Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dialoog met hoofdletters

Ik schrijf mijn dialogen altijd zo: 'Ik weet het niet.' Mompelde ik. Recent is me te oren gekomen dat dit een foutieve methode is. Dus nu is mijn vraag of deze methode echt niet mag? :)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Normaal klopt dit niet. De juiste manier van schrijven is: 'Ik weet het niet,' mompelde ik. Enkel wanneer er een ander leesteken moet staan dan een punt, bv vraagteken, uitroepteken, mag de komma vervangen worden door dat teken wanneer je 'zeg ik', of 'mompelde ik' of zo erachter zet. Mompelde moet met een kleine letter, ook al staat er bv een uitroepteken voor. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, want ik ben niet zo goed in dingen uitleggen :o

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk anders eens gewoon in een boek hoe een dialoog eruit ziet. Ik heb in een boek nog nooit zo'n constructie met een punt gezien, alleen met komma's, uitroeptekens, etc.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik weet het niet," mompelde ik. ----> kleine letter "mompelde", komma na "niet", omdat het citaat onderdeel is van de zin. Je zit stopt niet na "mompelde" - hij loopt nog door. Als je het citaat niet zou gebruiken, zou er immers staan: Ik mompelde dat ik het niet wist. "Ik weet het niet!" schreeuwde ik. ----> lelijk voorbeeld, want het uitroepteken geeft al aan dat de ik-persoon schreeuwde, maar zelfde verhaal als in de eerste zin. Het citaat is onderdeel van de zin, dus "schreeuwde" met een kleine letter. "Ik weet het niet!" Ik liep weg, zonder nog naar hem om te kijken. ----> Dit zijn twee losse zinnen. Dan moet je "Ik" wél met een hoofdletter schrijven, omdat "Ik" hierin geen onderdeel is van dezelfde zin als het citaat. Dus; Ja, "Ik weet het niet." Mompelde ik. ---> dat is écht fout. Neem de tip van Spirit ook ter harte; vaak is het openslaan van een boek voldoende om erachter te komen hoe het hoort.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ten overvloede: Als je Autocorrectie in Word aan hebt staan, gaat het vaak mis met de dialoog en de hoofdletters. En met spellingcorrectie zul je vaak de suggestie krijgen het fout te doen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik weet het niet," mompelde ik. ----> kleine letter "mompelde", komma na "niet", omdat het citaat onderdeel is van de zin. Je zit stopt niet na "mompelde" - hij loopt nog door. Als je het citaat niet zou gebruiken, zou er immers staan: Ik mompelde dat ik het niet wist. "Ik weet het niet!" schreeuwde ik. ----> lelijk voorbeeld, want het uitroepteken geeft al aan dat de ik-persoon schreeuwde, maar zelfde verhaal als in de eerste zin. Het citaat is onderdeel van de zin, dus "schreeuwde" met een kleine letter. "Ik weet het niet!" Ik liep weg, zonder nog naar hem om te kijken. ----> Dit zijn twee losse zinnen. Dan moet je "Ik" wél met een hoofdletter schrijven, omdat "Ik" hierin geen onderdeel is van dezelfde zin als het citaat. Dus; Ja, "Ik weet het niet." Mompelde ik. ---> dat is écht fout. Neem de tip van Spirit ook ter harte; vaak is het openslaan van een boek voldoende om erachter te komen hoe het hoort.
Ik bedoelde net hetzelfde, maar Ginny heeft dit veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter uitgelegd :)