Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie heeft ervaring met de lettervrouw?

Ik denk erover om een manuscript van mij te laten beoordelen en me eventueel te laten coachen door 'de lettervrouw' (een bureau voor manuscriptanalyse en individuele coaching). Haar site ziet er goed uit. Alleen vind ik het nogal een stap, gezien de kosten.
Wie heeft er ervaring met 'de lettervrouw' ?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig. Ik denk er ook over voor haar te kiezen en wat meer te betalen dan BSN en DE JURY. Vooral omdat haar website mij erg aanspreekt. Het lijkt wel, alsof zij een persoonlijkere werkwijze heeft en wat dieper op de materie ingaat.
Ik ben dan ook net zo benieuwd als jij, Lena: zijn er mensen met ervaring met de Lettervrouw?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maaike Molhuysen lijkt me meer dan betrouwbaar. En de prijs valt eigenlijk ook wel mee, toch? Het is natuurlijk niet goedkoop, dat is het nooit, maar als de beloftes op de site worden ingelost - en ze kan zich m.i. niet echt permitteren dat niet te doen - is die lettervrouw haar geld waard.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zijn er mensen die misschien ervaring hebben met niet specifiek deze maar wellicht andere coaching adressen?

Zoja, graag reactie.
Het lijkt me leuk te weten hoe zoiets werkt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weet ik. Dit - overigens zeer interessante en nuttige - artikel is al vaker genoemd en geroemd. Toch ontbreekt hierin 'De lettervrouw'. Algemene info over beoordelingsbureaus is overal te krijgen; er staat ook een heel stuk over in 'Handboek voor schrijvers'. Daarom juist is het zo interessant nu eens specifieke info over 'De lettervrouw' te krijgen.

Wie o Wie heeft ervaring met de lettervrouw??

(En als niemand reageert, dan... ga ik haar zelf gewoon uitproberen in januari of februari en dan zal ik in deze thread over mijn ervaringen vertellen).

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze zal een nieuwe naam aan het manuscriptbeoordelingsfirmament zijn. Het ziet er betrouwbaar uit, dus ik zou de gok wel durven wagen. Je zou altijd kunnen vragen of ze nog wat meer over haar ervaring vertelt, hoewel er al behoorlijk wat op de site staat. Aan de andere kant is het altijd een gok: iedereen kan zich manuscriptbeoordelaar noemen. Om de prijs hoef je het niet te laten. Laat ons vooral horen hoe haar begeleiding je is bevallen.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lena,

Heb je haar inmiddels al benaderd? Ze heeft voor mij een verhaal bekeken tijdens de schrijfdag. Ze had wel een paar nuttige opmerkingen en kwam heel prettig over. Had iets uitgebreider gekund, maar wegens tijdgebrek lukte dat niet. Waarschijnlijk had ik iets meer aan haar commentaar gehad als ze de tekst van tevoren had kunnen lezen, nu moest ze het in tien minuten beoordelen.

Ik zit er ook over te denken om een schrijfcoach in de arm te nemen, dus ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Groetjes,
Clueless

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb Maaike Molhuysen inmiddels benaderd. Ze was heel vriendelijk aan de telefoon en nam ruim de tijd voor de vragen die ik had over manuscriptanalyse. Ze was oprecht geïnteresseerd in mijn verhaal en mijn ervaringen met mijn proeflezers.
'De lettervrouw' doet het goed; ze heeft het superdruk en dat komt met name door haar persoonlijkere aanpak waarmee ze zich onderscheidt van andere beoordelingsbureaus. Mede daardoor is mijn manuscript in een wachtrij geplaatst. Ze neemt contact met mij op, zodra ik aan de beurt ben. Ik heb het wachten er graag voor over; ik zie een beoordelingsbureau net als een uitgeverij: je kijkt of je in hun fonds past. De andere beoordelingsbureaus komen mij te algemeen of te volwassen over. Aangezien ik een jeugdboek heb geschreven én dit mijn eerste schrijfsel is - zonder cursus o.i.d. - kies ik voor Maaike Molhuysen, ongeacht of ik er even voor moet wachten. Geduld is een schone zaak.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn enige ervaring met Maaike is inderdaad ook via de schrijfdag. Ze gaf mij een uitgebreide beoordeling per mail, omdat er voor een persoonlijke beoordeling die dag geen tijd meer was. Ze gaf heel praktische tips.
Ook heb ik ervaring met BSN. Daar heb ik een manuscript voor een roman naar toe gestuurd. Hun beoordeling was zeer uitgebreid en ik heb er veel aan gehad bij het herschrijven. Nu ik herschreven heb, wil ik het graag een ander laten lezen, want hoe dan ook blijft zo'n beoordeling persoonsgebonden.
Kennelijk moet ik toch maar vaart maken met het aanbieden van mijn manuscript, omdat er nu kennelijk al mensen in de rij staan...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook ik heb Maaike Molhuysen gesproken op de dag van het schrijven, mij is het erg goed bevallen. Ze gaf me goede opbouwende kritiek en stond open voor mijn vragen, nam daar de tijd ook voor. Ik heb haar ervaren als een professionele maar zeker ook spontane en warme vrouw (wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind ivbm wat ze kon vertellen betreffende de inleving in het verhaal)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,
Ik denk er ook over haar te vragen een manuscript te helpen herschrijven (zie ook mijn nieuwe bericht bij kinderboeken). Op de Dag van het Schrijven (tja, toen kende ik jullie natuurlijk nog niet) heeft ze een gedeelte van een nieuw kinderboek in wording bekeken en was daar heel positief over. Ik vind haar erg persoonlijk, stimulerend en vriendelijk, maar vraag me af of ik niet teveel verwacht van (haar) begeleiding...
Ing

