Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gedichten lezen...

Voor allen die in dit café vertoeven: Hallo allemaal, Ik wil jullie wat voorleggen. Vanmorgen las ik het gedicht: "Aviolanda" ingestuurd door Janp. onder proeflezen. Ik vond het geweldig omdat ik de sfeer zo proefde. Nu, na het lezen van de diverse reacties die hij kreeg, kwam er een explosie van herinneringen bij me boven. Allemaal prettige! Nu denk ik: kijk dat is nou een gedicht wat er toe doet. Althans voor mij. Ik heb begrip voor meer gedichten hoor, maar gedichten in "droge regels"?, daar snap ik vaak helemaal niets van. Soms na gepieker begint er wat te dagen. Is het de sport om zo te dichten, dat kan natuurlijk ook. Laatst nam ik een bundeltje in handen van Joost Zwagerman. Helemaal niks dus voor mij en dat vind ik dan zo jammer. Maar ja, een chemische formule is voor mij ook abracadabra en toch zijn ze niet te missen. Ik snap niet alles maar toch wil ik wel veel begrijpen. "Wie wil er nog koffie?" vrg

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Riny, Niet alle koffiesoorten zijn even lekker. Dat is simpelweg zo. Toch kun je af en toe eens van andere soorten blijven proeven om te zien of er stiekem een verrassing tussen zit. Die zoektocht op zich is al de moeite waard, zelfs als de meeste slokken vies zijn. "Ik doe een bakkie mee!"

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Sanne, de DEMKA van je grootvader bracht ook wat te weeg. Jaren, heb ik langs de DEMKA gefietst onderweg naar Utrecht. School, cursussen en kantoor. Ik heb ook jarenlang aan het Amsterdams Rijnkanaal (Merwedekanaal )gewoond en achter ons huis de rivier De Vecht. Wat stap je mooi over naar die koffiesoorten. Je hebt gelijk. Met schilderkunst en ook in de muziek is het zo. Je kunt gewoon niet alles waarderen. Toch sluit ik me er niet voor af... Dank voor je reactie Sanne en voor je komst naar het café. Koffie is besteld.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat ik hier niet op "vind ik leuk" kan klikken, Riny. Maar dan hebben we in dezelfde wijk gewoond! Wat is de wereld toch klein... De koffie smaakt goed, al is hij digitaal. misschien moeten we eens een echte pakken ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thérèse, Ik dacht ik ga met mijn vraag naar het schrijverscafé. Maar ja, hoe stap je zo'n café binnen. Ik stelde mijn vraag waarschijnlijk met te veel woorden. Ik was zo enthousiast na dat gedicht van Janp. Gelukkig heb ik wel een antwoord van Sanne gehad waar ik wat mee kan. vrg

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het café nu dicht? Elke dichter - elk mens - kan een gedicht schrijven dat mij bij de lurven pakt, mijn strot even dicht knijpt gegrepen door een willekeur aan woorden, mijn kaken ontwricht spreekt het - ik onderdruk een glimlach - laat niet weten waar het knelt :rolleyes:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret, dank voor je reactie #6; hoopgevend. Ik zal die nood wel kraken maar dan niet met een notenkraker. vrg

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou dan een gedicht kunnen schrijven dat de deur open gaat in de Voorstraat een wandeling naar de rommelmarkt toen Hoog Catharijne nog niet bestond Mijn eerste eigen koelkast kocht en vroeg; hoe lang heb ik garantie hij antwoordde fluisterend; levenslang op het snoer en de stekker Het hoopgevende gefluister maakt iets in mij wakker Dat ze in Utrecht het beste met je voorhebben

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret, ik ga weer eens naar Utrecht toe. Zeker na het lezen van je gedicht: zal Broese dan weer open zijn? Je gedicht raakt mij - doet me wat. Dank je wel. vrg

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sanne, Dat is wel een goede mop van jou: 'tot aan de drempel'! Het wordt morgen een gezellige zondag. Dag Sanne, dank en vrg Pss... ik mis het stukje van je opa??!! (het is nu alweer 9 maart 2014) raar hoor, anders had ik nooit aan de DEMKA gedacht. Enfin...

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
# 12 Sorry voor deze # 12; ik was chaotisch bezig. Ik heb bijna "Jagtlust" van Annejet van der Zijl uit. Ik geniet er met volle teugen van. Ik heb zelfs het idee te weten hoe die droge regel gedichten tot stand komen. Je moet in een bepaalde stemmingsroes zijn: je krabbelt iets op papier en dan komt er vanzelf iets. Dat iets begrijp jij dan wel, maar de lezer...? die heeft geen idee. Die lezer - met dat geen idee - (wanneer hij zo zou willen dichten of deze gedichten zou willen begrijpen), moet veel lezen en nadenken en zich open stellen voor alles wat rondom hem gebeurt en dan niet willen dichten met het idee: zullen ze me wel begrijpen. Nee, gewoon doen. Overigens voor de lezer is het beter wanneer hij zo'n gedicht in een bepaalde context kan lezen; zoals hier in "Jagtlust". Nu even een boterhammetje en dan "Jagtlust" uitlezen... Daarna is er ruimte voor Remco Campert. vrg