Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Verras jezelf!

Ik heb me ingeschreven voor proeflessen betrefffende het schrijven van een boek bij www.verrasjezelf.nl van ene Anne van Wageningen:
4 proeflessen tegen 3,50 administratiekosten en de hele cursus van 17 lessen zou 29 euro kosten!!!!!
Da's niet veel, dacht ik en drukte enthousiast op de knop verzenden.
Vind het bij nader inzien nogal vaag. Heeft één van jullie er wel eens van gehoord?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jazeker, heb ik ooit gedaan. Alleen nooit betaald. Toen was het betalen nog vrijwillig als je er tevreden over was. En het bedrag stukken lager.

Vergis je niet. Het schrijven moet je zelf doen. Ook worden er geen ideen voor je boek aangedragen.
Je krijgt tips, je moet goed uitrekenen hoe snel je schrijft. je krijgt dan een soort tijdsframe waarin je moet schrijven. En hele idee draait om discipline. Volgens mij heb ik die stappen nog ergen op mijn harde schijf staan.
Als ik straks van mijn werk kom zal ik eens kijken of ik ze vind.
Maar uiteindelijk is het jouw keuze.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De eerste 4 "lessen", eigenlijk zijn het meer stappen. Krijg je (altans ik wel en dat is 1 mnd geleden) gratis. Ze stellen ook eigenlijk niet veel voor. Als je dan verder wilt gaan moet je 29 euro betalen, mocht je niet tevreden zijn dan krijg je dat bedrag (-3,50 adm. kosten) gewoon terug. De eerst stapen kun je in de meeste boeken over schrijven zelf ook terugvinden dus ik heb niet meer gereageerd.

Ik betwijfel of er mensen zijn die hier wel iets mee kunnen.
(al was ik wel nieuwsgierig naar stap 5)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik blijk alleen nog maar stap 11 tot en met 17 te hebben. Dan gaat men ervan uit dat je de eerste versie van je boek al geschreven hebt.
De volgende stappen gaan over het herschrijven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik prefereer zelfstudie. Deze gestandardiseerde opleidingen lijken me eerder beperkend dan verruimend. Zelfs boeken over schrijven moet je, naast de concrete taalkundige tips, altijd met een korreltje zout nemen. Naast het pure literaire werk is schrijven ook nog altijd een kunst, en dan moet je nu eenmaal zelf weten in te vullen, zonder dat één of andere cursus daar richting aan geeft.

Begrijp me niet verkeerd, heel wat mensen zullen hier best wat weten uit te halen maar als je bepaalde dingen zelf kan ontdekken door bv kritisch en analyserend werken van andere schrijvers te bekijken is dit eens zo nuttig. Ik kijk dan ook een beetje argwanend naar de talloze formules die her en der worden aangeboden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

godje wrote:
Ik kijk dan ook een beetje argwanend naar de talloze formules die her en der worden aangeboden.

Hangt het niet ook van je doel af? Wil je een harlequinroman schrijven en centjes in je zak schuiven? Je levensverhaal beschrijven en dat POD uitgeven? Of wil je de nieuwe Grote Nederlander van de europese literatuur worden... Of misschien heb je gewoon een hupje nodig om te beginnen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tuurlijk. Om mezelf te quoten:

godje wrote:
... heel wat mensen zullen hier best wat weten uit te halen...

Maar ze laten al te vaak uitschijnen dat je daar je heil vindt. Neem bv, om on topic te blijven, deze slagzin:

Quote:
Ook JIJ kan een boek schrijven. Met deze schrijfcursus kan het.

Het lijkt me allemaal een beetje overroepen. C'est tout.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

godje wrote:

Quote:
Ook JIJ kan een boek schrijven. Met deze schrijfcursus kan het.

Het lijkt me allemaal een beetje overroepen. C'est tout.

Ach ja, de commercie. Centjes 'dienen zullen we ... Ja, ik begrijp je nu.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de reacties!

Ik zie (of zag;ben er nog niet uit) het vooral als een eventuele stimulans om te beginnen met het idee dat in mijn hoofd rondspookt.
Ik hoop een antwoord te krijgen op de vragen:Waar moet ik beginnen? Hoe deel je het in? etc
Heb vandaag stap 1 binnengekregen. Ik moet zeggen dat de tip: Kies iets waarover je WILT schrijven en niet iets waarvan je denkt dat je er over zou MOETEN schrijven mij aan het denken heeft gezet over het idee waar ik mee rondloop. (voel het inderdaad als een soort verplichting aan een overleden persoon)

Ben eigenlijk het type: 'Ikke zelf doen', ik heb uit vertrouwde bron vernomen dat het zo ongeveer mijn eerste woorden waren. Met de cursus Korte verhalen van NHA kom ik om die reden ook niet verder omdat het mij al gauw het (overdreven) gevoel geeft dat ik het dan niet helemaal zelf doe, alsof het dan minder waarde heeft.
Ik wil niet dat mijn schrijven, de 'eigenheid' ervan beinvloed wordt. Dit is niet omdat ik mezelf zo geweldig vind (had ik maar minder twijfels).
Vandaar dat het voor mij nogal een stap was om mij bij 'Verras jezelf' aan te melden.
Ik denk dat ik het meest heb aan een boek dat louter technische tips geeft over indeling ed ( O, O... wat ben ik eigenwijs)
Of misschien moet ik het houden bij korte verhalen...

