Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

welke laptop bevelen jullie aan?

Op dit moment gebruikt ik een Acer met een documenten programma dat opslaat in de cloud. Digibeet als ik ben, is me echter al diverse malen overkomen dat ik op een verkeerde knop druk en er onbedoeld een kop en onderregel verschijnen. Of, erger, dat mijn hele doc is verdwenen. Manlief helpt dan, maar de angst om alles kwijt te raken weerhoudt me te schrijven. Kortom: tijd voor een goeie laptop met Word.

Rondneuzend op de site van een fijne multimedia zaak, vliegen de laptops met allerlei toeters en bellen me om de oren. Ik zoek er 1 waar microsoft office op kan, toetsenbord wat groter dan die Acer, en een verlicht toetsenbord. 

Hebben jullie tips? Welke laptops werken jullie op en vinden jullie fijn?

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Truffel,

Ik heb 3 maanden geleden een laptop gekocht. Het hangt natuurlijk erg van je budget af. Maar als je er alleen op wilt schrijven, dan hoef je niet de beste processor en je hebt ook niet een gigantische SSD nodig (met schrijven krijg je de kleinste SSD nooit in je leven vol). Wel zou ik voor 16 GB RAM geheugen gaan, dan kun je in de toekomst ook grote programma's aan, ook al is je processor dan misschien wat langzamer.

Zelf heb ik juist een kleine laptop, want ik hang hem aan een losse monitor en toetsenbord met muis. En gebruik de laptop standalone dus maar heel weinig en daarom voor klein gekozen. Let erop, of je je scherm ook via de USB-C aansluiting kunt hangen. Je heb tegenwoordig monitoren met USB, met stroomvoorziening en USB-uitgangen, zodat je je laptop met 1 draadje er aan kunt hangen en alles is verbonden (ook voor stroom). Wil je misschien niet direct, maar misschien wel later. Maar ik denk dat alle laptops van een beetje niveau dat kunnen.

Kies voor een mat scherm, dat kijkt beter en dan heb je minder last van lampen en zo. Let ook op de resolutie van het scherm. Maak je scherm in ieder geval een belangrijke overweging, want daar kijk je de hele tijd naar.

Voor Word, Microsoft levert standard Office-365, maar dan moet je een duur abonnement nemen. Je kunt nog steeds los Word kopen voor twee tientjes. Moet je Office-365 er wel afhalen. Sowieso, moest ik veel reclame er af halen, voor dat de laptop een beetje naar mijn zin was.

Lucas

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Waarom zou je Microsoft Office niet gewoon aanschaffen en installeren op je huidige Acer, als die verder goed werkt? Scheelt aardig in de kosten, want als je een nieuwe laptop aanschaft, zul je Microsoft Office er apart bij moeten kopen.

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Beiden bedankt voor de uitgebreide tips, ik ga mij erover buigen. De Acer is overigens maar een klein formaatje, wil echt een grotere.

Hebben jullie nog een voorbeeld van een fijn merk laptop? Ik zie veel Lenovo voorbijkomen, maar geen idee of dat een deglijk merk is.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De meest bekende merken, zoals Acer, Asus en Lenovo zijn okay, anders zouden ze niet verkopen.

Waar je ook nog op kunt letten, is het aantal USB-A aansluitingen. Dat zijn de oude USB aansluitingen. Sommige Laptops hebben er maar 1. Als je zowel een muis als een toetsenbord aan wil hangen, dan heb je een hubje nodig. Maar als je dat niet doet, dan is 1 genoeg.

Lucas

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor het gedetailleerde advies over het kiezen van een laptop. Ik ben echt geïnteresseerd in deze vraag omdat mijn oude Acer mijn taken niet meer aankan. Ik ben het met je eens dat ik geen krachtige processor of een grote SSD nodig heb om te schrijven. Maar ik wil wel dat de laptop productief genoeg is, zodat ik andere programma's zoals browsers, messengers enzovoort zonder problemen kan gebruiken.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Henville,

De standaard programma's zal niet echt een probleem zijn. Als je heel veel dingen tegelijk open hebt (veel tabs in je browers), is genoeg geheugen belangrijker dan een snelle processor. Dus daar zou ik op letten. Dus het liefst 16 GB en zeker geen 4 GB. Als je uit geheugen raakt, dan stort de performance in, dat is vaak het probleem van een oudere computer.

Hoeveel heeft je huidige Acer? Dat kun je zien in Settings -> System -> About.

Lucas