Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Moedeloos

9 September 2009 - 8:12
Even tegen jullie aanzeuren. Ik word zo moedeloos van mezelf. Dat schrijven is zo'n getob. Ik vraag me af waarom ik mezelf zo zit te pijnigen. Met vlagen word ik gegrepen door het schrijven. En dan begin ik weer enthousiast om dan naar een aantal weken weer vast te lopen in alle verhaal ideeen. En dan maar weer gefrustreerd te stoppen. Waarom is het zo fxxking moeilijk? Waarom is het ontwerpen van electronica zo veel makkelijker? Jaren ervaring zal daar het antwoord op zijn. Maar een website is ook makkelijker. En dat ben ik pas aan het leren. Daar is een how-to-do dit en dit. Maar van het lezen van schrijfboeken word ik geen betere schrijver merk ik wel. Dat gepruts op zinnen. Wel of niet verhalend schrijven. Snel of traag om spanning op te bouwen. Doelgroep voor ogen houden. Uren zitten klooien, en dan prutswerk hebben wat niet loopt en niet aanspreekt. Knettergek word ik ervan.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 8:36
Waarom begin je niet gewoon weer met schrijven, met zo'n vlaag mee, en laat je het gepruts en de vragen die je jezelf stelt gewoon zitten? Zo hou je het vermoeiend :nod:

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 9:09
Je schrijft voor je doelgroep (lees ik in je post.) Is het een idee om eerst het verhaal te schrijven voor jezelf? En daarna te herschrijven en aan te passen waar nodig? Het komt op me over als schrijf je nu te krampachtig... Niet vanuit jezelf, maar met de lezer teveel op de voorgrond. Je verhaal moet misschien eerst geboren worden voor het kan beginnen met opgroeien.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
9 September 2009 - 9:10
Waarom is het ontwerpen van electronica zo veel makkelijker? Jaren ervaring zal daar het antwoord op zijn. Maar een website is ook makkelijker. En dat ben ik pas aan het leren.
Ik denk dat je je daarin vergist. Je kunt alle taken op verschillende niveaus uitoefenen. Misschien vergelijk je jezelf bij het schrijven met de besten en bij websites met anderen die net begonnen zijn. Je moet het realistisch zien. Als je pas een paar jaar schrijft ben je nog geen volleerd schrijver. Dat geldt ook voor webdesigners en elektronica-ontwerpers. Natuurlijk is schrijven ook een kunst. Een beetje aanleg helpt enorm, maar je kunt zeker jezelf verbeteren met boeken en cursussen. Daarmee kun je (als je de juiste cursus of het juiste boek kiest) uren aan getob en getwijfel besparen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 9:17
Als je doorzet omdat je echt wilt schrijven, komt er uit die modder heus iets moois. Blijven vertrouwen zou ik zeggen en misschien gericht aan leerpunten werken.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 11:02
Toch kijk ik daar anders tegenaan. Ik denk dat schrijven bij je persoonlijkheid moet passen. En dat past echt niet bij alle persoonlijkheden. Wellicht ook niet bij jou. Ik lees al vaker van jou dat je houvast wilt, dat je regels wilt: zo moet het en dan is het goed. Dat is een typerende houding voor een technische man en dat heeft daar ook zijn positieve uitwerking. Je maakt/ontwerpt iets volgens regels die ervoor gelden en dan heb je een gegarandeerd resultaat. Zo werkt het bij het schrijven niet en dat frustreert je. Dus ik zou zeggen: zoek een andere hobby en voel je daar fijn bij. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat webdesignen wel een leuke hobby voor je is. Je hebt wel de structuren waar je je aan vast kunt houden en die gegarandeerd tot resultaat leiden, maar je moet er ook een boel creativiteit in stoppen om een echt mooi eigen resultaat te hebben. Creativiteit die je nu in je schrijven niet kwijt kunt omdat je een kapstok, een structuur mist. Niet getreurd, er zijn veel andere/leukere hobbies dan schrijven.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 11:19
lees net reactie van Zjors en bedacht dat ik dat wilde schrijven, maar dan alleen veel korter: 'Je hoeft toch niet te schrijven?' :nod:

