Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor volwassenen én Young Adults?

Dag allemaal. Ik ben nu bezig met een klein projectje samen met mijn vriend. Hij schrijft de ruwe verhaallijn (in feite een opsomming van wat er gebeurt), ik de aankleding en de uiteindelijke weergave. Zijn verhaal is een redelijk "volwassen" fantasyverhaal. Er zit geen sex in, ook geen overdreven bloederige wonden (wel reële), maar wel veel diepere boodschappen, stof tot nadenken en een wereld die niet bepaald de leukste kan zijn. Het verhaal is bedoeld om op een volwassen manier verteld te worden. Maar. Ik ben zelf nog niet volwassen. En hoe schrijf je voor een leeftijdsgroep die boven die van jou ligt? Ik doe veel onderzoek, probeer het, maar er blijven details insluipen die mijn vriend verschrikkelijk vindt. Teveel "Young Adult". Nu is die definitie misschien wat afwijkend hier: hij bedoelt overdreven weergegeven emoties (soap-achtig), kinderlijke beschrijvingen (Iemand is blij en "staat op en neer te springen") en een tempo als een sneltrein, zonder veel aandacht voor de wereld en de personages. Ik probeer, op zijn advies, die invloeden zoveel mogelijk weg te werken. Maar mijn vooraanstaande proeflezer, zelf een schrijfster die ik bewonder, is een "young adult" en schrijft ook in dat genre. Zij begreep de subtiele emoties niet die ik in het stuk naar voren bracht en kon er over het algemeen niet doorheen komen. Pas toen ik de subtiele emoties sterk uitvergrootte, geen suggesties overliet, het tempo verhoogde en veel details weghaalde, vond ze het prima en goed te lezen. Maar dat is niet de manier waarop dit verhaal verteld moet worden, naar mijn idee. Eigenlijk zou ik willen dat dit verhaal voor zowel Young Adults als volwassenen goed te lezen is. Ik wil het "volwassen" proberen te schrijven (alhoewel ik dan wel boven mijn eigen leeftijd schrijf), maar ik wil ook dat Young Adults (toch een groep die ook van het verhaal kan gaan genieten, dat weet ik zeker) er doorheen kunnen komen. Dus mijn vraag. Kan dat? Kun je een Young Adultboek schrijven zonder de soap-achtige emoties, soms wat verdieping in plaats van snelheid, zo realistisch mogelijk? Is het verenigbaar of moet ik me toch richten op één van de twee doelgroepen? En zo ja, welke: de volwassenen, wat het verhaal nodig heeft, of de Young Adults, wat ik zelf misschien beter kan schrijven?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het wel een hele mooie mix een verhaal van jullie samen, wat juist de Young Adults als de volwassenen aanspreekt. Je kunt je vriend vragen om samen met jou, je tekst door te nemen en eventueel wat aan te passen. Maar ik zou vooral eerst lekker schrijven zodat je het leuk blijft vinden, en dan samen het wat sterker maakt qua volwassen taal. Wat een mooie uitdaging samen een verhaal te schrijven. Ga er voor zou ik zeggen. Er zijn ook volwassenen die graag Young Adults lezen en Young Adults die graag meer diepgang willen in verhalen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Suicune,
Ik ben zelf nog niet volwassen. En hoe schrijf je voor een leeftijdsgroep die boven die van jou ligt?
Ik zal me er niet aan wagen om hier een algemeen antwoord op proberen te formuleren. Ik kan je alleen zeggen: ik kon het niet. Mijn teksten werden pas volwassen naarmate ik zelf volwassen werd. Maar hierin spelen twee dingen mee: 1. volwassenheid en 2. ervaring als schrijver. Het kan zijn dat mijn teksten niet volwassen waren omdat mijn schrijfvaardigheid er niet naar was. Sterker nog, dat weet ik wel zeker. Maar tegelijkertijd ben ik er ook vrij zeker van dat ik simpelweg bepaalde emotionele inzichten, relativeringsvermogen en algehele levenservaring miste om mijn personages als geloofwaardige personen neer te zetten. Geloofwaardig voor volwassen lezers, bedoel ik dan. Anderzijds; dat ik het niet kon, wil niet zeggen dat het niet kan. Bovendien schrijf jij met iemand samen en het blijkt al dat hij de 'volwassen' insteek kan leveren die jij dan zou missen. Dus om even verder te gaan:
Kun je een Young Adultboek schrijven zonder de soap-achtige emoties, soms wat verdieping in plaats van snelheid, zo realistisch mogelijk?