@ Gerty: Blijf nieuwsgierig of je er iets aan gehad hebt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb ik er iets aan gehad?
Als je puur zoekt naar een globale structuur, ja dan misschien wel.
Je krijgt een soort routekaart uitgereikt.
Nogmaals, je krijgt geen schrijftechnieken zoals bij een schrijfcursus.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik heb die cursus van Anne van Wageningen gedaan in 2004, toen ik net begon met creatief schrijven. Het beviel me in die zin, dat het me concreet aan het werk zette, me over de hobbel heenhielp. Die stimulans en het prikkelen van vertrouwen had ik, zeker destijds, nodig. Ook zette het me op een "schrijfspoor" waarvan ik eerder niet had gedacht dat het iets voor mij zou zijn. Namelijk schematische indelingen. Op zich ben ik er dus niet ontevreden over, maar ik heb het niet afgemaakt. De herhalingen, het leek wel of ze me probeerde te hypnotiseren, vond ik ergerlijk.
Ing

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het klinkt als een Amerikaanse cursus die ze vertaald heeft.
Er zijn op het net talloze schrijverscursussen te vinden. Sommige zijn gratis, voor anderen moet je betalen.
Kun je niet een stukje tekst uit de les hier neer zetten. Als we het vertalen, is het wellicht mogelijk om de oorspronkelijke cursus te vinden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hieronder het begin van de cursus, is dat genoeg of is een middendeel handiger? Hoe wil je dat aanpakken, dat zoeken naar eenvertaling?

(c) 2003 Boog consult
= = = = = = = = = = =

Beste Inge,

Bedankt voor je aanmelding. Leuk om weer een nieuwe cursist te
hebben.

Over drie dagen kun je beginnen.

Over drie dagen? Ja drie dagen. Niet eerder.
Ik wil namelijk dat je je eerst voorbereidt op deze cursus.
Praktisch èn mentaal!

Een goede voorbereiding is belangrijk voor een goed resultaat.
Dat wil ik echt benadrukken, want ik wil dat je zoveel mogelijk uit
deze cursus haalt en er echt, concreet, wat mee gaat doen.

Hieronder vind je aanwijzingen voor de mentale voorbereiding en de
praktische instructie vooraf.

Vriendelijke groeten,

Anne van Wageningen

info@verrasjezelf.nl
www.verrasjezelf.nl

(c) Copyright september 2002 - Boogconsult

MENTALE VOORBEREIDING

Het starten met een cursus waarbij het huiswerk niet minder is dan
het schrijven van een compleet boek, is niet zomaar iets. Je begint
een project waarvoor inzet nodig zal zijn.
Het is goed om je dat te realiseren. Dus ik wil dat je je daar
mentaal op voorbereid.

Hoe doe je dat? Door zo vaak als maar mogelijk de komende twee
dagen aan deze cursus te denken en aan wat het je zou kunnen gaan
opleveren.
Zeg bijvoorbeeld steeds tegen jezelf: "Ik ga een boek schrijven. Ik
start met een cursus die mij daarbij gaat begeleiden zodat het echt
werkelijk gaat gebeuren. Ik ga een boek schrijven." En denk daarbij
gerust dingen als "Goh wat leuk" "Oh, wat spannend" "Joepie" "O wat
ben ik benieuwd". Goed, misschien draaf ik een beetje door, maar
dit is wel waar het om gaat.

Weet je waarom het belangrijk is? Door je te concentreren op wat je
gaat doen, doe je het beter, gemakkelijker en kom je verder dan
zonder concentratie vooraf. Dat is bij schrijven niet anders als
met verspringen of welke prestatie dan ook. Concentratie vooraf
verbetert je prestatie.

Succes!

En nu:

DE PRAKTISCHE INSTRUCTIE

Ik wil graag dat je voor jezelf bepaalt hoeveel tijd je aan de
cursus en het schrijven gaat besteden.
Op welke dag(en) van de week en op welk moment van de dag.
Tenminste twee uur per week (voor minder doe ik het niet! :)).
Spreek dat met jezelf af. Leg het vast in je agenda:
Van nu af aan ga ik elke (dan en dan), vanaf (zo laat)
tenminste één uur achterelkaar aan Mijn Boek besteden.

