Twijfelen

Hallo iedereen, Als eerste wil ik iedereen bedanken, ik heb vele berichten gehad op de forum, over mijn stukje verhalen, en ook van iemand die mij zelfs de tip gaf om gewoon te schrijven alleen eerst zonder Komma en punten, Ik zit te twijfelen of ik wel door moet gaan, ik ben zelf nog jong 16 jaar waarschijnlijk 1 van de weinigen, Ik wil zo graag een boek schrijven, Zo graag wil ik het, Van fouten leer je wat er van, Het heeft volgensmij ook tijd nodig, Maar wat mij dwars zit of ik het allemaal gaat redden, verhalen schrijven lukt mij, alleen ik moet alles veranderen. De spelling, de Komma fouten. Mijn vraag is hoe hebben jullie zo ver kunnen schoppen, en nu ik in zo situatie zit, of ik het überhaupt wel ga redden? want ik zit nu echt te twijfelen over mij zelf. Soms maak ik kleine fouten en als dan al paar vrienden mij voor grap uitlachen , ja ik weet het echt niet. Ik hoop dat er volop gereageerd zijn en dat ik jullie advies met trots mag ontvangen. Het zou een eer zijn, want wat ik ook zie vele van jullie zijn echt expert enzovoort hebben al vele boeken al uitgeven met succes. En sorry alvast als het in het verkeerde Forum is geplaatst. Groetjes, Chris (16)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf veertien, dus heel veel heb ik niet over uitgeven te zeggen, maar wel dat ik er mee bezig ben. Schrijven zonder komma's en punten lijkt me niet het meest handige wat je kunt doen, aangezien dat je na afloop erg veel tijd gaat kosten. Naast het redigeren zul je namelijk alles opnieuw moeten invoeren. In elk geval heb je genoeg doorzettingsvermogen nodig. Probeer dagelijks te schrijven, aan je boek of iets anders, als je het maar doet. Daar leer je van. En zorg natuurlijk voor spellingscontrole op Word. ;) Momenteel heb ik een boek af, geredigeerd en wel, dat binnenkort naar de uitgeverij gaat. Natuurlijk is die kans erg klein dat iemand erin slaagt iets uit te geven. Als je alle uitgeverijen al geprobeerd hebt en je door elke wordt afgewezen, is er altijd nog POD. Zelf zou ik het niet aanraden (de kwaliteit van die boeken ligt normaal gesproken niet erg hoog), maar voor ieder boek is er een weg naar het publiek.
1 juni 2010 - 16:58

Hoi Chris. Waarom zo onzeker? Daar is volgens mij geen enkele reden voor. Wat voor boeken heb ik uitgegeven? Helemaal nog niets. Vergeleken met sommigen hier ben ik ook een broekie. Wil je met iets beginnen? Dan is er altijd ergens een startpunt. Dus er is niets mis met fouten maken en dat soort dingen. Toen ik twee jaar terug begon, dacht ik dat alles van mij ontzettend goed was. Een week of twee terug bladerde ik een deel van mijn geschreven stukken eens door. En raad eens? Het was een dikke bende en het stelde niets voor. Ook nog maar recent ben ik mij gaan realiseren wat het schrijven inhoudt. En Chris, dat pas na twee jaar. Kun je nagaan. Weet je wat er vaak gezegd wordt? 'Waar je aandacht aan geeft dat groeit'. Geef jij aandacht aan het schrijven? Dan wordt het uiteindelijk allemaal beter. Zo ik begrijp wil je graag schrijven. Dat is een goed begin, begin daarmee, oefen veel. Oefen, oefen, oefen en blijf oefenen. Laat je niet meteen zo onzeker maken. Wist je dat er ook schrijvers zijn die boeken uitgeven terwijl ze helemaal niet goed verkocht worden? Dat ze pas goed verkocht worden als die personen komen te overlijden? Dus wat dat betreft, zie ik geen brand en ook geen reden om je zorgen te maken. Als ik je dan een tip mag geven, probeer eerst te schrijven. je fouten eruit te halen en probeer te denken om de spellingfouten. Hier is veel over te lezen op internet. Denk eraan, dat zelfs de meest bekende schrijvers hun boek weer na moeten kijken op dergelijke fouten. En? Wanneer die vrienden van jou je uitlachen, praat je toch niet over schrijven? Er zijn vast zat andere leuke onderwerpen om over te kletsen…
1 juni 2010 - 20:30

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga schrijven, jij. En als je dan een verhaal af hebt, ga je naar iemand toe die verstand heeft van taal en laat je die comma´s en punten zetten. En je laat het eens aan een paar mensen lezen, gewoon, om te kijken hoe erop gereageerd wordt. En dan zie je wel weer verder. Ben je bezig met een doel nastreven of ben je bezig met het schrijven zelf? Begin er eerst maar eens mee.
1 juni 2010 - 20:41

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf nog maar vijftien en heb ook nog nooit een boek uitgeven. Ik schrijf vooral voor mij zelf. Natuurlijk wil ik wel dat anderen mee kunnen genieten maar als je meteen al na denkt over uitgeven is de druk al snel te groot en het schrijven niet meer leuk. Ook belangrijk: Als iets niet direct lukt moet je niet meteen opgeven ! Trek je niets aan van je vrienden, het is toch jouw droom? Schrijf gewoon voor je plezier, dan komt het verhaal vast wel een keer af ! Veel succes =)
1 juni 2010 - 21:25

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat iedere beginnende schrijver met dezelfde dilemma's worstelt, ongeacht leeftijd. En ik denk dat hier genoeg mensen zijn die zouden willen dat ze op hun zestiende al met schrijven waren begonnen ;). Het belangrijkste wat ik over schrijven heb geleerd, is dat je moet doorzetten. Als je niet doorzet, dan komt dat boek er niet, ook al wil je het nog zo graag. Twijfel dus niet te veel aan jezelf, maar probeer te geloven in jezelf of, als dat niet lukt, in je verhaal. Zet door en vind de manier die voor jou het beste werkt, iets wat we allemaal proberen, denk ik. Heel veel succes gewenst en ik vind het super dat je op je zestiende al zo'n droom hebt. Go for it!
1 juni 2010 - 21:26

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Chris, je moet vooral plezier hebben in het schrijven zelf. Een boek uitgeven is leuk, maar als dat je enige doel is wordt het denk ik lastig. Je moet het leuk vinden om nieuwe personages te creëren, plots te bedenken en rare gebeurtenissen te beschrijven. Dat hoeft helemaal niet meteen tot een boek te leiden. Je kunt ook eerst wat korte verhalen op daarvoor bestemde sites zetten, meedoen aan wedstrijden en gewoon een beetje oefenen. Als je eerste schrijfproject meteen een heel boek is, leer je nog zoveel dat je waarschijnlijk vier of vijf keer moet herschrijven. Je niveau stijgt dan te hard terwijl je schrijft.
2 juni 2010 - 8:56

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat iedere beginnende schrijver met dezelfde dilemma's worstelt, ongeacht leeftijd. En ik denk dat hier genoeg mensen zijn die zouden willen dat ze op hun zestiende al met schrijven waren begonnen ;). ...
Ja, onderandere ik. Dan was ik nu al 20 jaar bezig geweest met schrijven. Ben nu 37, bijna 38 en al drie jaar aan het prutsen. En zins een paar weken krijg ik pas het gevoel dat ik iets verder kom. Na ook diversen momenten van moedeloosheid, frustraties, e.d. mee gemaakt te hebben. Punten, komma's en d en t, weet ik ook niet. Voorlopig vertrouw ik op de spelling van open office of word. Ik wil eerst leren een verhaal lijn goed uit te werken. Dus niet opgeven, maar doorgaan. Probeer anders een schrijfopdracht. Hier van SOL of uit een schrijfboek. Behandeel deze als een los staand iets. Bijvoorbeeld: beschrijf een straat in de herfst. Punt niet meer. Geen verhaal van maken. Gewoon alleen maar dat. Plaats het en zie hoe er op gereageerd wordt. Commentaar meenemen en verder laten voor wat het is. Of reageer op andermans stukjes hier op proeflezen. Doe ik ook, en leer ik veel van. Fouten van een ander zijn veel makkelijker te vinden dan die van jezelf. :D Of word lid van een schrijfclub. In de buurt of via SOL hier online. Daar kun je ook stukjes plaatsen en proeflezen. Als schrijven iets is wat je echt ligt, dan door gaan. Je ligt al 20 jaar voor op mij.
2 juni 2010 - 12:25