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb van de lettervrouw zelf begrepen dat ze momenteel een wachtlijst heeft die tot 9 maanden kan oplopen. Dus wie van haar diensten gebruik wil maken, moet achteraan aansluiten.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lena wrote:
Ik heb van de lettervrouw zelf begrepen dat ze momenteel een wachtlijst heeft die tot 9 maanden kan oplopen. Dus wie van haar diensten gebruik wil maken, moet achteraan aansluiten.

wow... ik heb nog geen manuscript om te beoordelen maar ik meld me maar alvast aan! tegen de tijd dat ik aan de beurt kom.. :lol: :wink:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is er werkelijk maar één adres waar je prettig terecht kan met je verhaal?

Gezien de wachttijden loont het misschien verder te zoeken. Zijn er geen werkelijk geen anderen? :shock:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn veel meer opties dan alleen de lettervrouw. Je hebt tegenwoordig ook gepubliceerde auteurs die tegen betaling manuscriptbeoordeling doen. Goed googlen dus. Ik zou zelf niet acht maanden zitten wachten. Al die tijd kun je immers niet verder en dat zou ik als een obstakel beschouwen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat leek mij nu ook.

Ik ben al niet zo'n geduldig typje, en dan een half jaar wachten terwijl je brand van verlangen om te weten wat een pro van je werk vindt...... :roll:

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oktober, ik zou er het geduld niet voor hebben. Bij bureau de Jury was ik na drie weken blij met die langverwachte dikke envelop in mijn brievenbus. En ik ben erg tevreden over Bureay de Jury hoor.

Maar willen jullie haar omdat jullie kinderboeken schrijven?

Ik las in de nieuwe Blanco regel, over kinderboeken ook een paar andere namen die het deden, o.a. Wim Daniëls (kan thuis geen pdf-jes openen, pc crashed dan, dus kan het nu niet opzoeken, maar kijk rond op www.blancoregel.org).

Zoek eens op de sites van nederlandse schrijvers?
Niet alleen manuscript beoordelingsbureaus doen het, veel schrijvers ook. Maar bedenk je wel, om een schrijver dan te zoeken die ongeveer hetzelfde genre schrijft.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben ook erg tevreden met Bureau de Jury.
Redelijke prijs en inderdaad heel snel antwoord.
Toevallig heb ik haar laatst een mail gestuurd dat mijn boek is uitgegeven, lijkt me voor haar ook leuk om te horen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Acht maanden wachten lijkt mij persoonlijk teveel, als ik heb mijn manuscript afheb stuur ik het naar bureau De Jury, nadat eerst mijn vrienden en familie het lezen :P

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik twijfel nog, maar sta dus wel op de wachtlijst omdat ik met dit ms geen haast heb. Het is mijn "oerms", schijnt iedereen op een plank te hebben liggen?!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig, bij mij is precies hetzelfde 't geval. Mijn eerste manus, kon het niet loslaten etc., etc. Misschien dat 'n pro me uit die sleur kan trekken, dacht ik. En de Lettervrouw komt heel persoonlijk over.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Mijn eerste manus, kon het niet loslaten etc., etc. Misschien dat 'n pro me uit die sleur kan trekken, dacht ik.

