mooi of slecht weer schrijver?

Hallo hebben jullie dat nou ook? Als het winter of slecht weer is, schrijf ik veel meer en veel vaker. Nu het mooie weer :{} weer aanwezig is, heb ik veel meer zin om ieder zonnestraaltje mee te pikken als ik maar kan. Het gevolg kun je raden ... Wat doe je er aan of, hoe lossen jullie dat op?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja jacqueline, ik snap het dilemma... Ik probeer daar evenwicht in te vinden, want schrijven wil ik ook! Een uurtje in de tuin zitten of werken, daarna weer een uurtje schrijven. Ook 's winters ga ik regelmatig een eind fietsen; bij mij is er dus geen groot verschil in schrijffrequentie. Bovendien is voor mij het daadwerkelijke schrijven/typen de concrete neerslag van wat zich gedurende de overige tijd in mijn hoofd vormt. Dat gaat ook door tijdens de uren zonnen of fietsen (of stofzuigen). Ik heb die andere dingen ook nodig om verder te komen met een verhaal, dus het lost zich vaak vanzelf op.
19 april 2009 - 22:44

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, dat laatste gaat bij mij ook zo. Ik denk door en door, maar het fysieke schrijven doe ik boven op mijn werkkamer. Dus, nu ik erover nadenk, 'schrijf' ik in gedachten verder terwijl ik buiten zit, met een boek. ook dan denk ik verder, soms helaas ... Zelfs als ik 's nachts wakker word, heb ik weer een mooie zin of iets dergelijks. Eigenlijk (ik haat dat woord maar hij is zo gemakkelijk) heb ik dus niet zoveel last van mooi of slecht weer? In mijn gevoel wel, terwijl ik toch niet in de felle zon kan maar ik ben zo graag buiten, dát is het. Ik wil buiten zijn.
19 april 2009 - 22:58

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij is het zo: hoe mooier het weer, des te meer ik binnen zit te schrijven. Soms loop ik even in de schaduwkant heen en weer. Ik kom pas 's avonds mijn huis uit, als de zon onder is. Dan ga ik lezen. Omdat ik medisch gezien heel weinig zon mag hebben en er ook niet tegen kan, is het voor mij geen straf om binnen te zijn. Ik ben er aan gewend. Daarom maak ik ook zoveel schrijfuren. Ik heb het nadeel zogezegd omgezet in een voordeel. Ja, in het land waar ik woon, schijnt de zon onbarmhartig, vooral in de maanden april en mei.
20 april 2009 - 4:39

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het soms ook moeilijk om in de zomer vaak genoeg te schrijven, maar tegenwoordig zit ik vaak onder het afdakje hier te schrijven. Zowel bij zon als regen. Werkt vreemd genoeg inspirerend.
20 april 2009 - 7:38

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt mij niet zoveel uit, als ik wil schrijven dan schrijf ik, of het buiten nou mooi weer is of niet. Ik ben wel eens met mijn laptop buiten gaan zitten toen het prachtig weer was, leek me een leuke combi, maar ik zag geen !@#$% meer van mijn beeldscherm in de felle zon, dus ik ben maar weer naar binnen gegaan... :P
20 april 2009 - 7:55

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precied Evelien, typen in de zon is geen optie... :( Ik schrijf zowel als het zonnig is, als wanneer het niet zonnig is. Wel kan het zijn dat ik met mooi weer meer 's avonds typ. Ook heb ik laatste bijvoorbeeld een verhaal eerst met pen en papier in de zon opgeschreven en daarna typte ik het uit op de pc, waarbij ik meteen sommige zinnen mooier kon maken. Het schrijven duurde dan wel wat langer dan wanneer ik direct achter de pc zou zitten, maar zo had ik ook zonnestralen meegepikt.
20 april 2009 - 8:58

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij maakt het niets uit. Het hangt af van mij, niet van het weer. Ik kan in de zon in mijn boekje zitten schrijven, laptop is niks, maar ook binnen, in de winter in de sauna of gewoon thuis of waar dan ook. Als ik inspiratie heb, kan ik net zo goed dagenlang als een mol binnen zitten schrijven terwijl iedereen in de zon ligt te bakken. Ik heb vorig jaar zomer in Zwitserland in de bergen dagenlang buiten in de zon en de schaduw zitten schrijven. Heerlijk, alleen de natuur en het heerlijke weer en mijn boekje en pen, geen afleiding, ik bleef maar doorschrijven. Ik schrijf ook gewoon met de hand, dus ik zit gelukkig niet aan mijn computer vast. Sterker nog, ik heb altijd mijn boekje bij de hand tegenwoordig, sinds ik nog geinspireerder ben geraakt door dit verslavende forum!
20 april 2009 - 9:19

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de zomer schrijf ik juist meer :) het is heerlijk om dan buiten te zitten met laptop (waarvan je het scherm wel kan zien), en gewoon lekker te typen met een muziekje op. Veel beter dan binnen zitten, waar het internet weer is waar ik meestal niet vanaf kan blijven...
20 april 2009 - 9:20

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus-haan-onderschrift: magnetronmaaltijdenliefhebber - opgegroeid! Waus, heb jij dan zoveel ruimte in je magnetron, dat je zo hard gegroeid bent?
Inmiddels is Waus weer gekrompen!
20 april 2009 - 11:37

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het is hier meestal zo lang zo heet (en ook de korte winter is heel erg mild) dat ik eigenlijk geen keuze heb. Het is met een blocnote en pen aan het strand of achter de computer in de airconditioned kamer.
20 april 2009 - 11:41

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik denk aan het tegenovergestelde van een pleonasme, dan komt 'een zongebruinde schrijver' absoluut in aanmerking... :D Ik heb niet zoveel toe te voegen hier, behalve dat soms een wandeling bijdraagt aan de geestelijke rijping van een bepaald idee. Een tafereel dat je buiten ziet, bijvoorbeeld spelende kinderen, kan daarnaast ook inspireren en aanzetten tot schrijven. Natuurlijk is het gezond om af en toe buiten te zijn, zeker als de zon schijnt. En een gezonde schrijver die zich zowel geestelijk als lichamelijk fit voelt, zal altijd beter werk afleveren dan iemand die het daglicht mijdt.
20 april 2009 - 17:49

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niet zoveel toe te voegen hier, behalve dat soms een wandeling bijdraagt aan de geestelijke rijping van een bepaald idee.
:nod: Zo krijg ik de meeste inspiratie als ik op zaterdag met mijn stapeltje post loop! Heerlijk. Op de een of andere manier kun je dan alle stressgedachten verdrijven en komt er ruimte in je hoofd voor je ge-dagdroom...
20 april 2009 - 19:52

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste dagen zon spijbel ik wel eens, maar daarna dringen de beelden en fragmenten dialoog weer in mijn hoofd, dus ja: dan moet ik weer :D Maar de beelden die zon en fris groen inspireren, zijn doorgaans wel anders dan degene die me op een winderige regenmiddag te binnen schieten. Als schrijver vaar ik wel bij de wisseling van de seizoenen, hoewel ik eigenlijk liever in de zon zit...
21 april 2009 - 19:24

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf altijd aan de eettafel, die vlak voor het raam staat. Zo heb ik een mooi uitzicht op onze tuin. De ene keer krijg ik hier inspiratie door, maar de andere keer leidt het mij juist af. Wanneer de zon schijnt, wil ik naar buiten. Mijn laptop ruil ik dan in voor een schrift en papier. Lange verhalen komen dan niet uit mijn pen, maar een gedicht wil meestal wel lukken. Op een terrasje naar mensen kijken is trouwens ook wel leuk. Wie weet loopt er een bruikbaar personage voorbij ;)
23 april 2009 - 15:45

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang ik tussendoor er even uit kan, maakt het me niet zoveel uit of het mooi weer is of niet. Maar goed, ik heb makkelijk praten. Lange perioden van regen zijn hier tamelijk zeldzaam. Wel merk ik dat ik 's avonds productiever ben dan overdag wat betreft het schrijven zelf. Ideeën opdoen en een verhaallijn uitwerken gaat prima overdag, maar 's avonds schrijf ik gemiddeld net zoveel als op een vrije dag. Fulltime schrijver worden zit er voor mij niet in denk ik ;)
23 april 2009 - 16:01

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag het ook een zomer of winter schrijver zijn? In de zomer schrijf ik veel meer, sta 's ochtends vroeg op omdat het eerder licht is. Heerlijk om vroeg wakker te zijn en alles is nog rustig. Ik hou niet van de zon, maar wel van de warmte, dus schrijven in de zon is geen optie en ik voel me niet echt geinspireerd in de winter, koud en donker brrr.
24 april 2009 - 8:41

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, zoveel mensen, zoveel manieren. Nu het de laatste tijd zo mooi weer is, kom ik helemaal niet aan schrijven toe. Er zijn zoveel andere dingen te doen plotseling. Ik begrijp niet waar ze vandaan komen. Het is niet zo dat ik de hele tijd in de zon zit, daar kan mijn huid niet tegen. Ik neem alleen een uurtje rust, als het kan maar dan wel buiten. :D Pfff, als het geen nieuwe tuin laten aanleggen is, dan is het wel planten kopen. Niet op ziekenbezoek? Dan meldt zich wel onverwacht bezoek. Even naar schoonmoeder? Dat betekent twee dagen onderweg zijn. Alles is leuk door de afwisseling die het brengt. :nod: Maar intussen rijpen er allerlei zinnen, volgende hoofdstukken, volgorde van hoofdstukken enz. in mijn hoofd. Tussendoor meldt zich een uitgever en dan wil ik zo goed mogelijk uit de bus komen, dus dan bekijk ik mijn manuscript dat ik wil toesturen weer helemaal en vind weer heel wat dingen die beter kunnen. Maar verder met mijn nieuwe ms kom ik dus niet op deze manier. :confused: Zou het dan toch door het mooie weer komen?
25 april 2009 - 15:16

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook iets raars: mijn inspiratie komt goed op gang bij extreem weer. Sneeuwbuien, dreigende onweer, storm. Hoe extremer, hoe beter. Dan moet ik even naar buiten, het weer ervaren en dan achter de computer. En wat nog gekker is: als het buiten vriest dat het kraakt, schrijf ik over hittegolven en broeierige warmte. En als het heet is, zitten mijn hoofdpersonen tot hun knieën in de sneeuw...
28 april 2009 - 13:54

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof niet dat ik echt last (of juist geen last) heb van het weer wat schrijven betreft. Ik merk wel dat ik het liefst schrijf wanneer ik de avond van tevoren veel (teveel) heb gedronken. :rolleyes:
28 april 2009 - 17:35