Ja, dat kan.
Zij begreep de subtiele emoties niet die ik in het stuk naar voren bracht en kon er over het algemeen niet doorheen komen.
Dit wijst erop dat je het goed overbrengen van zulke subtiliteiten nog niet geheel onder de knie hebt.
Pas toen ik de subtiele emoties sterk uitvergrootte, geen suggesties overliet, het tempo verhoogde en veel details weghaalde, vond ze het prima en goed te lezen.
Ja, maar het is zoals je zelf al zegt: daarmee heb je wel een lekker leesbare tekst geschreven, maar niet je doel bereikt. Je hebt dus eerst geprobeerd iets in de tekst te stoppen, maar het werkte niet dus schrapte je het. Maar nee! Je kunt dingen op veel verschillende manieren omschrijven. Als het op de ene manieren niet lukt, breng die dingen dan op een andere manier naar voren. Schrappen is niet je enige optie, verre van zelfs! Dus daar komt schrijfervaring om de hoek kijken, denk ik. Hoe meer je geschreven (en gelezen) hebt, hoe meer verschillende manieren je zult kennen om bepaalde dingen in je tekst te verwerken. Dus dit probleem kun je verhelpen door meer ervaring op te doen. Ik zou je ten eerste aanraden (echt waar, dit is een must in jouw situatie) om Patrick Rothfuss' De naam van de wind te lezen. Die doet namelijk precies dit: een verhaal over een kind, geheel in de belevingswereld van een kind, maar met een diepgang waarvan je van je stoel valt. Misschien kun je daar beginnen met het afkijken van de kunst.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Suicune, Diana's antwoord is al heel volledig dus ik zal het dit keer kort houden ;). Aan de ene kant denk ik dat je niet teveel een schrijfstijl moet forceren die niet de jouwe is. Als jij op een bepaalde manier schrijft (een manier die je typeert als young adult) dan verandert dat niet 1,2,3 door alleen reacties van personen anders te beschrijven. Je woordgebruik en dergelijke zal dan zeer waarschijnlijk ook meer bij je leeftijd passen dan bij een volwassene. Het lijkt erop dat je vriend bij dit project al een vrij vastomlijnd idee heeft van hoe hij wil dat het boek eruit komt te zien, misschien kan hij dus beter meeschrijven of de passages die hij anders wil hebben zelf overnieuw schrijven? Aan de andere kant kun je natuurlijk door oefening en veel volwassen boeken te lezen je schrijfstijl verder ontwikkelen zodat die beter past bij dit project. Vraag is dan wel of je al dat werk in een klein projectje wil steken als je in principe tevreden bent met je huidige schrijfstijl. Als laatste zou je nog wat extra proeflezers in kunnen schakelen die volwassen zijn en specifiek letten op het feit of de stijl e.d. wel bij je doelgroep passen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geweldig behulpzame reacties! Bedankt, allemaal! @schrijvengeluk: bedankt voor de positieve instelling. Mijn vriend heeft er al naar gekeken en suggesties gedaan zoals jij voorstelde. Het probleem was alleen dat hij en mijn Young-Adultproeflezer niet verenigbaar leken. De versie die ik schreef op zijn aanraden was te moeilijk voor mijn proeflezer, en de versie die ik maakte naar aanwijzingen van mijn proeflezer was te soap-achtig volgens mijn vriend. Ik heb nu een middenweg waarbij ik geen van beiden helemaal tevreden stel, maar heb nog steeds niet de goede balans gevonden. Maar inderdaad, misschien kan die middenweg best wel. Sommige Young Adults lezen graag wel iets diepers en sommige volwassenen lezen graag Young Adults, dat klopt. Ik hoop alleen niet dat de meeste Young Adults dan worden afgeschrikt door het voor hun volwassen taalgebruik en de meeste volwassenen worden afgeschrikt door het voor hun kinderlijke taalgebruik. @Diana: Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Het zal inderdaad best kunnen, een jongere die ook voor volwassenen kan schrijven. Zo'n jongere die eigenlijk verder is dan zijn leeftijdsgenoten. En ik weet nu al, dat ben ik niet. Mijn vriend is in veel grotere mate "volwassen" dus ja, hij kan mij best tips geven om de tekst volwassener te maken. Maar ook als ik zijn aanwijzingen heb verwerkt, heeft hij het gevoel dat er iets mist. Ik denk dat dat komt omdat de basis niet volwassen genoeg is. Maar misschien moeten we daar allebei maar genoegen mee nemen.