Afgesproken? Afgesproken!

Denk erom hoor. Ook degenen die hebben ingetekend op deze cursus
"om eens te zien wat Anne te zeggen heeft over het schrijven van
een boek": meedoen! Aan de slag. Kom uit je luie stoel en maak een
voornemen. Ook jij zult trots op jezelf zijn als je over een paar
weken kunt zeggen: "verdraaid, ik ben echt op weg om een goed boek
te schrijven. Het lukt zomaar."

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aha, ik was weer onhandig bezig :wink:
Op haar eigen site staat een link naar http://www.surpriseyourself.info/ en daarop staan 2 Amerikaanse cursussen over het schrijven van boeken.
Ze geeft ook aan dat ze er 1 vertaald heeft in het Nederlands.
" I made an e-mail course of it in my native language (Dutch) on my first website. Now THAT is the best course on the internet, of course (smile), but for you, who are not able to understand Dutch (for you it’s all Double-dutch?!), I recommend these three courses that helped me understanding the successful-writing process."

Alleen heeft ze het over 3 cursussen en zie ik er maar 2 staan.
Enfin, het is dus wel zoals ik dacht gewoon een vertaling van een Amerikaanse cursus.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vast heel suf, maar dat was nooit eerder bij me opgekomen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Vast heel suf, maar dat was nooit eerder bij me opgekomen.

Nee hoor, niet suf.
Ik ben affiliate geweest ( promoten van bedrijven op het internet) en herken daardoor dit soort zaken wat sneller. Een een canadees als ex wil ook nog wel eens helpen ;-) Zie meteen dat sommige zinnen wel vertaald moeten zijn. (Deal? Deal! )

Verder denk ik dat Anne van Wageningen een fictieve naam is. De site staat op naam van Pauline Schakenbos van Boog consult te ........Wageningen :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan misschien niet suf, maar wel een beetje boel naïef. :oops:
Zomaar twee dingen geleerd, want ik had ook nooit eerder van affiliate gehoord.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ken die welkomsttekst, heb er vorig jaar ook even naar gekeken. De tekst vond ik zo oppervlakkig, en bijna betuttelend, dat ik besloten heb om -nog voor de drie dagen om waren- niet verder in zee te gaan met Annes schrijfcursus. Ik had er gewoon geen goed gevoel over. Heel subjectief, ik weet het.

Wie weet is dat de reden dat mijn boek er nog niet is... :P

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb die cursus ook bekeken ik kreeg toen de eerste drie of vier lessen gratis.
Ik ben daarna ook niet verder gegaan het was niet wat ik zocht.
En zoals ik hier al op dit topic las, je kunt ook al veel van wat je daar leest in boeken vinden.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb die cursus wél gedaan en er veel aan gehad.
Voor mensen die beginnen, kan het een goede steun zijn.
Het gaat voornamelijk over opzet, structuur en vooral doen.
Het concentreert je op het boek wat jij wilt schrijven.
Maar het gaat niet over schrijf-technieken.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was aan het Googlen op "verrasjezelf" en kwam deze discussie tegen. Bedankt voor het reageren, Maya. Goed om te lezen dat je er veel aan hebt gehad. Het klopt wat Maya zegt: het gaat voornamelijk over opzet en structuur. Daarnaast ook tips over doorzetten. En een les over publiceren. Het klopt ook dat de cursus niet voor iedereen geschikt is. Over de achtergrond: In 2003 kwam ik een paar Amerikaanse cursussen tegen die mij enthousiast maakte om mijn boek op te pakken. Maar omdat ik altijd aan anderen wil doorgeven at ik zelf zo leuk vind, ben ik een Nederlandse versie gaan maken. Gecombineerd met eigen kennis, ervaring en inzichten. Het is geen vertaling. Het is mijn eigen tekst. Je zult dus geen Engelstalige versie van cursus vinden. Over het cursusbedrag: De eerste tijd was de cursus gratis (om hem te laten beoordelen). Na een aantal maanden en diverse enthousiaste reacties vond ik het tijd om er een bedrag voor te vragen. Ik ben niet "op geld uit", maar ik wil wel gewoon een inkomen verdienen met de tijd die ik aan deze cursus en de website besteed. Ik denk dat 29 euro heel redelijk is. Maar ik wil waar voor je geld aanbieden. De cursus / opzet is niet voor iedereen geschikt. Vandaar eerst gratis lessen en daarnaast nog geld terug garantie. Iets anders: Ik wil een forum opzetten om alle cursisten te laten delen in de antwoorden op vragen die ik in de loop der tijd zoal heb mogen afhandelen. Als iemand weet hoe en waar ik eenvoudig een forum kan opzetten - graag met zo min mogelijk, liefst zonder, reclame - dan ben ik je erg erkentelijk! Vriendelijke groeten, Pauline Schakenbos P.S. Gerty en anderen: geen lessen gratis doorsturen naar anderen. In de lessen staat toch duidelijk een copyright! Als collega schrijver ga je toch niet aan broodroof doen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles wat met schrijven te maken heeft is natuurlijk prima. Maar we gaan hier toch géén reclame maken?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vraagt ze niet, Marco, ze vraagt om informatie om het daarna zelf te doen. Ik zou het zelf niet weten. Bovendien maakt ze geen reclame, ze geeft antwoorden op de vragen en opmerkingen die hier gesteld zijn. Ik ben best alert op 'gratis reclame op het forum', dit vind ik er niet onder vallen. De curususprijs vind ik ook niet te duur maar dat is weer een antwoord op een andere vraag.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb cursussen bij Script+ gevolgd en ik vind dat ze daar een hele goede syllabus hebben. Kort maar duidelijk plus met voorbeelden die iedereen kent alles (over schrijftechnieken) uitgelegd. Maar 'verras jezelf' ken ik ook niet... Het klinkt een beetje of alles 'zomaar even' te doen is, zélfs schrijven. Was dat maar waar.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeanne: Dus als ik een gelijkende cursus aanbied voor vijfentwintig euro, is dat ook geen reclame :( ?? Lijkt me een vorm van... We verschillen hier toch van mening...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het zo was, zou ik het helemaal met je eens zijn, Marco. Maar ik kijk naar de start van het topic. Draaikever stelt een vraag. Anderen reageren daar op. Tot slot geeft Pauline Schakenbos (een heel andere naam dan Anne van Wageningen over wie het in het begin van het topic ging, dus dat snap ik ook niet) Pauline dus, geeft antwoorden. Niemand heeft hier op eigen initiatief een EIGEN cursusaanbod gepromoot. Tenminste, ik zie dat nergens. Jij? Dit impliceert natuurlijk wel dat als je zo slim bent, om een vriendinnetje op het forum vragen te laten stellen over jouw cursusaanbod, je gratis pr krijgt. Maar het lijkt me niet dat dit hier aan de orde is. Iedereen is ook niet dolenthousiast over 'Verras jezelf', dus echt reclame kan ik het niet noemen. Dat is bij het topic 'Cursus Kinderboeken Schrijven' van Wim Daniels anders. Die man stuurt zegge en schrijve een (1) bericht in, enkel om ons op de hoogte te stellen van zijn cursus. Dat is puur reclame. Hij noemt er zelfs tijden en bedragen bij en reageert niet op vragen of opmerkingen. Daar ben ik zeker niet voor. Het komt zeer zelfgericht over. Maar als iedereen op het forum ervoor is om zijn eigen cursus of diensten te promoten, ga ik zelf ook reclame maken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie zegt ons dat Pauline niet Anne is? Als ik de strekking van haar verhaal zo bekijk riekt het op z'n minst naar vriendjespolitiek... En volgens mij 'kent' iedereen Wim inmiddels }:) hahaha!!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb die cursus vorig jaar ook "gedaan", of in ieder geval betaald en ontvangen. Ik was toen halverwege mijn eerste roman en ik zocht naar NLse input, na allerlei advies uit Engelstalige schrijfboeken en -sites. Ik heb toen "Anne van Wageningen" ge-googled, maar kon niets relevants vinden. Toch heb ik het gedaan omdat het via internet was en niet al te duur was. Erg veel heb ik er niet aan gehad, maar alle beetjes helpen. ;-)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pauline is wel Anne. Dat kun je toch opmaken uit de eigenaar van de site en uit haar antwoord. Daar doet ze ook niet geheimzinnig over. Dat Wim Daniels hier van Dries wel reclame mag maken, marriejeanne, zal wel te maken hebben met het feit dat hij de schijver is van een van de schrijfboeken in de reeks die Schrijven samen met uitgeverij Augustus aan het maken/promoten is. Verder vind ik het volkomen terecht. Marcoqrl, dat Anne/Pauline hier reageert op wat er over haar en haar cursus gezegd wordt. Het zou mooi wezen als dat niet meer correct zou zijn. Wij hebben het hier toch over haar. Dan mag ze toch uitleggen wat ze doet en waarom.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anyway, over goedkope site: Bij www.keurigonline.nl kun je al voor 1 euro per maand webruimte huren. Het pakket van PHPBB (forum) is gratis, en anders zijn er nog zat andere softwarepakketten voor sites en forums om op te zetten. Zet er een googlebanner op, dan haal je de kosten voor hosting er ook uit.