Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet genoeg informatie

Ik was net even aan het speuren op wikipedia voor de leefgewoonte's, culturen enz door de eeuwen heen. Ik wil het gaan gebruiken voor verschillende landen in mijn Fantasy verhaal. Dus ik zocht het volgende op: de Maya's de indianen De inka's Grieksemythologie Italiaanse Mythologie Egyptische Mythologie en zelfs op de Afrikaanse Mythologie. maar van al deze catagories is maar heel weinig te vinden. De afrikaanse Mythologie bestaat bij wikipedia niet eens. (en jammer genoeg sta ik niet meer ingeschreven in de bieb)Wat ik wel weer van plan ben. Maar vinden jullie het ook niet raar dat een van de grootste zoekmaschiene's deze interessante onderwerpen niet tot ieders beschikking bestaat. Gelukkig heb ik wel 4 boeken over het oude Egypte en een boek over de hele griekse mythologie. Mijn vraag is weten jullie nog goede site's om leefgewoonte's of oude culturen op te sporen van oude beschavingen, want zo weet ik niet hoe ik verder moet komen... Alvast bedankt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Google heeft niks met inhoud te maken. En misschien is er best informatie, en heb je alleen de verkeerde zoektermen opgegeven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM je hebt gelijk gehad hoor gelukig heb ik nu door four season nog een hele goeie zoekmaschine erbij! bedankt voor de tips.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wikipedia is geen zoekmachine hoor, eerder een digitale encyclopedie. Als je 'rat' intypt, krijg je ook slechts wat basisinformatie. Ik wed dat je meer informatie krijgt als je de term in bijv. Google intypt (dat is een zoekmachine).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En als je mythologie intypt bij Google? Of bij Yahoo. Of bij Ilse. Allemaal zoekmachines. En bij sprookjes, sages en legendes in verre landen?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook een paar boeken hoor, maar daar staat weinig informatie in waarover ik wil lezen. En op de site's ook, het blijft lastig. Maar door de tips kom ik al een eind verder. er stonden zelfs een paar site's bij waarover ik nog nooit gehoord had, maar nu gaat het wel lukken! bedankt nogmaals.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Psyche, infotmatie => informatie gewoonte's => gewoontes zoekmaschine=> zoekmachine Mythologie is dan weer wel goed gespeld. (misschien heb je een woord niet goed gespeld bij het zoeken naar informatie) :?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat is het denk ik niet want dan komt er te staan: misschien bedoelde je... Ik hoop dat het je nu wel lukt, Psyche!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja sorry, informatie is gewoon een tikfout net als dat van zoekmachine en dat van gewoontes een héle dome fout... kun je me vergeven ? ik vond het wel een hele goede tip hoor ! ik heb nu al heel veel over verschillende mythologies gelezen. :Thumbsup:

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel van je topic is: “niet genoeg informatie.” Dat lijkt me sterk. Misschien kan je het beste voor je research een paar dagen in de bibliotheek doorbrengen. Over alle onderwerpen waar jij het over hebt zijn honderden, zo niet duizenden boeken volgeschreven. Het Internet is leuk en aardig om even snel iets op te zoeken, maar absoluut niet zaligmakend.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas op met Wikipedia. Het is geen betrouwbare bron. Iedereen kan er informatie op kwijt. Het is leuk om je een eindje op weg te helpen. Toen ik nog in het onderwijs zat, zag ik dat veel studenten Wikipdia gebruikten voor hun bronnen. En vaak gingen ze de mist in.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas op met Wikipedia. Het is geen betrouwbare bron. Iedereen kan er informatie op kwijt. Het is leuk om je een eindje op weg te helpen. Toen ik nog in het onderwijs zat, zag ik dat veel studenten Wikipdia gebruikten voor hun bronnen. En vaak gingen ze de mist in.
