Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Programma Word of iets anders?

Mijn handicap is dat ik een idee heb om een boek over te schrijven en begin lekker te typen. Alleen ik begin nooit bij hoofdstuk 1, er moeten nog heel wat hoofdstukken aan vooraf gaan en ook erna. Alles typ ik in een Worddocument, is er ook een ander programma wat lekker werkt? zodat ik wat kan uitproberen.

Waar werken jullie mee? Of ook nog met de hand op papier?
Dit heb ik ook weleens gedaan maar dat is helemaal een geklungel bij mij.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk met microsoft word en wordpad. De eerste is het makkelijkste van de twee. De tweede is heel eenvoudig en gebruik ik eigenlijk alleen omdat ik te lui ben word op de laptop te installeren :oops:
Toch is het voor mij voldoende.

Wat ik ook wel eens gezien heb is Lotus (ik weet niet of het nog bestaat, het is al weer wat jaartjes geleden dat ik het tegen gekomen ben). Ik heb er niet genoeg ervaring mee om te zeggen of het wat is, maar mij sprak het in ieder geval niet voldoende aan.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk met allebei, Word en een schriftje. Het hangt er maar net vanaf of ik een recente versie heb uitgeprint. :P

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik ook allebei.
Eerst schrijf ik alles in kladblokken en losse velletjes, omdat ik de handicap heb, dat wanneer ik achter de PC wil gaan zitten schrijven, ik bijna alle ideeën die ik had, kwijt ben. Als ik met de hand schrijf, heb ik langer de tijd om na te denken over alles.
Papier kan inderdaag aardig klungelen zijn. Ik krijg soms ideeën voor stukjes waar ik eigenlijk nog niet aan toe ben. Soms zit ik dan met verschillende stukjes die ik dan nummer.

Uiteindelijk typ ik alles, in Microsoft Word. Andere programma's ken ik eigenlijk niet, en ik vind het wel goed zo :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik baal altijd van dat Word wanneer ik een stukje heb geschreven en er dan opeens een foutmelding komt te staan: "Word heeft een ongeldige fout gemaakt en moet worden afgesloten. Onze excuses voor het ongemak." :evil: dus eigenlijk zou ik wel een ander programma willen zonder zulke k*tfouten. Dus als iemand een programma weet zonder die foutmeldingen en het gratis te downloaden is zou ik erg blij zijn!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aart wrote:
Ik baal altijd van dat Word wanneer ik een stukje heb geschreven en er dan opeens een foutmelding komt te staan: "Word heeft een ongeldige fout gemaakt en moet worden afgesloten. Onze excuses voor het ongemak." :evil: dus eigenlijk zou ik wel een ander programma willen zonder zulke k*tfouten. Dus als iemand een programma weet zonder die foutmeldingen en het gratis te downloaden is zou ik erg blij zijn!

Dat had ik laatst ook!! Ik baalde als een stekker. Ik heb de schijf gepakt en het er nieuw opgezet, tot nu toe nog geen foutmelding gehad!
Denk dat ik toch maar weer met de hand ga schrijven, de grote lijnen en de losse ideen..

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werk altijd in word, bevalt erg goed. Alle hoofdstukken sla ik apart op, zodat de volgorde minder belangrijk is. Pas als ik zeker weet dat een bepaalde volgorde klopt, plak ik de hoofdstukken achter elkaar en print ik het uit om te kijken of er geen vreemde fouten in staan. Zie ik toch altijd makkelijker op papier dan op een beeldscherm.
Een schriftje heb ik ook, voor de invallen als er geen pc in de buurt is. Maar dat gebeurt eigenlijk zelden...

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aart wrote:
Ik baal altijd van dat Word wanneer ik een stukje heb geschreven en er dan opeens een foutmelding komt te staan: "Word heeft een ongeldige fout gemaakt en moet worden afgesloten. Onze excuses voor het ongemak." :evil: dus eigenlijk zou ik wel een ander programma willen zonder zulke k*tfouten. Dus als iemand een programma weet zonder die foutmeldingen en het gratis te downloaden is zou ik erg blij zijn!

Aart, jou probleem klinkt alsof het niet aan word ligt. Vraag eens na bij een kenner. Misschien heb je geheugen tekort. Is best simpel op te lossen denk ik. Sterkte.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Aart wrote:
Ik baal altijd van dat Word wanneer ik een stukje heb geschreven en er dan opeens een foutmelding komt te staan: "Word heeft een ongeldige fout gemaakt en moet worden afgesloten. Onze excuses voor het ongemak." :evil: dus eigenlijk zou ik wel een ander programma willen zonder zulke k*tfouten. Dus als iemand een programma weet zonder die foutmeldingen en het gratis te downloaden is zou ik erg blij zijn!

Aart, jou probleem klinkt alsof het niet aan word ligt. Vraag eens na bij een kenner. Misschien heb je geheugen tekort. Is best simpel op te lossen denk ik. Sterkte.

krijg je ook de vraag of je een rapport wil verzenden?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Joyce78 en Aart:

Jullie klachten klinken, alsof jullie een oudere versie van Word hebben. Duidelijk is, dat jullie RAM (werk) geheugen te kort komen op jullie PC. Als je geen geld hebt voor een nieuwe computer, dan heb ik een tip voor je, waarmee je extra RAM geheugen kunt creëren:
Maak je buraublad zo leeg mogelijk, verwijder alle snelkoppelingen welke je niet dagelijks opent. Het bureaublad, en zeker in XP, vreet RAM geheugen. Sla dus ook NOOIT documenten (word, excel i.o.d.) op in je bureaublad. Stom, stom, stom! Doe dit áltijd op je C-schijf of in 'mijn documenten'.

Wen jezelf aan om, als je in Word werkt, minimaal iedere 15 minuten even op het knopje 'opslaan' te drukken. Het is even wennen, maar als je het jezelf aanwent, gaat het op een gegeven moment automatisch. Zet er bijvoorbeeld een kookwekkertje op om het jezelf aan te leren. Dit opslaan heeft meerdere voordelen:
1. Als je weer een foutmelding krijgt, of er gaat iets anders verkeerd, heb jij in ieder geval je werk van 15 minuten geleden nog.
2. Iedere keer als jij opslaat, komt dit op jouw harde schijf terecht en hoeft jouw computer geen temps (temporary files) te maken. Deze temps kosten weer (je raadt het al ) RAM geheugen, en maken een trage computer nog trager en zorgen voor foutmeldingen.

Succes, Siska

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

siska: ik weet niet hoe oud je denkt dat hun pc's zijn, maar alles wat beter is dan een pentium 3 600mhz en 256mhz geheugen moet office op zn sloffen aankunnen.

een vol bureaublad lijkt mij niet de oorzaak voor een foutmelding in word :roll: hooguit een groot bestand als bureabladachtergrond kan probleempjes opleveren als je op "alles minimeren" klikt.

wat geld voor het bureaublad geld ook voor my documents of algemeen voor de partitie waar windows op geinstalleerd is. ik heb het al meegemaakt dat windows crasht, de FAT corrupt maakt en de hele systeempartitie in het nirvana verdwijnt. ik sla mijn documenten dan ook op een andere partitie op, maar met performance heeft dat niks te maken.

temporary files (meestal met de bestandsaam ANYFILE~1.TMP oid) worden gewoon op de harde schijf, of hoogstens de swapfile opgeslagen, niet in RAM. het regelmatig opslaan is een goed advies, maar op het moment dat je iedere 5 minuten krampachtig op "save" klikt, omdat word steeds crasht, heb je in principe gewoon een fundamenteel computerprobleem. vaak helpt "format c:" en windoos installeren het best.

het allerbeste recept tegen foutmeldingen in word is om een enigszins performante machine (zie boven) te gebruiken. als het alleen word is dat crasht, herinstallatie van word! als alle programma's instabiel zijn, windows opnieuw installeren!

als je het gevoel hebt dat geheugen tekort is, kun je met de windows task manager bepalen welke processen het meeste geheugen innemen. dan google-en naar de naam van de executable om te bepalen wat het is.
hetzelfde geldt voor windows diensten; mijn xp draait na starten op 40MB ram! bij een standaard installatie is dat bijna het dubbele, maar veel diensten zijn niet echt nodig.

je kan ook gewoon notepad gebruiken: in je eerste "draft" is opmaak sowieso nicht erg relevant en notepad neemt bijna geen resources in.

success!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een hele mooie dell van nog geen twee jaar en draait op XP.
Ik heb al mijn word ge-herinstalleerd en dat werkt nu weer.
Ik heb bijna niks op mijn bureaublad staan: prullenbak, mijn documenten en een map met mijn geschreven stukjes.

Ik weet wel zeker dat je Word opnieuw moet installeren, bij mij werkte het!

Bedankt voor het meedenken!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
maar op het moment dat je iedere 5 minuten krampachtig op "save" klikt, omdat word steeds crasht, heb je in principe gewoon een fundamenteel computerprobleem.

Ik ken het. :P Ik heb er een tik aan overgehouden. Dan schieten om de vijf minuten spontaan mijn pink op Ctrl en mijn ringvinger op de 's'.

Crashes heb ik ook wel eens, ik zal eens uitzoeken of ik het met de onderstaande tips kan verhelpen. :wink:

Vervelend is het soms ook dat-ie tijdens het typen vraagt of ie een functie mag installeren, omdat ie die nog niet heeft. Laat ik het hem dan doen, lukt het niet.

Én die spellingscontrole hè. Ik voel me soms een stuk slimmer dan mijn Word, want hij zit er nog wel eens naast.

Ik heb een oude versie, maar mijn bovenstaande problematiekjes kunnen me niet overhalen om een nieuwere versie ergens vandaan te halen en te installeren. :twisted: :P

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ctrl-s doe ik altijd, overal, na elke tien woorden of zo. Heb het met moeite afgeleerd om het ook in mijn browser te doen, maar zelfs daar gaat het nog wel een keer per dag "mis".

Enige nadeel is als je in een bestaande file werkt en je de wijzigingen eigenlijk in een nieuw bestand had willen opslaan. Ouch ;)

Ja, ctrl-s moet iedereen zich aanleren. Kan een hoop frustratie schelen. En back ups maken natuurlijk!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
ctrl-s doe ik altijd, overal, na elke tien woorden of zo. Heb het met moeite afgeleerd om het ook in mijn browser te doen, maar zelfs daar gaat het nog wel een keer per dag "mis".

hoezo? herschrijven doe je toch wel! :lol:

is mij wel es vaker gebeurd dat ik een tekst verloren was en het daarna bij het herschrijven naar mijn gevoel beter heb gedaan.

wat mij nogal es gebeurd is dat ik per ongeluk een stuk tekst selecteer en dan iets anders typ, waardoor het geselecteerde verdwijnt :?
of je zit online een mailtje te schrijven en dan is er een time-out: je wilt het mailtje sturen en krijgt dan "please log in", daarna is je mail natuurlijk foetsie. :roll:

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

mischka wrote:
wonderer wrote:
ctrl-s doe ik altijd, overal, na elke tien woorden of zo. Heb het met moeite afgeleerd om het ook in mijn browser te doen, maar zelfs daar gaat het nog wel een keer per dag "mis".

hoezo? herschrijven doe je toch wel! :lol:

is mij wel es vaker gebeurd dat ik een tekst verloren was en het daarna bij het herschrijven naar mijn gevoel beter heb gedaan.

wat mij nogal es gebeurd is dat ik per ongeluk een stuk tekst selecteer en dan iets anders typ, waardoor het geselecteerde verdwijnt :?
of je zit online een mailtje te schrijven en dan is er een time-out: je wilt het mailtje sturen en krijgt dan "please log in", daarna is je mail natuurlijk foetsie. :roll:

Herschrijven doe ik echt niet door van voren af aan te beginnen hoor ;) Ik vind het enorm frustrerend als iets weg is, ik wil dan altijd precies zo schrijven als ik al gedaan had.

Iets selecteren en dan typen is de ctrl-z voor uitgevonden en ik tik nooit mailtjes online ;) Maar als het een grote tekst is, ctrl-a -> ctrl-c wil nog wel eens helpen voor het verzenden ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na weer een keer gezeur met Word toen ik de nieuwe spelling wilde installeren ben ik overgestapt naar Open Office: http://www.openoffice.org/ Het was even wennen, maar nu bevalt het goed.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik typ alles in Word en ik heb nooit problemen.
Om de vijf minuten save ik alles, maar dat is meer omdat ik bang ben dat opeens het stoom uitvalt.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosali wrote:
Ik typ alles in Word en ik heb nooit problemen.
Om de vijf minuten save ik alles, maar dat is meer omdat ik bang ben dat opeens het stoom uitvalt.

