier nog twijfels over, daarom ben ik hier.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom T (dat is wat korter) Intrigerend plot. Neem aan dat daarbij wat inside-informatie komt kijken, of is dat allemaal openbaar toegankelijk? Je schrijft dat je NU bezig bent aan dit verhaal (ik zou 60.000 woorden geen verhaaltje noemen), betekent dat dat je eerder al andere verhalen schreef? Hoever ben je eigenlijk al. Gewoon wat vragen. Ik wens je in elk geval veel succes, ook op dit forum, waar een schat aan informatie in verborgen ligt. Maak gebruik van de zoekfunctie om deze te ontsluiten.
20 oktober 2008 - 20:47

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie Zjaan. Ja, ik ben insider, ik heb bepaalde bronnen van informatie. Al zijn die inmiddels wel toegankelijker geworden voor iedereen sinds het verschijnen van het boek "Veertig jaar metro in Rotterdam 1968-2008" door J. van Huijksloot en J. Kost (ISBN 90-71513-63-3, uitgeverij Uquilair). Ik heb ook een bescheiden bijdrage aan dit boek geleverd door het maken van foto's en het schrijven van enkele columns. Ik heb als hobby's o.a. de Rotterdamse metro en het Rotterdamse openbaar vervoer. Af en toe ben ik ook als vrijwilliger actief bij de stichting RoMeO (Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers), maar door gezondheidsperikelen gaat dat nogal lastig. We hebben wel het oudste metrostel van Nederland in ons beheer. Dat is toch wel erg gaaf, als ik deze opmerking hier mag plaatsen ;-). Het schrijven doe ik al zeker 12 jaar, maar echt iets publiceren is er nog nooit van gekomen. Ik heb al meerdere verhalen geschreven, van hele kleintjes (300 woorden) tot hele grote (> 100.000 woorden), vooral voor eigen gebruik. Het verhaal is eigenlijk al zo goed als af, ik ben nu bezig aan het verbeteren van tekortkomingen die zijn gesignaleerd door proeflezers.
20 oktober 2008 - 20:57

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, DeLaatsteT. Je bent er in ieder geval goed mee bezig, doet je research/kent waar je over schrijft, vraagt deskundige proeflezers (niet je moeder of je vriendin) en bent bereid naar hen te luisteren. Dan ben je al een heel eind! Succes ermee!
20 oktober 2008 - 21:18

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben vergeten te melden dat ik 23 jaar ben en woon te Rotterdam. Alhoewel Amsterdam natuurlijk de literaire hoofdstad is met mooie grachten, terrasjes en monumentale gebouwen, ligt de mooiste metro van Nederland (zowel qua techniek als qua rijtuigen en vormgeving/architectuur) toch echt in de Maasstad. Maar dat is een discussie die hier denk ik niet zo op zijn plaats is ;-). Research is inderdaad erg belangrijk. Alhoewel het voor "het publiek" natuurlijk niet van groot belang is, vind ik het belangrijk dat alles zo veel mogelijk klopt. Zo vinden er in het verhaal diverse aanrijdingen plaats tussen de sneltrams en personen. Al deze plaatsen kun je in de echte wereld, in de Rotterdamse Prins Alexanderpolder, opzoeken als je dat zou willen. Zo vindt er een dramatische aanrijding plaats waarbij iemand tegen een bovenleidingmast wordt gesmeten. Deze bovenleidingmast kan ik zo op Google Earth aanwijzen. Je kunt je natuurlijk afvragen, of je niet te veel de realiteit moet hanteren in fictieve verhalen. Maar ik vind het juist leuk om juist de realiteit te gebruiken als blauwdruk. Doordat (bijna) alles echt bestaat, en je de realiteit als blauwdruk gebruikt, kun je het juist als uitdaging zien om de bestaande tastbare werkelijkheid "om te vormen" tot een (hopelijk) interessant stukje fictie. Daarnaast scheelt het een hoop werk: door iets bestaands en iets tastbaars te gebruiken, denk ik dat je als beginnend schrijver letterlijk houvast hebt. Zo denk ik er over tenminste. Nog een manco van mij: ik ben soms te enthousiast als ik forumberichten plaats. Ik zal hier dus nogal wat hebben geschreven wat eigenlijk elders hoort op dit mooie forum.
20 oktober 2008 - 22:19

