Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welk lettertype en -grootte in een manuscript?

In welk lettertype en -grootte lever je een manuscript aan? Times New Roman 12 lijkt me zo 'normaal'

Bedankt

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De meeste uitgevers zetten op hun website welk lettertype, grootte en regelafstand ze wenselijk vinden.
Ik had eerst bookman old style, maar mijn manuscript bleek met Times New Roman dertig bladzijden korter, dat scheelde mij weer inkt en papier, dus heb ik het in Times uitgeprint. :)

Ik heb ooit ergens (volgens mij in de Redactiewijzer) gelezen dat voor de meeste mensen ´gladde´ lettertypen zoals Tahoma en Verdana minder prettig lezen, en letters met (uhm, hoe leg je zoiets uit???) zo´n soort klein streepje eraan, zoals Book Antiqua, Bookman Old style, Times New Roman etc., voor langere teksten meer geschikt zijn.
Gladde lettertypen worden dan ook vaker gebruikt voor kaderteksten of bijschriften bij afbeeldingen. Zelden voor complete boeken.

Eufdrie

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Uit onderzoek blijkt inderdaad dat op papier schreeflettertypes zoals Times het prettigste lezen. Schreefloze lettertypes zoals Arial zijn weer geschikter voor beeldschermfuncties zoals internet. Gebruik in ieder geval nooit een fantasielettertype zoals Comic Sans of een handschriftachtig lettertype. Dit werkt alleen maar tegen je, omdat het helemaal niet prettig leest.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn tweede boekje heb ik het lettertype Arial gebruikt, grootte was volgens mij iets van 13 of 14 pt. Ik heb het in eigen beheer uitgebracht, dus ik kon doen wat ik wilde. Ik vind Arial eigenlijk helemaal niet fijn lezen, maar toen dat boekje uitkwam vond ik het nog leuk om wat met de lettertypes en grootte te spelen, had er niet eens bij stilgestaan dat er ook nog mensen waren die het verhaal wilde lezen XD Nu schrijf ik altijd in Times, gewoon 12 pt. Vinden de meeste uitgeverijen ook fijner dan Arial, lijkt mij.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ooit ergens (volgens mij in de Redactiewijzer) gelezen dat voor de meeste mensen ´gladde´ lettertypen zoals Tahoma en Verdana minder prettig lezen, en letters met (uhm, hoe leg je zoiets uit???) zo´n soort klein streepje eraan, zoals Book Antiqua, Bookman Old style, Times New Roman etc., voor langere teksten meer geschikt zijn.
Schreefloos en letters met schreef, zo noem je dat, Eufdrie

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het idee dat de meeste uitgevers het manuscript graag ontvangen per post (maar check het echt even, want er zijn er ook die het juist per mail willen), op regelafstand 1,5 en lettertype Times New Roman 12 pts. Je kunt altijd van tevoren even bellen naar een uitgever wanneer je niet zeker bent en je niets kunt vinden op hun site, dat wordt ongetwijfeld gewaardeerd.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb zelf een sterke voorkeur voor Arial. Neutraal, goed leesbaar. De grootte hangt af van wat je ermee wilt: gaat het om een synopsis of een vehaal dat op papier gedrukt moet worden? Ik zou me er nog niet te druk over maken; lettertype is in een handomdraai aangepast.