Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie kan/wil mij helpen?

Voor school mag ik een fictieverhaal schrijven voor mijn (zoals ik het noem) monsterdossier (10.000 woorden). Het verhaal zal rond de 3.000 woorden worden, maar moet wel gebaseerd zijn op echte feiten. Dus goede research is een must. Nou ben ik daar niets te beroerd voor, maar de plaats waar mijn verhaal zit afspeelt is in het dorpje oplinter, in Belgie. Niet handig voor iemand uit Friesland. Dus nu ben ik opzoek naar een klooster in Nederland dat gebouwd is rond 1200 en het liefst een nonnenklooster. Het liefst eentje die te bezichtigen is. Maar dat is nog alles. Ik ben ook opzoek naar informatie over de inwijding van novice naar non. Hoe dat in zijn werk gaat enzovoorts. Ik ben al de hele ochtend aan het zoeken en het is op zijn zachtst gezegd niet goed vindbaar. Weet een van jullie misschien iets wat mij verder kan helpen? Alvast heel erg bedankt!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
via wikepedia: Eerste geloften De novice kan in principe zijn of haar eerste geloften afleggen na minimaal één jaar noviciaat. Deze tijdelijke geloften moeten na enige tijd vernieuwd worden. Door de tijdelijke geloften wordt men voorlopig opgenomen in de religieuze orde of congregatie. Eeuwige geloften Minimaal drie jaar na het afleggen van de tijdelijke geloften kan men de eeuwige geloften afleggen. Hierdoor wordt men permanent lid van een religieuze orde of congregatie. Geloften in de Sociëteit van Jezus De jezuïeten onderscheiden zich van andere orden en congregaties doordat zij direct na het tweejarige noviciaat eeuwige eenvoudige geloften afleggen. Na het tertiaat (een derde noviciaatsjaar na ongeveer tien jaar) volgen de drie plechtige geloften. Soms wordt hier een vierde gelofte aan toegevoegd, namelijk de gelofte van gehoorzaamheid aan de paus. Deze bijzondere geloften maakt het in theorie mogelijk jezuieten in te zetten op plaatsen waar de bisschop van Rome dat nodig en nuttig acht. Een beetje verder snuffelen op het Internet vond ik deze website: http://www.de-living.be/smf_forum/index.php Hier worden ook religieuze zaken besproken. Misschien kan je daar je vraag stellen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanrader voor informatie over het novice-non gedeelte is het boek 'Zuster Virgilia' van Gerard Walschap.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal, nu kan ik weer eventjes verder met het uitwerken. De website had ik inderdaad al gevonden en ik heb ook al contact gehad met oplinter. Ik wilde er misschien heen om research te doen, maar dat is eigenlijk toch net te ver... jammer, als het wat dichterbij was, was ik zeker gegaan.