Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

getelde stemmen

Hoe leg ik aan mijn dochter uit dat in de zin, De getelde stemmen, getelde zonder N geschreven dient te worden? (huiswerk vraag)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het heel elementair zou uitleggen, zoals bij mij op school nogal eens voorkomt, dan zeg ik: Bij 'de getelde stemmen' staat de 'n' al bij stemmen. Laat je stemmen weg, dan krijg je 'de getelden' bij personen en 'de getelde' bij dingen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gray, dank voor je re, maar ik vat de uitleg niet helemaal. De verdwenen vissen, is toch ook met n? Ik voel wel dat die N er niet hoort, maar ik kan niet uitleggen waarom dan niet. vt is ik-vorm tt plus te(n) stemmen is mv. Is getelde zonder N omdat stemmen een groep vertegenwoordigd? Hoe leg ik het uit aan een elf jarige?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een bijvoegelijk naamwoord gemaakt van een voltooid deelwoord. In het geval van de verdwenen vissen is het: de vis verdwijnt, de vis verdween, de vis is verdwenen, de vissen zijn verdwenen. Dus de verdwenen vis. Bij tellen is het; ik tel, ik telde, ik heb geteld, de stemmen zijn geteld. De getelde stemmen. Ze kan dus door de zin anders te zeggen kijken of het met een n is of dat het zonder n is met een e erachter gevoegd. Het gaat niet altijd op maar in de meeste gevallen wel. Ik weet niet hoe oud je dochter is en of ze dit al begrijpt maar misschien kun je zelf een leuk ezelsbruggetje verzinnen voor haar.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vissen zijn verdwenen De stemmen zijn geteld... Edit, Dat was exact op hetzelfde moment, die van IJber is uitgebreider, dus beter!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is inderdaad een hele goede uitleg. Dank jullie Janhey en Ijber! Getelde zegt iets over stemmen en is geen werkwoord, maar een bijvoeglijk naamwoord, dat is de verklaring. De zin in een andere volgorde zetten, is een goed ezelsbruggetje! Ik heb genoeg antwoord, bedankt! xas