Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verhaal insturen dat nog niet af is

Ik heb eens zo'n "wauw"ervaring gelezen van een schrijver die het eerste hoofdstuk van zijn ms naar een uitgever opstuurde met de vraag of ze interesse hadden in de rest. Dat hadden ze en die schrijver (ik weet niet meer wie het is) moest toen in no time zijn ms afschrijven, want meer dan dat eerste hoofdstuk had hij nog niet.
Nu zal dit verhaal vast geromantiseerd zijn, maar ik vraag me af of het een goed idee is om op die manier een uitgever "warm te maken" voor je verhaal.
Die ellenlange wachttijden voor je een reactie krijgt, kun je daarmee misschien verkorten.
Wat vinden jullie? Heeft iemand er ervaring mee?

(En nu hoop ik maar dat ik niet weer een al tig keer gestelde vraag heb :? )

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb wel twee uitgevers een mailtje gestuurd of ze interesse hadden terwijl ik mijn manuscript nog niet afhad ;) Ga ook binnenkort het eerste verhaal wel opsturen terwijl het laatste verhaal nog niet af is, maar in de tijd dat dat allemaal duurt, krijg ik die wel af.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op de website van uitgevers staat vaak dat ze geen delen willen maar alleen volledige manuscripten.

Ik kan me best voorstellen dat zij zeker willen weten dat er een kompleet verhaal achter zit. Ze steken er toch hun tijd en energie in.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hmm...dit is een topicvraag waar ik ook wel eens over nadenk. Inderdaad staat er vaak op uitgeverssites dat ze alleen 'affe' manuscripten willen.

wonderer wrote:
Ik heb wel twee uitgevers een mailtje gestuurd of ze interesse hadden terwijl ik mijn manuscript nog niet afhad ;)

Zijn er trouwens meer die een mail sturen naar een uitgever om te polsen (af of niet af, maakt niet uit)? Dit is wel een beetje off topic, dus: Is hier ook al een topic over? Anders maak ik er wel één. Ik ben erg benieuwd wat men dan schrijft aan zo'n uitgever.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn wrote:
Hmm...dit is een topicvraag waar ik ook wel eens over nadenk. Inderdaad staat er vaak op uitgeverssites dat ze alleen 'affe' manuscripten willen.

wonderer wrote:
Ik heb wel twee uitgevers een mailtje gestuurd of ze interesse hadden terwijl ik mijn manuscript nog niet afhad ;)

Zijn er trouwens meer die een mail sturen naar een uitgever om te polsen (af of niet af, maakt niet uit)? Dit is wel een beetje off topic, dus: Is hier ook al een topic over? Anders maak ik er wel één. Ik ben erg benieuwd wat men dan schrijft aan zo'n uitgever.

Ik heb het vooral gedaan omdat het opsturen vanaf hier nogal wat voeten in aarde heeft en ik weet dan liever zeker dat het ergens terecht komt waar het past. Ik weet nog steeds niet goed welke uitgevers ik moet benaderen...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ligt helemaal aan de uitgever denk ik.

Ik ben in december op gesprek geweest bij een uitgeverij (Had gemaild dat ik ideeën had en deze graag met ze wilde delen).
De man met wie ik gesproken heb, wilde graag de eerste dertig pagina's zien, omdat hij dan een goed beeld kon scheppen.

Maar er zijn ook genoeg uitgevers die een volledig verhaal willen.

Dus ik denk dat het per uitgever verschillend is

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
Ik heb het vooral gedaan omdat het opsturen vanaf hier nogal wat voeten in aarde heeft en ik weet dan liever zeker dat het ergens terecht komt waar het past. Ik weet nog steeds niet goed welke uitgevers ik moet benaderen...

Heel begrijpelijk. Vanuit de VS opsturen ligt ook anders.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou het niet doen. Ik heb al zo vaak een sterk eerste hoofdstuk geschreven waarna de rest flopte.

Nu ben ik tegenwoordig wat voorzichtiger, ik tik niet meer voor er een plan is, maar toch. Het risico van niet kunnen leveren is me te groot.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ik zou het niet doen. Ik heb al zo vaak een sterk eerste hoofdstuk geschreven waarna de rest flopte.
Nu ben ik tegenwoordig wat voorzichtiger, ik tik niet meer voor er een plan is, maar toch. Het risico van niet kunnen leveren is me te groot.

