Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Je manuscript niet opmaken, kan dat?

Bij het schrijven van mijn eerste boek ben ik enthousiast in de weer geweest met de opmaak. Ik had hem al op A5 gemaakt, en gebruik gemaakt van kopjes en kadertjes met verschillende lettertypes. Toen hij uiteindelijk aangeleverd moest worden bij de uitgeverij werd mij verzocht dat er allemaal uit te slopen. Het moest broodtekst zijn. Nu ik met een volgend boek bezig ben, merk ik echter dat ik het niet kán: zonder opmaak schrijven. Als ik even vastloop qua tekst, vind ik het ontspannend om overal even de opmaak te perfectioneren en het er mooier uit te laten zien, en ondertussen heb ik weer inspiratie. En wat me nog meer inspireert is op internet mooie afbeeldingen voor de kaft zoeken en in photoshop er een titel in fabriceren. Ik vind het overigens geen probleem dat de uitgever dit werk opnieuw wil doen. Ik vroeg me af of dit bij jullie ook zo werkt, of dat jullie 'gewoon' schrijven in platte tekst.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan mezelf voorstellen, dat je jouw boek 'in levende lijve' wilt ondervinden. Ik zou je aanraden gewoon te werken zoals jij dat prettig vindt. Jij wisselt schrijven af met 'opmaken'. Ik doe dat bijvoorbeeld met googelen en forummen. Als je boek klaar is, kost het een kleine moeite om het bestand onder een andere naam op te slaan, alle 'frutsels' eruit te halen en het op te maken zoals de uitgeverijen dat willen. Het maakt écht niet uit hoe je er komt, als je er maar komt. p.s. Jij zegt: 'ik vind het overigens geen probleem dat de uitgever dit werk opnieuw wil doen' . Maar zo werkt het niet, Margaret. Tenzij je voor eigen uitgave kiest... Het opmaakwerk wat jij doet ís het werk van de uitgever, en niet van de auteur.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb voor mijn manuscript wel een versie met marges, afmetingen, regelafstand en lettertype gewerkt die een echt boek zo'n beetje benaderen, gewoon om te zien hoe het er zou uitzien (en ik merkte dat a5 op het beeldscherm resulteerde in kortere zinnen zodat het makkelijker leesbaar was). Echt tot op de letter nauwkeurig opmaken zou ik denk ik pas doen als ik het in eigen beheer zou uitgeven. Overigens heb ik de tekst eerst gewoon in kladblok geschreven en daar KUN je niet eens opmaken, dus het is wel pas iets van de laatste paar maanden ;) Ik denk niet dat het veel uitmaakt, als jij het prettig vindt werken zo, waarom niet? Als je het maar niet naar de uitgever stuurt ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf 'gewoon' in platte tekst. Ik vind het makkelijker en tussendoor zit ik, net als Saskia op het forum of ben ik aan het googelen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf in Open Office of Word, Times New Roman 12 met anderhalve regelafstand zodat ik het zelf gemakkelijk kan lezen. Paginainstelling gewoon A4. Mocht het ooit tot uitgeven komen dan is vormgeving inderdaad iets voor hen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb voor het schrijven een template gemaakt wat een A4'tje in de breedte weergeeft op m'n scherm, met twee kolommen. Tekst wordt uitgevuld en woorden aan het eind van de zin afgebroken. Zo verschijnt de tekst op m'n scherm ongeveer zoals het er in een gemiddeld boek uit ziet, en dat vind ik wel prettig werken. En wat wonderer zegt: A5 zorgt voor een veel fijner lezende regellengte dan (het in de meeste tekstverwerkers standaard ingestelde) A4 :) Voor de hoofdstuktitels gebruik ik natuurlijk wel koppen, rest van de tekst is gemarkeerd als paragrafen of 'standaard tekst'. 't Lijkt me dat het wel wenselijk is dat je bij het schrijven van een boek verschillende onderdelen (koppen, standaard tekst, toelichting, voetnoten) als zodanig markeert, dan kan de uitgever zijn opmaak in ieder geval vlot toepassen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf het eerst heel ouderwets op papier, kladblok of lijntjesvellen. En daarna werk ik het uit, ook op een apart vel. En dan pas ga ik het op de pc verwerken in Word. Met weinig opmaak, alleen het hoognodige. En zo heb ik onderhand elke alinea een paar keer herschreven.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook in Word, Garamond 11 pt, regelafstand 1, A4 formaat. Dit vind ik het fijnst om te lezen als ik mijn hoofdstukken uitprint. Daarnaast heb ik een apart bestand waarin het complete manuscript in A5 formaat staat, compleet met opmaak en krullende initialen. Dit doe ik puur voor mezelf en om grofweg te kunnen bepalen op hoeveel pagina's ik zit als het in boekvorm staat. En als het eenmaal naar de uitgever gaat, maak ik er een Wordbestand in normaal A4 formaat van, zonder opmaak, Times New Roman 12 pt, regelafstand 1,5. Dat willen zij graag zo, dus dan kunnen ze het krijgen ook.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik net begon met schrijven, deed ik dat ook enorm veel, lekker met layout en lettertypes fröbelen. O, ik was zo blij destijds toen ik van WP51 overging naar Word! Maar nu - tevreden zucht - ben ik tot rust gekomen bij Palatino 10pt. Ik heb ook een sjabloon op a5 formaat, met afbreken, regelafstand "tenminste 14", bepaalde tabs en marges en natuurlijk ingebouwd wachtwoord. Lekker handig om mee van start te gaan. Ik print ook op a5. Als het moet haal ik door middel van Kladblok de opmaak er weer uit.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds een week ofzo schrijf ik weer op papier (heb dat maanden niet gedaan). Kan wel merken dat ik in die tijd veel meer ben gaan schrijven :) Daarna typ ik het op in de computer. Hangt van het verhaal af wat voor. Een verhaal (maar bijna niet meer mee bezig) A4, times new roman 10; de andere twee verhalen book antiqua 10, inspringen 0,25 cm, A5. Bij allebei normale regelafstand.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nog van de "oude" tekstverwerkers, werk met WP. Vind het nog steeds een mooi programma, je kan daar meer mee instellen dan met Word. Ik werk met een lettertype 10, regelafstand 1,5 of 1,2. En zeer brede kantlijnen. Hierdoor staat op één A4 hetzelfde als op één boekbladzijde. Ik verbeter vaak eerst een aantal keren de tekst direkt in WP. Daarna print ik het uit. Door de zeer brede kantlijnen is het erg makkelijk om er wat bij te schrijven. Zo heb ik ook mijn proefversie naar proeflezers gestuurd, die hadden ruimte genoeg om opmerkingen erbij te schrijven. Als jullie een manuscript opsturen, wat voor marges nemen jullie voor de kantlijnen?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jullie een manuscript opsturen, wat voor marges nemen jullie voor de kantlijnen? Links en rechts 3 cm.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, schrijf je echt alles eerst met pen en papier? Daar heb ik echt bewondering voor. Carry Slee, doet dat ook. Zelf zou ik dat echt niet kunnen. Ik schrijf in Word. Arial, 11 pt en natuurlijk regelafstand anderhalf. Gewoon A4. Lekker doortypen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, waarom natuurlijk regelafstand anderhalf? Bijna alle uitgevers willen dat. Daarom! Zelf vind ik dat ook wel prettig lezen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan heb je wel snel je pagina's vol :P
Dat maakt toch niet uit? Waarom blijft iedereen toch altijd zo hangen op hoeveel pagina's je hebt, in plaats van het aantal woorden? :s

