Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Bijvoeglijke naamwoorden

Steeds vaker lees ik dat bijvoeglijke naamwoorden moeten worden weggelaten. Ik vraag me waarom. We hebben die toch niet voor niets geleerd? Een voorbeeld. Toen hij op het terras ging zitten zat er aan de tafel naast hem een vrouw alleen. Dit zegt niets over die vrouw. Nu kan ik wel gaan schrijven hoe ze eruitzag, maar dat kan ik ook direct doen. ... een aantrekkelijke, blonde, slanke, jonge vrouw. Waarom zou dit niet mogen? Moet ik alleen aantrekkelijke noemen?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, Tja, dat is een goeie! Ik zal niet zeggen dat ik het weet, ik ben slechts een amateur. In de schrijfcursus die ik gevolgd heb, zei mijn docent ook dat je bijvoeglijke naamwoorden moet vermijden. Zo schreef ik in een verhaal 'een mooie auto'. Hij reageerde hierop: 'Mooi zegt niet zoveel, noem bijvoorbeeld de kleur even.' Maar ja, dan kan ik vertellen dat het een rode BMW is. Maar misschien vinden sommigen lezers de kleur rood wel niet mooi. Of vinden ze een BMW zelfs niets. ...een aantrekkelijke, blonde jonge vrouw. Ik denk dat mijn docent zou zeggen: 'Aantrekkelijke kan je wel weglaten. Dat de vrouw blond jong en slank is, zegt al genoeg.' Maar het schijnt ook met cultuur te maken te hebben hoorde ik. Er zijn culturen, schijnt het, waar ze wel veel bijvoeglijke naamwoorden gebruiken. Afijn, misschien is dit wel zo'n schrijfregel, dogma, waar het thema van de laatste Schrijvenmagazine over ging. Wie weet vindt een lezer het helemaal niet erg als je deze regel aan je laars lapt. Groeten, Ton Zevenhoven

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overdaad schaadt. Verder zie ik geen enkel probleem een bijvoeglijk naamwoord. Schrijfregels heb ik al helemaal een broertje dood aan.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker