Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe verkoop jij je verhaal?

Deze vraag kwam opeens in me op. Ik ben zelf behoorlijk slecht in het schrijven van synopsissen of in het uitleggen waar een verhaal over gaat. Meestal laat ik mijn proeflezers het eerste hoofdstuk van een lang verhaal lezen en beslissen ze dan of ze ermee verder willen gaan, dat scheelt mij een praatje. Uitgeverijen vragen begeleidende brieven, bij sommige wedstrijden vragen ze ook een motivatiebrief, bij wedstrijden met veel deelnemers moet je je verhaal net dat beetje extra geven, soms moet je bij het voordragen zelf je inleidende praatje doen, je moet proeflezers 'overtuigen' om je verhaal te lezen... We hebben vast allemaal vast wel eens een verhaal moeten verkopen. Hoe heb jij dat gedaan? Heb je je best gedaan om op te vallen of op een andere manier de aandacht te trekken? Vind je het verkopen van je verhaal belangrijk?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verkopen noem ik het niet, maar ik vind het wel belangrijk dat ik (voor mijzelf) in een zin kan samenvatten waar het verhaal over gaat. Dan moet zowel thema als plot in die zin verwoord.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben daar heel slecht in. Een synopsis schrijven is een kwelling voor me, ik weet amper waar mijn verhaal over gaat, laat staan dat ik het kan samenvatten in één zin. Om nog verder te gaan, ik heb geen eigen website, twitteraccount of iets anders. Ik doe dus niet mijn best en verkoop mijn verhalen dus niet. Ik weet eigenlijk niet of ik erg vind of niet.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Synopsissen schrijven vind ik redelijk te doen. Op de laatste die ik schreef kwam nauwelijks feedback. Een brief naar een uitgever lukt me ook wel (ik heb een standaardbrief), maar verder? Ik ben erg slecht in mezelf of iets dat van mij is, ver te kopen. Mijn sterke punt is schrijven, niet het verkopen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Waus: "Mijn sterke punt is schrijven, niet het verkopen." Ik ben er zo slecht in. Een brief, een samenvatting en enkele stukken van het verhaal. Of het hele verhaal. dat moet het doen. En dan maar wachten. Schrijvers zijn wellicht van nature geen verkopers. Technici ook niet, zegt mijn man dan altijd om me te troosten. Heel dicht op t werk zitten zodat globaal erover vertellen niet meer gaat, helpt ook niet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is: hoe zie je schrijven? Als ondernemen of als hobby? Voor mij is beide goed, het is gewoon hoe je erin staat. Bij ondernemen hoort verkopen. Als je schrijven niet ondernemen vind, hoef je niet te verkopen. Zie je het als bron van inkomsten, zul je wel moeten. Net als bij iedere onderneming zijn er werkzaamheden die je liggen en werkzaamheden die je niet liggen. In mijn andere leven heb ik een broertje dood aan bepaalde administratieve handelingen. Ik beheers ze echter wel en ik voer ze zonder al te veel mopperen uit, want ze horen erbij en zonder die handelingen geen volwaardige onderneming. Ik heb dat moeten leren. Het schrijven van een synopsis en een begeleidende brief is te leren. Daar heb je mijns inziens geen talent voor nodig. Zeggen dat het een zwak punt van je is, is een sterke erkenning zodra je hem gebruikt om jezelf op dat punt te verbeteren.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grotendeels maar niet helemaal met je eens. Talent om een brief te schrijven, nee, misschien niet. Het talent om een goed beeld van jezelf neer te zetten wel. Als jij vindt dat het goed is en je de kans waard bent, komt dat sterker over dan wanneer je dat niet durft te zeggen over jezelf. En in dat laatste zit t venijn. 'Maar dan moet het ook goed zijn, als je zo gaat roeptoeteren over jezelf,' fluistert Iets op mijn schouder, 'En hoe weet jij nou of dit goed is? Kom op, wees eerlijk, dit is hooguit middelmatig. Hooguit.' Het doet er niet toe of dat klopt of niet, wat er toe doet is dat ik het denk.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook niet helemaal met je eens. Verkopen kan ik gewoon niet, daar moet je volgens mij ook talent voor hebben. Jij beheerst dat administratieve gebeuren nog. Ik ben er ontzettend goed in om op zo'n manier over mijn schrijven te praten dat niemand het snapt. Dat soort dingen laat ik dan ook liever over aan iemand die eventueel met me in zee durft, bij schrijven dus een uitgever.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet helemaal mee eens Waus. Verkopen kun je wel degelijk leren. Ik ben ook nooit een verkoper geweest, maar marketing ligt me toch wel aardig. En doormiddel van marketing verkoop je. En dan hoef je echt niet die ene irritante verkoper aan de deur of telefoon zijn. Dat stukje marketing kun je leren door marketeers te volgen die er een blog over hebben (Ed Dale (Amerikaan), Karel Geenen, Mitchel van Duuren) of boeken lezen over marketing strategieen (Seth Godin) Benoem je plus punten. Cursussen/workshops gevolgd op schrijfgebied. Wedstrijden die je eventueel gewonnen of hoog geeindigd bent. Probeer je te bedenken waarom jij nou net die ene schrijver bent waarvan ze een boek moeten uitgeven. Er is tenslotte een reden waarom jij die uitgever benader en je manuscript uberhaupt opstuurt. Voor je verhaal geld hetzelfde. Wat maakt jou verhaal nou zo bijzonder. Wat is de reden dat de lezer dat verhaal moet lezen. Over synopsis schrijven zijn genoeg tips via google te vinden. Stel een vragenlijst voor jezelf op en beantwoordt deze. bijv Wie is de hoofdpersonage? Uitgebreide beschrijving Andere belangrijke personage Wat maakt je hoofdpersonage mee? Er is een beweegreden waarom hij (of zij) in actie komt

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar hoe doe je het als ze geen reden hebben om je te moeten uitgeven? Als je geen idee hebt waarom iemand juist jouw verhaal zou moeten lezen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt vast wel een idee over waarom jezelf je verhaal goed vind? Als je niet tevreden bent stuur je hem niet op lijkt mij. -Is het een toegankelijk verhaal voor de doelgroep? -Is het een uniek verhaal? -Wat zeggen je proeflezers erover?

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je wel op een verkopende manier schrijven over het werk van iemand anders? Het lijkt mij verstandig om je tekst dan even te laten liggen en er daarna als lezer naar te kijken. Wat trekt jou aan in die tekst? Wat vind je er bijzonder aan? Waarin onderscheidt het zich? De tip van Calenzia om de mening van proeflezers mee te nemen, is ook nuttig. Als jij zelf het onderscheidende niet ziet in jouw tekst, dan ziet iemand die er van een afstandje naar kijkt het misschien wel. Maar goed, bovenstaande heeft betrekking op het in tekst verkopen van jouw werk. Hoe je dat 'in het wild' doet: geen idee! Ik vind het heel moeilijk om mensen in een gesprek of op een bijeenkomst enthousiast te maken voor mijn ideeën. Dit leidt tot vervelende situaties: zo kwam ik tijdens een college/ vergadering/ bijeenkomst met een idee en niemand reageerde. Kort daarna kwam iemand met precies hetzelfde idee, maar dan op een verkopende, overtuigende manier gebracht. Iedereen enthousiast. Erg frustrerend en helaas geen incident. Toch maar in de leer gaan bij politici?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ideeën verkopen vind ik niet zo moeilijk. Als ik ergens van overtuigd ben, zorg ik er wel voor dat er naar me geluisterd wordt. :D Ik heb het trouwens niet over een eigen manuscript of zo hoor, ik ben momenteel helemaal niet met uitgevers bezig. Het zijn gewoon vragen die bij me opkwamen. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand bijvoorbeeld aan wedstrijden heeft gedaan die later niet zo zuiver bleken en dat iemand daarom geen 'CV' heeft om zichzelf mee te verkopen.