Ik heb nu 9 hoofdstukken af, denk dat ik ongeveer op de helft ben. Maar floppen kan altijd nog ja, daar had ik niet eens aan gedacht. :oops:

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben ook altijd bang voor floppen, maar aan de andere kant is het wel een enorme stok achter de deur als je wel MOET. Bovendien; als de uitgever brood in je verhaal ziet, kunnen zij je misschien zelfs nog helpen als je (even) vastloopt, waardoor je verhaal dus uiteindelijk niet flopt...

Kortom: ik weet het niet. Voorlopig schrijf ik gewoon verder totdat ik zo goed als zeker weet dat mijn verhaal niet meer KAN floppen. Dan stuur ik pas wat op.

En wanneer dat is...?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klein beetje off-topic, maar ik zit er over te denken om over een tijdje een aantal hoofdstukken naar een uitgever op te sturen om te kijken wat ze een prof ervan vindt. Uiteindelijk wil ik het natuurlijk uitgeven, maar ik weet nog niet hoe lang het gaat duren om het af te krijgen en vind het leuk om nu al te weten of ik een beetje kans zou maken. Kan me alleen wel voorstellen dat ze met dit soort dingen niet erg blij zouden zijn. Weet iemand daar wat van?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Kan me alleen wel voorstellen dat ze met dit soort dingen niet erg blij zouden zijn. Weet iemand daar wat van?

Dat denk ik ook niet, dat ze daar blij mee zijn. Ik ben bang dat ze niet beoordelen, maar afwijzen zonder motivatie als het ze niet bevalt. Het bekende: past niet in ons fonds.
Maar een ms beoordelingsbureau biedt wel precies wat je zoekt, daar zou ik het naartoe sturen. Kost wel wat, maar dan weet je wel dat je gedegen commentaar krijgt. (als je een goed bureau hebt natuurlijk :wink: )

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb vandaag aan de hand van een synopsis en één hoofdstuk een intentieverklaring van mijn uitgever gekregen, dus het gebeurt wel.
Of dit ook met debuten gebeurt waag ik te betwijfelen. Het is tenslotte fictie, hè :wink:

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie, gefeliciteerd! Ik neem tenminste aan dat je er blij mee bent :wink: !. Is het niet een gek gevoel dat jij geen debutant meer bent?
Een intentieverklaring zul je als debutant inderdaad niet zo snel krijgen op basis van een (paar) hoofdstuk(ken), maar er zijn wel uitgevers die genoegen nemen met manuscripten die niet compleet zijn. Ik heb een keer een uitgever aan de lijn gehad die eerlijk vertelde dat ze eigenlijk alleen de eerste bladzijden lazen. En meestal niet meer dan dat, dus.
Ik ken maar één uitgever die met nadruk vraagt om een compleet manuscript en dat is De Fontein/Piramide. Misschien weet iemand er nog één?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ik heb vandaag aan de hand van een synopsis en één hoofdstuk een intentieverklaring van mijn uitgever gekregen, dus het gebeurt wel.
Of dit ook met debuten gebeurt waag ik te betwijfelen. Het is tenslotte fictie, hè

Wat fijn voor je, gefeliciteerd!
In een ander topic, van Sigyn over uitgevers polsen, schreef ik een stukje over "het boekvoorstel".
Denk je dat voor debutanten een boekvoorstel een reele manier is om bij een uitgever binnen te komen?
.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wiske wrote:

Ik ken maar één uitgever die met nadruk vraagt om een compleet manuscript en dat is De Fontein/Piramide. Misschien weet iemand er nog één?

En ik mag van Fontein het eerste hoofdstuk sturen ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:

Ik ken maar één uitgever die met nadruk vraagt om een compleet manuscript en dat is De Fontein/Piramide. Misschien weet iemand er nog één?

Lannoo en Gottmer

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
En ik mag van Fontein het eerste hoofdstuk sturen

Oh wat gaaf! Gefeliciteerd! En zie je wel, niet te bang zijn om de "grote jongens" te benaderen!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt, maar die staat niet op 'mijn lijstje'. Daar mag alleen een uiterst select groepje uitgevers bij, met een bepaalde filosofie/doelstelling, die bij mij en mijn manuscript past. Ik ben niet kritisch hoor :roll: .

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien een rare opmerking: maar ik zou het niet eens willen, één hoofdstuk opsturen. En ook niet de helft, als mijn manus nog niet af zou zijn. Ik kan zelfs pas 'afscheid' nemen van mijn manus voordat ze naar proeflezers gaan, als hij naar mijn gevoel helemaal goed is. Dus af van A tot Z. De verhaallijn helemaal af, de karakters helemaal af, en alles compleet aangekleed voor mijn gevoel. Dan zit ik echt op het punt, dat ik de proeflezers nodig heb. Kritiek op de verhaallijn, stijl, spanningsbogen. Herschrijven. Daarna pas een aantal goede proeflezers op stijl/grammatica zetten. Pas dán zou ik het met een lekker gevoel naar een uitgever kunnen sturen. Want pas dan is het af.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Misschien een rare opmerking: maar ik zou het niet eens willen, één hoofdstuk opsturen. En ook niet de helft, als mijn manus nog niet af zou zijn. Ik kan zelfs pas 'afscheid' nemen van mijn manus voordat ze naar proeflezers gaan, als hij naar mijn gevoel helemaal goed is.

Daar heb je zeker een punt, letterlijk en figuurlijk. Ik had er nog niet bij stilgestaan, was de euforie van daadwerkelijk die laatste punt zetten vergeten, denk ik. Maar stel dat (ja, ik droom graag) je een boekvoorstel inlevert en de uitgever er verder mee wil, dan bewandel je daarna toch alsnog het trajet van proeflezers en "af"schrijven? Zou dat niet net zo bevredigend zijn?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je al naam hebt gemaakt als schrijver misschien. Maar vóór die tijd zie ik het maar zo: je gaat in een discussie toch ook niet spreken, voordat je weet wat je wilt gaan zeggen?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
je gaat in een discussie toch ook niet spreken, voordat je weet wat je wilt gaan zeggen?

Nou... vaak flap ik er dingen uit.... :?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Als je al naam hebt gemaakt als schrijver misschien.

Dat is dus precies waarom ik twijfel. Bij de schrijfdag werd het boekvoorstel zo enthousiast gebracht, ook voor debutanten. Dat uitgeverijen er veel in zien en mee kunnen. Aan jullie reacties merk ik dat wijzelf, maar ook de uitgeverijen die een volledig ms wilen ontvangen, er anders over denken. Ik vraag me af of het boekvoorstel een mooi theoretisch verhaal is en het in de praktijk dus niet zo werkt.

Misschien dat Louis het nog toe kan/wil lichten?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dacht ik al :wink: . En dat snap ik dus niet, en het boekvoorstel ook niet. Hoe kan een redacteur beoordelen hoe een schrijver speelt met een verhaal/onderwerp aan de hand van één hoofdstuk??? Ik geloof niet in het argument 'Ja maar, een ervaren redacteur kan dat gewoon'. Dan denk ik alleen al aan ontwikkeling van personages en spanningsopbouw. Bovendien kan een redacteur ineens verderop iets ontdekken en denken 'Verdraaid, dit heeft wel iets'. Dat hoop ik toch :wink:

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
En dat snap ik dus niet, en het boekvoorstel ook niet. Hoe kan een redacteur beoordelen hoe een schrijver speelt met een verhaal/onderwerp aan de hand van één hoofdstuk???

Bij een boekvoorstel zou je bij voorkeur niet één maar drie hoofdstukken meesturen. Lijkt me op zich ook de lading dekken, wat ik altijd begrijp is dat redacteuren ook niet het hele opgestuurde ms lezen. Dan lezen ze ook fragmentarisch. En het voordeel van een boekvoorstel zou dan kunnen zijn dat je zelf van tevoren de beste hoofdstukken selecteert, minder aan het toeval overlaat wat de redacteur ziet.

Ik zet hieronder even de post die ik ook bij het andere topic heb gezet, hebben we het hier ook op een rijtje.

Quote:
Bij de Schrijfdag werd namelijk verteld dat van de oude manier (insturen complete manuscripten) steeds meer overgaan wordt tot het 'boekvoorstel'.
Daar moeten 4 aspecten inzitten:
1 In 3-4 zinnen het verhaal/inhoud/thema samenvatten
2 Waarom ben ik interessant als auteur?
3 Timing: waarom is dit boek nú interessant
4 Publiek: welke doelgroep denk je aan te spreken.
Daarbij zou je dan een korte cv, een synopsis en twee interessante hoofdstukken moeten voegen.

Voordeel voor een uitgever is dat een boekvoorstel ruimte geeft, ze niet een m.s. vol fouten door hoeven te werken.