Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraag over de grammatica?

Ik heb een vraag over grammatica, weet niet zeker of deze vraag eigenlijk al gesteld. Maar bij deze vraag ik het nog maar een keer.

Mag er na een komma "en" komen te staan (, en.....). Ik zie het erg vaak in tijdschriften etc... maar weet eigenlijk helemaal niet of dat nou goed is, het staat op een of andere manier zo raar :?

Weet iemand hier iets meer over ?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

http://www.schrijven.org/node/1467

Die vraag is in bovenstaand topic onlangs nog aan de orde geweest. Ik kan me voorstellen dat je hier door de bomen het bos niet meer ziet. We kijken uit naar de nieuwe forumindeling. Die is vast helderder dan dit.

Ik heb ooit op de middelbare school geleerd dat het niet mag, maar ik heb later begrepen dat het mag als er een duidelijke pauze / rust aan voorafgaat.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het MAG, ja. Of het "hoort", boeit eigenlijk niet. Dichterlijke vrijheid. Het is niet fout, het wordt alleen afgeraden, maar ik heb het idee dat dat vooral om non-fictie (zakelijke teksten, artikelen enzo) gaat.

Ik gebruik het zelf regelmatig omdat die komma net dat beetje pauze invoegt dat ik nodig heb in mijn zinnen.

Maar het is niet per definitie fout, dus gewoon gebruiken als je het nodig vindt.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Het MAG, ja. Of het "hoort", boeit eigenlijk niet.

Grappig dat ik dit nu net lees. Vorige week zat een klasgenootje op me te katten omdat "dat hélemaal niet mag!" Voor een Geschiedenisverslag was het. Ik was het ', en' mezelf net aan het afleren :P

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een verslag is wat anders dan een literair werk, dat wel, maar dan nog, als het de zin lekkerder laat lopen of begrijpelijker maakt, wie valt er dan nog over?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
Een verslag is wat anders dan een literair werk, dat wel, maar dan nog, als het de zin lekkerder laat lopen of begrijpelijker maakt, wie valt er dan nog over?

Ik niet, ik gebruik het ook. :P En het kan de zin echt helpen :D

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit vond ik op Taaladvies.net:

In nevengeschikte zinnen is een komma voor het voegwoord en meestal overbodig, maar niet altijd. Gebruik van de komma is aan te raden in lange zinnen, of als er kans op een verkeerde lezing bestaat.

Zie voor info en toelichting:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/467/

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Overbodig = niet synoniem aan verkeerd.
Overbodig = overbodig en verkeerd = verkeerd.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weten jullie uberhaubt een boek over grammatica? Ik zit nogal met veel komma's te werken. Dit is overbodig. Ik heb wel een boek dat Stijl heet, maar of het nu daadwerkelijk over wanneer komma gebruik en andere leestekens gaat..

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb veel lof voor het boek 'Taalwijzer' waarin elk thema om wat dan ook te schrijven uitgebreid aan bod komt. Andere topics zijn daar ooit over begonnen dus met de zoeken-knop raak je nog wat verder.
Ik denk dat stichting schrijven ook een boek op de markt heeft met als titel : Handboek voor schrijvers. Maar het grootste deel van het boek beslaat vragen over uitgevers, schrijfdocenten, etc. Dus echt voor als je een stap verder bent.

Oei, inderdaad Zjors, 'Taalwijzer' bestaat niet, het is 'Schrijfwijzer'.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De schrijfwijzer van Jan Renkema is de bijbel op dit gebied.

Er bestaat ook een compacte schrijfwijzer die ongeveer 2 tientjes kost en voor dit soort werk wel voldoet.

Er zijn inderdaad al topics over hier.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh sorry, ik heb nog niet gezocht met de zoekfunctie. Beetje lui van mij.
Handboek voor schrijvers heb ik, en handboek stijl. In de laaste staan ook wel tips trouwens.
Ik ga even zoeken. Ben ik vene blij dat ik snel jarig ben, heb al wat boeken die ik wil. :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voel ik komma, schrijf ik komma. Hier en daar staat er wel eens een teveel, maar doorgaans zorgen ze voor de nodige ademruimte.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Antwoord
In nevengeschikte zinnen is een komma voor het voegwoord en meestal overbodig, maar niet altijd. Gebruik van de komma is aan te raden in lange zinnen, of als er kans op een verkeerde lezing bestaat.

Toelichting
Een oude schoolregel luidt dat je nooit een komma voor en mag zetten. Die regel is te verklaren: een komma wordt gebruikt wanneer je een pauze hoort, en bij het voegwoord en is meestal geen sprake van zo'n pauze. En brengt een 'geruisloze' verbinding tot stand tussen zinnen of delen van een zin.

De schoolregel gaat dan ook in veel gevallen op. In de volgende zinnen is geen komma nodig:

(1) De ministerraad heeft overlegd en is het eens over een oplossing voor het vraagstuk.

(2) Dit gsm-toestel is zeer voordelig en het abonnement is tijdelijk gratis.

Toch kan in bepaalde gevallen wel een komma voor en geplaatst worden. Over het algemeen is dat het geval als bij het hardop lezen een rust gehoord wordt (bijvoorbeeld in lange nevengeschikte zinnen). Een voorbeeld:

(3) De voorzitter bedankte de aanwezige leden van de vereniging, en maakte tot slot nog een vriendelijke opmerking over het voorspoedige verloop van de vergadering.

Soms voorkomt een komma dat er lees- of interpretatieproblemen ontstaan. Vergelijk:

(4) Het regeringsbeleid verklaart de instabiliteit van het land en de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht.

(5) Het regeringsbeleid verklaart de instabiliteit van het land, en de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht.

Als in deze zin een komma ontbreekt, kan de lezer op het verkeerde been worden gezet: bij eerste lezing lijkt en de vele interne spanningen een nevenschikking te vormen met de instabiliteit van het land.

Tot slot is een komma voor en altijd nodig als het eerste deel van een nevenschikking met en eindigt op een bijzin:

(6) De vakbond heeft steun toegezegd aan de havenarbeiders die al in staking waren, en aan de kraanmachinisten die zich bij de acties aansloten

Bron:geleend van het taalinstitiuut

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

godje wrote:
Voel ik komma, schrijf ik komma. Hier en daar staat er wel eens een teveel, maar doorgaans zorgen ze voor de nodige ademruimte.

Wat godje zegt. Ik doe het bijna altijd puur op gevoel.