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat maakt ook niet uit. Vond al dat het een stomme reactie was, wou het veranderen maar drukte op de verkeerde knop.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat niet om het aantal pagina's, het gaat niet om het aantal woorden, het gaat om het verhaal. Inhoud, stijl, woordkeus, die dingen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben a-technisch, geen techneut en de pc is vaak in gebruik als ik hem 'net' moet hebben. Dan ga ik het uit pure armoede maar gewoon opschrijven.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, natuurlijk gaat het om de inhoud van je woorden. Maar voelt het niet super als je ziet hoe veel je er al hebt? Daarbij geloof ik dat uitgevers te korte boeken niet willen, dus ik moet van mezelf minstens aan 60000 komen. Dat wordt nog een aardige kluif.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, natuurlijk gaat het om de inhoud van je woorden. Maar voelt het niet super als je ziet hoe veel je er al hebt? Daarbij geloof ik dat uitgevers te korte boeken niet willen, dus ik moet van mezelf minstens aan 60000 komen. Dat wordt nog een aardige kluif.
Ik zit hier even door heen te bladeren/lezen, is het echt dat een uitgeverij verhalen willen die zo lang zijn? Mijn verhaal heeft nu 35.000 woorden en is bijna af. Is dit te kort? :o

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt niet alleen van de uitgever maar ook van het genre af Malika, voor een jeugdverhaal is 35000 precies goed, is het non fictie dan lijkt het me ook geen enkel probleem. Ik zou het gewoon vragen aan de uitgever van je keuze, als het idd langer moet zijn valt daar wel een mouw aan te passen. Ja, ik weet het, af is af, maar wat kan je doen, als je het toch uitgegeven wilt hebben. Proloog, epiloog, flashback, flash forward, extra verhaallijn, raamvertelling.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm, ik ging even na hoeveel woorden ik heb in mijn roman... 92 000 (ruim)... Dat moet genoeg zijn hihi Het is wel echt af. Niets komt er meer bij!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Margaret: Ik heb met uitgevers niets te maken, aangezien ik dat binnen niet al te lange tijd zelf ben. Dus ja, ik maak mijn werk op in een daarvoor bestemd programma dat weer als basis dient voor het uiteindelijke PDF verhaal dat bij de drukker terecht komt. De drukker krijgt van mij kant-en-klaar de hele DVD aangeleverd met tekst, flaptekst en omslagfoto's. Het proces ziet er als volgt uit: WP > CS2 InDesign > PDF. Correcties en nacorrecties kan ik heel gemakkelijk in CS2 doen. De omslag maak ik in illustrator of photoshop. Soms heb ik alletwee nodig. Het lijkt allemaal ingewikkeld maar het is het niet.