Lesley stelt zich voor en heeft een vraag!

Dag lezers en schrijvers ! Ik kom mezelf ook maar eens voorstellen. Mijn naam is Lesley, ik ben een 40-jarige vrouw, woon samen met mijn partner en heb geen kinderen. Ik heb helemaal geen opleiding in de literatuur, maar heb een technische job. Omdat ik al zowat mijn hele leven rondloop met een warhoofd - ik denk niet dat er één seconde per dag is waar er géén honderd gedachten door mijn hoofd razen - heb ik besloten om te beginnen met schrijven, om dingen van me af te schrijven vooral. Ik hoop hiermee wat rust in mijn hoofd te brengen, en om een of andere reden lijkt dit nog te werken ook! Hierbij heb ik ook nog een vraag ..... een vraag die me mogelijk eeuwigdurende verbanning van dit forum kan opleveren, maar hey, een mens moet al eens een risico durven nemen :-). Daarvoor moet ik eerst een kleine inleiding geven: als kind/tiener haatte ik het om boeken te lezen. Elk jaar moesten we op school 6 (zes godbetert !!) boeken lezen en die dan op het einde van het jaar komen bespreken op het mondeling examen. Twee ervan waren verplichte lectuur genre Multatuli - 2 blz gelezen, gebuisd, en Pallieter - 1 blz gelezen en gezegd tegen lerares dat dit soort crap me niet interesseerde - mijn excuses alvast voor de liefhebbers :-)). De vier overige waren 'vrij' te kiezen, maar non-fictie, technische boeken, autobiografiën enz. waren verboden lectuur). Ik ging toen in de bib een verzamelbundel halen van Jos Vandeloo, met 6 kortverhaaltjes en ziedaar, alle boeken gelezen! Om maar te zeggen ... Om een lang verhaal kort te maken heb ik lang geloofd dat alle boeken Multatituli's waren en heb ik er nooit moeten van weten. Ik bleef gewoon lekker strips lezen. Tot ik een paar jaar geleden werd meegezogen in de hype van de Da Vinci Code en ziedaar: een boek gelezen. Sindsdien heb ik toch al een paar boeken gelezen, dus er is nog hoop. Kortom, schrijven kan ik nog niet en van lezen heb ik ook niet veel kaas gegeten. Vandaar mijn Grote Vraag aan jullie (tadaaam): Wat moet een mens in zijn leven allemaal gelezen hebben vooraleer hij naar de eeuwige jachtvelden vertrekt! Ik denk dan vooral aan historische thrillers, maar zeker ook aan alle soorten non-fictie waar je eens serieus moet bij nadenken (ik filosofeer dolgraag over de dingen des levens) en autobiografieën van mensen die zichzelf kunnen relativeren. Hopelijk willen jullie je favoriete titels delen met mij ! Alvast bedankt, Lesley

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst: Welkom op het forum! :) En dan mijn antwoord op je vraag:
Wat moet een mens in zijn leven allemaal gelezen hebben vooraleer hij naar de eeuwige jachtvelden vertrekt!
Geen idee, ik lees wat ik leuk vind. Ik heb de Da Vinci Code ook niet gelezen. Heb hem wel liggen. Ik zal hem lezen als ik er zin in heb :)
4 februari 2013 - 20:16

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat moet een mens in zijn leven allemaal gelezen hebben vooraleer hij naar de eeuwige jachtvelden vertrekt! Ik denk dan vooral aan historische thrillers, maar zeker ook aan alle soorten non-fictie waar je eens serieus moet bij nadenken (ik filosofeer dolgraag over de dingen des levens) en autobiografieën van mensen die zichzelf kunnen relativeren.
Filosoferen? Okay. Je hoeft niets gelezen te hebben! Beschrijf alle beeldjes die je ziet met zintuig oog. Zet twee gedachten in je hoofd op Still. "et voilà" Je hebt een deel van je boek geschreven. Als je serieus wil nadenken kan ik bijna duizend boeken oplepelen, maar ik heb een vermoeden dat jij die zelf kunt vinden. Mensen die zichzelf kunnen relativeren, en dat kan jij ook, die kunnen erg veel. 1 tip. Zoek Henry David Thoreau op wiki en volg alle links, - alle - en barst in sterrenstof uit elkaar wat die man heeft geschreven, en waar hij is geweest en op wie hij invloed heeft gehad. Alles is gratis op Project Gutenberg te lezen. Als je klaar bent spreek ik je over twee jaar weer.
4 februari 2013 - 21:30

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Leuk verhaal. Iedereen heeft hier zijn eigen verhaal. Of je m vertelt is 'up to you' Alles kan en alles mag. Ik ben opgegroeid met boeken; las de hele dag Boeken hebben me gevormd, sommige waren bepalend voor wie ik ben Da Vinci Code heb ik gelezen Heerlijk en meeslepend Voordeel van lezen is: je weet wat je mooi vindt om te lezen, dus probeer je die sfeer op papier te krijgen Technieken kennen is ook een pré, want dan maak je minder domme fouten Nadeel is van veel boeken: je fantasie is gevormd en gestroomlijnd. Is je idee nog wel orgineel of ben je een copycat? Nadeel van technieken is dat je wellicht tussen de lijntjes gaat schrijven. Voordeel voor jou: je bent ruw en ongeslepen. Of je een diamant bent zal nog blijken! Ik wens je veel succes en vooral heel plezier
6 februari 2013 - 22:46

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lesley, Allereerst van harte welkom. Ik weet niet wat een mens gelezen moet hebben in dit leven, maar als iemand tegen me zegt dat ik nog vijf boeken mag lezen, zou ik kiezen voor: Mijn naam is Asher Lev - Chaim Potok (of elk ander boek van deze schrijver) Het verslag van Brodeck - Philippe Claudel (hartverscheurend mooi, echt briljant) De boekendief - Markus Zusak (het eerste boek sinds jaren waar ik tranen van in mijn ogen kreeg) De wereld volgens Garp - John Irving (als je dit boek hebt gelezen begrijp je de wereld een beetje beter) Bloot slaat dood - Tom Sharpe (een van de weinige schrijvers die zo grappig is dat ik tijdens het lezen in lachen uitbarst) Het is heel persoonlijk, misschien maak jij over tien jaar wel een heel ander lijstje, maar ik zou zeggen: probeer een van bovenstaande boeken. groeten, Johan
6 februari 2013 - 23:28

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet wat een mens gelezen moet hebben in dit leven, maar als iemand tegen me zegt dat ik nog vijf boeken mag lezen, zou ik kiezen voor: Het verslag van Brodeck - Philippe Claudel (hartverscheurend mooi, echt briljant) De boekendief - Markus Zusak (het eerste boek sinds jaren waar ik tranen van in mijn ogen kreeg)
Deze 2 staan bij mij ook hoog, net als: Tegenlicht - Esther Verhoef De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine - Geen idee van wie En gek genoeg kan ik niet een 5e boek direct benoemen, daarvoor heb ik teveel keuze. Maar deze 4 staan echt duidelijk bovenaan
7 februari 2013 - 10:46

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, bedankt allemaal, ik heb jullie voorstellen eens gegoegeld (zijn we ineens van die vervelende spellingregel af) en ik zie het helemaal zitten ! Gelukkig ligt de lokale bibliotheek haast aan mijn voordeur; nu maar hopen dat er nog iets te vinden is dat niet al te stoffig ruikt.
7 februari 2013 - 16:57