Rosali

werkt jouw pc op stoom? :shock: :lol:
wat vinden de buren van het lawaai en de rook? :lol:

ik heb er wel es vaker aan gedacht de pc van mijn vriendin aan de hometrainer aan te sluiten.. dynamo, batterijtje, toetsenbord op het stuur schroeven en gaan!

alle gekheid op een stokkie; ik gebruik ook openoffice, sinds ik mijn M$ office kwijt ben :x
maar aangezien ik in de IT zit, zijn mijn computers erg stabiel en heb ik bijna nooit last van virussen :D

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

joyce78 wrote:
Ellis wrote:
Aart wrote:
Ik baal altijd van dat Word wanneer ik een stukje heb geschreven en er dan opeens een foutmelding komt te staan: "Word heeft een ongeldige fout gemaakt en moet worden afgesloten. Onze excuses voor het ongemak." :evil: dus eigenlijk zou ik wel een ander programma willen zonder zulke k*tfouten. Dus als iemand een programma weet zonder die foutmeldingen en het gratis te downloaden is zou ik erg blij zijn!

Aart, jou probleem klinkt alsof het niet aan word ligt. Vraag eens na bij een kenner. Misschien heb je geheugen tekort. Is best simpel op te lossen denk ik. Sterkte.

krijg je ook de vraag of je een rapport wil verzenden?

Helaas wel :roll:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elke paar minuten saven helpt voor mij niet, ik heb tegenwoordig mijn verhalen op een USB-stick (gewoon een oude mp3-speler die geen geluid meer kan voortbrengen maar het verder nog prima doet) en dan duurt het net een paar seconden te lang om mijn inspiratie te houden. Dit omdat ik altijd bang ben dat de computer opeens crasht ofzo en ik alles kwijt ben. Was al eens bijna gebeurd, toen was ik 2 a5'jes kwijt.
Bureaublad zal ik zo leeg mogelijk maken.
Word installeren op de internet-computer bij mij thuis mag ik niet doen, alleen mijn ouders. Op stage geeft Word geen problemen (maar daar schrijf ik niet), op school gelukkig ook niet. Word op de internet-computer thuis geeft standaard zo'n foutmelding als ik op die ABC-knop druk om de spelling te controleren, of als ik in Overig->Opties naar 'spelling en grammatica' ga. Blij dat we zaterdag een nieuwe computer krijgen, die ouwe werd nog traag ook.
Word opnieuw installeren op mijn eigen computer kan wel, zou alleen niet weten hoe ik Word moet de-installeren.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Configuratiescherm--> software aanklikken--> dan krijg je een lijst.
Word zoeken en dan op wijzigen klikken en dan kan je kiezen wat je wilt, zoals repareren. CD-rom erin proppen en gaan met die banaan.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

joyce78 wrote:
Configuratiescherm--> software aanklikken--> dan krijg je een lijst.
Word zoeken en dan op wijzigen klikken en dan kan je kiezen wat je wilt, zoals repareren. CD-rom erin proppen en gaan met die banaan.

Dank je. Ga het vanavond proberen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Aerjen wrote:
Na weer een keer gezeur met Word toen ik de nieuwe spelling wilde installeren ben ik overgestapt naar Open Office: http://www.openoffice.org/ Het was even wennen, maar nu bevalt het goed.

Dit gebruik ik al jaren. Ik heb M$ producten niet nodig, die werken bij mij toch niet :lol: :twisted:
Ik gebruik als OS Unix en Mac-OS-X en met openoffice werkt het prima. Zit zelfs een ingebouwde naar PDF converter in die nog goed werkt ook. :D
Ik heb nu een speciaal template voor mijn boeken, kunnen zo direct naar de drukkerij!

Groeten,

Nick

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het enige wat ik tot nog toe jammer vind van OpenOffice is dat opslaan als rtf vaak problemen geeft. Daarnaast zit er ook geen grammatica-controle bij, maar dat vind ik minder erg.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

Ik werk met Word op een redelijk oud systeem. Soms gaat het wel eens fout maar ik probeer op tijd op te slaan en print ook regelmatig het document uit waaraan ik werk.

En indien nodig helpt een herstelpunt van Systeemherstel mij uit de brand.
(zit onder bureauaccessoires, systeemwerkset, systeemherstel,)

Groet, Marria