Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

stopwoordjes

Als vervolg op het onderwerp aanvullen ipv schrappen, waar Rosali het probleem van de stopwoordjes aanhaalde. Welke stopwoordjes gebruiken jullie vaak?

Rosali noemde nu, wel en eigenlijk,
ik noemde even, misschien, toch en En (als in aan het begin van de zin),
en Ing kwam tot de ontdekking dat ze haar stopwoordjes vaak vervangt door ... andere stopwoordjes :? .

Wie biedt er meer?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stopwoordjes weet ik niet, maar (te) veel gebruikte woorden wel: heel, bijzonder, indrukwekkend... Bij herlezing moeten die er vaak uit.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een hele lijst van zulke woorden. Te lang om hier neer te zetten. Tijdens het herschrijven kijk ik met de zoekfunctie van word of er woorden uit mijn lijstje zijn die ik teveel heb gebruikt.
Werkt best goed.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet het niet. Ik weet het ECHT niet. In het fragment in boekpresentatie haalde iemand er twintig uit of zo maar de helft wil ik laten staan omdat ze wel degelijk een nuance brengen en de zin beter laten lopen. Dus ja... ;)

In dialoog wil ik ze sowieso laten staan, dat maakt het natuurlijker. Maar ergens moet ik natuurlijk wel kritisch (leren) kijken naar hoe ik het verder gebruik.

Ik heb er echt nog niemand over gehoord, behalve de mensen die er op letten omdat ze per definitie vinden dat het slecht is (net zoals een komma voor en. Het "hoort niet" dus is het fout, waarbij ik het gevoel heb dat er soms een beetje voorbij gegaan wordt aan de uitzonderingen).

Maar goed. Ik zal het wel merken in de proefleesronde ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'Dat'

Ik word er helemaal gek van, maar ik blijf het gebruiken in mijn verhalen. Ik krijg het er niet uit.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik kennelijk vaak het woord kennelijk :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Silent Dream wrote:
'Dat'

Ik word er helemaal gek van, maar ik blijf het gebruiken in mijn verhalen. Ik krijg het er niet uit.

Een verhaal zonder "dat" lijk me ook vrij lastig schrijven...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tisa Pescar wrote:
Ik heb een hele lijst van zulke woorden. Te lang om hier neer te zetten. Tijdens het herschrijven kijk ik met de zoekfunctie van word of er woorden uit mijn lijstje zijn die ik teveel heb gebruikt.
Werkt best goed.

Toch zou ik die lijst graag zien :D

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is handiger om je eigen lijst te maken. Ik doe dat gewoon met de zoeken-functie, trouwens. Als je in Word de box 'Alle items markeren gevonden in' in het pop up boxje van de zoeken-functie aankruist telt hij hoevaak een bepaald woord in de tekst staat.

Ik begin altijd met even, misschien en En, daarna kijk ik of ik andere irritante woorden zie. Je hoeft ze niet allemaal te tackelen, maar het kan je tekst levendiger maken.

@ Wonderer, vaak vallen dat soort woordjes helemaal niet op in de tekst. Ik heb er ook nog nooit een proeflezer over horen klagen. Van mezelf weet ik dat ik woordjes als even en misschien gebruik als ik niet helemaal zeker ben over de zin. Als ik die opzoek kan ik ze vaak zonder pardon wissen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als stopwoordjes woordjes zijn die je vaak gebruikt zijn dit ze: waarom, gigantisch/enorm, en, ik... 'dat' valt bij mij weer mee, gebruik ik niet zovaak (heb ik het idee tenminste) en 'ik' kan niet eens weg, hoe moet je anders aangeven bij een ikpersoon dat juist hij dat doet? :roll:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is iets meer dan een woord wat je vaak gebruikt Aart. Als voorbeeld neem ik het woordje 'even'.

Hij liet zijn koffie even staan, en liep naar het kopieerapparaat. Daar drukte hij even op wat knoppen, voor hij voldoende moed verzamelt had. 'Wil je wat drinken met mij, vanmiddag? Het hoeft maar even te duren.'

Als je goed kijkt zie je dat hij de eerste twee 'evens' geen functie hebben. Je kan het weglaten zonder de zin geweld aan te doen. Het is een woord wat ik zelf gebruik als ik ergens over aarzel. Mijn personage aarzelt ook, dus gevoelsmatig gooi ik er een handvol evens in.

Het maakt de alinea zwakker. De eerste even kan weg, de tweede even kan ik vervangen door 'lukraak'. Alleen de laatste even heeft een functie.

Zo heb ik nog een paar van die trucjes. Ik ben dol op het woord En aan het begin van de zin. Dat geeft de tekst een gehaast gevoel, en het is een irritante vorm van herhaling. En toen en toen en toen. Niet erg om het te gebruiken in de eerste versie van een verhaal, maar ik probeer het er later toch uit te krijgen. Lukt niet altijd hoor, na een tijdje word ik ook tekstblind.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien gebruik ik iets te vaak het woord 'misschien'. :roll:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In ywriter is een functie ingebouwd. Of eigenlijk twee. Hij telt a) sowieso hoe vaak alle woorden voorkomen in een stuk tekst, en b) kun je aangeven welke woorden extra aandacht nodig hebben omdat je die te veel gebruikt. Ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt (de lijst is ook in het Engels dus dat schiet niet op) maar ik kwam het toevallig tegen.

