Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat vinden jullie van deze schrijfcursussen op afstand?

Wat vinden jullie van deze schrijfcursussen op afstand?

Online is er het volgende te vinden:

LOI
- creatief schrijven
http://www4.loi.nl/Hobbyenvrijetijd/Creatief/PRD_000653?dct=detail&title=Creatief%20schrijven#P43_2466

NTI
- Jeugdverhalen schrijven
http://www.nti.nl/NTInternet/Cursussen/Hobby+en+vrije+tijd/Jeugdverhalen+schrijven.htm
- Korte verhalen en romans schrijven
http://www.nti.nl/NTInternet/Cursussen/Hobby+en+vrije+tijd/Korte+verhalen+en+romans+schrijven.htm

En dan heb je ook nog de NHA zag ik via http://www.nha.nl/index.html
- Kinderverhalen schrijven
- Korte verhalen schrijven

Heeft iemand zelf ervaring met deze cursussen en zijn bepaalde juist wel/niet aan te raden? In de buurt is helaas geen geschikte cursus.

Belangrijk bij de cursus die ik zoek, is het steuntje in de rug, ter motivatie, enthousiasme/inspiratie om structureel te gaan schrijven.
En ook erg belangrijk: om te leren waar stukken aan moeten voldoen.

Oftewel een cursus die zowel leerzaam is (het moet wel van een beetje niveau zijn en inhoud hebben) en inspireert (een positieve blik die stimuleert en niet je enthousiasme wegvaagt).

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen en er hier mensen aanwezig zijn die bovenstaande cursussen kennen.

Vast bedankt
:wink:

P.s. Ben nieuw hier en vind het een leuke website incl. forum en hoop hier nog vaker te komen :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Juultje! Welkom!

Ik ken die cursussen niet. Wel heb ik in de jaren 70 de LOI cursus gedaan, maar daar was ik na een paar lessen mee op gehouden, omdat ik er niets aan had. Ik kreeg alleen maar lovende woorden en hoge cijfers (ze gaven toen cijfers, ik weet niet of ze dat nog steeds doen).

Het kan zijn dat de cursus verbeterd is, maar zo niet, dan raad ik hem af. De andere ken ik niet, maar misschien kunnen andere forumleden hier iets over zeggen.

Ik hoop ook dat we je hier vaker zien. :)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Marlies,
Thanx voor je bericht.
Wat jammer zeg... ik hoopte eigenlijk toch met een dergelijke cursus verder te komen. Ik mag wel hopen dat de cursus sinds de jaren 70 wat verbeterd is. Het is ook lastig aan te geven wat je er precies in zoekt want dat is natuurlijk heel individueel.
Bij de LOI sprak de cursus 'Creatief schrijven' me wel aan.

Quote:
Bij het ontwikkelen van je schrijfvaardigheden kun je rekenen op de steun en adviezen van deskundige docenten, onder wie cursusauteur Anton Oskamp. Hij geeft leiding aan het bureau Script+, een bureau voor beoordeling van literaire teksten die nog geen uitgever vonden.

Geen idee wat het waard is maar dan denk je algauw dat het kwalitatief wel goed in elkaar moet steken..

Anton Oskamp is cursusauteur en geeft leiding aan het bureau Script+ (organisatie voor manuscriptbeoordeling).
http://www.script-plus.demon.nl/

Quote:
Anton Oskamp, neerlandicus, auteur van de LOI-cursus 'Creatief schrijven'. Publicist/journalist, o.a. 'Man en macht' (Van Gennep). Hij redigeerde de afgelopen jaren een twintigtal romans en levensverhalen. (Amsterdam)

Bij NTI sprak de cursus 'Jeugdverhalen' me wel aan. Vraag me overigens af in hoeverre dat inhoudelijk hetzelfde is als 'kinderverhalen schrijven' bij NHA.
De prijs is wel duidelijk een verschil. De cursus bij NHA is 189 euro en bij NTI is 330 euro...

Wie o wie heeft raadt?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb net nog even naar de links gekeken.

Die cursus van de NTI ziet er inderdaad interessant uit, vooral ook vanwege het volgende:

Quote:
En als het uiteindelijk komt tot echt werk, tot een boek, geeft deze NTI-cursus ook praktische informatie en onmisbare raad over het uitgeven van uw boek. Aan welke eisen moet een manuscript voldoen, hoe leg je contact met uitgevers, wat komt er kijken bij een contract. En ook: hoe zit het met vertalingen, met auteursrecht, met boekpromotie. Zelfs treft u informatie over literaire prijzen, want u weet maar nooit.

Dat zag ik bij de andere cursussen niet.

Ik zag ook dat de LOI cursus 10 maanden duurt en totaal €460 kost, terwijl de NTI of 6 of 12 maanden duurt en zo'n €330 kost.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik denk ik voor de NTI gaan.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf ben ik al ruim een jaar bezig met de cursus korte verhalen en romans schrijven van het NTI. Ergens op deze site is daar ook al een topic over.

Ik ben zelf heel tevreden. De lesstof is behoorlijk pittig en is opgebouwd uit drie delen. Achtergrondinformatie, technische aspecten en het daadwerkelijk schrijven. De drie delen worden afwisselend ingezet en naarmate je verder met de cursus komt wordt het schrijven steeds uitgebreider.
De leraar is Ter Mors die zelf ook schrijver is en de man achter Bureau Script Noordwijk. Hij geeft goede feedback is vrij hoog in zijn punten maar al zijn opmerkingen zijn to the point. Ik heb er veel aan.

Er is een les besteed aan informatie over uitgevers en manuscripten. Heel interessant maar daar hoef je de cursus niet voor te volgen, deze informatie vind je ook op het internet of deze site.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb de zoekfunctie even gebruikt en kom inderdaad de nodige ervaringen met NTI tegen. Hierbij gaat het aldoor over de cursus 'korte verhalen en romans schrijven' . Niemand ervaring met 'Jeugdverhalen schrijven'?
Mijn voorkeur gaat op dit moment toch naar kinderverhalen denk ik.
De pagina met alle cursussen die als link genoemd werd (elders in het forum) heb ik ook bekeken.
Zo eenvoudig is het nog niet om een geschikte cursus te vinden.
Ruim een jaar geleden was ik daar ook mee bezig en nu zou ik graag echt wover gaan tot het volgen van... Ooit in mijn leven moet ik dat toch een keer gedaan hebben. Nu alleen de juiste cursus nog. Eentje waar ik ook plezier in kan hebben.
Ik hoop dat er nog meer reacties volgen wat betreft ervaringen met cursussen.

:wink:

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Juultje,

Ik heb zelf een tijdje de cursus korte verhalen schrijven van het NHA gedaan. Ik ben er mee gestopt omdat ik het niet meer kon combineren met school.
Eingelijk vond ik het heel leuk om te doen. Ze laten je heel erg vrij in waarover je wilt schrijven. Er komt een stukje theorie bij en ik heb toch een paar keer behoorlijk wat kritische vragen over mijn stuk gehad. Ook genoeg verbeterpuntjes haalde ze eruit. Wel vond ik de becijfering wat hoog, maar aan het commentaar had ik echt iets!
Ik zit er over te denken om er weer mee te beginnen binnenkort

Groetjes,
Lúthien

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Juultje,

Allereerst moet je bedenken dat als een cursus goedkoper is (bijvoorbeeld NHA) dat de docent dus veel minder minuten betaald krijgt om jouw werk na te kijken. De uren van de docenten maken nl voor een groot deel de prijs.
Je moet ook even het aantal lessen ( en ook het aantal keren dat je dus huiswerk kunt insturen en feedback krijgt) met elkaar vergelijken.

Ook hoor ik van iedereen (welke cursus er ook gevolgd is) dat je ter motivatie altijd hoge cijfers krijgt waardoor je gaat denken dat je al bijna een nieuwe topster bent.

Het extra's dat NTI lijkt te bieden (informatie over uitgeven enz enz) zit ook in de cursus van LOI , maar veel uitgebreider in het handboek voor schrijvers en dat zou ik gelijk maar aanschaffen.

Ik heb bij LOI creatief schrijven gevolgd en tegelijk bij NTI jeugdverhalen schrijven.

Wat betreft de laatste: het is een leuke cursus om 'als aanvulling op' te doen, maar je leert er weinig van techniek. Wel veel over wat voor verschillende leeftijdsgroepen leuk, leerzaam en interessant is. Ik was niet tevreden over de reacties van de docente. Veel te summier. Leek me haastwerk. Toch heb ik veel van de cursus opgestoken en heb ik inmiddels een jeugdboek gepubliceerd en zijn er twee voorleesboeken voor vierjarigen van me aangekocht. Ik had die niet kunnen schrijven als ik niet zoveel over kinderboeken en dergelijke had gelezen in de cursus.

