Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspiratie tijdens luisteren muziek! Hoe, wat, en waarom?

19 juli 2011 - 18:06
Hee, Ik heb in de zoekfunctie gezocht naar muziek, daar kwamen veel pagina's uit waarin mensen vragen naar welke muziek mensen luisteren terwijl ze schrijven. Ook vragen mensen of ze met muziek schrijven of juist niet. Nu heb ik een vraag die hier een beetje op verder gaat. Zelf luister ik altijd muziek als ik schrijf, dan krijg ik inspiratie en schrijf beter dan zonder muziek. Mijn vraag is: Hoe komt het dat mensen juist door muziek inspiratie krijgt (geldt trouwens ook voor films en boeken). Hier heb ik al een tijdje over nagedacht, maar kan het antwoord niet vinden. Alvast bedankt! :D

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 18:48
Hee, Ik heb in de zoekfunctie gezocht naar muziek, daar kwamen veel pagina's uit waarin mensen vragen naar welke muziek mensen luisteren terwijl ze schrijven. Ook vragen mensen of ze met muziek schrijven of juist niet. Nu heb ik een vraag die hier een beetje op verder gaat. Zelf luister ik altijd muziek als ik schrijf, dan krijg ik inspiratie en schrijf beter dan zonder muziek. Mijn vraag is: Hoe komt het dat mensen juist door muziek inspiratie krijgt (geldt trouwens ook voor films en boeken). Hier heb ik al een tijdje over nagedacht, maar kan het antwoord niet vinden. Alvast bedankt! :D
Er is een theorie dat muziek delen van het brein bezig houden die zich anders maar met je schrijven zouden bemoeien. Zo van: "luister hier maar naar, dan kan ik tenminste schrijven." Bij mij helpt het dan ook heel goed als ik een paar liedjes op 'repeat' zet. Het is dan op een gegeven moment geen muziek meer maar iets dat mijn concentratie versterkt. Een soort lichte trance, al klinkt dat wel veel zweveriger dan ik het bedoel. Heel soms helpt het me om muziek te draaien die de sfeer hebben van de scenes die ik wil schrijven. Maar vaker wordt dan het zoeken naar de juiste muziek een manier om het schrijven uit te stellen ;-)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 18:59
Ik luister soms een paar uur achter elkaar hetzelfde liedje. Heel goed voor mijn concentratie, zeker als het liedje een zich herhalend ritme heeft :)

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 19:13
Als ik schrijf is elk geluid afleiding en concentratieverstorend; muziek, stemmen, televisie, playstation, huisdiergeritsel, alles. Ik ben niet goed in concentratie. Niet handig en niet erg gezellig voor mijn man, omdat ik er toch vaak voor kies om in de woonkamer te gaan zitten schrijven. Als het echt moet zonder ik me wel af, maar liever niet. Het heeft bij mij iets te maken met het bedenken en schrijven van de woorden, want als ik schilder of achter de naaimachine zit werkt muziek juist inspirerend, vooral van die zweverige muziek zoals Enya. Bij het schrijven is muziek dus nooit mijn inspiratie, stilte des te meer.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 19:15
Bij mij werkt alleen muziek zonder tekst tijdens het schrijven. Door zang wordt ik afgeleid, omdat ik het dan wil verstaan. Een mooi deuntje op repeat zetten werkt voor mij het beste. En dan vooral piano muziek. Het stuk 'A river flows in you' van Yiruma vindt ik bijvoorbeeld erg mooi. http://www.youtube.com/watch?v=F-4wUfZD6oc

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 19:42
Bij mij werkt alleen muziek zonder tekst tijdens het schrijven. Door zang wordt ik afgeleid, omdat ik het dan wil verstaan. Een mooi deuntje op repeat zetten werkt voor mij het beste. En dan vooral piano muziek. Het stuk 'A river flows in you' van Yiruma vindt ik bijvoorbeeld erg mooi. http://www.youtube.com/watch?v=F-4wUfZD6oc
Mooi :) die gaat in mijn afspeellijst!

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 21:20
Ik zelf luister als ik schrijf naar songtracks van bijvoorbeeld Harry Potter, lord of the rings, star wars en dergelijke. Hierdoor kan ik makkelijker dingen bedenken, voor mijn eigen verhaal. Bedankt voor de antwoorden :)

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 21:35
Zelf luister ik naar zowat alles als ik schrijf. Van Coldplay tot de zwaarste bass die ik kan vinden. Waarom? Bepaalde dingen schrijven beter met een bepaalde 'soundtrack' als het ware. Als ik bevoorbeeld een nogal droevige scène moet schrijven zoek ik een bijpassend nummer. Nu over die inspiratie. Bepaalde liedjes drukken emoties, situaties, ... uit. Meestal kan ik dit ook gebruiken in mijn verhaal. Mijn MS staat vol met nummers naar waar de personages naar luisteren, dit doe ik dan ooken zo kom ik dan tot bepaalde stukken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2011 - 21:43
Luisteren naar muziek doe ik tussen het lezen en het schrijven door. Of de tekst die ik schrijf moet helemaal om die muziek draaien, bijvoorbeeld als ik een (CD) recensie wil schrijven, dan werkt het juist heel goed.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2011 - 11:05
Bij mij werkt alleen muziek zonder tekst tijdens het schrijven. Door zang wordt ik afgeleid, omdat ik het dan wil verstaan. Een mooi deuntje op repeat zetten werkt voor mij het beste. En dan vooral piano muziek. Het stuk 'A river flows in you' van Yiruma vindt ik bijvoorbeeld erg mooi. http://www.youtube.com/watch?v=F-4wUfZD6oc
Wauw.. Heb meteen het internet afgestruind voor een cd ervan. Mijn dag is al helemaal goed. Bedankt!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2011 - 11:44
vorige week luisterde ik in de auto naar Sad but True van Mettalica en kwam er zo een heel verhaal in mij opborrelen dat volledig geënt is op het gevoel van dat lied. Bij mij werkt muziek eerder als een aanzet tot inspiratie, maar wanneer ik schrijf heb ik liever stilte. Als ik vastzit in een verhaal kan muziek helpen, maar dan moet wel net die ene song op dat moment de revue passeren.