Ik zal vast wel stopwoordjes hebben, ik ga er eens extra op letten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Ceridwen: op die manier. Dan is bij mij 'maar' een stopwoordje, dat gebruik ik veel te vaak. Terwijl het soms op maar de helft van alle plekken waar ik het neerzet ook echt nodig is.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier spreekt mijn dochtertje van acht:

Dat doe ik wel voor je, hoor.
Dat hoeft niet, hoor.
Maar ik sta hier, hoor.

Ze gebruikt erg vaak het woordje hoor achter een zin. En nu ga ik het al overnemen in mij verhalen. HELP! Waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben een verstokt en-gebruiker. Mijn laatste verhaal telt 1700 woorden, 350 ervan zijn het woordje 'en'.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zeker
vaak
wel
dus
maar

Maar die heb ik dus wel zeker te vaak in het ms staan!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn testlezer wees mij op mijn stopwoorden. Wist voor die tijd niet dat ik ze had.

ik weet ze niet meer allemaal, maar het waren o.a.

maar, gewoon, toch, dan, dat, heel,

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

'Of zo' en
'En zo' en
'..., zeg maar.' komen een beetje veel voor in m'n teksten, heb ik het idee, of zo...zeg maar. En zo. :mrgreen:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosali wrote:
Hier spreekt mijn dochtertje van acht:

Dat doe ik wel voor je, hoor.
Dat hoeft niet, hoor.
Maar ik sta hier, hoor.

Ze gebruikt erg vaak het woordje hoor achter een zin. En nu ga ik het al overnemen in mij verhalen. HELP! Waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Rosali

:D Dat voegde ik laatst toe toen ik wat tegen mijn man zei... Tipje, niet doen. In het Engels klinkt het HEEL anders :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord 'maar' sluipt er bij mij vaak in. Verder gebruik ik veel ikke, hijen en zijen.

Ik doe niet alsof ik normaal ben, want dat ben ik niet

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik merk nu ik er een beetje op let, dat ik "ergens" vaak gebruik, en "in ieder geval". ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn stopwoordje van de laatste tijd is 'alsof'. Gek word ik ervan tijdens het schrijven, maar bij de 2e versie zullen er hopelijk een boel sneuvelen :confused:

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar, dan, ook, even, wel, alleen, nu, goed, eens en er zullen vast wel meer zijn die ik nu even niet weet. Als ik een lap heb getikt, lees ik alles na en verwijder meteen die stopwoorden. Werkt goed.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je ook stopzinnetjes hebben? Of een stopstijltje, een handigheidje om uit te kast te trekken als je even niet precies weet hoe het verder moet? Ik heb mezelf betrapt op: ze haalde haar schouders op, en op: Ze knikte, ze fronste of ze zuchtte diep. Waar zijn die stoppertjes eigenlijk voor. Denkmomenten? Gemakzucht? Voorliefde?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Suma, maar dan doe je het ook wel eens goed, nu ofzo :P @Ceridwen, om de inspratie te laten komen, denk ik :P

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Te veel om op te noemen. Maar daarom herschrijf ik mijn verhalen ook (onder andere). Soms geef ik sommige personages wel hun eigen stopwoorden mee, want bijna iedereen die ik ken heeft wel zijn eigen stopwoordrepetoire. Dan probeer ik er ook voor te zorgen dat die stopwoorden en de frequentie wel bij het personage passen. Sommige personages kunnen veel stopwoordjes hebben, omdat ze in het echt het type zouden zijn waarvan 80% van zijn gesproken taal uit stopwoorden en herhalingen zou bestaan (bepaalde soorten tienermeisjes en vrouwen onder de 25, bijvoorbeeld). Personages die in plaats van "Ik heb leuke schoenen gezien in de etalage, maar ze bleken helaas te duur te zijn voor mij" beginnen te lullen van "Ik heb echt waar serieus echt van die schoenen gezien jongen! Ze stonden zeg maar in de etalage en ze waren echt zo vet of zo, niet normaal, serieus! Ik keek zo en ik had echt zoiets van 'o mijn god o mijn god ofzo!" zeg maar. Maar toen keek ik dus zo zeg maar en toen waren ze echt zoiets van driehonderd euro of zoiets zeg maar en dat is dus zeg maar way uit mij budget of zo en dat kan ik dus echt zó niet betalen zeg maar!". Bij anderen probeer ik stopwoorden te vermijden, omdat ze bij hen sneller storend zouden staan (bijvoorbeeld bij serieuze oude mannen).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik heb echt waar serieus echt van die schoenen gezien jongen! Ze stonden zeg maar in de etalage en ze waren echt zo vet of zo, niet normaal, serieus! Ik keek zo en ik had echt zoiets van 'o mijn god o mijn god ofzo!" zeg maar.
:D

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Suma, maar dan doe je het ook wel eens goed, nu ofzo :P @Ceridwen, om de inspratie te laten komen, denk ik :P
:lol: :lol: die Waus toch. :lol: