Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Punt/Komma/Hoofdletter bij ''was zijn antwoord''

Hoi, Ik heb een stuk verhaal geschreven, maar ik kan er niet uitkomen hoe het zit met dit stukje ''Ik hou van je,'' fluisterde ze in zijn oor. ‘’Ik ook van jou.’’ Was zijn antwoord. Dat eerste klopt volgens mij wel, maar het tweede met ''Ik ook van jou.'' heeft iemand enig idee hoe het daar zit met de punt/hoofdletter? Groetjes

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik heb een stuk verhaal geschreven, maar ik kan er niet uitkomen hoe het zit met dit stukje ''Ik hou van je,'' fluisterde ze in zijn oor. ‘’Ik ook van jou.’’ Was zijn antwoord. Dat eerste klopt volgens mij wel, maar het tweede met ''Ik ook van jou.'' heeft iemand enig idee hoe het daar zit met de punt/hoofdletter? Groetjes
De 1e zin klopt, nummer twee moet alvast op een nieuwe regel beginnen en volgens mij zo worden geschreven: ‘’Ik ook van jou,’’ was zijn antwoord.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je wat ik raar vind, Déesse-en-France: In zeker 95% van mijn vele boeken staat de interpunctie in dialogen anders dan in de nieuwste schrijfwijzer van Renkema. Ook in pas verschenen boeken. "Ik ook van jou" , antwoordde hij vs "Ik ook van jou," antwoordde hij.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat komt omdat er voor de kommaplaatsing (in samenhang met citaten) geen vaste regels zijn en dat is omdat de plaats afhankelijk kan zijn van de inhoud van de zin. Daar komt bij dat de Schrijfwijzer vooral bedoeld is voor zakelijke teksten, waarbij sommige regels strenger worden toegepast dan bij fictie/creatief schrijven. Maar Déesse-en-France heeft wel een beetje gelijk: sommige posters kijken werkelijk niet verder dan hun neus lang is. Het antwoord is nu wel gegeven, maar de schrijfster heeft geen flauw idee waarom, en zit dus misschien over een tijdje weer met dezelfde vraag. Overigens vind ik in het voorbeeld het laatste zinsdeel 'Was zijn antwoord' onnodig. Als je 'Ik ook van jou.' op de volgende regel zet is direct duidelijk dat het om een antwoord gaat.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjaan, nu ben ik echt verbaasd. Van sommige meelezers krijg ik op mijn kop omdat ik niet 'volgens Renkema' schrijf (qua interpunctie) en anderen zeggen er niets van. Maar zo leer ik ook weer bij ;) En verder: natuurlijk heeft Déesse-en-France gelijk, ik bedoelde niet om haar aan te vallen, maar ik dacht wel direct aan mijn eigen discussie hierover met verschillende meelezers. En idd: 'was zijn antwoord' kan weg.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eliesje: er is natuurlijk niks op tegen om voor de interpunctie van de Schrijfwijzer uit te gaan, want dat is een goede basis. Als je je vervolgens maar realiseert dat voor fictie niet alles wat daarin staat, geldt als een wet van Meden en Perzen (zoals bijvoorbeeld al blijkt uit de link naar Taalweb van MW Caers over kommaplaatsing) en dat ook uitgeverijen er eigen conventies op na kunnen houden, maar dat blijkt dan vanzelf wel in de correctierondes.