Mabel Wisse Smit(?) heeft toch een keer een stuk tekst van wikipedia zelf "gecorrigeerd"?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Psyche, in plaats van mythologie zou ik zoeken naar anthropologie, en daarnaast ondersteun ik de tip van Irene: ga naar een bibliotheek. Ik kan je wel enkele tips geven. Er is een wat ouder boek met als titel "Leven der natuurvolken". Het beschrijft de samenleving van verschillende kleinere volkeren in de wereld. Ik heb even geen details; het is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb. Daarnaast heb ik erg veel gehad aan boeken over het Europa in en rond de Middeleeuwen. Europa heeft, achteraf gezien, een boeiende tijd doorgemaakt, in die zin dat de samenleving na de Romeinse tijd sterk terugviel. Er zijn diverse boeken verschenen die dit vanuit maatschappelijk oogpunt beschreven hebben. Erg leerzaam, als je andere werelden wilt 'begrijpen'. Twee schrijvers schieten me te binnen: LeGoff met 'De cultuur van Middeleeuws Europa' Le Roi Ladurie met diverse boeken, waarvan 'Montaillou' wel de meest interessante is. Succes!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je in de bibliotheek op zoek gaan naar boeken. Meestal is dat betrouwbaarder omdat er voor het schrijven van een boek vaak groot onderzoek word gedaan. Ik heb ooit een groot werkstuk over indianen en amish moeten maken. Van de amish had ik vooral informatie afkomstig van het internet. Ik heb er de hooflijn uit moeten halen, omdat de details bij verschillende sites afkomstig erg met elkaar verschillen. Dan is het handiger als er een boek is dat 'betrouwbaar' is en veel informatie heeft... dat had ik bij de indianen dus wel. En je komt dan verrassende informatie tegen. Enkele zoekmachines: http://www.google.nl http://www.ilse.nl http://www.kennisnet.nl

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oke dan ga ik lekker naar de bieb toe( wat ik al eerder heb beschreven is dat ik geen lid meer ben van de bieb maar ik denk zekker na deze topic dat ik me snel weer in laat schrijven!) Four season : gewoon de e en de komma gelijkttijdig ingedrukt houden.' kwam er bij toeval achter.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft geen lid te zijn om de boeken daar in te zien en eventueel hoofdstukken te kopieren. Maar een schrijver die geen lid is van de bieb.... Als je je research een beetje serieus neemt is het toch wel handig om weer lid te worden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorig jaar is mij tijdens een rechtencollege verzekerd dat de kans dat er fouten staan op wikipedia, statistisch gezien even groot is als in de Encyclopedia Brittanica. Wikipedia is dus wel degelijk als bron te gebruiken. Daar staat dan weer tegenover dat de informatie in een encyclopedie per definitie erg beperkt is. Wat dat betreft kun je ze het beste gebruiken als startpunt om een paar goede zoektermen en gerelateerde onderwerpen vandaan te halen. Daarna begint het zoeken naar informatie pas echt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook in de digitale knipselmap van de bieb zoeken. Die vroeger op van die microfiches en kaartje stond e.d. Hebben ze een speciale databank voor gemaakt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het beste kun je zoeken via de namen van goden. Gewoon wat surfen en je vind altijd wel iets interesants. (ik neem aan dat je niet naar iets specefieks opzoek bent?)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
als je bij astrologie kijkt vind je ook veel over andere culturen En boeken als: "Godsdiensten van de wereld" kunnen ook heel bruikbaar zijn.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan ook wikipedia in het engels zetten dan vindt je meestal veel meer dingen. Een nadeel is dan wel dat je dan ff veel moeilijke woorden moet vertalen..

