Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Groeten uit Vlaanderen

Hoi allemaal Het kriebelt bij mij al heel lang om te schrijven, maar het ontbrak me steeds aan zelfvertrouwen om daar ook effectief iets mee te doen. Maar de drang wordt langzamerhand zo groot dat het stilaan tijd wordt dat ik mijn pen ter hand neem. En zodoende ben ik op deze site terecht komen. Om hier mijn voorzichtige eerste pasjes in de grote schrijfwereld te zetten. Een eerste wapenfeit ga ik zo dadelijk posten onder de schrijfopdrachten. Wees een beetje lief aub. :-) Ik zit een beetje met een probleem en dat wil ik graag aan jullie voorleggen. Mijn hoofd zit vol verhalen, dat is al zo mijn hele leven lang. Vroeger dacht ik dat ik gek was, maar na hier een beetje rondneuzen heb ik gemerkt dat dat helemaal niet zo vreemd is. ;-) Het probleem is alleen dat ik die verhalen zo moeilijk op papier krijg. Het is te zeggen, eens ik begin te schrijven vloeit het er allemaal wel heel vlot uit. Maar dan kijk ik er twee dagen later naar en denk ik "bah, dat is niks" en gooi ik het weg. Ik las zonet een post van iemand die schreef "help, ik heb per ongeluk een boek geschreven" en dan word ik een beetje jaloers. Omdat ik niet weet hoe aan zoiets te beginnen. Al die verhalen in mijn hoofd zijn wel leuk, maar ik betwijfel of er wel voldoende fundament in zit om een heel boek rond te schrijven. Hoe begin je daaraan? Beginnen jullie gewoon te schrijven? Of maak je eerst een schema over hoe het verhaal in elkaar zit en schrijf je dan scene per scene uit? Alle raad is welkom! Nog even dit: ik ben Vlaamse, maar ik vond nergens een Vlaamse site die zo informatief en interactief was als deze, waar ik mijn ei zou kwijt kunnen, dus ik hoop hier mijn schrijfsels kwijt te kunnen. groetjes

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ten eerste, welkom! Ten tweede, volgens mij ben je niet de enige Vlaming op dit forum.
Hoe begin je daaraan? Beginnen jullie gewoon te schrijven? Of maak je eerst een schema over hoe het verhaal in elkaar zit en schrijf je dan scene per scene uit?
Alle begin is lastig. Ik denk dat het juiste antwoord is dat je dat zelf moet leren wat voor jou het beste werkt. Schrijfopdrachten en cursussen kunnen je daarbij helpen. Het belangrijkste is dat je het leuk blijft vinden en dat je de lat niet direct te hoog legt voor jezelf. Begin klein, dat is lastig genoeg. Succes!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sommige mensen maken een schema. Ik begin uit de losse pols en zie wel wat er gaandeweg bij me op komt. Doe wat jou het beste ligt. Je zult hier trouwens heel wat Vlamingen tegenkomen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb al enkele workshops over creatief schrijven gevolgd en daar heb ik ontdekt dat schrijven echt wel mijn ding is. De schrijfopdrachten hier op dit forum lijken me ook al een goede eerste stap om te beginnen en dan zien we wel waar we ooit eindigen ... ;-)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dag Annetje, welkom van een mede Vlaming :D IK ben trouwens een beetje jaloers aan het worden op mensen die korte verhalen kunnen schrijven, ik weet precies niet meer hoe dat moet :$... Ik heb wel altijd strakke schema's waar ik probeer me aan te houden al heeft een verhaal ook zijn eigen leven en kan ik dus niet met zekerheid zeggen waar ik ga uitkomen. Weggooien doe ik zelf echter zelden... Heb hier dan ook een hele kast vol met onafgewerkte verhalen, gedichten en zo meer. Met ouder worden (en waarschijnlijk ook door de medicatie die ik neem) zijn mijn gedachten wel vertraagd waardoor de verhalen niet meer zo at random komen als vroeger het geval was... Dan schreef ik notitieboekjes vol met ideeën... Ik herinner me trouwens een interview met Stephen King waarin hij expliciet stelde dat hij dat niet deed, omdat op die manier de verhalen die het overleefden goed genoeg zouden zijn om er verhalen over te schrijven. Dus geniet vooral van het schrijven.