Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

manuscript beoordeling

Even een vraagje aan jullie allemaal.
Ik overweeg om mijn manuscript op te sturen naar een manuscript beoordelingsbureau. Ik ben vooral benieuwd wat ze er van vinden en wat voor uitgevers ze aanraden.

Ik heb een aantal bureaus opgeschreven waarvan ik weet dat ze dit doen.
http://www.bureaudejury.nl/
BSN http://www.scriptnoordwijk.nl/
http://www.script-plus.demon.nl/

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Zouden jullie het aanraden om dit te doen of is het verspilling van geld? Welk bureau zouden jullie aan/ af raden?

Bedankt alvast! groetjes Kitana

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oeps. Griseo wees mij erop dat een heel stuk hieronder al een topic over beoordelingbureaus staat...
Toch hoor ik alsnog graag jullie mening hierover

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kitana,

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je nooit te snel iets naar een uitgever stuurt. Zo zond ik mijn werk o.a. naar een journalist die ook een paar keer jureerde voor de Gouden Strop. Het was een verstandige keuze. Hij nam alle tijd om mijn boek met de rode pen te corrigeren.
De discussie over manuscriptbeoordelingsbureaus is inderdaad al heel vaak op dit forum aangekaart. Ik ga er dan ook nu even niet op in.
Als ik jou was, dan zou ik eens kijken of er in jouw woonplaats ook kundige (journalisten, docenten Nederlands enz.) mensen zijn, die jou graag helpen. Je mag ze gerust vragen of ze er een vergoeding voor willen. Soms heb je geluk en doen ze het kosteloos voor je.
Maar nogmaals: stuur nooit iets te snel op naar een uitgever.
Met een beetje geduld krijg je veel meer terug dan je denkt. Zeker weten!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cobra wrote:
Kitana,
kundige (journalisten, docenten Nederlands enz.) mensen zijn, die jou graag helpen.

Ik weet uit ervaring dat behalve journalisten en docenten Nederlands het ook een goed idee kan zijn om iemand van een literair cafe (de oprichter of iemand uit de organisatie) te benaderen. Zij hebben er goede kijk op en vinden het leuk om een manuscript kritisch door te lezen.

Succes!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat zijn beide zeer goede ideeën, ik zal eens gaan rondkijken in mijn omgeving.
Ik heb overigens mijn manuscript een tijd terug al eens opgestuurd naar een drietal uitgevers. Toen ik daar weinig reactie uit kreeg heb ik er een jaar niet naar gekeken en ondertussen aan een ander boek gewerkt.
Ik heb het manuscript recent weer opgepakt en heb er bij een redigeerronde al veel dingen ten positieve in veranderd omdat ik het zolang niet gelezen had. Dat werkt dus ook, maar het kost wel veel wacht tijd :wink:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Ik kan je het volgende adviseren: www.bureau-artemis.nl

Waarom?
Zeer goede en persoonlijke begeleiding. Goede tips, suggesties en erg klantvriendelijk. En wat ik het meest waardeer is dat je verhaal in waarde stijgt. Kijk een streep door een alinea en eronder gekrabbelt 'weggooien' is lullig hoe goed het ook bedoelt is. Hier worden suggesties gedaan en gelijk advies wat je kan doen om het verhaal te verbeteren. Je blijft zelf 'heer en meester' over je verhaal maar de suggesties zijn veelal zo goed dat je ze toch gaat verwerken.

Nou lijkt het misschien dat ik bij deze promotie baat hebt, dat is niet zo. Dit bureau verdient gewoon aandacht vanwege de goede service die ik gekregen heb, vandaar

Zo zie je maar weer. Gratis reclame door een tevreden klant is prijsloos.

Groet,
Bram

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je na bureau Artemis gedaan hebt?

Manuscript richting reguliere uitgevers?

Succes geboekt? (of halverwege??)

Groet,

G.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Katina,

Ten eerste moet je natuurlijk zelf heel kritish naar je werk kijken.
als je zelf vind dat het goed ik elkaar zit, en je bent verder tevreden zou je het altijd naar een beoordelings bureau sturen.

Maar als je daar nog niet zeker over bent, kan je het ook eerst door iemand uit je omgeving laten lezen. uiteindelijk zijn het de consumenten die jouw boek moeten gaan lezen. Als je positieve feedback krijgt uit je omgeving dan zou je het nog kunnen beoordelen.