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 11:38
Dries heeft ook een punt hoor, 't is even zoeken soms naar de juiste cursus, het juiste schrijfboek. Ik ga meestal op zoek buiten het Nederlandse taalgebied. En de anderen hebben ook gelijk. Het blijft wel prutsen en zoeken en weggooien en opnieuw beginnen. Dat moet inderdaad een beetje bij je karakter passen. Maar dat gevoel van willen schrijven maar niet kunnen of niet goed genoeg kunnen, dat hebben wij toch ook allemaal? Of vergis ik me nu? Dat is toch nog geen reden om ermee te stoppen? 'Perfectionism is the voice of the oppressor.' Zo stond het ergens. -Ach gevonden, het is van John Dufresne, die ook mijn favoriete schrijfboek heeft gemaakt.- Misschien moet je in de eerste plaats niet zo goed willen schrijven. Broddel maar lekker verder en probeer ervan te genieten. Je hoeft ook niet te publiceren, voorlopig nog niet. Geef jezelf veeeeeeel tijd. Plak korte stukjes tekst, of zinnetjes of woordjes die je interessant vindt aan de deur, de muur, op post-its op de computer. Misschien groeit er wat. Misschien morgen al, misschien pas volgend jaar.

9 September 2009 - 12:20
Toch kijk ik daar anders tegenaan. Ik denk dat schrijven bij je persoonlijkheid moet passen. En dat past echt niet bij alle persoonlijkheden. Wellicht ook niet bij jou. Ik lees al vaker van jou dat je houvast wilt, dat je regels wilt: zo moet het en dan is het goed. Dat is een typerende houding voor een technische man en dat heeft daar ook zijn positieve uitwerking. Je maakt/ontwerpt iets volgens regels die ervoor gelden en dan heb je een gegarandeerd resultaat. Zo werkt het bij het schrijven niet en dat frustreert je. Dus ik zou zeggen: zoek een andere hobby en voel je daar fijn bij. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat webdesignen wel een leuke hobby voor je is. Je hebt wel de structuren waar je je aan vast kunt houden en die gegarandeerd tot resultaat leiden, maar je moet er ook een boel creativiteit in stoppen om een echt mooi eigen resultaat te hebben. Creativiteit die je nu in je schrijven niet kwijt kunt omdat je een kapstok, een structuur mist. Niet getreurd, er zijn veel andere/leukere hobbies dan schrijven.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Waarom schrijf je eigenlijk? Moet er persé een boek van je op de toonbank liggen? Als je geen plezier hebt in het schrijven wordt het niks. Daar helpt geen boek en geen cursus aan! Natuurlijk, alle begin is moeilijk. Ik kon ook nog niet meteen prachtig viool spelen toen ik net begon, maar ik had er wel plezier in al vervloekte ik het studeren ook wel eens. Ga iets anders doen of schrijf lekker door, voor jezelf. Zonder voorbehoud, zonder controle, zonder angst. Wie weet ga je het nog leuk vinden. Succes!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 14:54
Jeri, Geen idee hoelang je al bezig met schrijven bent maar heb je weleens overwogen om een workshop "Ontdek je schrijftalent" te gaan doen? Je leer zo te "proeven" van verschillende genres, zoals dialoog, gedicht, verhaal en column. Al doende kom je er ook achter wat je het meeste ligt en waar je het meest plezier in hebt. Je krijgt aan het eind een advies, maar je bent helemaal vrij in of je dit opvolgt of (nog) niet. Het kan ook zijn dat je er zoveel moeite mee hebt omdat je teveel van jezelf verwacht, maar daar heb ik geen remedie voor. Misschien contact opnemen met schrijfdocenten/schrijfcoaches of schrijvers met veel ervaring, die behalve verstand van schrijven ook verstand heeft van hoe jij psychisch in elkaar zit?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 12:53
Dan kun je het schrijven beter bij die vlagen van inspiratie houden. Bij het maken van websites, werken met electronica liggen er altijd handleidingen die je kunt gebruiken. Met schrijven heb je voorbeelden en tips, maar je moet zelf een weg inslaan. Ik ben zelf al wéééken niet bezig met mijn verhaal, maar ip daarvan schrijf ik een e-dagboek met 'what's on my mind' dingen die me te binnen schieten, ben ik toch met schrijven bezig. Verder ben ik mij ondertussen aan het verdiepen in schrijven/taal etc. ter ervaring.

9 September 2009 - 13:03
Als je iets anders beter kunt dan schrijven, en/of waar je meer plezier aan beleeft, ga dat dan doen. Knettergek ervan worden, is niet de bedoeling. Iedereen wil tegenwoordig schrijver worden, iedereen wil een boek uitgeven, iedereen wil bekend/beroemd worden... Oké, maar doe dat dan in een vak waarvan je zelf vindt dat je daar de allerbeste in kunt worden...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 13:03
Elke avond schrijf ik oa over dingen waar ik een goed gevoel bij heb. Ik heb weleens gehoord dat de meeste boeken over ellende gaan, daarom vind ik het ook belangrijk om iets positiefs te schrijven.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 16:16
Ik heb me jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren moedeloos gevoeld, met betrekking tot schrijven. Ik dacht dat ik proza moest schrijven, verhalen, columns, net als iedereen. Maar waar ik van houd, is poëzie. Nee, je gaat er waarschijnlijk niet rijk mee worden, of een bestseller scoren. Zeker niet als je tegen de trend ingaat en vormvaste gedichten schrijft in plaats van vrije verzen. En je gaat te horen krijgen dat het iets is voor oude mensen en homo's. Dat het een suf en stoffig imago heeft. Dat rijmen volgens literaire autoriteiten iets is voor beginners. Daar heb ik me allemaal door laten beïnvloeden. Maar nu niet meer. Ik schrijf sonnetten en ik ben helemaal gelukkig. En dat terwijl ik al heel lang niet in de Dapperstraat * geweest ben ;) . Inmiddels hebben we hier meerdere topics over vormvaste gedichten: over sonnetten, over monometers, over limericks en over ollekebollekes. En het zijn niet de slechtste verzen, die je daar kunt lezen. *Domweg gelukkig in de Dapperstraat, stukje tekst uit een van de bekendste Nederlandse sonnetten, tevens titel van een populaire bloemlezing.

9 September 2009 - 14:40
Wat goed tantebetje! Niemand anders kan voor iemand bepalen wat past en wat goed is of hoe iets moet. Veel kunstzinnige bezigheden gaan voor sommige mensen gepaard met grote frustraties. Sowieso veel andere bezigheden ook. Voor mij persoonlijk het schrijven niet, (andere dingen wel ;-)), maar dat is geen wet van meden en persen. Nee hoor Jeri, niet laten ontmoedigen als schrijven is wat je nu wilt doen. Gewoon lekker door je frustratie heen bijten. Of je je weg erin vindt merk je vanzelf wel.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 20:26
Hi Jeri... Dat "uren klooien en prutswerk hebben wat niet loopt" komt mij zo bekend voor. Ik begon elke keer aan een verhaal en uiteindelijk kwam het elke keer in de prullenbak terecht. Achteraf natuurlijk ontzettend stom, maar op dat moment was het voor mij een goede oplossing. Jarenlang ben ik op die manier bezig geweest en sinds kort ben ik daar verandering in gaan brengen. Als jij geen schrijfboeken wil lezen of een cursus wil volgen prima toch? Ik ben zelf ook wel eens naar een cursus geweest en het was niks voor mij. Door andere boeken te lezen leer je volgens mij ook heel veel. Schrijven is meer mijn ding en of ik het nu wel of niet kan, ik heb er plezier in en dat is het belangrijkste. Ga gewoon lekker schrijven en probeer gewoon eens door te gaan, lees het niet elke keer opnieuw maar schrijf gewoon eens door. Misschien is een schrijfmaatje een oplossing? En lukt het even niet dan stop je gewoon en ga je de volgende keer verder. Maak het gewoon niet te moeilijk voor jezelf en ga lekker aan de slag zonder teveel gedoe eromheen. Dan zal je zien dat het allemaal een stuk leuker word. Succes! ;)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2009 - 21:25
Bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar hoort ook dit erbij. Ja ik probeer te hard, en eis van mezelf dat het gelijk goed moet. En dat verlamd. Te technisch ingesteld, te gericht op de eerste keer gelijk goede output. Een tik die niet werkt bij schrijven. Kappen is er niet bij. Ik vind schrijven leuk. Ik zit alleen mezelf in de weg. Ik moest mijn gezeur even kwijt. Bedankt voor het lezen en te reageren.