Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prijzen, royalties en belasting

Wat ik me afvraag is het volgende. Stel, een schrijver wint een prijs van een paar honderd euro met een verhaal. Hoeveel belasting moet hij/zij dan over dat bedrag betalen? Of is een prijs tot een bepaald bedrag belastingvrij? En hoe zit dat met royalties, hoe zwaar worden die belast? In hoeverre maakt het wat uit, dat een auteur daarnaast nog een volledige baan heeft? Weet iemand daar iets meer over? :?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Marcel,

Marcel R wrote:
Wat ik me afvraag is het volgende. Stel, een schrijver wint een prijs van een paar honderd euro met een verhaal. Hoeveel belasting moet hij/zij dan over dat bedrag betalen? Of is een prijs tot een bepaald bedrag belastingvrij? En hoe zit dat met royalties, hoe zwaar worden die belast? In hoeverre maakt het wat uit, dat een auteur daarnaast nog een volledige baan heeft? Weet iemand daar iets meer over? :?

Prijzen zijn niet belastingvrij (behalve als het een oeuvreprijs is, daar heb je namelijk geen inspanning voor hoeven te verrichten). Al deze inkomsten worden gewoon opgeteld bij je loon (volledige baan) of inkomen (freelance), en dus hangt het van de hoogte van je salaris/inkomsten af in welke schijf het prijzenbedrag beland. Makkelijker kunnen ze het niet maken, helaas.
Red. Helpdesk Club Schrijven Magazine

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mijn informatie zet je de inkomsten, maar ook uitgaven, die je doet tbv van je boek gewoon bij inkomsten uit overige werkzaamheden. De belasting laat pas echt iets van zich horen als je duizenden euro's gaat verdienen met schrijven. Het blijft immers hobbyisme. Dat is mijn ervaring en zo geef ik het ook keurig op. Op advies van de belastingdienst zelf. Dus wat wil je nog meer.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Volgens mijn informatie zet je de inkomsten, maar ook uitgaven, die je doet tbv van je boek gewoon bij inkomsten uit overige werkzaamheden.

Aan wat voor uitgaven kun je hierbij denken en hoe geef je die op? Een schoenendoos met bonnetjes? :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor zover ik weet hoef je over de revenuen van een HOBBY geen belasting te betalen. Wanneer je postzegels verzamelt en daar een leuk winstje mee maakt; geef je dat NIET op aan de belastingen.

Een broodschrijver verdient zijn geld met schrijven dus die betaalt belasting over zijn inkomsten uit arbeid.
Iemand met een baan die erbij schrijft als hobby hoeft de eventuele opbrengsten ook niet op te geven; maar daar is een drempel voor. Overschrijd je die drempel dan wordt het schrijven ineens je hoofdberoep!

Het verstandigst doe je door gewoon de belastingdienst te bellen en je vraag te stellen! Anoniem eventueel maar ze zullen je niet bijten.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie even niet zo snel hoe ik een nieuw bericht kan maken dus reageer maar op Marcel. Vorig jaar is door een illustratrice een heather voor mijn webwinkel ontworpen, ik heb een webwinkel voor kraammanden en kraamkado's Dat werden 7 leuke kopjes. Ik had wel ongeveer uitgelegd wat ik wilde en ze zijn echt heel leuk geworden. Ik dacht daar kan ik nog wat leuks mee doen en heb toen geinformeerd bij het bureau die het ontwerp hebben gemaakt dat het mij leuk lijkt om die kopjes op tshirts te late drukken. Ik heb niet zoveel geld dus ik begin met een paar en kijk of het aanslaat op mijn site. Ik heb dus gevraagd of dat mocht en dat is geen probleem, ik krijg de licentie en zou dan 8% van de bruto verkoop prijs aan royalties af moeten dragen. Mij leek dit normaal, maar mijn man vind het te hoog. Ik heb die banner toen gewoon betaald iets van € 350,00. Maar als ik ze commercieel wil gaan gebruiken hoor ik daar dus royalties voor af te staan. Ik heb er werkelijk geen verstand van, maar ik zou van jullie graag willen weten wat gebruikelijk is. Alvast hartelijk dank voor de moeite MvG Lieske

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
louiss schreef:
Prijzen zijn niet belastingvrij (behalve als het een oeuvreprijs is, daar heb je namelijk geen inspanning voor hoeven te verrichten). Al deze inkomsten worden gewoon opgeteld bij je loon (volledige baan) of inkomen (freelance), en dus hangt het van de hoogte van je salaris/inkomsten af in welke schijf het prijzenbedrag beland. Makkelijker kunnen ze het niet maken, helaas.
Volgens mij geldt het bovenstaande alleen als je beroepsmatig schrijft, of in loondienst of als freelancer. Als schrijven een hobby is (en ik heb sterk de indruk dat dit bij de meeste forumleden het geval is) ligt het toch wat anders. Ik vond daarover de volgende toelichting:
Waar let de Belastingdienst op? Inkomsten uit hobby zijn onbelast, maar waar eindigt hobby en begint professionele handel? Om dit te bepalen kijkt de fiscus vooral naar de feiten. Vragen die dan gesteld worden zijn: 1) Is er een (financieel) voordeel met je hobby te verwachten? 2) Is dat voordeel halen een doel voor je? 3) Moet je investeren, reclame maken, etc.? Als je een echte hobby hebt, zul je op alle vragen 'nee' antwoorden. Dan is de opbrengst onbelast en zijn de kosten niet aftrekbaar. Bij een 'ja' en minimaal één 'nee' moet je een adviseur gaan bellen. De eerste twee vragen geven in de praktijk meestal de doorslag.
Zelfs als je een keer toevallig (nou ja, helemaal toevallig is dat nooit) een prijs wint, zul je niet kunnen stellen dat je een financieel voordeel behaalt. Die prijs (meestal iets van enkele honderden euro's) staat namelijk in geen verhouding tot de tijd en energie die je in het schrijven gestoken hebt. Als het halen van dat voordeel niet het doel is, maar enkel een prettige bijkomstigheid, hoeft een hobbyschrijver zich dus geen zorgen te maken. Als ik bovenstaande bepalingen juist interpreteer, is dat zelfs zo als je een reguliere uitgever voor een boek vindt. Zo lang het je daarbij vooral om de eer gaat en niet om het voordeel en het ook niet direct aannemelijk is dat je er meer dan een paar honderd euro mee gaat verdienen, is het niet vanzelfsprekend dat je over een kleine opbrengst belasting zou moeten betalen. In een twijfelgeval zou ik gewoon de belastingdienst bellen. Volgens de reclames krijg je daar altijd direct advies!