Misschien een beetje omslachtig, maar als je ziet hoeveel manuscripts worden afgewezen, moet je wel met drastische maatregelen komen :wink:

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Angela,

ik heb persoonlijk het gevoel dat je mensen die te dichtbij je staan juist moet mijden als de pest...voor wat betreft het beoordelen van een manuscript...

In de ogen van je moeder doe je het altijd goed (woorden Ben Woo)...

Mensen die je kennen hebben niet de afstand en vaak ook niet de kennis om een verhaal echt te beoordelen. Wat je nodig hebt zijn mensen die je echt een stap verder brengen. Goede redacteurs!

Ik zou dit niemand aan willen raden.

Groet,

G.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helemaal mee eens, Griséo.
Zelfs de uitgever zei mij dat letterlijk.
Dat er soms mensen bij hem komen met manuscripten waarvan de buurvrouw heeft gezegd dat het zóóó geweldig is, dat ze het móeten uitgeven.
Hij leest zulke verhalen niet eens, vertelde hij erbij, en mensen die met zoiets komen stuurt hij gewoon weg.
Hard maar waar!

Eufdrie

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik sluit me hierbij aan. De buurvrouw is niet erg nuttig hierin.
Een redacteur van een krant of tijdschrift vragen kan wel interessant zijn. Misschien zelfs wel beter dan zo'n bureau, waarvan je niet weet wie er achter schuilen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelfs zou ik dat dus nooit doen!
Ik ben het er mee eens dat de buurvrouw geen goede ´beoordeler´ is.
Zij is misschien wel degene die het zal lezen en het is leuk als ze je manuscript heel goed vindt,maar als de uitgever het niks vindt wordt je boek niet eens uitgegeven. En je moeder is al helemáál geen goed idee,die vind alles van jou bij voorbaat al geweldig.
Maar zo´n beoordelingsbureau,dat kost toch veel geld! Ik begrijp best waarom,er gaat natuurlijk tijd inzitten en manuscripten lezen en beoordelen doe je (meestal) ook niet voor de lol. Maar 70 euro blijft veel,vind ik.
Ik zou dus eerst kijken of er andere,deskundige mensen of mede schrijvers zijn die je manuscript willen beoordelen. En het gewoon naar uitgeverijen sturen. Pas als je bij allemaal al een keer bent afgewezen,zou ik zo´n beoordelingsbureau overwegen. Succes nog voor iedereen die zijn manuscript wil laten beoordelen.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vroeg me af. Zijn hier ondertussen schrijvers geweest die gebruik hebben gemaakt van een beoordelingsbureau?

Zo ja,
Wat was jullie ervaring? En welk bureau?
En hoe ziet zo'n raport er uit?

Ik zit bijna aan mijn proeflezersfase, maar twijfel om ook zo'n bureau in te schakelen.
Ik heb wel een mindere ervaring gehad met een gratis beoordeling van zo'n startend bureautje. Die vonden het gedeelte wat ze lazen goed, gaven niet aan wat er aan veranderd kon worden en na een cursus heb ik er dingen uitgehaald die ze voor mijn gevoel hadden moeten zien.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn ouders, en dan vooral mijn moeder, zijn juist altijd heel kritisch geweest, juist omdat ze me altijd heel serieus namen. Ze hebben er wel altijd in geloofd, maar vonden niet altijd alles klakkeloos goed.

Hetzelfde geldt voor mijn man. Hij vindt het over het algemeen heel erg leuk wat ik maak, maar als hij het een keer minder vindt zegt hij het ook eerlijk.

Maar je hoort het inderdaad wel vaak bij mensen dat hun omgeving het al heel snel geweldig vindt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

alle beetjes helpen dus ook de mensen uit je omgeving
vermeld specifiek dat je wilt dat ze hard zijn
en waar ze vooral naar moeten kijken.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

Een beoordelingsbureau zie ik als iemand die geld probeert te verdienen uit de onzekerheid van ( beginnende ) schrijvers.
Ik heb een oud Nederlands leraar die zelfs in het genootschap der Nederlandse taal zit ( Hij is een Neerlandicus ) bereid gevonden om mijn manuscripten op Nederlands en stijl te beoordelen. Voor een goede fles wijn is hij altijd te vinden.
Hij houdt helemaal niet van het genre waarin ik schrijf ( SF fantasy ) en ziet daarom veel sneller de stijl- en taalfouten.
Om het verhaal zelf te beoordelen, maak ik gebruik van proeflezers uit diverse fora die SF en Fantasy ondersteunen.
Dat zijn meestal kritische medebroeders die je graag willen helpen er een beter verhaal van te maken.
Het lukt me nu om betere reacties bij de uitgeverijen uit te lokken, ook omdat ik kan zeggen dat er een groot aantal mensen me hebben geholpen met kritische opmerkingen. Alleen schrijf ik voor een doelgroep waar in Nederland en Belgie niet zoveel geld mee valt te verdienen. Een uitgever wil natuurlijk zijn schoorsteen laten roken. :)
Ik kreeg zelfs van een uitgever een tip om het verhaal in het Engels te gaan schrijven :?
Dat had ik wel gedaan als ik die taal goed beheerste. :cry:

Een bekende redacteur of Nederlands leraar is meestal het voordeligst.

Groeten,

Nick

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er is niemand zo kritisch als mijn vrouw. Gek word ik ervan. Op het moment dat ik denk "Dit is het.", heeft zij altijd wel kritiek op het een of ander. Het houdt me erg scherp. Zij doet ook het taalkundige gedeelte. Juist omdat ze erg kritisch is, levert dat leuke discussies op.

Mijn kinderen (ik schrijf jeugdboeken) lezen het en vertellen hun gevoel erbij (leuk spannend, saai, langdradig). Als ik hen een verhaal geef en het blijft langer dan twee dagen liggen, dan weet ik genoeg. Of als ze aan de eettafel ineens vragen op welke bladzijde het spannend gaat worden.....

Daarnaast heb ik een aantal mensen die verder bij me weg staan. Ik noem ze "de zeikerds". Ze zijn bijna niet enthousiast te krijgen en als ze een verhaal beoordelen met "Het was wel aardig", dan weet ik dat ik op de goede weg ben.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schrijf voornamelijk jeugdverhalen. Onlangs vertelde mijn zoontje van 9 jaar aan zijn meester dat mijn manuscript af was. En wat denk je...
Zijn meester leest nu mijn verhaal voor in de klas (groep 7). Dus over een paar maanden weet ik wat deze 25 kinderen van mijn verhaal vonden. Taalfouten worden er dan natuurlijk niet uitgehaald, maar daar heb ik andere mensen voor.

Ik heb vorig jaar een script laten beoordelen door BSN (Bureau Script Noordwijk). Ik hoefde niet lang te wachten en eh... ik had echt er echt wel wat aan.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Rapid de zeikerds, leuk! Kun je natuurlijk onderverdelen in de kantoorklerken, de dorknopers, de mislukte recensenten en de lezers met een te hoog iq.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid wrote:
Quote:


Er is niemand zo kritisch als mijn vrouw.

Grappig. Mijn vriendin is er ook zo één :wink: : belezen, zeer kritisch, taalkundig erg sterk, en met een overdosis IQ.