Toevallig zeg, ook nog dezelfde motivatie! Ik zie in dat ms zelf al best een boel beginners(hoop ik :lol: )fouten, ben ook talloze keren begonnen met herschrijven, maar ik ben er zo aan verknocht, dat ik zelfs na jaren niet de benodigde afstand kan nemen om daadwerkelijk tot herschrijven te komen. Beetje te volgen?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij mij is het eerder andersom: ik kon maar niet stoppen met herschrijven, en bleef er maar fouten in zien. Misschien was dit wel onterecht, want mijn 12 proeflezers waren dólenthousiast.
Inmiddels heb ik gelukkig wat andere dingetjes op kunnen pakken. Maar één dezer dagen pak ik hem toch weer op, want ik heb het idee dat ik een significante verbetering (structureel) in dit oerscript kan aanbrengen. Dit komt overigens door het constante leerproces wat je tijdens het schrijven van andere verhalen doormaakt.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
ik kon maar niet stoppen met herschrijven, en bleef er maar fouten in zien. Misschien was dit wel onterecht, want mijn 12 proeflezers waren dólenthousiast.

Misschien een beetje dubbeldubbel maar wat jij schrijft herken ik toch ook. Ik zie de fouten, begin met herren maar denk er dan zoveel méér te zien, dat me dat "dood slaat" qua herschrijven. Ik weet dan niet meer waar ik moet beginnen en wat echte verbeteringen zijn en niet. Dus kom ik vervolgens tot niets. Dat schiet natuurlijjk niet op.
En jij, 12 enthousiaste proeflezers, leuk joh! Een beste veer in je jeweetwel. Voor welke leeftijd heb je geschreven en welk genre? Mijn verhaal is in 1 klas voorgelezen en door 3 kinderen gelezen (11-14 jaar), toch een boel goede kritiek uitgekomen die ik meteen heb verwerkt. Maar er moet meer veranderen, en daar kom ik dus niet verder mee.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het genre is fantasie. Leeftijd is 10 jaar en ouder. Een boek voor iedereen die het kind in zich nog niet kwijt is geraakt ... Vergelijk: 'Alice in Wonderland ' of 'Erik of het klein Insectenboek'. Aantal woorden: ongeveer 76.000.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo, dat is ook een flinke pil geworden. Mijn verhaal heeft nu iets van 68000 woorden, maar er moet nog geschrapt worden vind ik. Te uitgebreid in sommige opzichten. Het genre en de leeftijdsgroep is hetzelfde als van jou, maar mijn verhaal lijkt wb. gegeven meer op neverending story, meer een queeste dus.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Is er werkelijk maar één adres waar je prettig terecht kan met je verhaal?

Gezien de wachttijden loont het misschien verder te zoeken. Zijn er geen werkelijk geen anderen? :shock:

Na een (overigens heel leuk en goed) manuscript van Marria beoordeeld te hebben en te hebben gezien hoe leuk ik dat vind en hoeveel tijd het me kost, heb ik voor mezelf een knoop doorgehakt.

Ik ben tenslotte lang trainer en juf van beroep geweest en het blijft kriebelen om te pogen anderen verder te helpen.
Na 11 goedgekeurde boeken bij 5 verschillende uitgevers mag ik van mezelf zeggen dat ik er 'enige kijk' op heb.

Dus op beperkte schaal (ik zet het nog niet op mijn site die volgende week af is, en ook nog niet op andere plaatsen) wil ik ook manuscripten voor kinder- en jeugdboeken gaan beoordelen voor anderen. Helaas niet gratis. Ik zou jullie allemaal graag gratis verder helpen maar mijn hoofdsponsor (UWV) heeft besloten het sponsorcontract binnenkort te gaan verbreken :( Dus wel tegen betaling, maar een redelijke prijs, afhankelijk van de lengte van je manuscript en de vragen die je beantwoord wilt hebben.

Geen redactie bedoel ik dus, maar beoordeling van de verhaallijn, de spanningsopbouw, het uitwerken van de personages, missers in geloofwaardigheid. Dat soort dingen. Uiteraard zal ik de missers in de stijl en taal ook globaal aangeven.(Schrap liefst vooraf al die verkleinwoorden en die lange beschrijvingen waar geen dialoog en actie in zit).

Wil je er gebruik van maken pb me dan met je vragen en gegevens over je manuscript. Ik zal Marria vragen of ze als 'referentie' benaderd mag worden. En er zijn wel meer mensen hier op het forum die weten hoe ik (bij hen op onderdelen of korte verhalen) kritiek lever. Let wel: als ik het niks vind wat je gebrouwen hebt (wat ik eigenlijk niet verwacht, maar het kan) zeg ik het ook onverbloemd. Daar moet je dus tegen kunnen. Anders is het gewoon weggegooid geld, heel simpel gezegd. Uiteraard tip ik dan wel de goede facetten aan die je zeker vast moet houden.

Oeps, Dries, is dit reclame die niet mag? Ik hoop van niet. Ik wil dit alleen aanbieden aan forummers voorlopig. Vandaar. Tot september heb ik het namelijk nog erg druk met andere opdrachten ook.