Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een zin over aardbeien

Hallo allemaal, Ik zit met de volgende zin: "Ik bekeek de aardbeien, elk met zijn hartvormige vruchtvlees en pronkende kroontje." Eerst had ik ipv "elk" ieder gebruikt, is het zoals hierboven wel goed? En is het gebruik van "zijn" hier wel goed? Wat vinden jullie ervan als ik "zijn" vervang voor "dat"? En moet je achter de bijvoegelijke naamwoorden "hartvormige" en "pronkende" wel of geen -e zetten? (Wat een vragen over één zin..)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bekeek de aardbeien met hun hartvorm en pronkend groen kroontje. Zoiets? Dat ipv zijn klinkt helemaal niet. Niet in combi met elk.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als vruchtvlees en kroontje onzijdig zijn, en dat zijn ze (nl. 'het vruchtvlees' en 'het kroontje'), hoort het bijvoeglijk naamwoord zonder -e. Je moet even in een (online) woordenboek zoeken of aardbei mannelijk of vrouwelijk is, dan weet je of je 'zijn' of 'haar' moet gebruiken.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De aardbei is hartvormig. Niet het vruchtvlees. Nog een voorbeeld : "Ik bekeek het zwembad met zijn cirkelvormige water" Het zwembad is cirkelvormig, niet het water.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp je opmerkingen niet helemaal, Wonschik. De aardbei bestaat voor 100% uit vruchtvlees, dus als de aardbei hartvormig is, moet het vruchtvlees dat ook zijn. Het wateroppervlak in een cirkelvormig zwembad kan niet anders dan cirkelvormig zijn. Uiteraard zorgt het zwembad voor de watervorm, zoals eerder de bekisting vorm gaf aan het zwembad.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn beschrijving bestaat de aardbei in principe uit het vruchtvlees en het kroontje. Maar je kunt toch wel zeggen dat het vruchtvlees hartvormig is? Er zit toch ook geen (oké, hangt er van af of je het kroontje meerekent) verschil tussen de smaak van de aardbei en de smaak van het vruchtvlees van de aardbei? Wat vinden jullie van: "Ik bekeek de aardbeien met hun hartvormige vruchtvlees rood en pronkende kroontje groen." Het is natuurlijk niet helemaal correct, maar het klinkt ook wel grappig.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Hij tufte klodders spuug van ongelijke grootte" (Uit : De vegetarische stoephoer) Schrap nu eens het woord "klodders".

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik bekeek de aardbeien met hun hartvormige vruchtvlees rood en pronkende kroontje groen." Het is natuurlijk niet helemaal correct, maar het klinkt ook wel grappig.
Ik heb veel aardbeien gegeten, maar heb nog nooit een hartvormig exemplaar gezien. Daarnaast denk ik dat vruchtvlees vormloos is. Het is de naam van een substantie, namelijk van die van vruchtvlees en substantie heeft geen eigen vorm. Water in een hartvormige fles is ook niet hartvormig.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat pronkende kroontje vind ik heel beeldend :thumbsup: Misschien iets als "Ik bekeek de aardbeien met hun blozende rode vruchtvlees en pronkende kroontjes."?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een aardbei in plakjes snijdt, en één plakje plat neerlegt, herken je afhankelijk van de aardbei wellicht een hartje ;) Maar dat is het dan. Ik zou niet zover willen gaan door de vorm van een aardbei hartvormig te noemen. Vruchtvlees heeft voor mij geen vorm. De aardbei heeft de vorm. Wat dat betreft ben ik het helemaal met Madelief eens.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de aardbei een beetje klokvormig. Het vruchtvlees ís de aardbei, gevormd uit de stamper van de bloem. Het kroontje is ook van de oorspronkelijk witte bloem, maar de blaadjes zijn naderhand gevormd. Misschien is de aardbei stampervormig? (ps. ik vind sommige voorbeelden gruwelijk)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik bekeek de rode, frisse, pitrijke aardbeien met de pronkende kroontjes en bedacht wat er allemaal in het vruchtvlees zat. Dat is niet gering. De vrucht bevat etherische olie, vruchtensuikers, pectine, anthocyaan glycosiden en zwavelachtige stoffen. Naast vitamine C, B1, B2 en A, weet ze er ook nog calcium, natrium, ijzer, fosfor, zwavel, kiezelzuur en jodium in te stoppen. En dat allemaal in zo'n klein vruchtje.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Klopt, maar er zit geen 'gewone' suiker en slagroom in aardbeien. Ik kan er nog wel meer over vertellen, maar ik weet niet hoever Ralph door wil gaan over aardbeien. Daarom houd ik me bescheiden op de achtergrond. Ik heb het gevoel dat hij niet echt veel aan mijn antwoord heeft. :rolleyes: