Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

PR, omgaan met media

Hoewel ik nog steeds geen uitgevers benaderd heb, en ook nog niet heb meegedaan met serieuze wedstrijden, beginnen ze voor mij nu wel beangstigend dichtbij te komen: de pers, de media. Als je je eigen PR niet regelt, loop je het risico dat er allerlei vreemde en onwenselijke dingen met je gaan gebeuren, zoals bijvoorbeeld Saskia Noort overkwam. Hoorde ik vanmorgen op de radio. Maar hoe neem je je eigen PR in de hand? Je kunt toch niet voorkomen dat andere mensen rare dingen over je zeggen? Of wel? Ik heb de kreet 'mediatraining' gehoord. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Of andere tips? Dank!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Stel dat ik een groot succes zou hebben met een boek, dan ga ik niet naar de tv of de radio. Misschien dat ik één journalist thuis ontvang of telefonisch te woord sta (ook liever niet). Daar houdt het voor mij dan mee op. Ik zou helemaal daas worden van al die aandacht. Dus gewoon weigeren. Ik moet die poespas niet. Dat ze rare dingen over je zeggen kun je waarschijnlijk weinig aan doen. Als ze leugens verkondigen kun je ze aanklagen, maar dan zit je wel weer met die aandacht. Ook kun je een krant mailen over eventuele laster. Gewoon lekker vanachter je computer. Mediatraining zie ik niet zo zitten. Daardoor word je niet je zenuwen de baas, maar leer je standaardantwoorden te geven. Niet op uitnodigingen ingaan.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt in die zin zelf je PR in de hand houden dat je zelf kunt bepalen met wie je wel en niet wilt praten, en waar dan, welke vragen je wilt beantwoorden en hoe. Als je geïnterviewd wordt kun je zeggen dat je de vragen van tevoren wilt. Je kunt nee zeggen als je iets niet wilt.

Als anderen laster willen verspreiden kun je dat niet voorkomen, maar je kunt er wel tegenin gaan, zoals Tja al zegt bijvoorbeeld, door de krant te mailen. Die kan een rectificatie plaatsen. Echter, meestal vestig je dan tweemaal de nadruk op het gebeurde, denk ik.

Ik weet ook niet op welk incident met Saskia Noort je doelt.
Als ik gepubliceerd zou worden zou ik er veel voor doen om het betreffende boek te promoten en als kranten of tv-programma's er dan iets mee willen vind ik dat prima. Mochten er ooit vervelende dingen over mij geschreven worden, dan zal ik dat vervelend vinden, maar het lijkt me niet het eind van de wereld.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanwaar die angst, Tantebetje? Je bent toch helemaal niet in dat stadium van je schrijversschap bezig, schrijf je. Ik weet niet waar je op doelt bij Saskia Noort, (die journalist die bij de slijter gaat vragen hoeveel ze inkoopt?) maar besef wel dat de meeste dingen die wij zo 'zielig' vinden voor de bekende Nederlanders door henzelf zorgvuldig zijn geregisseerd.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) besef wel dat de meeste dingen die wij zo 'zielig' vinden voor de bekende Nederlanders door henzelf zorgvuldig zijn geregisseerd.
Is dat zo, Zjors? Ik zie niet heel veel zieligs bij de bekende Nederlanders, maar als je bedoelt dat de paparazzi achter hen aanzitten, dan lijkt mij dat niet geënsceneerd.
hoewel ik nog steeds geen uitgevers benaderd heb, en ook nog niet heb meegedaan met serieuze wedstrijden, beginnen ze voor mij nu wel beangstigend dichtbij te komen: de pers, de media.
Dat begrijp ik niet, tante betje. Waar komen de pers en de media dan ineens vandaan?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een mens lijdt het meest
Door het lijden dat hij vreest
En dat niet op komt dagen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb zelf wat ervaring met journalisten en TV-programma's. Het hangt er een beetje vanaf met wie je te maken hebt. De meeste media-mensen die ik heb gesproken waren heel relaxed. Ze houden echt wel rekening met je, want ze willen zelf ook geen slechte naam krijgen. Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf waar je terecht komt. RTL-Boulevard zou ik zelf nooit (willen) doen. Beetje crap, zeg maar.
Maar als je met de minder commerciele omroepen te maken krijgt, wordt er - naar mijn mening - gewoon respectvol met je omgegaan.

Succes ermee!

En...ik denk dat het voor de verkoop wel handig is om interviews te geven. Dan heb je toch wel het e.e.a. aan extra PR.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Doel je op dat DWDD stuk met Saskia Noort? Ik vond juist dat ze daar sterker uitkwam.

Als je eenmaal zo bekend bent als zij gebeuren dat soort dingen. Hoge bomen enzo. Dan zou ik als ik haar was gewoon denken: Dit gebeurt [u]omdat[/u] ik succes heb.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor al jullie reacties.

@Tja: als je graag wilt dat je werk gelezen wordt door de mensen waar het interessant voor zou zijn, denk ik dat je er niet aan ontkomt om mee te doen aan de promotie ervan.

@Helga: van de week zag ik Villa Felderhof met Saskia Noort. Ze vertelde - en dat was geen nieuws blijkbaar, ze haalde het alleen nog eens op - hoe ze volkomen onvoorbereid was toen zo plotseling zo'n succes kreeg, hoe ze er last van had, ziek werd, problemen kreeg in haar huwelijk.

@Trenke: inderdaad, dan vestig je tweemaal de nadruk op het gebeurde,bij veel mensen slijpt daardoor het oorspronkelijke verhaal alleen maar in. En nee, het einde van de wereld is het natuurlijk niet.

@Scorpio: meestal. Maar in sommige gevallen gaat het anders. Zoals bijvoorbeeld bij Saskia Noort en bij Neeltje Maria Min.

@Zjors: dat zorgvuldig regisseren, dat is dus wat ik nu wil leren! :nod: Doe je dat niet, dan gaat het met je aan de loop, zoals gebeurde bij Saskia Noort.

Zjors en @Thérèse: Wat betreft het stadium van mijn schrijverschap: de eerste keer dat ik iets instuurde naar een wedstrijd, in 1980, kwam mijn gedicht de volgende dag op de radio en in de krant. Ik was daar niet op voorbereid en ben zo geschrokken dat ik meer dan 25 jaar geen gedichten geschreven heb. Deze week heb ik zelf een gedicht naar de radio gestuurd - ja zeg je natuurlijk, dan kan het ook gebeuren dat het voorgelezen wordt. En dat is natuurlijk zo. Maar toch: er waren honderden reacties en het was mijn gedicht dat werd voorgelezen, aan het eind van het programma, waar het veel aandacht krijgt.

Dus het zou zomaar kunnen dat ik bij een volgende gelegenheid weer succes heb, en dat mijn werk opnieuw in de media komt, ongeacht het stadium van mijn schrijverschap. Iets dergelijks gebeurde ook met Margreet Schouwenaar: die kwam ook in de openbaarheid nog vóórdat ze een bundeltje had.

Het zou dus best kunnen dat het niet gebeurt, maar het zou ook zomaar kunnen dat het wél gebeurt en dan wil ik liefst een beetje voorbereid zijn.

@Mar: dat is niet in overeenstemming met mijn levenservaring. Ik zou eerder zeggen: dat wat je vreest, roep je over je af.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je eenmaal zo bekend bent als zij gebeuren dat soort dingen. Hoge bomen enzo. Dan zou ik als ik haar was gewoon denken: Dit gebeurt omdat ik succes heb.
Dat is wat ik bedoel, hoge bomen. DWDD? Ik weet niet waar die afkorting voor staat :o . En ja, als je het goed doorstaat, komt je er sterker uit vandaan. Maar zo ver ben ik dus nog niet. Edit: oh, de wereld draait door natuurlijk! Niet gezien. Ik zag Villa Felderhof. @Eve: ik denk ook dat je het moet doen, interviews toestaan en zo. Wil alleen nog leren hoe je dat dan het beste kunt aanpakken. Mag ik jou een pb-tje suren?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn hier ook al wat topics over hoor, Tantebetje. Snuffel eens rond. Ik herinner me er een van Kim over mediatraining.
En er zijn verschillende boekentopics waar je heel veel over promotie vindt. Onder andere dat van Roos Boum Valse Salie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, ik doe vast iets verkeerd met de zoekfunctie van deze site, heb natuurlijk ook weer braaf zoektermen zitten invullen voordat ik dit topic opende en niets relevants gevonden, maar eerlijk gezegd kan ik op die manier zelfs mijn eigen topics niet vinden, terwijl ik dan toch weet waar ik op moet zoeken, en dat ze bestaan. Nou, ik heb het net weer geprobeerd, braaf lappen tekst zitten lezen die niet van belang zijn voor mij, op dit moment. Ik ben hier te blondt voor, denk ik.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedank alle journalisten die me een interview in hun blad of magazine hebben gegeven altijd netjes, zoiets werkt in je voordeel. Een mediatraining verknalt je spontaniteit. Ze wilden mij die ook één geven maar na het eerste feit bleek dat ik toch wel goed overkwam... ahum. Als je alles te goed wilt regisseren komt het een beetje plastic over. Fouten maken is niet erg. Daardoor komen jij en je product eerlijk over. Je moet wel altijd normaal reageren, niet bot of zo. Ik ga er altijd maar vanuit dat iedereen in principe zijn best doet. De eerste keer iets in het openbaar doen is altijd eng maar daarna wen je eraan, hoe gek dat ook klinkt. Daarna wordt het zelfs heel erg leuk! Sommigen raken heus verslingerd aan deze vorm van adrenaline... Zie het als een spreekbeurt. Als je die uit je hoofd kent dan kan je niets gebeuren en laat het gewoon over je heenkomen, geniet ervan. Zulke aandacht en erkenning voor je werk is heerlijk!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

http://www.schrijvenonline.org/forum/100530

Btw, als je die media-aandacht zo vreest, is het dan niet beter eruit te blijven? Het komt allemaal aan op de keuzes die je maakt. En die angst zal je niet helpen de goede keuzen te maken zodra je die angst expres tegenover zijn vijand zet. Snap je wat ik bedoel?

In mijn ogen heb je twee keuzes:
1.Je gaat de confrontatie aan met je angst en loopt risico door het slijk te worden gehaald maar hebt ook kans op groots succes.
2. Je schrijft gewoon lekker veilig voor jezelf, je vrienden en je familie.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Akkoord het is Saskia Noort overkomen (ik heb juist via uitzendinggemist Villa Felderhof gekeken), maar het overkomt niet iedere Nederlandse schrijfster. Met het boek de eetclub dachten de journalisten onterecht dat er meer te halen was. Uit haar relaas proef ik wel dat zij gewoonweg wilde schrijven, ze wilde geen beroemdheid worden. De hype rond het boek en haar eigen persoon verraste iedereen.

Als je achter je eigen woorden blijft staan, ook nadat ze gedrukt staan kan het volgens mij niet fout gaan.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Jommeke]Als je achter je eigen woorden blijft staan, ook nadat ze gedrukt staan kan het volgens mij niet fout gaan.[/quote]
Vergeef me mijn kille botheid, maar is dat niet hetzelfde als stomkoppig zijn? Bij degenen die ervoor kiezen onwetend te zijn gaat het ook nooit fout. Omdat ze niet weten wat fout is.

"Wijsheid begint met te weten dat je het fout kunt hebben." Wat boeit het als het groot uitgemeten bewezen word dat je fout zit? Als je maar groot uitgemeten bewijst dat je ervan geleerd hebt en er meer voor in de plaats terugbrengt.