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig dat je dat zegt, over die mooiste metro. Zoals je in mijn onderschrift kan lezen, zit ik op dit moment in het mooie Zuidfranse Toulouse. Ze hebben daar ook een metro, maar dan een onbemande en met dichte perrons (uiteraard wel met schuifdeuren, die opengaan als er een metrovoertuig stopt). Ik noem het wel eens mijn horizontale lift. Voor het geval je interesse hebt: hier een link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Toulouse De Franse versie actueler (lijn B is allang in gebruik) en heeft ook meer foto's: http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_de_Toulou… Zo, en dan nu weer on-topic. Het realistisch beschrijven van plaatsen in je boek, is naar mijn mening een belangrijke voorwaarde voor de geloofwaardigheid van het verhaal. Niet alles bepalend, ook het plot zelf en de karakters moeten uiteraard geloofwaardig overkomen, maar de omgeving bepaalt toch een hoop van de sfeer. Misschien heb je wel gelijk, over die letterlijk plek van houvast. Het was voor mij in elk geval een belangrijke reden om 3 maanden op de plek van mijn roman in wording te zijn. Helaas zit die tijd er bijna op. Begin november moet ik weer aan het werk (in Rotterdam). Succes met je verhaal. Spannend als je al zover ben. Ik zit er nog middenin. Schrijven is heerlijk, maar soms zou ik ook willen dat ik al wat verder was. Zoals een lezer zich voelt aan het begin van een dik boek.
20 oktober 2008 - 22:33

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker doorgaan, LaateteT. Als ik het allemaal goed begrijp, volg je onbewust? de aanwijzingen van Renate Doorestein op uit haar boek: het geheim van de schrijver. Leuk om je hier te ontmoeten en welkom natuurlijk.
20 oktober 2008 - 22:37

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, een metroliefhebber! Ik heb jaren in de flat gewoond die naast het Zuidpleintheater staat op Zuid. De metro rijdt daar op hoogte tussen deze twee gebouwen door. Mijn slaapkamer lag precies op die hoogte, naast de metrobaan. Je kunt je dus voostellen dat ik een haat-liefdeverhouding heb ontwikkeld met die ratelende karren die vanaf halfzes 's morgens door mijn dromen denderden :D Leuk, je passie voor de metro!
21 oktober 2008 - 10:41

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen. Het zal iedereen inmiddels wel duidelijk zijn geworden dat ik "metrogek" ben, al noem ik mezelf vaak een metroloog. Ik ben ook een mede-webbeheerder van http://retmetro.nl/. Deze niet-officiële niet-commerciële hobbyistenwebsite levert diepgaande informatie over de Rotterdamse metro. Voor wie Microsoft TrainSimulator heeft, op deze website kan je metrostellen en een flink deel van het Rotterdamse metronet downloaden. Dan kan je zelf voor metrobestuurdertje spelen, haha! Ik weet daar echter weinig van hoe het precies werkt, dat is het digitale meesterwerk van een mede-webbeheerder ;) . Ook ben ik één van de forumbeheerders van het Retmetro.nl forum (http://forum.retmetro.nl). Hiervoor moet je je wel registreren. Dit is expres gedaan om enigszins orde te kunnen houden. Want het is onze ervaring dat er soms nogal vervelende personen deelnemen aan het forum en die moeten we dan af en toe kunnen blokkeren. Daarnaast scheelt het ontzettend veel dataverkeer. Mijn gebruikersnaam op dat forum daar is Simon (dit is tevens mijn echte voornaam). Daar kun je ook de 51 webcolumns terugvinden die ik heb geschreven tussen het najaar van 2004 en juni 2008. Deze columns verschenen elke laatste vrijdag van de maand. Soms waren ze wetenschappelijk, soms flauw, soms komisch. Ik was het teksttype 'column' niet geheel trouw. Twee columns van de 51 zijn in het eerder genoemde boek van Van Huijksloot en Kost gekomen. Overigens, mochten jullie je aanmelden op het forum van retmetro.nl, plaats dan alsjeblieft géén opmerkingen daar over het 60.000 woorden tellende Rotterdamse metroverhaal dat ik in mijn openingspost noem. Ik weet namelijk nog steeds niet zeker of ik het wel ooit in boekvorm kan uitbrengen. Het forum daar zit vol met enthousiaste metrofreaks, die zouden smullen van zo'n boek. Het zou nogal vervelend voor ze zijn als ze helemaal enthousiast worden, om er vervolgens nooit meer iets van te horen... Maar ik denk dat jullie dit als collegaschrijvers wel begrijpen :) . Mocht er heel toevallig hier ook iemand van het retmetro.nl-forum rondzwerven: mondje dicht alsjeblieft... De bovenstaande informatie is niet bedoeld als reclame voor mijn website. Heb je geen enkele interesse in de Rotterdamse metro of heb je geen behoefte de columns te lezen, dan raad ik je zelfs aan helemaal niet naar de website te gaan. Misschien dat ik over een poosje wel een metrocolumn in het onderdeel Proeflezen van dit forum plaats. Laat het maar weten als daar behoefte aan is... Ik kan natuurlijk ook nog over andere dingen schrijven. Een ander verhaal dat ik heb geschreven neigt zelfs naar chicklit (!)
22 oktober 2008 - 17:42

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom. Ik zal niets zeggen op het retforum. Ben er niet eens lid van :D Knap van je dat je al zoveel hebt geschreven. En dan bedoel ik voornamelijk het aantal woorden in 1 verhaal. Ik ben nog steeds meer een denker merk ik. Misschien dat NaNoWriMo daar een doorbraak in kan forceren. _o_ Elwin
22 oktober 2008 - 18:42