Dit wijst erop dat je het goed overbrengen van zulke subtiliteiten nog niet geheel onder de knie hebt.
Ja, klopt, dat merk ik zelf ook. Wel was het zo dat een meer volwassen proeflezer de emoties er wel wist uit te halen, hoewel nog niet optimaal. Wat toevallig trouwens, ik ben nu net bezig in De naam van de wind! Het geeft me veel inspiratie en inzicht, alleen denk ik niet dat ik op zo'n niveau kan schrijven. Dat is tot nu toe te hoog gegrepen voor me. Geweldig boek trouwens. Nu lees ik zowel Young Adults als "volwassen" fantasy (Ik weet niet of je bijvoorbeeld Markus Heitz' Legenden van de Alfen kent?), maar misschien nog niet genoeg. School kwam altijd vrolijk tussendoor fietsen, maar gelukkig heb ik nu een enorm lange vakantie. Tijd genoeg dus om meer ervaring op te doen, veel te lezen. Misschien is dat wel een beter idee nu dan iets proberen te schrijven wat me niet zo goed afgaat. @angelray: dat is inderdaad wat we al doen. Mijn vriend leest het na en zegt wat hem stoorde, maar echt suggesties geven wat er beter kan vind hij moeilijk, aangezien hij volledig op gevoel schrijft en dus niet precies zijn vinger erop kan leggen wat nou precies het storende is. Ik probeer daarom veel verschillende versies en hij kijkt welke versie het beste past bij zijn verhaal. Daar gaat wel veel tijd inzitten. Ik werk daarnaast ook aan de herschrijf van Ignis en ik wil meer gaan lezen, zoals ik al tegen Diana zei. Meer proeflezers, ja. Gelukkig is die jongere niet mijn enige proeflezer, wel eentje die ik belangrijk vindt omdat zij (naar mijn inziens) beter schrijft dan ik. Ik heb ook een paar "lezer" proeflezers, die niet als schrijver maar als lezer naar de tekst kijken. Daarbij zijn enkele andere jongeren, alhoewel ouder dan mijn eerste. Een daarvan zou ik als volwassen beschouwen. Verder heb ik nog twee echt volwassen proeflezers, maar zij kunnen bevooroordeeld zijn aangezien zij mijn vriend en mij goed kennen. Misschien maar eens wat meer volwassenen optrommelen. :P

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat toevallig trouwens, ik ben nu net bezig in De naam van de wind! Het geeft me veel inspiratie en inzicht, alleen denk ik niet dat ik op zo'n niveau kan schrijven.
Haha, nee dat kan ik ook niet. Heel weinig mensen die dat kunnen, denk ik zo. Maar je kunt wel zijn teksten uiteen pluizen, kijken wat hij doet en hoe en waar en waarom. Maar wat je ook gaat doen, geniet van je vakantie! :D

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh nog een toevoeging. Wat mij helpt bij het ontwikkelen als schrijfster is lezen in verschillende genres. Van thrillers kun je bijvoorbeeld leren hoe je spanning op kunt bouwen, van romans (zoals Nora Roberts bijvoorbeeld) leer je emoties beter weergeven, van historische werken de balans tussen feit en fictie en hoe je informatie op een prettige manier in een verhaal kunt verwerken. Misschien kan jou dit ook helpen bij het schrijven. Ps. als je wilt, kan ik wel een stuk voor je proeflezen.