Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vraagje

hoe zit het met er van af? is het ik veeg het ervan af of ik veeg het er vanaf of ik veeg het er van af Dan nog een vraagje is het enkelvoud snowboots.. en het meervoud snowbootsen Of is het enkelvoud snowboot en het meervoud snowboots

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Snowboots? Zoals in laars? Boot en boots, lijkt me. Zeker niet bootsen, dat is vernederlandst.... En ik zou de tweede optie er vanaf vegen, dus er in houden! (maar voor de zekerheid verder vragen) Snappie?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je bv die kruimels op het tafeltje bedoeld, dan veeg je het ervan af. Als je ergens vanaf een bepaald moment wilt vegen dan veeg je het er vanaf (maandag b.v.)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Makkelijk, Fré, om in het Duits fehlerlos te spellen. Want dat is, in omgekeerde situatie, wat Mario Kluser doet. En ik vind dat hij dat zeer knap doet.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik veeg het er vanaf. Volgens mij is het zo.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen: Ik veeg het er vanaf. En: een snowboot. Twee snowboots. Voorbeeld: Ze trok haar ene snowboot aan en wankelde. Daarna trok ze haar andere snowboot aan, en toen stond ze stevig. In haar twee snowboots. Ze veegde de sneeuw er vanaf en begon aan een ferme wandeling. 'Vanaf twee uur mag je me weer bellen!' riep ze naar haar moeder, die naar haar keek vanaf de overloop. 'Ik neem het er van! Doeii!' (Kijk niet naar de inhoud van de tekst, die is belachelijk. Maar het voorbeeld is om aan te geven hoe je het enkelvoud en meervoud zou kunnen gebruiken, plus het verschil tussen ervan en er van). Overigens zijn voor deze regels boeken geschreven. Misschien een idee om ze aan te schaffen?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik veeg het ervan (van het genoemde) af. Af hoort bij 'vegen', niet bij 'van', en 'ervan' is één woord omdat je verwijst naar iets.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sneeuwlaarzen lijkt me een aanvaardbaar alternatief. Wil je per se voor het Engels gaan, dan snowboots.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
staat dit in de schrijfwijzer marriejeanne.. dan zal ik die eens opzoeken, ik heb die van renkema namelijk nog wel dat van snowboots zal er wel niet in staan.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
verschillende meningen dus.. ik zal renkema eens opzoeken strakkies ik denk zelf ervan af en niet er vanaf (vanaf is voor mij meer een tijdsbepaling)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een waarheid. Ik zal hem niet meer op fouten wijzen en wat later vervelend doen over het Duitse Nederlands wat de immigranten hier binnenbrengen (extreme reactie, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Ik veroordeelde toch niemand en ik meldde het op een vriendelijke manier, lijkt me.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed plan, Rietje, om eerst Renkema eens op te zoeken, die verder dan ook gelijk even goed door te spitten op alle onderwerpen en dan pas je vragen hier te stellen als je er zelf niet uit komt. :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nou ik heb renkema ooit als een doorgespit hoor.. maar het kan geen kwaad om dat nogmaals te doen. Ik zal hem eens gaan zoeken. Maar ik dacht misschien kent iemand hier die regel, ik vind het altijd lastig .. net als woorden als achteraan of achter aan?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb renkema erbij, maar kan het niet vinden. ik vermoed dat het er niet instaat, op blz 148 en 149 staat wel iets over waarover en waar over soms is het vanaf en soms van af. VAnaf dat moment wist ze dat hij Van dat moment af wist ze Maar mijn probleem kan ik helaas niet vinden. Ook, ze rent er als een dolle stier achteraan, kan ik nergens vinden. Moet dat aan elkaar? Achteraan?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zit het met er van af? Dit is volgens Stijlboek een van de moeilijkste spellingskwesties in het Nederlands. (blz. 313 t.e.m. 322) Ook Renkema deelt die mening (blz.293) Vooreerst hangt het af van de betekenis: Hij is ervanaf gevallen, viel ervanaf (van het dak). Hij is ervan afgevallen, viel ervan af (van het dieet). ------------------------------------------- Twee vuistregels: 1. Schrijf voornaamwoordelijke bijwoorden als erop, eraf, hierbij, daarover, zoveel mogelijk aaneen. 2. Schrijf, er, hier, daar, waar… niet aan een voorzetsel (aan, uit, af, in, op), als dat voorzetsel deel uitmaakt van een werkwoord: aankomen, uitgaan, afvegen, inspringen, oppassen. Enkele voorbelden: Aankomen: er aankomen Afvegen: ervan afvegen Geloven: hij moest eraan geloven Denken: eraan denken (een aandenken is iets anders) Ik veeg het er vanaf morgen met zeep af. Ze rent er als een dolle stier achteraan. (Ik lees dat achteraankomen bestaat, achteraanrennen niet. Toch ga ik ervan uit dat die samenstelling kan.) (volgens mij)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Afzien van iets. Je ziet ervan af. }:) Vanaf morgen elke dag een hapje Renkema (doe ik ook). :) (volgens mij)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel goed kauwen, hè Koen. ;) Ik vind 't ook altijd ingewikkeld hoor, zulke dingen. Net als ervan uitgaan. Er vanuit gaan? Er van uit gaan?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als ervan uitgaan. Er vanuit gaan? Er van uit gaan?
Er vanuitgaan? :-P Ik moet Renkema ook maar eens kopen, of het Stijlboek? Op Zinniger Zinnen staan wel tips voor handboeken, maar ik geloof niet dat daar spellingsboeken bij staan. Welk boek kan ik het beste aanschaffen voor dit soort vragen? Ik zit er namelijk ook mee. Is iemand aan het achteruitgaan, of achteruit gaan? Lastig, inderdaad. Namen van websites met tips op dit gebied zijn ook welkom (misschien heb ik ze al in de favorieten staan maar weet ik niet de juiste zoekterm in te typen?).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, vanuitgaan is geen Nederlands werkwoord :p Uitgaan wel (niet alleen in de betekenis van 'stappen') Het juiste antwoord is: ervan uitgaan. (Nu lijkt het net of ik dat aus mein Kopf weet, maar dit is met assistentie van de Dikke uitgevogeld. Ik vergeet dit gewoonlijk acuut weer en tijdens het schrijven struikel ik er keer op keer over.)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vind dit ook lastig, die woorden los of aan elkaar het handboek van renkema is wel duidelijk, maar ik vind niet alles goed te vinden, lang zoeken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet natuurlijk altijd proberen het aantal taalfouten tot een minimum te beperken, maar troost je met de gedachte dat een redacteur altijd een veel fijnere hark gebruikt dan jij. Mocht je boek ooit uitgegeven worden, dan zal er een redacteur met de stofkam doorheen gaan. Ik zou zeggen: laat je flow van het schrijven er niet door onderbreken. Taalfouten eruit filteren* kan altijd nog. (*Er uitfilteren?)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Eruit filteren" is een contaminatie. 'Eruit halen' of 'filteren.' Eigenlijk zou je moeten zeggen: Taal op tekstfouten filteren. Als dit soort uitdrukkingen zo variabel is, zowel qua spelling als samenstelling, zijn er meestal meerdere mogelijkheden acceptabel.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitfilteren is wel een bestaand werkwoord, Mariejeanne. Tot mijn enorme verbazing overigens. Nu snel weer verder schrijven, ik zit er net zo lekker in.