DAT is wijsheid. 'Ik steek mijn kop in het zand' brengt enkel waanzin, omdat het op zich alleen al van waanzin uitgaat.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Azakura, je hebt mij niet goed begrepen. Ik ben niet stomkoppig, maar ik heb geleerd mijn woorden af te wegen voordat ik ze aan de buitenwereld toevertrouw. Als je achter je woorden blijft staan, kun je later nog inzien dat het achteraf gezien 'een beetje dom' was, maar doet niets af aan de oprecht van de woorden destijds.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

je hebt mij niet goed begrepen. Ik ben niet stomkoppig, maar ik heb geleerd mijn woorden af te wegen voordat ik ze aan de buitenwereld toevertrouw. Als je achter je woorden blijft staan, kun je later nog inzien dat het achteraf gezien 'een beetje dom' was, maar doet niets af aan de oprecht van de woorden destijds.

Helaas is oprechtheid niet hetgeen dat mensen vandaag de dag interesseert, ze zullen zich verwonderen over de rechtvaardiging van je woorden, en als die niet juist blijkt te zijn ben je hoe dan ook de pineut.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helaas is oprechtheid niet hetgeen dat mensen vandaag de dag interesseert, ze zullen zich verwonderen over de rechtvaardiging van je woorden, en als die niet juist blijkt te zijn ben je hoe dan ook de pineut.

Dan kan ik alleen maar concluderen dat jij in een andere wereld leeft dan ik. Ik heb oprechtheid nog nooit geassocieerd met de pineut zijn. Dit lijkt mij eerder een wereld waarin leedvermaak en iemand expres onderuit halen hoogtij viert.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Jommeke][quote=Azakura] Helaas is oprechtheid niet hetgeen dat mensen vandaag de dag interesseert, ze zullen zich verwonderen over de rechtvaardiging van je woorden, en als die niet juist blijkt te zijn ben je hoe dan ook de pineut.[/quote]

Dan kan ik alleen maar concluderen dat jij in een andere wereld leeft dan ik. Ik heb oprechtheid nog nooit geassocieerd met de pineut zijn. Dit lijkt mij eerder een wereld waarin leedvermaak en iemand expres onderuit halen hoogtij viert.[/quote]
Ik heb hier geen ander antwoord op dan: "Sterkte als je ooit succesvol word."

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Azakura]
Helaas is oprechtheid niet hetgeen dat mensen vandaag de dag interesseert, ze zullen zich verwonderen over de rechtvaardiging van je woorden, en als die niet juist blijkt te zijn ben je hoe dan ook de pineut.[/quote]
Ach lieverd, wat bitter :( .....

@Mara: Thx, daar heb ik wat aan.

@Jommeke: ik ben het met je eens dat het belangrijk is om achter je woorden te blijven staan.

Je krijgt natuurlijk niet alleen leuke reacties/recensies maar ook nare.
Ik las in een of ander schrijfboek dat je je recensies niet moet lezen maar dat je ze moet wegen.
Oud boek hè, toen stonden die dingen nog op papier, dat kon je wegen ;).

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eve: ik denk ook dat je het moet doen, interviews toestaan en zo. Wil alleen nog leren hoe je dat dan het beste kunt aanpakken. Mag ik jou een pb-tje suren?
Tuurlijk...! Beetje late reactie...sorry:)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nauwelijks over de media nagedacht en waarom zou ik eigenlijk ook met tot nu toe een paar verhalen op mijn conto plus een dun jeugdboek 'in de pijplijn'? Volgens mij speelt het probleem pas als je zelf op zoek bent naar publiciteit. Zo lang je zelf niet het initiatief neemt, zullen de media echt niet op je af komen, zelfs niet als je al verschillende boeken gepubliceerd hebt. Ik vermoed dat je pas als je in de lijstjes met meestverkochte boeken gaat verschijnen ongevraagd verzoeken om interviews kunt verwachten.