Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gebruik aanhalingstekens in prentenboek

Ik heb besloten dat mijn prentenboek klaar is om te worden uitgegeven. Op de beoordeling bij Boekscout stond dat er gewerkt moest worden aan het gebruik van de aanhalingstekens. Maar volgens mij gebruik ik ze op de juiste manier. Willen jullie met me meedenken? Hier een paar zinnen uit mijn boek: ‘Dat weet ik wel zeker!’ roept oma terug. ‘Hè?’zegt Daan. ‘Dit is een geweldige dag.’ zucht ik Je gebruikt toch eerst een punt, uitroepteken of vraagteken voordat je de zin sluit met een enkel aanhalingsteken? Hoort er een extra spatie na de komma achter het vraagteken of niet? Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook gewoon wat prentenboeken inkijken. Dan merk je ook dat in een prentenboek aanhalingstekens vaak niet eens gebruikt worden. Ik zie in je elders op deze site geplaatste column dat je inderdaad vreemd met de leestekens omgaat; enige bestudering van het onderwerp (o.a. middels de zoekfunctie zoals hierboven al aangegeven) is dus wel op z'n plaats. Je vraag verbaast wel: heb je geen boeken in huis???

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boekscout staat bekend om zijn afwijkende kommagebruik in dialogen, dus niet de ELDA regel of ingewikkelder en taalkundig juister methoden. Kijk maar in de fragmenten van de uitgegeven boeken. "We lopen morgen naar Timboektoe", zei Boekscout. Ik weet niet hoe sterk je in je schoenen staat, maar tenzij je zeker weet dat je interpunctie foutloos is, zou ik hun aanwijzingen volgen. Ze zijn tenminste consequent. Of er in een prentenboek aanhalingstekens staan, lijkt me ervan afhangen of het de bedoeling is dat het een voorleesboekje is (door volwassenen wordt gelezen, dus met aanhalingstekens) of dat kinderen die leren lezen de tekst moeten kunnen gaan begrijpen (dan geen aanhalingstekens, kijk a.u.b. naar wat AVI- en soortgelijke systemen erover hebben te zeggen).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt inderdaad best kijken in een ander, soortgelijk boek van dezelfde uitgever, want niet iedere uitgever gebruikt dezelfde regels voor dialooginterpunctie, dus gewoon een willekeurig boek als voorbeeld gebruiken, moet je niet doen. ‘Dat weet ik wel zeker!’ roept oma terug. --> deze ziet er voor mij juist uit, maar als je uitgever niet met de ELDA-regel werkt, moet er misschien nog een leesteken na de aanhalingstekens? ‘Hè?’zegt Daan. --> Ik zou in ieder geval een spatie toevoegen na de aanhalingstekens, verder zie boven. ‘Dit is een geweldige dag.’ zucht ik --> Deze ziet er niet juist uit, ik zou de punt door een komma vervangen, volgens de ELDA-regel is het dan correct maar zie boven.