Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ontwerp kaft

Niet dat het al zo ver is, maar stel, ik ga een boek uitgeven...
In hoeverre heb je inspraak over hoe de kaft er uit komt te zien?
Wie ontwerpt die?
Kan je zelf met een ontwerp komen?
Mag je zelf helemaal bepalen hoe die er uit komt te zien?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat ligt er uiteraard aan hoe je het uitgeeft :)
Bij eigen beheer moet je zelf een omslag maken (of laten maken).

Wanneer het echt wordt uitgegeven, heb je er waarschijnlijk minder over te zeggen, maar het ligt natuurlijk wel helemaal aan de uitgeverij.
Er zijn schrijvers die hun eigen omslagen verzinnen. Maren Stoffels bijvoorbeeld. De omslagen van haar boeken, waren haar idee. Al wilde de uitgeverij eerst iets anders.

Ik denk dat het echt helemaal aan het idee ligt dat je hebt en aan de uitgeverij.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oscar,

Ik weet nog wel een originele manier om aan een kaft te komen.
Bijvoorbeeld in Vlissingen. :D :roll:

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha :lol: , ik had al zo'n vermoeden dat je zou reageren.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Oscar:

De cover van mijn boek is van eigen hand. Met iemand die er veel verstand van heeft een aantal ontwerpen gemaakt en deze voorgelegd aan de uitgever. Deze heeft hieruit een definitieve keuze gemaakt.

Bij mijn volgende boek gaat het wederom zo; het ontwerp hiervoor heb ik al helemaal in mijn hoofd incluis wat variaties hierop. En dan schotel ik de uitgever weer het een en ander voor en mag hij vervolgens hieruit kiezen.

Allebei blij :lol:

Groet,

Raven.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oeh, da's wel een goeie.
Zal het onthouden. Thanks.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In mijn geval heeft de uitgever de kaft ontworpen.
Ik had overigens wel inspraak.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oké, mooi, thanks.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb zelf wel een idee hoe de kaft van mijn boek er uit komt te zien ,
iets wat perfect laat zien wat het verhaal inhoud

Toch wel iets belangrijks de kaft , het is toch het eerste wat lezers in een boekenwinkel zien en aantrekt ...

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb de cover voor mijn debuutroman zelf bedacht, en was erbij toen de foto gemaakt werd. Mijn uitgever en de vormgever hebben vervolgens voor de rest gezorgd.
Met mijn volgende boek gaat het weer zo, en het werkt goed! (De foto gaat in april gemaakt worden, het wordt mooi!)
Het zou anders kunnen (de andere auteurs lin het fonds laten het bijvoorbeeld vaak helemaal aan de uitgever over) maar ik vind het fijn er bij betrokken te zijn.

Je hebt dus altijd wel iets in te brengen, maar het ligt denk ik ook aan het contact tussen jou en je uitgever.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
ik vind het fijn er bij betrokken te zijn.

Lijkt mij ook prettig

Je hebt dus altijd wel iets in te brengen, maar het ligt denk ik ook aan het contact tussen jou en je uitgever.

Aha, oké, thanks.