Wat betreft de cursus bij LOI (creatief schrijven). Veel van geleerd, met name van technieken. Bijvoorbeeld hoe bouw je een flashback in, hoe ga je verdichten in tijd, werken met metaforen en nog een hele riedel.
Er zjn drie docenten en ik kreeg niet van iedereen even uitgebreid commentaar. Vaak moest ik vragen wat uitgebreider te zijn in reacties.
De cursus steekt heel goed in elkaar vind ik, maar is hopeloos ouderwets. Er wordt bij wijze van spreken nog met de typemachine gewerkt. Ook de voorbeelden en dergelijke zijn zeker van twintig jaar terug, er wordt niks gezegd over huidige schrijvers. Wat betreft techniek en zo is dat niet zo belangrijk, dat is van alle tijden hetzelfde. Wel stoorde ik me aan het feit dat er zo weinig lesmateriaal uit de boeken van vrouwelijke schrijvers werd gehaald. Simpelweg omdat de vrouwen in de literatuur toen de cursus werd geschreven nog niet zo prominent aanwezig waren.
Voor mij was de cursus zeker zijn geld waard en als je niet in de buurt van een cursuscentrum woont is het een goed alternatief vind ik.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ook hoor ik van iedereen (welke cursus er ook gevolgd is) dat je ter motivatie altijd hoge cijfers krijgt

Ik vind het eigenaardig dat je überhaupt cijfers krijgt.

Ik heb in Engeland twee thuiscursussen gevolgd en daar krijg je nooit cijfers, alleen op- en aanmerkingen van de docent. Als je een goede docent hebt, leer je daar een hoop van.

Quote:
Allereerst moet je bedenken dat als een cursus goedkoper is (bijvoorbeeld NHA) dat de docent dus veel minder minuten betaald krijgt om jouw werk na te kijken. De uren van de docenten maken nl voor een groot deel de prijs.
Je moet ook even het aantal lessen ( en ook het aantal keren dat je dus huiswerk kunt insturen en feedback krijgt) met elkaar vergelijken.

Een heel goed punt, Zjors!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer bedankt voor de tips :wink:

Begrepen er in het handboek ook aandacht geschonken wordt aan schrijfcursussen. Kan ik er toevallig nog iets uithalen ivm het maken van een goede keuze?

Een cursus in de buurt zou me wel leuk lijken ivm interactie over waar je mee bezig bent.
Of werkt dat ook wel bij de loi, nti en nha? Daar heb je toch ook een chat voor medecursisten of iets dergelijks?
Als je een beetje kan communiceren er over houdt je het levendig en dat scheelt voor mij het halve werk denk ik.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt inderdaad contact opnemen met medecursisten, maar zowel bij LOI als bij NTI heb ik dat nog nooit meegemaakt. Dus daar moet je niet teveel van verwachten. Maar waar woon je ergens? Misschien kent iemand en cursus of een schrijfgroep bij jou in de buurt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Woon in Leiden. Ondanks dat er aardig wat cursussen worden gegeven, valt het wat schrijven betreft wat tegen. De cursus bij de volksuniversiteit ging niet door. Dergelijke cursussen beginnen vaak in febr en sept. en dat is mij te ver weg. Mocht iemand toevallig iets geschikts in de buurt weten, dan hoor ik het graag.

Zijn er online nog bepaalde plekken waar mensen die een afstand cursus volgen veel komen? Hier hebben de nodige mensen zo'n cursus gevolgd begrijp ik. Zelf zie ik het al gebeuren dat ik zo'n pakket bestel en er vervolgens tegen op zie en dat tempert de lol nogal. Bij een cursus in de buurt heb je door de aanwezigheid van anderen nog het idee dat je niet in je eentje zit te rommelen....en hou je het enthousiasme erin.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Denk dat het toch maar een afstandscursus wordt, dat is toch het meest praktisch. Dichterbij dan Rotterdam zijn er ook wel cursussen, bijvoorbeeld Den Haag maar dat is hetzelfde verhaal.
In elk geval begrijp ik dat eigenlijk alle genoemde cursussen op afstand wel oke zijn en zal rekeninghoudend met alle reacties er nog eens over nadenken wat het beste aansluit op mijn vraag.

