Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Scenario

Hallo, ik ben een beginnend scenarioschrijver, maar nadat ik mijn scenario geschreven heb en die in ontwikkeling is, zou ik graag weten hoe je verder raakt. Ik zou graag willen weten wat mijn sterke kanten zijn, of ik talent heb en er misschien een toekomst als scenarioschrijver voor me ligt. Ik heb er zelf een website over gemaakt die u kan vinden op mijn profielpagina. Iemand enig idee hoe je jezelf het best promoot of kan introduceren in deze wereld? Met vriendelijke groet, Kenneth Baert

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nadat ik mijn scenario geschreven heb en die in ontwikkeling is
Wat bedoel je met "in ontwikkeling"? Ik snap je vraag ook niet: op je site stel je dat je gevraagd bent om een scenario te schrijven en dat het wordt gefilmd. Hebben de filmers geen contacten? Volgens mij staat er op de site (dus niet op het forum) ook een bureau dat scenario's beoordeelt en verbeterd. Ik weet alleen niet of je scenario is wat ze vragen, of dat ze meer een draaiboek vragen (verhaal per shot beschreven). Er zijn natuurlijk ook specifieke cursussen voor. In Nederland kennen we de NOVA http://www.novafilmvideo.nl/ Misschien is er in België ook zoiets? Ik denk dat het zinnig is om je bij filmers aan te sluiten (zoek bijvoorbeeld op YouTube). Maar je schrijft op je site dat je scenario een film van 1 uur 44 minuten oplevert: dat is heel erg lang. De meeste amateur- en semi-professionele films zijn een stuk korter (denk eerder aan 10 minuten). Dat heeft met de draai- en bewerkingstijd te maken en de afwisseling die voor een langere film vaak nodig is (acteurs, settings): amateurs en semi-professionals hebben dat nu eenmaal niet. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je scenario niet boven het budget gaat: als schrijver kun je een hoop verzinnen, maar bij een filmproductie moet het ook nog betaalbaar zijn. En tegenwoordig kom je niet meer weg met een bord aan een touwtje dat je "UFO" noemt: ook het amateurpubliek is verwend (je voorproefje maakt op mij de indruk van een actiefilm met veel special effects; in een drama dat om mensen draait ben je meestal goedkoper uit, al moet je het effect van een goede acteur niet onderschatten. M.a.w.: kijk of je scenario's ook uitvoerbaar zijn door anderen dan Dick Maas, Steven de Jong of Tim Oliehoek). Mijn ervaring is dat veel filmers lekker zitten te prutsen met de techniek, maar om een goed verhaal verlegen zitten, dus grijp je kans.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met in ontwikkeling bedoel ik dus dat men bezig is met het doorlezen van mijn script, het zoeken van een cast, setting ... Maar ik zou graag verder willen dan dit. Het is zelfs niet zeker of het er ooit van zal komen. Ik zou graag weten wat mijn capaciteiten zijn in het schrijven. Me aansluiten bij een groep filmers lijkt me ideaal, maar die zijn moeilijk te vinden. Als je ooit weet hebt van zo'n groep laat het me weten. Ik ben geïnteresseerd. Die NOVA is niet echt waar ik naar zoek. Toch bedankt ;) @spirit: Inderdaad, maar weet die maar eens te vinden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nova is overkoepelend, daar zijn diverse filmclubs bij aangesloten. Je zou ze kunnen aanschrijven of er bij jou in de buurt clubs zijn zodat je er eens kunt gaan kijken. Laat je niet direct afschrikken door "amateurs", het verschil zit hem meer in het beschikbare budget.