Ik durf m'n wrochtsels pas aan haar te laten lezen als het tig keer door me is nagekeken, en zelfs dan haalt ze er van alles uit. Soms frustrerend, maar vooral ook bevordelijk voor de kwaliteit.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk zelf ook altijd met Thérèse en dat bevalt uitstekend. Ze legt haarscherp haar vinger op de zwakke plekken in een verhaal en komt met aanbevelingen om het te verbeteren. Ik heb toevallig deze week naar websites gezocht van manuscriptbeoordelaars. Velen daarvan zien er droog en zakelijk uit. Ze zeggen niets of weinig over zichzelf. Ik kan me niet voorstellen dat iemand tekst opstuurt, waar hij al zijn ziel en zaligheid in heeft gestopt naar een adres van een website die droger is dan die van een begrafenisondernemer. Ik vond geen voorbeeld van werk, geen foto's van medewerkers, kortom niets dat me een persoonlijke behandeling beloofde. Alleen droge tekst over wat ze doen en voor hoeveel, en dat was niet gering. Een paar beoordelaars hadden het wel goed voor elkaar, die hadden dan ook gelijk mijn voorkeur.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zelf vorig jaar de kritiek ingeroepen van Bureau Script Noordwijk en was daar heel tevreden over. Kon het absoluut eens zijn met de punten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik ben zeer tevreden over 'De lettervrouw'. Ik heb haar hulp niet ingeroepen voor het ms dat uit zal worden gegeven maar voor mijn 'oerms'. Of haar bevindingen tot het gewenste reslutaat zullen leiden, is dus nog niet bekend.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mandela, Wat zijn jouw ervaringen met Therese Major?
Griseo, eigenlijk ging het niet om beoordeling maar om tekstcorrectie van een non-fictie ms. Ik kwam bij haar terecht via www.boekenbent.com en de ervaring was goed.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Ik kom al enige tijd als lezer op dit forum, maar heb me nu geregistreerd in verband met een vraag. Via de FAQ op deze site kwam ik in dit topic uit. Mijn vraag is als volgt: eind vorig jaar heb ik een manuscript ingestuurd naar een manuscriptbeoordelingsbureau, na diverse mogelijkheden te hebben vergeleken. Na regelmatig over en weer contact ben ik met dit bureau in zee gegaan. Ik heb de nota betaald, maar sindsdien niets meer vernomen. Ik begin me stilaan zorgen te maken of ik wel de goede keus heb gemaakt. Ik begrijp dat een wachttijd van enkele maanden normaal is (daar ga ik tenminste bij een uitgever wel van uit), maar ik twijfel of ik dat ook van een bureau mag verwachten waar ik voor betaald heb. Temeer omdat ik sindsdien niets meer hoor. De website van het bureau maakt evenmin een actieve indruk. Ik kan geen telefoonnummer vinden, dus ik kan ze niet bellen. Ik heb mezelf tot juni gegeven en als ik dan nog niets heb gehoord, stuur ik een mail naar het algemene adres. Intussen zou ik graag weten wat jullie ervaringen hierin zijn. Is het normaal dat dit zo gaat?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Burgerqueen, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt: niet wachten, nu een mail sturen naar dat algemene adres.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begrijp dat een wachttijd van enkele maanden normaal is (daar ga ik tenminste bij een uitgever wel van uit), maar ik twijfel of ik dat ook van een bureau mag verwachten waar ik voor betaald heb. Temeer omdat ik sindsdien niets meer hoor. De website van het bureau maakt evenmin een actieve indruk. Ik kan geen telefoonnummer vinden, dus ik kan ze niet bellen.
Beste Burgerqueen, je hebt een product ingekocht en je hebt onduidelijkheid over de levering. Ik zou beginnen met een vriendelijke mail waarin je duidelijkheid vraagt over de stappen tot publicatie en over wie wat doet. Dat zij het wellicht druk hebben, is jouw aanname, maar het is zeker ook nalatigheid van hun kant. Leveringstijden moeten duidelijk zijn. Hoor je niets, dan zou ik een aangetekende brief sturen waarin je zegt dat je verwacht dat zij binnen een week contact met je opnemen en dat je op geen andere manier contact met hen kunt krijgen. Tenslotte hebben zij de betaling in ontvangst genomen, maar jij hebt nog niet waar je voor betaald hebt. Mocht je echt het idee hebben dat er echt iets loos is en vertrouw je het bureau niet, dan kun je toevoegen dat bij het uitblijven van contact je juridische stappen niet uitsluit. Daarom is het ook belangrijk dat je e.e.a. per aangetekende post toestuurt. Dossier opbouw, heet dat. Nadat je het een paar keer hebt geprobeerd -aangetekend met ontvangstbevestiging-, heb je genoeg gedaan om je rechtsbijstandsverzekering of een advocaat te vragen om een boze brief te sturen. Het lijken drastische stappen, maar vergelijk het met een Ikeabed dat je hebt betaald en het wordt niet geleverd. Ik hoop alleen dat het allemaal niet nodig is. Ik zou direct een vriendelijke mail sturen met de vraag wat de huidige stand is met je manuscript. Je zult zien dat zij zich niet realiseren dat je met vragen zit. Succes ermee en blijf niet te lang met vragen rondlopen!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, dat is nog eens een gedegen en doortimmerd advies Ellabella! Daar leer ik zelf ook van. Ja, ik zou direct actie ondernemen. Dit blijft anders knagen. Je hebt voor iets betaald, zonder dat duidelijk is wanneer je het manuscript terugkrijgt. Begin met een mail, en probeer daarna een brief. Je hebt natuurlijk recht op informatie. Succes ermee Burgerqueen.