Bedankt iedereen! :wink:

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb zelf zitten twijfelen om die schrijfcursus bij de NTI te gaan volgen. Ook mede omdat er vaker in dit forum positief over geschreven is.

Maar toch vind ik het zelf fijner om echt naar een cursus toe te gaan en op vaste dagen je ‘huiswerk’ zeg maar ook echt af te moeten hebben.
Twijfel er zelf nu aan om een losse 8-avondencursus bij de schrijversvakschool te gaan volgen in Amsterdam eind april.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Twijfel er zelf nu aan om een losse 8-avondencursus bij de schrijversvakschool te gaan volgen in Amsterdam eind april.

nenko, die cursus kan ik je zeker aanraden! Ik heb de wintercursus gedaan, die eindigt a.s. zaterdag. Ik vond hem zeer leuk en inspirerend. Jammer dat hij bijna afgelopen is.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook ik heb korte verhalen en romans bij NTI gevolgd. Ik vond het een goede cursus. Je kreeg goede feedback om je te verbeteren. Het handige van zo'n cursus is dat je in je eigen tempo kunt werken en er de deur niet voor uit hoeft (ben nogal een 'schrijvende' huismus :wink: ) Degene die je werk nakijkt heeft zelf ook een uitgeverij en doet aan manuscript beoordeling, Hans Mors. Hij jureert ook bij verschillende schrijfwedstrijden. Dus ervaring genoeg lijkt me.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf zit ik nu ook aan de NTI te denken.
Belangrijkste is voor mij dat ik veel schrijfopdrachten krijg en flink wat techniek die je meteen in de schrijfopdrachten moet verwerken.
Graag wil ik met verschillende genres ervaring opdoen zodat ik me goed kan orienteren wat me wel/niet ligt.
Ik heb de indruk dat dit bij de cursus 'korte verhalen en romans schrijven' van de NTI wel kan.
- Klopt dat?

Mijn interesse gaat wel in het bijzonder uit naar (korte) verhalen schrijven en kinderverhalen maar ik begrijp dat ik dan eigenlijk 2 verschillende cursussen moet volgen.
- Het is niet zo dat ik in 'korte verhalen en romans schrijven' ook nog een beetje mijn kinderverhalen kwijt zou kunnen?

- Zitten er in die cursus 'jeugdverhalen schrijven' van de NTI nog wel behoorlijk wat schrijfopdrachten of is het vrijwel alleen maar informatie over waar een verhaal aan zou moeten voldoen?

Wat betreft kinderverhalen schrijven...
Bij NTI krijg je 18 lessen (315euro) en bij NHA krijg je 48 lessen (189 euro) docent Mevr. J. Kunnen.

Kan me zo voorstellen bij de NHA je meer oefent in schrijven en je bij NTI vooral veel informatie krijgt.

Korte verhalen schrijven NHA is ook 48 lessen (189 euro) docent mevrouw M. Jelsma.
NTI is zelfde cursus 30 lessen (315 euro)

- Zijn er nog meer mensen met ervaring bij NHA?
Het prijsverschil zal em toch niet alleen in het nakijkwerk zitten?

Bij LOI is de cursus 'creatief schrijven' volgens mij aardig compleet. Bevat zowel korte verhalen en romans als kinderverhalen.
Aantal lessen staat er niet bij vermeld. 10 maanden is 460 euro.

Heb begrepen nadeel is deze cursus verouderd is.
Vindt het vergelijkbaar met de rest ook wat duur.

- NTI en NHA zijn wel up to date?

Nou ik weet jullie er wel mee lastig te vallen he!!
Ik zet het hier even op een rijtje, kan iedereen die met dezelfde overweging loopt het meteen zien.

:wink:

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Nenko en anderen die twijfelen over cursus ik kan jullie van harte Script+ in Amsterdam aanraden. Heb ik zelf met enige tussenpozen ook een paar jaar gedaan en enorm veel geleerd. Is niet schriftelijk, maar de lijfelijke aanwezigheid werkt heel goed om uitgebreid elkaars werk te bespreken. Veel nuance omdat je dan dieper op de zaken in kunt gaan dan bij een scriftelijke cursus.
Nic.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ga van de week het inschrijfformulier opsturen voor die proza cursus bij de schrijversvakschool. Kijk er nu al naar uit om die cursus te gaan doen.

Jammer dat je van Script+ niet zo veel op internet kan vinden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Wat betreft kinderverhalen schrijven...
Bij NTI krijg je 18 lessen (315euro) en bij NHA krijg je 48 lessen (189 euro) docent Mevr. J. Kunnen.

Bij NTI was de docent ook mevrouw J. Kunnen. Volgens mij is zij nu niet meer de docente bij NHA maar dat weet ik niet zeker.

Het is wel een groot prijsverschil.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Quote:
Wat betreft kinderverhalen schrijven...
Bij NTI krijg je 18 lessen (315euro) en bij NHA krijg je 48 lessen (189 euro) docent Mevr. J. Kunnen.

Bij NTI was de docent ook mevrouw J. Kunnen. Volgens mij is zij nu niet meer de docente bij NHA maar dat weet ik niet zeker.

Het is wel een groot prijsverschil.

Dat vind ik dus ook! Ik zit er over te denken om bij het NHA te gaan schrijven weer, dat past beter in mijn studentenportomonee :D :lol:

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

marlies wrote:
Juultje, misschien is het schrijversplaza iets voor jou? Daar is een hele lijst van schrijfgroepen. Misschien is er een bij jou in de buurt.

Bedankt voor de tip. :wink: Dat is inderdaad interessant. Bij mij in de buurt is het alleen niet voor verhalen schrijven maar voor proza en poezie en dat is toch weer wat anders dacht ik.
Zag nu ook pas de oproep:
http://www.schrijven.org/node/513
Begrepen de groep al vol is (er stond ook iets over leeftijdsdiscriminatie maar persoonlijk vind ik leeftijdsverschillen veel inspirerender).
Bij mij moet het echte schrijven ook weer gaan beginnen met de cursus. Dat is ook een soort van stok achter de deur. Misschien dat ik dan verder opzoek ga naar een manier van informatie-uitwisseling, als bijvoorbeeld een schrijversgroep.

Luthien, De NHA daar denk ik nu ook aan ja. Twijfel nog met NTI maar de NHA kan je sowiezo geen buil aan vallen, lijkt het.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Quote:
Wat betreft kinderverhalen schrijven...
Bij NTI krijg je 18 lessen (315euro) en bij NHA krijg je 48 lessen (189 euro) docent Mevr. J. Kunnen.

Bij NTI was de docent ook mevrouw J. Kunnen. Volgens mij is zij nu niet meer de docente bij NHA maar dat weet ik niet zeker.

Het is wel een groot prijsverschil.

Klopt. Inmiddels staat mw Jelsma onder 'cursusleiding' vermeld bij NHA.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marlies wrote:
Ik heb net nog even naar de links gekeken.

Die cursus van de NTI ziet er inderdaad interessant uit, vooral ook vanwege het volgende

Quote:
[color=green]
Ik zag ook dat de LOI cursus 10 maanden duurt en totaal €460 kost, terwijl de NTI of 6 of 12 maanden duurt en zo'n €330 kost.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik denk ik voor de NTI gaan.

Bij de nti kun je (altans bij een andere cursus die ik bij hun gedaan heb)
tot een jaar na de laatste lesmaand nog huiswerk insturen. en je kan een maand op proef lessen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,
Heb me even geregistreerd om te kunnen reageren.
Ik volg de cursus Korte Verhalen bij NHA.
Je werk wordt tot vijf jaar nog na gekeken! Dat moet wel kloppen want als ik iets instuur krijg ik nog steeds een reactie...
Ik vind het een prima cursus. Het feit dat ik nog maar zo weinig lessen heb gemaakt , ligt niet aan de cursus maar aan mij; weinig discipline. :oops:
De lessen worden tegenwoordig nagekeken door Marjan Jelsma (als je haar googled, zie je dat ze niet de eerste de beste is!)
Je leert allerlei genres kennen, zodat je er achter komt wat je het beste ligt.
Ook wordt aandacht besteed aan hoe om te gaan met uitgeverijen etc.
Goh, ik word ineens enthousiast; morgen maar weer een lesje maken.
Dat verhaal over die hoge cijfers geloof ik niet zo in, waarom zouden ze:de cursus heb je toch al betaald?
Althans ik hóóp dat het niet zo is :wink: