Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

In de Bieb

Kan een uitgever je verbieden je boek naar Biblion te sturen om het in de bieb te krijgen? Die van mij doet dit omdat mijn boek niet goed genoeg zou zijn voor de bieb. Ik en anderen denken daar anders over. Zal ik mijn boek toch insturen?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit bij boekscout. Dat is een goeie opmerking Via, had ik eigenlijk moeten vragen. :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou niet naar boekscout luisteren, alleen de kans is wel groter dat je word afgewezen door de bieb omdat je bent uitgegeven bij boekscout.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, ik vind het vreemd dat de uitgever dat verbiedt. Er zou toch juist een samenwerking moeten zijn tussen schrijver en uitgever, ookal is het Boekscout? Nu ben ik misschien bevooroordeeld, omdat ik niet zo'n fan ben van Boekscout. Maar dat terzijde. Ik werk ik de bibliotheek en ik zie daar ook boeken van Boekscout staan. Die blader ik wel eens door en sommigen zijn ronduit slecht (sorry, Boekscout). Maar ze staan daar wel. Een vriend van mij die ook heeft uitgegeven via Boekscout (in twee maanden een jeugdboek geschreven, ach ja) heeft zijn boek ook in de bieb gekregen. Hij kreeg dat voor elkaar omdat hij iemand kende daar in de bieb, en die het voor hem had geregeld. Zijn boek staat nu in de plaatselijke bibliotheek. Je kunt denk ik best de bieb persoonlijk benaderen, het liefst met een contactpersoon daar. Natuurlijk, Boekscout is je uitgever en dus eigenlijk ook een soort eigenaar van het boek, maar jij bent de schrijver en volgens mij hamert Boekscout ook heel erg erop dat ze schrijvers in hun waarde willen laten. Ik vind het dus vreemd dat ze het verbieden. Als ze het zo slecht vinden, waarom hebben ze het dan uitgegeven? In ieder geval, proberen binnen te komen bij de plaatselijke bieb is een goed begin. Als je er eenmaal staat, kan Boekscout moeilijk zeggen dat het te slecht is voor een bibliotheek.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Macarthur, Boekscout heeft inmiddels duizenden(!) boeken uitgegeven. Ze zijn immers geïnteresseerd in schrijvers - niet in lezers. Daarom - denk ik - willen ze liever niet gezien worden in de bieb :).

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boekscout is in mijn ogen geen uitgever maar een drukker/printer. Iedereen die een (goed of slecht) boek daar aanbiedt kan zijn/haar boek geprint krijgen. Ze doen geen kwaliteitstoets, volgens mij. Het gevolg is dat veel boeken van zo'n soort printer worden geweigerd door Biblion. En terecht. Het heeft geen zin om biebs vol te zetten met boeken die weinig kwaliteit hebben. Anderzijds komen er bij Boekscout en Free Musketeers en zo af en toe wel boeken uit die de moeite waard zijn. Boeken die wel kwaliteit hebben, maar niet commercieel genoeg worden gevonden door reguliere uitgevers. Het is terecht dat die wel in de bieb komen. Het kan zijn dat Boekscout liever niet heeft dat boeken die onvoldoende kwaliteit hebben worden aangeboden, omdat dat een negatieve reactie naar de toekomst kan hebben als ze weer boeken aanbieden. In de zin van 'daar heb je er weer een van Boekscout, weg ermee.' Maar als jij zelf denkt dat jouw boek wel aan voldoende kwaliteitseisen voldoet, staat het je denk ik vrij om je boek zelf op te sturen. Tenzij er in je contract staat dat je dat niet mag. Biblion beslist dan zelf wel of ze het willen opnemen of niet.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een korte reactie. Misschien mosterd na de maaltijd, maar goed bedoeld. Mijn boek (ook uitgegeven bij Boekscout) (waar ik overigens ook vraagtekens bij zet ten aanzien van toekomstig werk) staat sinds kort in de Bibliotheek van mijn woonplaats. Ik had een boek geschreven met als hoofdonderwerp deze woonplaats, de bibliotheek heeft contact met mij opgenomen met de vraag of ze een boek konden kopen voor in hun collectie. Ik heb hen zelf een van mijn exemplaren verkocht en daardoor zal mijn boek zeer binnenkort ook in deze bibliotheek verkrijgbaar zijn.