Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zinnen uit songteksten, schending copyright?

Hallo allemaal,

Als tegenhanger van het "HEMA etc... etc... topic", wilde ik eens weten of iemand weet hoe het hiér mee zit:
* In een kort verhaal dat ik pas geschreven heb, waarin het nogal om muziek draait, spelen en zingen een jongen en een meisje, een nummer van 'U2'. Nu heb ik enkele zinnen uit een songtekst overgenomen, en tússen de handelingen in het verhaal gezet, om aan te geven dat ze bezig zijn met zingen. Maar màg dit???

Alvast bedankt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De regel voor schrijven is dat het mag:

• mits het werk waaruit is geciteerd rechtmatig openbaar gemaakt was;
• het citeren in overeenstemming is met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd;
• de bron op duidelijke wijze wordt vermeld, alsmede de aanduiding van de maker, indien deze in de bron voorkomt.

ik weet niet of dit ook voor songteksten geldt? :roll:

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik gebruik zelf ook stukjes songtekst om karakters te laten zingen, meeschreeuwen.

Ben het geloof ik ook welees tegegekomen in boeken, maar twijfel want ik weet zo niet welke.

Zolang je duidelijk aangeeft dat ze een nummer van van U2 zingen, kunnen ze je denk niets maken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik citeer in mijn boek een paar regels uit een popsong en achterin het boek heb ik de gegevens opgenomen: band, schrijver van het nummer, titel van de cd en jaar van verschijnen. Net als bij bronvermeldingen in wetenschappelijke literatuur eigenlijk. Volgens mijn redacteur is er dan niks aan de hand.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alexa wrote:
Ik citeer in mijn boek een paar regels uit een popsong en achterin het boek heb ik de gegevens opgenomen: band, schrijver van het nummer, titel van de cd en jaar van verschijnen. Net als bij bronvermeldingen in wetenschappelijke literatuur eigenlijk. Volgens mijn redacteur is er dan niks aan de hand.

Hmm... Dát zie ik niet zo zitten, maar er wordt toch zeker wel aangegeven in de dialogen dat het om 'U2' gaat. Dus ik denk dat het geen probleem zal zijn.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oeps.
Dus dit kan niet zo? :oops:

'...‘We’ve got a rat in the kitchen, what are we gonna do?’ klonk het vanuit de gang. Davie had het blijkbaar erg naar zijn zin en al gauw namen de anderen het liedje over. Uit vier monden klonk nu het oude nummer van UB40 enigszins aangepast voor de gelegenheid....'

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ken je misschien het boek 'Every poet is a thief' van Ruud de Wild? Daarin heeft hij songteksten verwerkt in z'n schilderijen.
In het voorwoord staat het één en ander uitgelegd en achterin staat de bronvermelding, bijv:
blz. 23 Don't let it get away uit 'Beautiful day' van U2

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
band, schrijver van het nummer, titel van de cd en jaar van verschijnen.

Quote:
en achterin staat de bronvermelding, bijv:
blz. 23 Don't let it get away uit 'Beautiful day' van U2

Ik denk dat ik het dan ook maar zo ongeveer ga doen, buiten de aangegeven bron in citaten in het verhaal, een duidelijk overzicht voor- of achterin.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ong. 18 nrs en daarvan een stukje songtekst in mijn script, waarbij ik dan ook direct de namen van de zanger/es -groep vermeld. Zoals dit: Dit keer zingt Michael Bublé luid ‘Lost’ met zijn zwoele stem: 'Cause you are not alone And I am there with you And we'll get lost together Till the light comes pouring through 'Cause when you feel like you're done And the darkness has won…’ Lijkt mij dan toch niet nodig om op een aparte blz. al die zangers/essen- groepen met de titel van de songtekst te vermelden? Of toch wel voor de zekerheid?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee hoor. Helemaal niet nodig. Dat zou dubbel zijn. Het is duidelijk genoeg.