Rol

  • Anoniem

Leon de Winters initiatief C-shed

Lees hier http://www.eburon.nl/290110_leon_de_winter_legt_b… meer over Leon de Winters echt revolutionaire initiatief. Leon de Winter werkt aan een platform waarop schrijvers hun digitale boeken kunnen uploaden en er zelf de verkoopprijs van bepalen. Het gaat dus om e-books. Schrijvers kunnen daar onder meer video's uploaden en in contact komen met hun lezers. In tegenstelling tot uitgeven via een uitgeverij, gaat bij deze constructie na aftrek van de kosten de hele opbrengst naar de schrijver.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had daar al op het forum over geschreven. Daarnaast stond dit als nieuws op Schrijven Online. Het is inderdaad interessant! De grote vraag is natuurlijk... hoeveel van de grote "jongens" gaan met hem mee?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een prijzenswaardig initiatief! Het enige nadeel: je moet wel al een naam hebben. Anders is het denk ik onmogelijk om je boeken via dit platform te verkopen. Edit: dat staat dus ook in het stuk. Ik vraag me af of op deze manier ooit nog nieuwe auteurs gelanceerd kunnen worden.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De NL-schrijvers moeten een voorbeeld nemen aan hun collega's over de plas. Ik heb recent een artikel geplaatst op SOL - kan het even niet vinden, maar herinner me dat Dries het had ingekort - waarin stond dat een paar grote jongens simpelweg iets van, uit mijn hoofd, 50-70-75% opeisten, ook omdat ze vonden dat de uitgever niet echt extra kosten maakt. Een daarvan heeft een deal gesloten voor 50%.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Deze: http://www.schrijvenonline.org/forum/102933 Dat topic gaat niet specifiek over C-shed, dus ik laat deze even staan als algemene discussie over Leon de Winters C-shed. Overigens is dit nu het derde topic met 'de echte revolutie' in de titel. Ik neem aan als reactie op tenpages. Heb ik weggehaald, want dat is een beetje flauw. Of iets een revolutie was, blijkt altijd achteraf. Wat ik vreemd vind is dat op de bewuste site nog niks staat. Niet eens een under construction berichtje ofzo. Als je groots gaat roepen in de pers, dan verwacht je toch dat je publicitair wat voorbereid hebt.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
enneh....wanneer beginnen wij WWW.SOL.COM om onze boeken te verkopen? :p PS (& edit), ik zie net dat de site echt bestaat. Ik bedoelde het natuurlijk als grapje als tegenhanger van www.bol.com.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegen de tijd dat mijn roman is voltooid, heb ik geen uitgever meer nodig... Ik maak zelf reclame en laat mijn duizenden fans tegen betaling mijn boek als e-book downloaden! 8) (droom lekker verder, Dargor) Serieus: Ik ben benieuwd wat dit initiatief van Leon de Winter oplevert. Hoe zal zijn uitgeverij reageren? Hoe gaat hij zijn lezers bereiken? En willen zijn lezers niet gewoon een écht boek, dat je kunt ruiken en voelen? Ik vraag me ook af of beginnende schrijvers hier niet de dupe van worden. Veel uitgevers hebben de inkomsten van hun goed verkopende, gearriveerde schrijvers nodig om jongere en onbekendere schrijvers te kunnen laten debuteren. Zo werkt het toch? Laten we eens veronderstellen dat e-books over vijf jaar populairder zijn dan 'ouderwetse' échte boeken. Zal een jonge schrijver zijn boek nog uitgegeven krijgen?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
***onschuldig*** vraagje: waar komen die duizenden fans vandaan als jij je eerste roman nog moet uitbrengen? :unibrow:

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Laten we eens veronderstellen dat e-books over vijf jaar populairder zijn dan 'ouderwetse' échte boeken. Zal een jonge schrijver zijn boek nog uitgegeven krijgen?
Dargor, ik krijg een hoopgevende ingeving die ik je wil meegeven: niet opgeven, uitgeven blijft doorgeven, niet weggeven.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is natuurlijk het leuke van internet. Als ik drie jaar voor mijn roman uittrek, en drie jaar lang op internet fragmenten uit mijn roman plaats die uitnodigen om verder te lezen, kan ik volgens mij langzaam het aantal bezoekers laten stijgen. Ik moet een netwerk opbouwen, desnoods met hulp van Twitter, Facebook, etc. De kunst is op te vallen. Is dat succesvol, dan is het niet eens zo gek dat na 36 maanden flink wat mensen het voltooide boek willen hebben. Nou ja, Ella, dit verzin ik ook maar ter plekke. Om eerlijk te zijn :o Maar in theorie kan het! :nod: ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mogen schrijvers ook gewoon schrijven? De uitgever, de literair agent, de mental coach en de melkboer doen dan wel de rest. Ik geloof in wat ik schrijf, maar het gaat me net te ver om ook anderen te moeten overtuigen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is een schrijver meer dan iemand die zichzelf en zijn werk moet verkopen? Gelijk een bakker die zijn brood aanprijst, geld steekt in reclame en zijn vaste klanten graag te vriend houdt. Het begint hoe dan ook bij ons, de schrijvers. Elke moeite die wij als schrijvers doen om een manuscript te voltooien en te perfectioneren, is op slag verspild wanneer we daarna stoppen en het manuscript in een la leggen zonder er iets mee te doen. Die uitgever, literair agent of mental coach komen ook niet uit zichzelf aanwaaien ;) We zullen er hoe dan ook moeite voor moeten doen. En of we nu de moeizame weg langs potentiële uitgevers bewandelen, of een heel traject online, het komt op hetzelfde neer.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
....je hebt een punt(je). Maar het verschil is wel dat een bakker brood bakt en een bakker die goede reclame weet te makken naast brood ook gebakken lucht bakt. Dat is kennelijk een succesvol recept. Ik blijf bij mijn "ik schrijf dus ik besta" en zal ooit -wie weet- overgaan tot "ik publiceer dus ik besta". Ik zie helaas genoeg schrijvers die in plaats van hun schrijfkunst hun gezicht willen laten zien.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante uitwerking van wat jij als uniek ziet in dit concept. Ik ben het volledig met je eens. Ik maak wel een kleine kanttekening bij een opmerking van Dargor (en jij reageerde daar ook op). Daarvoor moet ik heel even off-topic. (Misschien zou dat een eigen topic moeten hebben?) Het is het puntje dat reguliere uitgevers een deel van hun inkomsten gebruiken om jong (ongepubliceerd) talent te laten debuteren. Dargor stelt zich de terechte vraag "of het zo werkt?" - Ik hoor dat al vele jaren, maar ik zie tevens ook veel ontwikkelingen die het tegenovergestelde lijken te bereiken: 1) Reguliere uitgevers staan onder druk door... * komst van e-readers (en het mogelijkerwijs meer moeten betalen van auteurs, aanpassen organisatie i.v.m. grotere aandacht voor online kanalen, enz.) * de boekhandel die in de afgelopen jaren enorm vercommercialiseerd is (denk aan het verhuren van de vitrine per week, plekken naast de kassa waar je tegen een speciaal tarief je boeken mag plaatsen als uitgever, het leggen van boeken op tafels, dus zichtbaarheid, i.p.v. de "verticale dood" zoals dat men noemt in de boekenkast, speciale kartonnen displays met een serie van boeken, speciale acties en kortingen, enzovoort) * een markt dat lijkt te bezwijken onder de boekpublicaties (er komen elke maand rond de 1100 nieuwe titels op de markt, met een totaal van iets over de 13.000 boeken per jaar.) * de teruggang in onafhankelijke boekenzaken (waardoor die 4-5 inkopers van de grote ketens je leven een stuk prettiger of onaangenamer kunnen maken.) Als je boek niet wordt ingekocht door de grote ketens, dan heb je een "probleem". * we leven in een markt van "bestsellers" (men probeert vooral te focussen op boeken/genres die "in de mode" zijn, verschraling van aanbod tot gevolg en mogelijkerwijs ook van een doelgroep) * een kleine groep schrijvers aan de top die meer verkoopt en een grotere groep aan de onderkant die amper verkoopt. Hou je als uitgever een auteur in het fonds die je investering niet kan terugverdienen? Moet je een auteur die goed verkoopt een verhoging geven in voorschotten e.d. om hem aan je te blijven binden? * Het financiele gevecht om het succesvol binnenhalen van vertalingen, waar men liever de voorkeur aan geeft - i.v.m. grotere kans op financieel succes - dan het laten debuteren van een onbekende auteur. Dit laatste vertelde me een uitgever in een 1 op 1. En ik kon hem geen ongelijk geven. * Zo'n initiatief als die van Winter kan inderdaad een extra probleem opleveren... Enfin, lang verhaal om aan te geven dat uitgevers onder een enorme financiele druk staan. In zo'n markt... hoe realistisch is het om te verwachten dat uitgevers (een deel van) hun inkomsten gaan blijven gebruiken om een legertje debutanten op de markt te krijgen? Misschien zou je het in percentages kunnen uitdrukken? Het nu volgende is natte vingerwerk, maar ik zou me niks verbazen als uitgevers misschien een percentage van bijv. 10% debutanten per jaar in hun hoofd hadden, om in de praktijk op misschien 3% uit te komen. En dat zal in deze huidige markt toch nog verder onder druk komen te staan? Ik denk dat tussen "de wens van de uitgever om debutanten uit te geven" en "de praktijk" een grote wereld van verschil zit.