Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

juiste correctieprogramma

Hallo, Ik heb deze vraag nog niet kunnen vinden in het Forum. Wat is een goed programma om je spelfouten etc. in je verhaal te verbeteren? MS Word is naar mijn idee niet voldoende. Als deze vraag al ergens staat in het Forum spijt mij dat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het elektronische groene boekje, misschien. Maar de finesses zul je nog zelf in de vingers moeten hebben.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor zover ik weet bestaat er geen 'correctieprogramma', dat alle fouten uit een tekst kan halen. MS Word kijkt alleen naar spelling en niet naar vervoegingen bijv. Op het moment dat je schrijft 'ik zoekt', rekent MS Word dat gewoon goed, omdat zowel 'ik' als 'zoekt' een bestaand Nederlands woord is. Zelf zet ik de spellingcontrole altijd uit en check ik bij twijfel het woordenboek / internet. Proeflezers zijn ook een goede optie.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vrees dat er eigenlijk maar één manier is om zelf de meeste fouten uit je tekst te halen: beter leren spellen. Zoals je merkt haalt een spellingscontrole geen d/t fouten uit de tekst in zinnen als: "Ik vindt dat spellingscontrole word overschat." Een goede tip die bij mezelf werkt is om teksten minstens een dag te laten liggen voor je gaat corrigeren. Als je meteen na het schrijven op zoek gaat naar fouten dan lees je er overheen. Vraag ook anderen om hulp. Laatst stuurde een collega mij een tekstje om mijn mening te vragen. Hij is een ervaren schrijver en had een paar joekels van spelfouten staan. Die zag hij op dat moment gewoon niet meer. Het overkomt dus echt iedere schrijver dat hij fouten over het hooft ziet.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Typfouten zijn wel makkelijk uit een tekst te halen met de spellingcontrole. Veel grammaticafoutjes ook. Maar als je niet weet waar je het over hebt (=eigen kennis van spellen) zal een computerprogramma je nooit kunnen helpen. En inderdaad, ook de winnaar van de P.C. Hoofdprijs kan fouten maken in een tekst.