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil geen nieuw topic aanmaken voor een simpele vraag. Vandaar dat ik hem hier maar onder plak. Ik zoek me echt suf aan info. over de flora en fauna van een specifiek gebied in Polen, maar kom niet veel verder dan her en der wat basic :crybaby: informatie. Wel zijn er persoonlijke logboeken, dagboeken etc over te vinden. Mag/kan ik deze info dan gebruiken/verwerken voor mijn verhaal? Alvast bedankt voor de reacties!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je alleen maar informatie over flora en fauna wilt hebben (wat voor dieren en planten er leven) en je vindt dat in een ander boek, mag je de gegevens overnemen. Dus: er zijn beren en wolven > mag je gebruiken "Dit gebied wemelt van de wolven en de beren. Op 15 augustus kwamen we zelfs oog in oog te staan met een enorm exemplaar, de Gummibeer" > mag je niet als zin overnemen. Let ook op hoe betrouwbaar je bron is. Kun je niet een briefje in de supermarkt ophangen of de plaatselijke Polen misschien uit dat gebied komen en je er iets over kunnen vertellen?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of wat reisgidsen over die streek zoeken? Daar staat meestal toch wel een hoofdstukje over flora en fauna in. Over welk gebied gaat het trouwens?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Castor: Dank voor je reactie! Leuke site, alleen jammer dat (Oost)Europa niet vermeld staat. Ik woon momenteel niet in Nederland, waardoor de bieb of een bezoek in real life ;) aan dat museum in deze even geen optie is. Heb de site trouwens wel in mijn favorieten geplakt... je weet maar nooit! @schlimazlnik : Mmm... Normaal gesproken is dit geen enkel probleem. Ik filter de verschillende gegevens/informatie die ik nodig heb van diverse sites en bouw daar mijn eigen :nod: brouwsels van. Nu speelt mijn verhaal zich voornamelijk af midden in het enige overgebleven oerbos van Europa. Om een geloofwaardig verhaal (omgeving) neer te kunnen zetten heb ik meer nodig dan een bruine beer of een rondlopende bizon. Ik ben dus echt gericht op jacht naar 'het bosleven' van dat verr*kte Poolse oerbos. En ook al woon ik in Polen, dat bos is zo ongeveer even ver weg, als een rit naar de Hollandsche molens! Aangezien je in dit Nationale park alleen onder begeleiding van een gids (en zelfs dan is er maar een klein gedeelte toegankelijk) naar binnen kan is er al minder info beschikbaar en kom je al gauw op de dagboekverslagen etc. van de gedreven amateur uit. Heb intussen een paar sites gevonden waar ik ontzettend veel info vandaan kan halen om de omgeving kloppend te krijgen. -------------------------- Enkel voorbeeld uit tekst: Mansoor (Asarum europeum) vonden we bij overgangsgebied van bos naar oevergebied bij de Narewka. Door de bevolking werd hier vroeger anti-alcohol tinctuur uit gemaakt. Het tinctuur houdt de afbraak van alcohol bij het aldehyde stadium tegen waardoor aldehyde vergiftiging optreedt: algemeen gevoel van onwelzijn... etc: alcohol voortaan laten staan! Het middeltje schijnt niet veel geholpen te hebben! -------------------------- Alleen... ook al filter ik me de rambam, feit blijft dat ik een hele hoop gegevens/informatie over dieren, planten, vruchten, giftig of niet, etc. van een enkele website wil gebruiken die normaal bijna niet te vinden is. Zeker niet als je er niet geweest. Maar mag/kan ik deze informatie (ook al is deze zoveel mogelijk verbouwd) zomaar gebruiken? Trouwens nog heel erg bedankt voor je reactie! @hekate: Ook bedankt voor het meedenken! Het gaat om het transnationale park Białowieża (deels Polen, deels Wit Rusland) en ja in de reisgidsen is wel wat te vinden. Al blijft het toch telkens weer een heel gedoe :o met al dat vertalen. En in principe heb ik nu alle info die ik nodig heb. Wil alleen niets van een ander jatten, maar moet mijn feiten/achtergrond wel kloppend krijgen. Een heel verhaal, maar goed hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat oerbos wordt helemaal platgelopen door biologen. Ik neem aan dat er genoeg over is te vinden in de universiteitsbiblotheken. In ieder geval in Nederland. Vraag eens rond op fora voor biologen, vogelaars, de NJN, en dat soort mensen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schlimazlnik: :nod: Dat weet ik, had dan ook veel meer specifieke info op het net of vanuit mijn directe omgeving verwacht. Helaas ben hier veel meer afhankelijk van het internet dan in Nederland. Daar zou ik me inderdaad al snel in de (universiteit)bieb hebben ingegraven. DanX voor het meedenken. Die tip over biologen fora is een goede. Superstom :confused: dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Ga nu als eerste de mensen achter die ene site benaderen, met de vraag of ik hun achtergrond informatie voor mijn verhalende hersenkronkels mag gebruiken. Dan weet ik het zeker en hoef ik ook nergens een schuldgevoel ;) over te hebben.